Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Yes, weer een stapje verder in het ontwikkelen van boerinnen skills en ons zelfvoorzienend voor de toekomst plan :-).

2 prachtige drachtige Dexterkoeien. WAUW.

Na cavias, eenden, kippen, kalkoenen,varkens en schapen voelt dit enorm " echt" op een of andere manier.

Heel wat koeien bezocht, maar zo dichtbij vond ik ze vooral erruggg groot en toch stiekem wel eng.

Dan maar naar die mini zeboe koetjes gekeken, dat vond ik van alles net niks.

Toen attendeerde mijn koeien buurvrouw mij op de Dexters.

Een iers makkelijk ras, vriendelijk, sociaal, voor vlees en melk met een stoer uiterlijk.

Nooit van gehoord maar na even Google toch een afspraak met 2 verschillende Dexter farmers gemaakt.

Oooh ja ..... liefde op het eerste gezicht. Klein/ stoer en ongelooflijk mooie vacht.

Kunnen winter en zomer buiten.

Met dank aan giga gaas hebben wij mooi spul om de wei in orde te makken, gelijk maar 3 rijen prikkeldraad en stroom erop zodat ook het kleiner spul in de wei kan lopen mocht het nodig zijn.

Vrijdag halen wij ze op, en de kalfjes verwachten wij eind april begin mei.

Meet koetsji & koebana ....

Screenshot_20200320-232454_WhatsApp.jpg

Screenshot_20200320-232432_WhatsApp.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Wauwie Ze zijn er!!
Geweldig, Nas. En die namen ook. Hahahaah. Dat kan alleen jij weer verzinnen.
Vette gefeliciteerd. En inderdaad: enorm benieuwd naar de avonturen!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Jeetje Nas, wat een geweldig nieuw avontuur! Je hebt een heuse kinderboerderij met alle dieren inmiddels
Wat een goed formaat!

Wat is het plan met de koetjes? Ga dit volgen. Leuk man en gefeliciteerd met de nieuwste aanwinsten moeoeoeoeoehhh

Geplaatst: (aangepast)

Daar staan ze dan in hun nieuwe wei.

De reis ging goed, ze uit de veewagen halen ging nog wat  moeilijk, dit omdat wij het beiden nog wel spannend vinden en het voor het eerst is dat wij met koeien te maken hebben. een avontuur waarin wij ze nog moeten leren lezen.

maar na een eerste dag gaat het prima, ze zijn mega nieuwsgierig, komen naar je toe en eten de koeiekoekjes voorzichtig uit je hand.

Hubby heeft een automatische drinkbakje gemaakt met grondwater en voor de zekerheid ook cementkuip met leiding water, en dat was het dan.

volgens de koeienbuurma ...niks meer aan doen...

geen brokjes, geen hooi en niet te vulle koekjes....

hmmmm dat is echt wel heel weinig.

beide dames zijn in blijde verwachting en ik vind dat je de buikjes ook al goed kan zien.

en dan tegen schemer sta ik in de keuken en heb ik dit uitzicht zucht.....wat een rijkdom.

20200328_113859.jpg

20200328_102738.jpg

20200328_183900.jpg

aangepast door Nasuada
  • Like 1
Geplaatst:

Oke, Nasuada, ik ga het eerlijk zeggen: ik ben stikjaloers op je. Wat een prachtige beesten! En zo vanuit het raam elke dag koeien-tv....

Geplaatst:

Een paar jaar geleden stond een houder van deze 'mini' koeien in de regionale versie van het AD, dus ik had er al eens van gehoord. Zijn dubbeldoelers las ik toen, maar ja met vaste slachtkosten per beest zal het duur vlees worden.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Goed om te weten Jorieke, ik zal tzt

eens goed vergelijken.

Het is wel de reden waarom de vorige eigenaar afstand van de Dexters wilde doen, slacht kosten te hoog in verhouding met andere vleeskoeien. Hij gaat daar Herreford vlees koeien.

Wij hebben geen ervaring met koeien en net als met de varkens willen wij starten met sociaal en makkelijke koeien, je kan er 4 tot 5 op 1 hectare hebben, ze kunnen evt winter en zomer buiten.

Als het stiertjes worden dan blíjven ze  een jaar en gaan dan naar de slager.

En als het duurder is, dan is het maar zo, geld weegt dan niet op tegen de voordelen.

Ik hoef er niet van te leven ;-).

aangepast door Nasuada

Hereford zijn gedrongener beesten, maar niet mini koeien, met een langere vacht, maar je ziet ze ook in Zuidelijkere delen van Brazilie en in Australie, dus hete gebieden. Zijn commercieel veel (extensief) gehouden beesten.

Anyway de tijden van vacht en... geven in ruil voor de slagerij (het beenhouwen, vleeschhouwen doet de vleesleverancier dan zelf, maar de slagerij is bijna onmogelijk gemaakt voor een vleeswinkel, in Gelderland, enzo, heb je er nog wel wat maar hier in het Westen heb je eigenlijk geen echte slagerijen meer.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Awhhhh! Hoe leuk is dit! Blij voor je. Nu nog de volgende in goede gezondheid eruit. Wat ontzettend leuk is dit zeg! Ik smelt helemaal.

Onze jongste wil ook een koe. Want we hebben gras.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...