geert h Geplaatst: 29 maart 2020 Geplaatst: 29 maart 2020 Ik heb vandaag 2 soorten pompoenen, 2 soorten courgettes en een komkommersoort gezaaid. Ik weet dat het (waarschijnlijk) allemaal familie van elkaar is en de bloemen op elkaar lijken. De kans dat ze gaan kruisen acht ik dan ook groter dan de kans dat ze dat niet doen, aangezien mijn achtertuin niet zo groot is. Nu wil ik er straks geen zaad uit halen, dus dat is voor mij geen probleem. Wel hoop ik dat de vruchten die eruit voort komen zich goed zullen ontwikkelen en eetbaar zijn. Wie heeft daar ervaring mee? En ik weet dat bij bijvoorbeeld courgettes het beter is er meerdere te hebben staan om de kans op bevruchting te vergroten, vandaar dat ik hoop dat het goed gaat met meerdere soorten dicht bij elkaar. Quote
Flup Geplaatst: 29 maart 2020 Geplaatst: 29 maart 2020 Geen probleem, komt allemaal goed. Mijn pompoenveld is ongeveer 5x5 meter en daar staan 4 planten op. Die mogen wel verder ranken, want aan de zijkanten is nog ruimte over. De pompoenen staan altijd op een bult oude schapenmest die ik van de buren krijg. De courgettes staan er niet ver vandaan. Gaat allemaal prima. Heb het afgelopen jaar eens anders gedaan en had maar 1 courgetteplant iets verder weg van de pompoenen staan. Dat is duidelijk te weinig, want de opbrengst was niet om over naar huis te schrijven. Kortom, dat doe ik niet nog een keer. Meerdere courgetteplanten en altijd meerdere pompoenplanten. Heb ook flink getest welke pompoenen lekker zijn en goed bewaren en voor mij zijn de duidelijke favorieten Musquee de Provence en de Butternut. Die vind ik beter dan bijvoorbeeld de Hokkaidopompoenen qua smaak en bewaarbaarheid. Dus die soorten zullen er blijven, met af en toe een andere pompoensoort als test ertussendoor. Komkommer zaai ik minder vaak (al staat dat voor dit jaar weer wel in de planning), meestal vind ik ze vrij bitter. Ik ben dus nog op zoek naar een niet zo bittere soort. Quote
geert h Geplaatst: 29 maart 2020 Auteur Geplaatst: 29 maart 2020 Bedankt voor je reactie! Mijn achtertuintje is 5x8m, maar wilde wel alles omhoog leiden. Scheelt in de ruimte. Quote
appelvrouw Geplaatst: 29 maart 2020 Geplaatst: 29 maart 2020 Zoals Flup al Zegt geen probleem. Ik kweek veel verschillende pompoenen en courgettes op hetzelfde veld. De zaden van de vruchten die daar groeien zijn natuurlijk gekruist. Heel soms heb ik wel eens een pompoen erbij waarvan ik zeker weet dat ik die niet gezaaid heb. Maar dat wijt ik eerder aan t gebruikte zaad..ook bij zaadbedrijven kan er wel eens een foutje ontstaan. Ik gebruik nooit eigen of andermans zelfgezochte zaad voor pompoenen, courgettes, komkommmers en meloenen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
paddestoelengek Geplaatst: 29 maart 2020 Geplaatst: 29 maart 2020 Gewone courgettes kan je volgens mij niet omhoog leiden dacht ik. Volgens mij heb je daar klimmende soorten voor nodig en daarmee is de keuze best wel beperkt. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
TomP Geplaatst: 29 maart 2020 Geplaatst: 29 maart 2020 Je bent niet van plan om zelf zaad te oogsten dus maakt het echt niets uit. Je mag zoveel verwanten samen zetten als je maar wil, zoals je zelf zegt zullen deze kruisen maar dit heeft geen enkele invloed op de smaak van de groenten. Als je wél zaad zou oogsten dan weet je volgend jaar echt niet wat daar uit voort komt ... kan meevallen maar ook zwaar tegenvallen. 5*8 is een mooi stuk en in de hoogte leiden is altijd een goed idee. Er bestaan ook klimmende courgettes (Ola Escaladora, Black Forest, Long Green Trailing ea) maar dat weet je waarschijnlijk wel Komkommers die mij wel bevallen en helemaal niet bitter zijn = Marketmore, snackkomkommer Crispy Salad, Zozula en Beth Alpha > valt me op dat je ze meestal jong moet oogsten om de beste smaak te hebben Quote
Patrijs Geplaatst: 29 maart 2020 Geplaatst: 29 maart 2020 (aangepast) Gewone courgettes zijn prima omhoog te leiden. Laat ze langs een stevige stok groeien en bind ze op met breed bindmiddel tegen insnijden in de zachte rank. Te zien in Dordt bij Villa Augustus. Voordeel: ruimte winst, schoon gewas minder kans op rot. Nadeel: meer werk, meer kans op windschade. Een tuintje van 5x8 zal je aardig gaan vullen met je plannen! 29 maart 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
loes Geplaatst: 29 maart 2020 Geplaatst: 29 maart 2020 Zo doe ik dat inderdaad ook, mooi courgetteboompje. Quote
geert h Geplaatst: 29 maart 2020 Auteur Geplaatst: 29 maart 2020 Allemaal bedankt voor jullie reacties. De courgettes zijn een rankend ras (muskaatcourgette) en een niet-rankend ras (dunja F1). Van het niet-rankende ras wilde ik inderdaad zo'n boompje maken. Let wel dat er in die 5x8m ook mijn grasveldje zit en mijn terras, dus het staat zo vol. Ik wil dan ook uiteindelijk maar 2 planten per soort hebben, mocht het zo goed gaan dat er wat over blijft kan ik er vast iemand mee blij maken. @TomP: Ik heb dit komkommerras een paar jaar geleden ook gekweekt en de zaden bleken nog te kiemen na een kiemtest. Niet bijzonder veel vruchten, maar goed eetbaar toen. Ik ga je tips voor rassen voor de volgende keer zeker meenemen, idee was dit jaar geen zaad meer bij te kopen (en ik heb ze vandaag ook al gezaaid). Quote
TomP Geplaatst: 29 maart 2020 Geplaatst: 29 maart 2020 Lekker vroeg wel! Ik zaai de eerste ronde nooit voor 20 april want kunnen echt niet (vooral komkommer en courgette) tegen koude... Courgette (+/- 6 dagen bij 21°C), komkommer (+/- 8 dagen bij 21°C) en pompoen (+/- 10 dagen bij 21°C) kiemen vlug en groeien ook vlug uit tot forse planten. Quote
geert h Geplaatst: 30 maart 2020 Auteur Geplaatst: 30 maart 2020 Ik zal het gaan beleven hoe het hier loopt. Ik heb van iedere soort er 1tje binnen in de verwarmde bak (27 graden) gezaagd en 2 in de vensterbank van de garage. In de vensterbank van de garage schat ik dat het gemiddeld een graad of 10-12 is. Daar vriest het nooit omdat hij goed geïsoleerd is, maar word het ook niet snel warm. Quote
geert h Geplaatst: 1 april 2020 Auteur Geplaatst: 1 april 2020 Op 29-3-2020 om 22:33, TomP zei: Courgette (+/- 6 dagen bij 21°C), komkommer (+/- 8 dagen bij 21°C) en pompoen (+/- 10 dagen bij 21°C) kiemen vlug en groeien ook vlug uit tot forse planten. Maak er maar 3 dagen van bij 27 graden voor de komkommer, wat ging dat vlug. Gelijk die boven is gekomen maar een stuk minder warm gezet. Quote
TomP Geplaatst: 2 april 2020 Geplaatst: 2 april 2020 Ja 27°C ... Je courgette en pompoen zal ook niet lang op zich laten wachten. Idd lekker koel wegzetten en vooral zorgen dat ze voldoende licht krijgen. Komkommer rekt vlug! Quote
Grork Geplaatst: 2 april 2020 Geplaatst: 2 april 2020 Ronde gourgette, 1 maart gezaaid. Of ze willen of niet, straks moeten zij de hoogte in groeien. Stok en klemmen liggen al klaar, gna gna. Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Mikki Geplaatst: 2 april 2020 Geplaatst: 2 april 2020 Weten jullie dat je van het zaad wat je niet meer gebruikt, gezonde en plantaardige melk kan maken... weggooien is eeuwige zonde. Quote
geert h Geplaatst: 2 april 2020 Auteur Geplaatst: 2 april 2020 @TomP, de courgettes zijn inderdaad ook boven gekomen. Pompoen zal niet lang op zich laten wachten. Gezien de voorspellingen kan er zondag het 1 en ander naar mijn kasje, mocht er weer nachtvorst voorspeld worden kan het naar de garage. @Grork, dat zijn al mooie zaailingen, jij loopt zelfs nog wat voor op mij. @Mikki, het is niet de bedoeling dat de courgettes en komkommers zo groot worden dat er zaden uit gehaald kunnen worden, maar uit de pompoen denk ik dat we ervoor kiezen om ze lekker te grillen. Quote
geert h Geplaatst: 5 april 2020 Auteur Geplaatst: 5 april 2020 Vrijdagavond zag ik dat de pompoensoorten boven zijn gekomen, maar pas zaterdagochtend uit de warmtebak gehaald en voor het raam mee gezet. Ze waren helemaal bleek door gebrek aan zonlicht, maar dat is helemaal goed gekomen. Gisterenmiddag even in de kas gezet, en nu in het vroeg van de middag weer. Gezien de weersvoorspellingen mogen ze daar komende week blijven staan. Ook de potjes met zaad uit de garage daarheen verplaatst, zal niet lang duren met dit weer voordat alles boven komt. Quote
geert h Geplaatst: 30 mei 2020 Auteur Geplaatst: 30 mei 2020 En vanmorgen zag ik de eerste courgette-bloem open staan . En daar waar ik gewend ben dat er meestal eerst mannelijke bloemen komen, is het nu gelijk een vrouwelijke bloem. Uiteraard kan die nog niet bevrucht worden door de natuur, aangezien er nog geen mannelijke bloemen open staan. Kan ik echter de natuur een handje helpen door de mannelijke bloem die er naast staan voorzichtig alvast te openen en dan met een penseeltje zelf er stuifmeel uit te nemen? Of zal er nog geen geschikt stuifmeel in zitten? Quote
TomP Geplaatst: 30 mei 2020 Geplaatst: 30 mei 2020 Ik denk dat het stuifmeel niet rijp is als de bloem nog dicht is ... Zeker ben ik echter niet, nog nooit geprobeerd... gewoon doen zou ik zeggen, je kan er alvast niets verkeerd mee doen Quote
roeier Geplaatst: 30 mei 2020 Geplaatst: 30 mei 2020 Ook onbevrucht zal de courgette nog een stukje verder groeien en kan als baby-courgette gegeten worden. Wat de bevruchting betreft; je zou vanavond eens kunnen kijken hoe het zit. Een penseeltje werkt niet praktisch, ik kies er voor de hele mannelijke bloem af te snijden, de kelkbladeren te verwijderen, en dan met het overgebleven mannelijk lid rond de stamper te rommelen. Het moet wel droog zijn, met droog stuifmeel, om goed te werken. Dat zou ook wel eens een probleem kunnen zijn met een nog gesloten bloem. Quote
Patrijs Geplaatst: 30 mei 2020 Geplaatst: 30 mei 2020 https://www.verseoogst.nl/producten/courgette-fleur 1 Quote De moestuin van Patrijs
geert h Geplaatst: 31 mei 2020 Auteur Geplaatst: 31 mei 2020 Bedankt voor jullie reacties. Het stuifmeel was nog niet droog en wilde daarom ook niet aan de penseel blijven hangen. In het verleden weleens vaker met een penseel bestoven, en toen bleef het stuifmeel makkelijk aan de penseel plakken. Gisteren niet, maar vanochtend wel. Heb de kelkbladeren van de vrouwelijke bloem een beetje opzij gedaan (hing over de stampers), en met de penseel bestoven. Hopelijk is dat nog op tijd, we gaan het beleven. En uiteraard zal ik jullie op de hoogte houden. 1 Quote
nanneken Geplaatst: 24 augustus 2021 Geplaatst: 24 augustus 2021 Ik kocht zaad voor courgettes bij Intratuin. Er zijn echter niet alleen courgettes maar ook komkommers uitgegroeid. Kan ik die nu veilig eten? Quote
Patrijs Geplaatst: 24 augustus 2021 Geplaatst: 24 augustus 2021 Ja. (Maar als uit courgettezaad een komkommer ontspruit ben je getuige van een wonder.😇) Quote De moestuin van Patrijs
nanneken Geplaatst: 24 augustus 2021 Geplaatst: 24 augustus 2021 (aangepast) Haha, enkel de courgettes dragen reeds vruchten, de andere planten enkel bloemen. Nu gezocht via plantnet en zouden meloenen of kallebassen (pompoenen) zijn? 24 augustus 2021 aangepast door nanneken Fouten door woordenboek Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.