Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Voor mij als aspergeliefhebber is het oogsten van de eerste asperges altijd net zo'n gebeurtenis als het vinden van het eerste kievitsei dat voor Friezen is.

Een dag of tien terug had ik de eerste asperges, al tellen die eigenlijk niet mee want dat was een handvol korte asperges die gesneuveld waren bij het aanleggen van de bermen.

Ook mijn tuinbuurvrouw kwam trots vertellen dat haar eerste groene asperges boven kwamen maar die sneuvelden door de nachtvorst van afgelopen week.

Mijn vraag is dan ook aan alle aspergetelers hier: Zijn ze er al? 

En dan ben ik nieuwsgierig naar het feit of ze groen of wit zijn en waar ze geteeld worden. 

Limburg of Frankrijk/Duitsland zal misschien al wel asperges hebben?

Laat maar horen!

IMG_20190506_123237.jpg.ea8253059afc344a4b78d9ba188354eb.jpg

aangepast door Patrijs

Hier nog geen asperges. Ik heb 2 bedden stokoude asperges, nog van de vorige tuinder. Ik heb aan de hand van zijn oude teeltplannen uitgerekend dat ze nu 11 of 12 jaar oud zijn. Vorig jaar hadden we er nog een prima oogst van. Het zijn witte asperges, maar we hebben een kwart van de rijen verlaagd om te kijken of er ook groene willen groeien ;)

aangepast door Anna3
Geplaatst:

hier de eeerste groene punten, hopelijk leeft het nog na de vorst

ik moet hier wel op slakken letten want die eten de eerste punten gewoon op, zonder ham/ei/boter 😬

Geplaatst:

De paarse hier waren net te vroeg en hebben een aantal bevroren kopjes. Die groene gaan goed, denk halverwege deze week de eersten (heb maar 5 volwassen planten, rest is vorig jaar geplant, dus afblijven)

Geplaatst:

Hier in Rhenen heb ik gisteren de eerste witte asperges geoogst. Ik heb maar een rug van een meter of 6 en heb deze afgedekt met een dubbele laag zeil tegen de vorst van vandeweek. Ik verwacht dat ik morgen eind van de dag er zoveel bij kan oogsten dat we ons eerste maal voor vier hebben. Ze zijn hier altijd redelijk vroeg. Mijn tuin ligt tegen de bosrand en het is daar net wat warmer dan elders. Mmmm, ik kan niet wachten! 

Geplaatst:

2 groene asperges geoogst tot nu toe,verwacht dat het vanaf komende week echt gaat beginnen. Al staan mijn asperges niet op de ideale positie.

Ik zit in zuid Oost Brabant. Net boven het asperge gebied. 

Geplaatst:

Hier in zuid-limburg nog geen groene asperges. Ik heb een beetje gegraven, maar helemaal niks nog.

Wel veel gangen en gaatjes in het aspergebed.De primeur zal wel door de woelmuis opgegeten zijn.

Geplaatst:

Ik heb een week geleden mijn eerste 6 geoogst. 1 mooie dikke en de rest slierten. Ik had nog geen ruggen gemaakt, dus ze waren nog niet zo lang. Gisteren ruggen gemaakt en helaas 3 topjes afgehakt. Maar er gaat nog genoeg komen. Ik heb een bescheiden bedje met 12 planten en verwerk ze meestal tot soep of in eiersalade. 

Tuinieren op 210 m² op de kleigrond van De Smalle Steeg in Nijmegen.

Leuk om te lezen hoe het aspergeseizoen door het land trekt.

Gisteren waren wij aan de beurt met de eerste twee witte asperges die boven kwamen.

Net als vorig jaar op 11 april, dus ondanks de zeer zachte winter en het mooie weer hier nu, geen nieuw record voor mij.

1756261542_20200411_123157(2).jpg.1dbe288624ef013569a8df0c05ad1cae.jpg

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

de5dafbd54514ea9a4cee46928e3e1a6.jpg

bdce207b050efdc4b6459ba5f3dc3a5c.jpg

Allereerste oogst van eigen tuin ooit.
Nb. Ik had em blijkbaar niet diep hoeven wegsteken. Dat onderste witte stukje was enorm vezelig.
Desalniettemin erg tevreden. :)

wees bevriend met kleine dingen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...