Luke123 Geplaatst: 13 april 2020 Geplaatst: 13 april 2020 (aangepast) (Bewijs! Zie aantal posts verderop) Beste iedereen, ik wil aan iedereen even mijn ervaring delen over Pokon Zaai en Stekgrond van dit jaar. Ik heb al contact gezocht met de klantenservice van Pokon. Ik zal het updaten zodra ik meer weet. Wat heb ik te melden? (Onder de foto het verhaal in een nutshell) 10 Maart heb ik 24 tomatenzaden laten ontkiemen tussen nat keukenpapier. 14 Maart ontkiemd. Ik had nog een zak zaai en stek grond over van vorig jaar en had daarmee 15x broccoli, 38x sla en 12 van de voor gekiemde tomatenzaden geplant. Intussen staat alles te wapperen in de wind Prachtig! Maar nu... Ik had ook een tweede zak gekocht (nieuw), namelijk de Zaai en Stek grond van Pokon (Bio). Cijfers: 20 Keer spruitkool, 10 keer balkon tomaat, en een aantal halve regenpijpen met kruiden. (Werkt overigens super! Je kan zodra het planten zijn alles zo uit de pijp de tuin in laten glijden Tip) En natuurlijk de overige 12 Tomaten. En wat andere planten maar geen idee meer precies wat... Alles op dezelfde dag gezaaid. De eerste 'ronde' (In het groen), nogmaals, gingen dus goed met de 'oude' zak grond. De tweede... NIETS, niets is gelukt! Super zonde van mijn geld en vooral de vroege start die ik gemist heb met dit mooie weer . Niets komt omhoog... Heb stiekem een keer gekeken bij de spruitkool en de zaden ontkiemen wel maar krijgen direct een zwart puntje op de pen wortel en sterven... En de al voor ontkiemde (12) tomatenzaden die staan heel zielig met veel groeiachterstand boven de grond Zie in de voorste tray. Toch absurd? 28 Maart had ik al het gevoel dat het niet zo goed ging met de spruitkool en had ik ze voor de zekerheid opnieuw gezaaid in de Pokon grond... (Gaf de muizen de schuld.)Ook wat meer broccoli en nog wat tomaatjes. Allemaal dood. Hieronder een foto van de tomatenplanten. Zelfde dag gezaaid en enig verschil is het soort 'potje' (Party cups 😛 ) en de zaai grond. Heftig hè? Oftewel alles uit de nieuwe zak Pokon Bio zaai en stekgrond is NIET gelukt. Dood of stervend. Dank voor het lezen, Fijne dag iedereen! Luke 16 april 2020 aangepast door Luke123 1 Quote
rorror Geplaatst: 13 april 2020 Geplaatst: 13 april 2020 (aangepast) Even voor mijn beeldvorming. Wat ik verwacht: - Zaai en stekgrond --> minder voeding in aanwezig, minder kans op verbranding. Na opkomst 2de paar blaadjes, verpoten naar potgrond. Jouw resultaat: - Zwarte puntjes aan de wortel = ik neem aan verbranding? - Z&S Oude zak, kwam alles goed op zonder verbranding. - Z&S Nieuwe zak, alles wat gezaaid wordt verbrand. - Rode bekers: Potgrond? - Zwarte zaai tray, stekgrond. Verwachting, Potgrond grotere planten dan zaai en stek grond. Hoe ik het nu zie klopt dat. Of mis ik iets in het verhaal? Heb je die nieuwe zak zaai en stek grond al eens geprobeerd op een grotere tomaten plant? Als die ook dood gaat, is het iets anders gok ik dan overbemesting. -- Ik koop nooit zaai en stekgrond, dus meer weet ik er niet over. Ik zaai altijd in potgrond, met de bovenste anderhalve centimeter potgrond met een deel zand. zodat de zaailingen makkelijker opkomen. Dit jaar wel voor het eerst een 40L pokon potgrond 6maanden voeding gekocht. Maar vergeleken met andere potgrond wat ik normaal heb, zat er bij pokon een hoop zaagsel en andere dingen in. En die potgrond voelde al niet lekker aan mijn handen, wel opgebruikt, maar vermengt met andere potgrond. Kwalitatief had ik iets meer verwacht van een groot merk als pokon, ik koop nu weer bij het lokale tuincentrum hun eigenmerk. Ben benieuwd wat het antwoord van pokon wordt. 13 april 2020 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Luke123 Geplaatst: 13 april 2020 Auteur Geplaatst: 13 april 2020 @rorrorHeb in rood alles beantwoord Even voor mijn beeldvorming. Wat ik verwacht: - Zaai en stekgrond --> minder voeding in aanwezig, minder kans op verbranding. Na opkomst 2de paar blaadjes, verpoten naar potgrond.Ja! Dit klopt en er zitten wat wortel stimulerende goedjes in meestal. Een fijne omgeving om te beginnen als zaadje. Jouw resultaat: - Zwarte puntjes aan de wortel = ik neem aan verbranding?Nee, kan geen verbranding zijn. Ik heb er een EC meter in gehangen en het was hetzelfde als de oude zak. - Z&S Oude zak, kwam alles goed op zonder verbranding.Ja! Echt dikke prima! - Z&S Nieuwe zak, alles wat gezaaid wordt verbrand. Naja, of de bodem is te zuur (Ph meter is kapot) Of zware metalen in de grond of toch chemicaliën perrongelijk. - Rode bekers: Potgrond?De rode bekers ben ik begonnen met de oude zak zaai en stekgrond. Wat dus goed ging. Wat ik altijd doe is steeds elke week 1 cm potgrond erbij voor extra voeding en voor meer wortels. - Zwarte zaai tray, stekgrond.Juist! Ik had niet genoeg rode bekers dus had de andere 12 in die zwarte potjes gedaan en wilde die na 2/3 weken over potten. Maar zoals je ziet groeien ze van geen meter. Verwachting, Potgrond grotere planten dan zaai en stek grond. Hoe ik het nu zie klopt dat. Of mis ik iets in het verhaal?Ze kregen bij de start dus gewoon zaai en stek grond maar na verloop van tijd steeds een beetje potgrond erbij. Heb je die nieuwe zak zaai en stek grond al eens geprobeerd op een grotere tomaten plant? Als die ook dood gaat, is het iets anders gok ik dan overbemesting. Hoe bedoel je precies? Alle tomaten planten zijn tegelijk begonnen. Zelfde zaai en stek grond maar dan uit 2 verschillende 'batches' (zakken). Zak van vorig jaar en een zak van dit jaar. Ik gok dat er iets in de grond zit dat giftig is. Of een gevaarlijke schimmel... Misschien is de PH wel erg zuur. -- Ik koop nooit zaai en stekgrond, dus meer weet ik er niet over. Ik zaai altijd in potgrond, met de bovenste anderhalve centimeter potgrond met een deel zand. zodat de zaailingen makkelijker opkomen.Zo doe ik het ook vaak. Vooral bij de komkommer/courgette/pompoen e.d. Dit jaar wel voor het eerst een 40L pokon potgrond 6maanden voeding gekocht. Maar vergeleken met andere potgrond wat ik normaal heb, zat er bij pokon een hoop zaagsel en andere dingen in. En die potgrond voelde al niet lekker aan mijn handen, wel opgebruikt, maar vermengt met andere potgrond. Kwalitatief had ik iets meer verwacht van een groot merk als pokon, ik koop nu weer bij het lokale tuincentrum hun eigenmerk. Die had ik 3 jaar geleden ook... Nooit meer gekocht erna. Kwam ook er slecht uit de test van de consumentenbond. Ben benieuwd wat het antwoord van pokon wordt.Dank voor je antwoord! Quote
Grork Geplaatst: 13 april 2020 Geplaatst: 13 april 2020 Bij zaaien vul ik de bovenste 1 á 2 cm. laag stekgrond. ( overigens bij de één € 5,= duurder dan bij de ander ).Het had inderdaad ook met een zand-potgrond mengsel gekunnen. Maar dat doet niets af aan het reusachtige verschil bij gebruik van de twee verschillende Pokon zakken van Luke123, triest! 'k Ben benieuwd wat Pokon gaat zeggen. Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
rorror Geplaatst: 13 april 2020 Geplaatst: 13 april 2020 Je antwoorden verhelderen het verhaal! Dank! Hoe bedoel je precies? Alle tomaten planten zijn tegelijk begonnen. Ik ben benieuwd hoe volwassen planten op die zaai en stekgrond reageren. Heb je de zaai en stekgrond nog bewaard? Ik neem aan dat pokon daar misschien nog wel een test op wil doen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Luke123 Geplaatst: 13 april 2020 Auteur Geplaatst: 13 april 2020 (aangepast) @rorror Ik heb de zak net uit de kliko gehaald en als ze een sample willen voor een test dan krijgen ze zo'n zwart bakje met een zielige tomatenplant Hoe bedoel je precies? Alle tomaten planten zijn tegelijk begonnen. Ik ben benieuwd hoe volwassen planten op die zaai en stekgrond reageren. Dit een vraag? Antwoord: Dat ze allen op dezelfde dag ontkiemd zijn 13 april 2020 aangepast door Luke123 Quote
rorror Geplaatst: 13 april 2020 Geplaatst: 13 april 2020 Ik denk dat je nog best kans maakt als je de bon nog hebt om een nieuwe op te halen? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Luke123 Geplaatst: 13 april 2020 Auteur Geplaatst: 13 april 2020 (aangepast) Precies een dag nadat de ´lockdown´ begon kocht ik die zak. Weet nog goed dat ik niet zo´n interesse had in het bonnetje haha. Gaat mij ook niet echt om die 6/7euro. Meer dat ik een maand 'verloren' ben aan oogst. Ik leef zo zelfvoorzienend mogelijk. Soort hobby Vanaf nu meng ik gewoon potgrond met wat zand. Zie dat je uit Alphen aan den Rijn komt. Heb zelf een aantal jaar in Ter Aar gewoond 13 april 2020 aangepast door HuubvG onnodige quote van voorgaand bericht verwijderd Quote
rorror Geplaatst: 13 april 2020 Geplaatst: 13 april 2020 Ja leuk! Was vandaag nog in Ter Aar, bij de Kleerkast geweest. Quote Hoe bedoel je precies? Alle tomaten planten zijn tegelijk begonnen. Ik ben benieuwd hoe volwassen planten op die zaai en stekgrond reageren. Dit een vraag? Antwoord: Dat ze allen op dezelfde dag ontkiemd zijn Nee was geen vraag. Vroeg me af of van die slechte zaai en stek grond, elk willekeurig plantje dood gaat. Dus als je nu een plant van potgrond, hem naar die zaai en stek grond verplant. Gaat die plant die het eerst goed deed op potgrond dan ook direct dood? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Luke123 Geplaatst: 13 april 2020 Auteur Geplaatst: 13 april 2020 Ah! Logisch, Ik heb nog een paar erwten planten over. Ik zal er 1 morgen overpotten met wat ´slechte´ aarde. Heb nog zat in de halve regenpijpen. 1 Quote
Luke123 Geplaatst: 14 april 2020 Auteur Geplaatst: 14 april 2020 (aangepast) Hierbij nog wat extra foto's die ik zojuist naar Pokon heb gestuurd. Ze vroegen om meer info: Eerste foto is een spruitkool die als enige naar boven kwam. Al 2 weken niet gegroeid. Verder zijn mijn courgette die ik normaal eigenlijk direct in potgrond zaai niet opgekomen. Althans maar 3 van de ~12. Zaadje opgegraven en zelfde. Barst open en kapt ermee... Ook de afrikaantjes hebben hetzelfde probleem. Echter was dit een week later met andere grond. (Eerste ronde met de pokon nieuwe zak en tweede met een zak van Zaadhandelvanderwal met perliet. Weer doet de Pokon het niet. 14 april 2020 aangepast door Luke123 Quote
Luke123 Geplaatst: 16 april 2020 Auteur Geplaatst: 16 april 2020 (aangepast) Bewijs! DInsdag ochtend had ik direct een paar tomaatjes overgepot. Héél voorzichtig de oude aarde van de wortels geklopt (Ze handen amper wortels) en overgepot in potgrond. Zie foto's! Ongelooflijk. De gene die ik heb overgepot krijgen direct nieuw groen blad. Ik had verwacht dat ze een klap zouden krijgen en een paar dagen still zouden staan maar nee! Hoppa, resultaat Erg blij want nu valt blijkbaar toch het één en ander te redden. @Rorror de erwten die ik verpoot heb laten nog geen 'effect' zien van de giftige grond. 16 april 2020 aangepast door Luke123 Quote
thomassr Geplaatst: 21 april 2020 Geplaatst: 21 april 2020 Allereerst bedankt voor het delen! Ik ben net nieuw en was opzoek naar een antwoord voor mijn probleem. Wat dus exact hetzelfde probleem lijkt te zijn. Ik ben compleet nieuw in moestuin wereld en heb een paar weken geleden mijn eerste cherry tomaatjes laten ontkiemen en zijn flink aan het groeien. In dezelfde Pokon Zaai & Stekgrond en met hetzelfde euvel; sinds 2 dagen zijn al mijn mooie stekkies slap gaan hangen en zijn de bladeren paars geworden (zie foto's). Ik heb al flink wat zitten lezen over wat het kan zijn en dacht een te kort aan voeding te kunnen uitsluiten omdat ik nieuwe grond gebruik (wat vol met voeding hoort te zitten). Maar dit is dus niet het geval! Ik ga morgen direct alles verpotten naar normale potgrond en hopelijk kan ik mijn stekjes nog redden. PS: Klopt het dat de paarse gloed ontstaat door een tekort aan fosfaat? 1 Quote
rorror Geplaatst: 21 april 2020 Geplaatst: 21 april 2020 23 minuten geleden, thomassr zei: PS: Klopt het dat de paarse gloed ontstaat door een tekort aan fosfaat? Ja Fosfor tekort kan nerven en delen van het blad paars doen kleuren. Fosfor = phosphorus en is de P van N-P-K Dus eventueel met vloeibare voeding wat bij voeden kan ook, met jonge zaailingen, zou ik halve of 1/3 dosering van verpakking pakken, en langzaam opbouwen. Beetje nieuwe potgrond kan ook. Je kan de tomaat dan tot zijn eerste blaadjes diep verpotten. Staat deze meteen een stuk steviger. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Luke123 Geplaatst: 21 april 2020 Auteur Geplaatst: 21 april 2020 Yup! Jij hebt hetzelfde als ik bij de tomaat. Wat raar... Idd Fosfor zou het kunnen zijn of de kou. Ik heb de Ph gemeten en de EC en die waren prima. Morgen ga ik een sample opsturen naar Pokon. Ik had gister voor de grap een plantje uit de zaai en stek grond getrokken en ze hadden nauwelijks wortelen. Echt 2/3 centimeter... Na een aantal weken... Zaden ontkiemen ook niet... Welke batchnr heb jij? ik heb deze: Quote
thomassr Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Bedankt voor de tips! Heb zojuist vloeibare voeding toegevoegd (7-2-7), enige wat ik nog had liggen. Even aankijken hoe dit gaat en anders maar verpotten met betere grond.@Luke123 Ik heb helaas de verpakking niet meer, weet wel dat mijn aankoopdatum 26 maart was. Quote
Anna123 Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Ook Ik heb dezelfde problemen met Pokon Z&S grond dit jaar. Mijn tomaten zaalingen bleven ook klein en paars en er zat geen groei in. Andere zaai trays zijn domweg niet opgekomen. Ik heb ze overgepot naar potgrond, maar de groei is nog steeds vertraagd. Als hulp nodig is om Pokon te overtuigen dat deze klachten breder zijn, doe ik mee. Zal foto maken van mijn batch. 1 Quote
Luke123 Geplaatst: 22 april 2020 Auteur Geplaatst: 22 april 2020 (aangepast) @Anna123 Mooi dat je dit even deelt! @thomassr Ik rond 14 maart dacht ik 22 april 2020 aangepast door Luke123 Quote
Luke123 Geplaatst: 30 mei 2020 Auteur Geplaatst: 30 mei 2020 Update: Heb de aarde ruim een maand geleden opgestuurd. Tot op heden geen uitslag mogen ontvangen. Wel een vergoeding aangeboden gekregen. Hier deed ik het niet voor... Ik wilde graag weten wat er mis is met de grond. Vreemd dat ze mij wel een gratis antwoordnummer opsturen om een pakket met grond naar ze sturen en er vervolgens precies niks mee doen. Achja... Wie weet krijg ik ooit nog een uitslag. Ik zal die met jullie delen. Quote
rorror Geplaatst: 30 mei 2020 Geplaatst: 30 mei 2020 We wachten het anwoord af, wel benieuwd of er wat mis is. Als pokon ook dit artikel onder ogen hebben gezien, misschien krijg je dan geen antwoord, als dat voor hun negatief blijkt uit te pakken. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
JessicaL Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 raar, ik heb dezelfde stek en zaaigrond gebruikt en heb 100% opkomst zo'n beetje... althans ook Pokon zaai en stekgrond, dus neem aan hetzelfde. Bijna alsof er iets mis was met die batch / zak... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.