Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Stoofpeertjes

Gast jack

Aanbevolen berichten

wie eet ze ook graag en hoe maken jullie ze klaar

ik doe de stoofperen in stukjes niet te klein .

dan gaat er een kopje water bij dit alles laat ik lekker prutten tot de stoofperen gaar zijn ...

ik neem dan wat siroop 2 lepels plus wat majosena daar maak ik dan een soort papje van niet te dik of te dun

aflaten koelen en mmmmmmm smullen maar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak ze ongeveer zo: http://www.kookse.tv/recept/klassieke-stoofpeertjes.php. Lekker kruidig. Geen extra suiker, maar wel wat citroenschil toevoegen. Peertjes in 2 of 4 stukken. Bij hele kleine peertjes in één geheel, maar dat eet wat lastig. Heel zachtjes, maar best wel lang laten pruttelen. Je kunt ze vervolgens inmaken op dezelfde manier als jam. Mmm heel de winter peertjes. Liefst met vanillevla of slagroom.

De volgende keer eens proberen van de restjes stroop te maken. Er loopt een draadje over dit onderwerp ergens in dit forum. Of was dat appelstroop? Na ja, werkt vast hetzelfde.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik doe het zo;

de peertjes schillen en in geheel koken in fruttie wijn met kaneel en wat vanille suiker en iets opzoeten met gewonen suiker en wat water ongeveer 3 uurtjes tot de peertjes nog wel stevig zijn maar niet zo slap dat ze in elkaar drukken...

zo in potten gieten en afsluiten. ( de jam manier ) als de peren te groot zijn is het makkelijk om ze meteen te ondoen van klokhuis en de delen, kan er meer in een pot en....scheeld ook veel gepriek op je bord !!

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Afhankelijk van jullie smaak: Met alleen maar port wordt het algauw te zoet: opzetten met 1/3 rode wijn; 1/3 water; 1/3 port, en geen suiker toevoegen -eventueel een klein beetje geleisuiker- bevalt mij het best (met alleen maar port is ook lekker, maar toen proefde ik de peertjes niet meer). Daarnaast, voor de bite: beetje citroensap; een heel klein snufje zout en een klein beetje gemberwortel.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afhankelijk van jullie smaak: Met alleen maar port wordt het algauw te zoet: opzetten met 1/3 rode wijn; 1/3 water; 1/3 port, en geen suiker toevoegen -eventueel een klein beetje geleisuiker- bevalt mij het best (met alleen maar port is ook lekker, maar toen proefde ik de peertjes niet meer). Daarnaast, voor de bite: beetje citroensap; een heel klein snufje zout en een klein beetje gemberwortel.

Er gaat ook geen hele fles doorheen hoor Henk

Rode wijn heb ik ook wel eens gedaan en zelfs een keer een restje bessenjenever wat maar in de kast stond te staan en waar niemand van dronk.

Groet, Monique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nog nooit ingemaakt. Maar in het stoofperenseizoen zet ik ze met wat water op het vuur.. kaneelpijp, rozijnen, stukjes gedroogde abrikoos en gedroogde pruim, beetje rode limonadesiroop...

En dan kun je ze toch in een pot gieten, afsluiten en heet weg zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 years later...

Mijn eerste stoofpeertjes 2013 staan nu op.

- 2 kg peren (Conference, nog vrij hard), in vieren gesneden en geschild. Netto 1500 gram.

- 1/2 fles rode wijn

- 1/2 fles port

- 1/2 liter water

- 2 kleine laurierblaadjes

- Klein beetje fijngehakte verse gemberwortel (een klein beetje peper kan ook)

- Klein beetje citroenzuur (ik had geen citroen liggen)

- Snufje zout.

Zou na een uur of twee sudderen klaar moeten zijn.

Daarna af laten koelen en in porties invriezen.

Dus geen kaneel, geen suiker. Conference peren zijn al vrij zoet, net zoals de port. Gember, citroen(zuur), laurier en zout voor de 'bite'.

Conference peren omdat ik daar erg goedkoop aan kon komen. Smaakte eerdere keren ook uitstekend, ze blijven ook mooi heel. Voor een rode kleur is wel iets wijnachtigs nodig. Gieser Wildeman maak ik trouwens ook zo. Dan is de wijn/port alleen nodig voor de smaak.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo maken wij ze:

1,5 kg stoofperen

2,5 glas rode wijn

1 glas port

50 gr poedersuiker

1,5 zakje vanillesuiker

12 stuks kruitnagel

0,5 stuks kaneelstokje

1,5 el aardappelmeel

Schil de peren met een dunschiller maar laat de steeltjes zitten en zet ze in een pan rechtop naast elkaar.

Alle ingrediënten toevoegen, eventueel later nog een glas wijn toevoegen.

Zet het geheel ongeveer 2.5 uur heel zacht op te pruttelen.

Na de kooktijd de peren uit het sap halen en het sap indikken met de aardappelmeel en even kort laten koken.

Helaas mag ik ze als suikerpatiënt niet meer hebben, en met zoetstof zijn ze niet zo lekker...

Eet ze...

Link naar reactie
Delen op andere sites

S-peren38331380743825.jpgZo maken wij ze:

1,5 kg stoofperen

2,5 glas rode wijn

1 glas port

50 gr poedersuiker

1,5 zakje vanillesuiker

12 stuks kruitnagel

0,5 stuks kaneelstokje

1,5 el aardappelmeel

Schil de peren met een dunschiller maar laat de steeltjes zitten en zet ze in een pan rechtop naast elkaar.

Alle ingrediënten toevoegen, eventueel later nog een glas wijn toevoegen.

Zet het geheel ongeveer 2.5 uur heel zacht op te pruttelen.

Na de kooktijd de peren uit het sap halen en het sap indikken met de aardappelmeel en even kort laten koken.

Helaas mag ik ze als suikerpatiënt niet meer hebben, en met zoetstof zijn ze niet zo lekker...

Eet ze...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stoofpeertjes...heerlijk!

Tijdens het koken (met water, een flinke scheut zoete rode wijn en kaneel) ruikt de benedenverdieping van het huis ernaar.

Na het koken het sap verdikken met aardappelzetmeel en zoeten met ruim suiker.

Wij eten ze koud als toetje; ook heel lekker met custard.

Maar ook warm zijn ze erg lekker: met gekookte aardappelen en 'draadjesvlees'.

Een zondagsmaaltje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...