Anja78 Geplaatst: 28 maart 2020 Geplaatst: 28 maart 2020 We hebben vandaag een moestuinbak op poten gemaakt. 90x90. De bak is 45 cm hoog. Staat op het zuiden. Wie voorziet ons van tips wat betreft de grond? Moestuinbakken mix van pokon of makkelijke moestuinmix? Of potgrond met ...? alsvast bedankt voor uw reactie! Quote
Patrijs Geplaatst: 28 maart 2020 Geplaatst: 28 maart 2020 (aangepast) Welkom hier Anja, Daar gaat flink wat grond in 9x9x4= 320 Liter. Ik heb ooit voor mensen met een beperking een hele grote bak gemaakt van een oude polyester zandbak. Daar hebben we een tandemasser gratis schone gemeente compost in gegooid wat prima werkte. Je zou ook deels gewone grond deels goede potgrond kunnen gebruiken. Moestuinbakkenmix kan natuurlijk ook als je een trendy bak wil, maar zal wat duurder zijn. 28 maart 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
geert h Geplaatst: 29 maart 2020 Geplaatst: 29 maart 2020 Ik heb thuis ook een paar weken geleden een moestuinbak gemaakt met gelijkwaardige inhoud. Moestuinbakkenmix van Pokon of MM werd mij iets te prijzig om het helemaal mee te vullen, tevens had ik nog oude potgrond waar vorig jaar tomaten en zo in hebben gestaan in potten. Die heb ik er eerst in gedaan samen met 2 zakken compost en korrels moestuinmest. Dat alles goed gemengd, dat was ruim half vol. Daar overheen 2 zakken nieuwe gewone potgrond van 40L en afgevuld met moestuinbakkenmix. Quote
rdenk Geplaatst: 29 maart 2020 Geplaatst: 29 maart 2020 IK ga meestal voor dit soort klussen naar de Welkoop. Daar hebben ze zakken potgrond van 70 liter. Op dit moment 3 voor 20 euro. Met 320 liter aan volume dat in je bak gaat kunnen je plantjes een behoorlijke tijd mee als het gaat om voedingsstoffen. Ik haal in Duitsland - niet voor iedereen een optie - bij de Marktkauf een fles plantenvoeding van 1,5 liter voor 2,99. Daar kan ik de rest van de zomer extra voeding toedienen aan de bakken. Quote
jwedding Geplaatst: 29 maart 2020 Geplaatst: 29 maart 2020 Hoe ik het ga doen voor mijn tomaten en pepers is: 10 delen verrijkte potgrond (biokultura) 1 deel vermiculiet 1 deel perliet Quote
rorror Geplaatst: 29 maart 2020 Geplaatst: 29 maart 2020 Ik zou zo ie zo niet voor de potgrond van de aldi gaan, dat geeft na verloop van tijd zo'n dikke koeklaag. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
donaldk Geplaatst: 29 maart 2020 Geplaatst: 29 maart 2020 13 uren geleden, rdenk zei: IK ga meestal voor dit soort klussen naar de Welkoop. Daar hebben ze zakken potgrond van 70 liter. Op dit moment 3 voor 20 euro. Met 320 liter aan volume dat in je bak gaat kunnen je plantjes een behoorlijke tijd mee als het gaat om voedingsstoffen. Ik haal in Duitsland - niet voor iedereen een optie - bij de Marktkauf een fles plantenvoeding van 1,5 liter voor 2,99. Daar kan ik de rest van de zomer extra voeding toedienen aan de bakken. Pas was die nog 15 euro en 20 cent of zo. Action plantenvoeding en dergelijke is goedkoper dan twee euro per liter. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
netraam Geplaatst: 11 mei 2020 Geplaatst: 11 mei 2020 Hoi Allemaal! Ik ben nieuw hier! Ik zit met precies dezelfde vraag voor mijn te maken kleine moestuinbak welke op het balkon komt te staan. Ik heb ongeveer 250 liter nodig en vind de moestuinmix wel erg prijzig. De komkommers en tomaten doen het nu top in de vensterbank, maar moeten nodig naar buiten! De moestuingronden klinken me erg commercieel in de oren, met prijzen van > 10 euro voor 40 liter. Voor mijn kleine bakje zou dat dan zo op > 60 euro uitkomen. Voor hobby is het niet erg natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat de serieuze moestuiners welke veel liter nodig hebben dit er niet voor kunnen gaan neerleggen. Is moestuingrond echt "beter" of is het vooral een commercieel marketing concept? Indien moestuingrond echt beter is, wat is dan een aan te raden merk? Indien moestuingrond niet echt beter is, wat moet ik dan hebben? Kan ik gewoon potgrond kopen en moet ik dit dan evt met bijv. brekerszand vermengen? In welke verhoudingen doen jullie dat? Of vermeng je alleen maar met brekerszand als je wilt voorzaaien in potgrond? Quote
Patrijs Geplaatst: 11 mei 2020 Geplaatst: 11 mei 2020 (aangepast) Persoonlijk vind ik de begrippenmoestuinbak en moestuingrond erg misleidend. Moestuingrond vind je in de moestuin en niet in een plantenbak. Die moestuingrond verbeter je door de jaren heen door bijvoorbeeld met mest, kalk en compost te werken. Ik heb planten geteeld in een grote plantenbak op poten. Daar heb ik een tandemasser gratis gemeentecompost in gegooid ik schat een kuub of een, twee. Ging jaren prima. Je kan voor een kleine plantenbak prima werken met potgrond, al is dar veel verschil in. Ook is potgrond vak bemest voor een paar maanden. En ik denk dat serieuze moestuinders gewoon naar hun tuintje gaan. Alles in bakken kweken is maar enkelen gegeven. Zie nu dat ik in herhaling val...….. Komt misschien door de dood van Nigel : https://en.wikipedia.org/wiki/Nigel_(dog) 11 mei 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
geert h Geplaatst: 11 mei 2020 Geplaatst: 11 mei 2020 In moestuingrond zit vaak vermiculiet, wat goed is voor de vochthuishouding in de grond. Wanneer je losse vermiculiet in een tuincentrum gaat halen ben je een vermogen kwijt, dus dat schiet prijstechnisch niet op. Ik heb op de site van mooiemoestuin.nl gelezen dat in deze hoeveelheden vermiculiet van een kachelzaak het ook goed doet, dat is een stuk beter betaalbaar. Brekerszand moet je enkel mengen wanneer je kruiden wilt kweken die van schrale gronden houden en om te zaaien, al is vermiculiet daar zeker zo goed voor. Quote
nick86 Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 Het beste wat ze zeggen is de makkelijke moestuin mix (Vermuciliet, compost en tuinturf) Ik heb dit jaar 2 bakken gemaakt naast elkaar en even groot. Ik plant in iedere bak exact hetzelfde. Op deze wijze wil ik graag uittesten of het echt verschil maakt. Tot nu toe is er nog geen verschil te zien in de groei van de planten. Ik heb spinazie al kunnen oogsten. In beide vakken waren ze even hard gegroeid. Alle andere groente gaan op dit moment ook gelijk op. In de bak zonder de mix zit trouwens compost en gewone aarde uit de grond. Quote
netraam Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 @geert h en @nick86, bedankt voor jullie reacties! @geert h Ik had hier en daar inderdaad al gelezen over de toevoeging van vermiculiet en het klinkt inderdaad heel logisch om dat in bakken toe te passen ivm het geringe volume en dus sneller uitdrogen van de aarde. Ik heb hier en daar inderdaad betaalbaar vermiculiet gevonden, alleen helaas nog niet hier in de buurt. @nick86 Super interessant. Ik ben heel benieuwd hoeveel verschil het maakt! Voor nu heb ik bij de gamma voor een leuke prijs (120L voor ongeveer 10 euro) potgrond gekocht, mogelijk ga ik dat nog met vermiculiet vermengen. Of gewoon op de potgrond planten, en dan zie ik wel! Scheelde wel onwijs veel geld met de moestuinmix. Quote
rorror Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 47 minuten geleden, netraam zei: oor nu heb ik bij de gamma voor een leuke prijs (120L voor ongeveer 10 euro) potgrond gekocht, mogelijk ga ik dat nog met vermiculiet vermengen. Ik zou daar nog een paar handjes zand door heen mengen, of iets dergelijks. Van gamma potgrond en extreem warm weer, heb ik in het verleden wel eens harde koeklagen gehad. Wat dan nagenoeg geen water meer op neemt. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
netraam Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 (aangepast) Ik heb een paar jaar terug zo'n 1m2 bak gehad, toen zonder enige vorm van inlezen gewoon mee aangeklooid (AH moestuintjes periode). Ook potgrond erin, en dat was inderdaad na een tijdje 1 brok steen en heb ik na de winter weggegooid omdat het niks meer waard was. Kan ik het gewoon vermengen met brekerszand van de bouwmarkt, bijv deze: https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-brekerzand-25-kg/p/B432351 ? En aan wat voor een verhouding moet ik dan denken? 12 mei 2020 aangepast door netraam Quote
rorror Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 Brekerszand is het best. Aangezien dat een ruwe zandkorrel is. Verhouding is een goede vraag... 1 goeie hand vol per 20l zak ofzo? Durf de juiste verhouding ook niet te zeggen. Je kan misschien anders 1 grote zak tuinaarde er door heen mengen. Daar zit al wat zanderige structuur in. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
netraam Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Wederom bedankt voor het meedenken! Uiteindelijk heb ik toch maar besloten om nog 100L vermiculiet te kopen, ik denk dat ik dit in de verhouding 1/3e vermiculiet (100 liter) met 2/3e potgrond (200 liter) ga mengen. Ik denk dat ik daar langer plezier van ga hebben dan vermengen met tuinaarde of brekerszand. We zullen zien in hoeverre vermiculiet met potgrond mengen ook goed werkt of dat het een slecht idee was Quote
vegetable_girl Geplaatst: 25 mei 2020 Geplaatst: 25 mei 2020 Een beetje laat misschien maar als er nog mee zouden lezen die op zoek zijn: ik heb drie plantenbakken van 45cm hoog , 120cm x 120cm gevuld met een mengeling van aarde uit de tuin, zand en compost (een tip die ik toen uit het boek "mijn moestuin" van Wim Lybaert gehaald heb). In die bakken kweek ik nu al jaren groenten en die gaan geweldig! Volgens datzelfde boek voeg ik waar nodig jaarlijks mest of compost toe volgens mijn wisselplan, verder kom ik er niet aan. Dat heeft me veel zakken potgrond gespaard! 😅 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.