Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Dag lieve mensen,

Mijn schoonouders hebben in hun achtertuin zo'n 40 jaar geleden een appelboompje geplant die wij graag naar onze tuin willen gaan verhuizen.

(De boom gaat ongeveer 500 meter verhuizen is wellicht belangrijk voor de bodemsamenstelling.)

Nu hebben daaromtrent al veel gelezen maar zoeken eigenlijk wat ervaringsdeskundigen op dit gebied.

We weten wat we moeten doen alleen vragen wij ons af of dit mens hoge boompje het gaat overleven.

Mijn schoonouders zijn al op leeftijd en zitten in een huurwoning.

De verplaatsing heeft sentimentele waarde.

En het is een mooi boompje 😉

Heeft iemand hier ervaring mee?

aangepast door kerkuil

Mooi dat je bijtijds bent.

Dan zou je nu in een ring rond de boom de wortels door kunnen steken.

De boom krijgt het zwaar maar maakt nieuwe wortels aan in de compacte kluit.

Je kan extra water geven/snoeien om de boom te helpen omdat er dan minder vocht verdampt via de bladeren.

Komende herfst/winter kan je dan de boom met compacte kluit verplanten. Zorg daarna ook voor de boom regelmatig emmers water geven.

Zeker op grond die snel uitdroogt.

Wat oudere bomen kunnen zo prima verplant worden, hier staan er toevallig net drie te bloeien die deze winter zijn overgegaan.

Succes!

aangepast door Patrijs

De verhuizing zo ie zo doen, als deze bladloos is.

Het liefst einde winter, in de lente op het punt dat de knoppen beginnen te zwellen. Hierdoor heb je de kortst mogenlijke tijd te pakken, want de boom loopt dat met een paar weken uit, de nieuwe bladeren produceren meteen suikers, en die worden naar beneden gestuurd naar de wortels om nieuwe haarwortels te maken. En de wonden van het verhuizen, overgroeien/genezen sneller.
Doe je dit in begin van de winter, dan zit de boom heel de winter met de wonden/infectie/ziekte, en verzwakt in die periode richting de lente. Aangezien die alleen energie uit de stam kan gebruiken.

Heb je ook een idee hoe het wortel gestel zich gevestigd heeft?  

Want als je hem uitgraaft, moet je zoveel mogenlijk haarwortels mee nemen.

Indien er toch weinig haar wortels zijn meegenomen, dan adviseer ik, om in de grond rond de boom. spagnum mos te gebruiken tegen zoveel mogenlijk verhoute wortels aan. Dit bevorderd wortel groei, en houd goed vocht vast!

aangepast door rorror
Geplaatst:

Dank jullie voor de tips.

Alvast hiervan alles meegenomen voor de aanstaande verplaatsing.

Echter lees ik ook dat de voorbereiding beter een een maand eerder gedaan had kunnen worden.

Zodat ik de boom nu niet teveel belast ivm bloei.

Hij/zij 😉 staat nu in bloei al en wil nu niet de wortels gaan doorsteken ruim rondom de stam.

Of kan dat (zoals ik nu lees) wel gedaan worden?

Geplaatst:
30 minuten geleden, rorror zei:

De verhuizing zo ie zo doen, als deze bladloos is.

Het liefst einde winter, in de lente op het punt dat de knoppen beginnen te zwellen. Hierdoor heb je de kortst mogenlijke tijd te pakken, want de boom loopt dat met een paar weken uit, de nieuwe bladeren produceren meteen suikers, en die worden naar beneden gestuurd naar de wortels om nieuwe haarwortels te maken. En de wonden van het verhuizen, overgroeien/genezen sneller.
Doe je dit in begin van de winter, dan zit de boom heel de winter met de wonden/infectie/ziekte, en verzwakt in die periode richting de lente. Aangezien die alleen energie uit de stam kan gebruiken.

Heb je ook een idee hoe het wortel gestel zich gevestigd heeft?  

Want als je hem uitgraaft, moet je zoveel mogenlijk haarwortels mee nemen.

Indien er toch weinig haar wortels zijn meegenomen, dan adviseer ik, om in de grond rond de boom. spagnum mos te gebruiken tegen zoveel mogenlijk verhoute wortels aan. Dit bevorderd wortel groei, en houd goed vocht vast!

Nee ik weet nog niet hoe de wortels zich hebben gevestigd.

Ik heb de boom deze februari gesnoeid om veel achterstallig onderhoud te tackelen.

Hierbij veel kruisend en nieuw aangroeiend materiaal weggehaald.

De kroon heeft nu een evenwichtige vorm en ik zie nu meer balans.

Geplaatst:

Verplanten doe je het beste in het najaar, oktober of november. De bodemtemperatuur is dan nog zo hoog dat er nieuwe haarwortels gemaakt worden vóór de winter. 

Verplanten net voor april is juist niet zo gunstig, weinig neerslag en door uitlopen van het blad veel verdamping.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...