Ga naar inhoud

Paprika/Tomaat/Courgette elke nacht van koude kas naar binnen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi all,

Ik moet me nog voorstellen, dat zal

ik binnenkort doen. Daarvoor moet ik echter eerst wat foto’s maken. Voor nu heb ik wel reeds een vraag.

ik heb een 40 tal tomatenplantjes (20cm hoog, gezaaid in februari, versvhillende variëteiten) een 30 tal paprika/peperplanten (25cm hoog, gezaaid in februari) en een 5 tal courgette planten (gezaaid in maart, 50cm hoog). Ik heb deze al weken van ‘s ochtends vroeg tot een uurtje of 21:00 in de koude kas staan. Ik word echter een beetje gek van het constante gesleep. Het is elke avond weer een half uur werk om alle planten van de koude kas naar binnen te verplaatsen. Ik doe dit omdat ik bang ben dat de planten kapot gaan in de koude kas, maar ik begin me af te vragen of dit niet overdreven is.

het wordt niet kouder dan 5 graden in de kas ‘s nachts. De nachten dat er vorst voorspeld is zet in de kachel in de kas aan en wordt het niet kouder dan 8 graden. Dit doe ik voor de radijsjes, sla, spinazie etc etc.

nu mijn vraag aan jullie. Ik lees dat de planten (tomaat/peper/paprika/courgette)minimaal 15 graden nodig hebben om te groeien en minimaal 10 om niet dood te gaan. Maar geldt dit ook wel

snachts? Dat is de hele reden dat ik elke avond de tientallen planten naar binnen verplaats. Wellicht is het mogelijk om ze ‘s nachts gewoon in de koude kas te laten en ze dan medio mei uit te planten?

zoals jullie merken ben ik onervaren met dit soort “tropische” gewassen.

ik hoor heel graag jullie tips.

alvast bedankt,

Joost.

Geplaatst:

Joostg, je kunt je waterton(nen) gevuld in de kas zetten. Overdag warmt het water op en 's nachts straalt deze warmte weer uit. Met de zon die we op dit moment hebben dan dit 's nachts toch wel een graadje schelen. De laagste temperatuur wordt buiten rond 4.00- 5.00 uur bereikt dacht ik, daarna warmt het langzaam weer op.

Het betekent ook dat als je min-max thermometer 5 graden aangeeft, dat deze temperatuur is aangetikt en waarschijnlijk is het het grootste deel van de nacht warmer geweest dan dat. Als je ervoor zorg draagt dat het niet gaat vriezen in de kas (dan ben je genoemde planten kwijt), zou ik het in deze mooie periode wel aandurven met tomatenplanten. Toch zou ik de planten 's nachts met wat vliesdoek afdekken. Je krijgt zeker lichtschade aan je planten. Dat komt door de mooie dagen i.c.m. de nog koude nachten. De schade die door het licht overdag aan de planten wordt toegebracht (door lichtinvang vindt schade plaats aan specifieke eiwitten) herstelt normaliter 's nachts, maar dat gaat minder goed door de koude nachten. De meeste moestuiniers ervaren lichtschade vroeg in het seizoen aan tomaat, peper en paprika.

Ik twijfel eraan of je peper en paprika nu al in de kas kunt zetten. Courgettes zijn te gevoelig voor koude, dat zou ik niet doen. Wellicht hebben forumcollega's meer ervaring met het vroegtijdig plaatsen van paprika en peper in de kas. Succes! 

Geplaatst: (aangepast)

De nachten dat er vorst voorspeld is zet in de kachel in de kas aan en wordt het niet kouder dan 8 graden. Dit doe ik voor de radijsjes, sla, spinazie etc etc.

Deze planten kunnen prima tegen het voorjaarsweer en heb ik van onder glas al op.

Op de volle grond heb ik ze al geruime tijd boven staan.  Ook de sla van de vollegrond is al oogst klaar. Hier is er ook nachtvorst geweest.

2064088273_20200411_184133(2).jpg.a04dd249489b1329d3113baadf19d2ce.jpg

Ik weet niet waar je woont en wat de minimum temperatuur is daar maar komende week zijn er ng wat koude nachten voorspeld.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Ik heb toevallig bijna twee weken geleden de helft van mijn tomaten-, peper- en paprika plantjes in de koude kas gezet (Ook snachts) n.a.v. de reacties op een vraag van mij op dit forum. 

Met name voor de tomaten is dit zo goed bevallen, dat daar inmiddels alle planten ook snachts in de kas staan. 

Van de peper en paprika planten staat nog steeds de helft in huis, terwijl de planten in de kas het ook prima doen (Op wat zonschade op de bladeren na op een aantal paprika planten). Toch heb ik het idee dat die planten iets minder groei laten zien, vandaar ook nog een deel in huis. 

Geplaatst:

Geen idee van waar je bent maar kijk gewoon naar de lange termijn weervoorspelling, in mijn streek al meerdere dagen geen nachtvorst meer.

Tomaten, paprika, pepers en aubergines staan nu dag en nacht in de serre.

Alles groeit trager nav de nog te koude nachten maar kapotgaan zullen ze niet meer doen als het 7° en meer blijft.

Sla, spinazie, radijs ea hebben echt geen bijkomende warmte nodig, zoals Radijs zegt, sommigen onder ons oogsten nu al en doen dit eigenlijk jaar rond.

De tip van Oscardevos is een goeie, emmers, gieters en watertonnen gevuld in de serre, water warmt overdag heel goed op en straalt dit 's nachts uit.

Indien je dit alles niet hebt dan kan je eventueel ook de grond in de serre nat spuiten, aarde straalt nat meer uit.

Zet alles op de grond en niet op stellingen scheelt ook in temperatuur (werk met 3 min/max thermometers en verschil tsn bodem en +/- 1 m hoog is +/- 1.5 °C in't voordeel van de bodem)

Enkel als't nog vriest opletten, pepers en paprika's dan echt terug naar binnen of idd kachel aan

Tomaten en courgette kan je afdekken met vliesdoek

Geplaatst:

Een klein puntje van kritiek; waarom zaai je zulke koudegevoelige planten zo vroeg in het voorjaar. Sla, radijsjes, spinazie en repelsteeltjes prima, maar courgettes zijn niet in toom te houden tot half mei! En aan de tomaten en paprika's heb je nu ook veel werk. Buiten groeien dergelijke planten veel sneller en gezonder, ze halen hun achterstand binnen de kortste keren in. En ja, het jeukt en kriebelt in het voorjaar na een lange winter....

Geplaatst:

Iedereen moet leren en veel van ons maakten dezelfde 'fout'

Pepers, paprika's zaai ik ook vroeg hoor.

Met sommige pepers start ik zelfs al in januari ... 

Courgette en tomaat kan even goed later maar bon, weet hij nu voor volgende keer toch?

Courgette probeer ik ook soms vroeger en heel af en toe (warm voorjaar) lukt het en eet je eind april reeds verse mini courgettes uit eigen tuin en da's dan heel leuk.

Bij mij staan de tomaten, pepers en paprika's ook al twee weken in de serre. Had een gedeelte (om te testen) al uitgeplant twee weken geleden, deze tomaten staan er zelfs het beste bij. Ik weet niet hoe koud het geweest is in de serre maar hebben in deze twee weken nog drie keer lichte grondvorst gehad buiten: -1,9°C (officieel meetpunt hier een 5km vandaan). De vooruitzichten zijn hier nu steeds boven 7°C s'nachts, dus ik maak me totaal geen zorgen.
Bij de buren op de volkstuin staan er in potten sinds gisteren pepers en paprika's en tomaten buiten (zonder serre), ook s'nachts. Bijft een risico maar in een serre zou ik het doen.

aangepast door simonvb
Geplaatst:
1 uur terug, TomP zei:

Iedereen moet leren en veel van ons maakten dezelfde 'fout'

Exact dat dus. We zijn afgelopen jaar verhuist. Voor het eerst ruimte voor een kas. Ik had op veel plekken gelezen dat peper/paprika/tomaat langzame groeiers zijn en vroeg voorgezaaid moeten worden. In mijn enthousiasme heb ik daar tevens de courgette bij gezaaid. Daar had ik wellicht nog even mee moeten wachten, al moet ik zeggen dat ze erg goed groeien :).

Dank voor alle tips. Ik heb sowieso teveel planten om straks definitief uit te planten in de kas. Heb al het een en ander weg gegeven. Maar ga maar eens beginnen met een splitsing maken, de helft in de koude kas op de grond en de helft alsnog naar binnen. Scheelt al weer heel wat sleep werk :).

Ik zal me nu ook even gaan voorstellen!

Geplaatst:

Na 15/05 kan je tomaten, paprika en pepers ook gewoon buiten in de volle grond uitplanten!

Tomaten hangt af van het weer, warm en vochtig kan resulteren in de plaag maar komt dan weer ten goede aan de paprika's en de pepers

Iets frisser en droog weer is vooral goed voor de tomaten die dan langer gezond blijven

Pepers en paprika's hebben warmte nodig om af te rijpen maar als het te fris blijft dan kan je ze ook onrijp eten wat ze niet minder lekker maakt.

Succes met je nieuwe kas en je moestuin!!

Ongeduld, dat is wat er gaande is!

Ook jij joostg  ben ermee behept.

Wie vroeg zaait moet juist nu even doorzetten en volharden in het heen en weer zetten van zaaigoed.

Naar buiten. Naar binnen. Naar buiten . Naar binnen. 

Zorg voor zaailingen. Zij brengen plezier in wintertijd,

gun nu hun plezier door op het juiste dagdeel de juiste plek te geven.

Bikkels als we zijn houden we dat heel even nog gewoon  vol ;)

aangepast door Grork

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...