Tuintjes Geplaatst: 17 maart 2020 Geplaatst: 17 maart 2020 Mijn rabarber begint net te groeien, maar schiet al gelijk door naar een bloem of zoiets. Uiteraard wil ik bladeren. Kan ik dit er nu al gewoon uitsnijden of is dat schadelijk voor de plant? Het lijkt me dat nu alle energie in deze scheut gaat zitten. Wat te doen? Quote
roeier Geplaatst: 17 maart 2020 Geplaatst: 17 maart 2020 (aangepast) Ik heb er ook al tig uitgerukt/gesneden. Zodra je ziet dat een steel etages gaat krijgen, weet je dat er een bloem in de maak is, dus dat zie je al voordat de knop zich ontvouwt. Weghalen, je vermoeden is juist; het kost energie dat niet meer naar andere stelen gaat. Mijn ervaring is dat je stronken hebt die veel knoppen maken, en andere doen het niet. Het zijn altijd dezelfden, zeg maar. Nog een aanvulling: deze plant is nog erg jong, daar zul je nog niet veel van kunnen oogsten, want het zijn nog zo weinig stelen. Als je stelen weghaalt, gaat dat natuurlijk wél ten koste van de plant. 17 maart 2020 aangepast door roeier vanwege toevoeging, en spellingsfoutje hersteld Quote
Tuintjes Geplaatst: 17 maart 2020 Auteur Geplaatst: 17 maart 2020 Hij is inderdaad jong, vorig voorjaar geplant, maar man man, wat een hoop blad al vorig jaar. Ik had er vier geplant, maar deze steekt er met kop en schouders bovenuit. Van de anderen zijn er twee die bijna niks doen... Apart. Maar goed, ik haal de steel eruit. En dan zien we wel weer. Ik hoef er niet van te leven. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 maart 2020 Geplaatst: 17 maart 2020 Het is ook een heel spektakel om hem te laten bloeien hoor. Als je over een tijdje bijv. genoeg stengels kunt oogsten van de andere planten dan zou ik er zeker af en toe 1 laten bloeien. Zoals je nu al aan de dikte van de beginnende bloem kunt zien... die wordt hoog en gaaf! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Tuintjes Geplaatst: 17 maart 2020 Auteur Geplaatst: 17 maart 2020 Tja, en wat kost rabarber nou... Ik denk er nog een dagje over. Misschien heb je hem gered Jorieke! Quote
Patrijs Geplaatst: 17 maart 2020 Geplaatst: 17 maart 2020 Ik hang een beetje tussen Roeier en Jorieke in en laat ze even gaan om ze daarna te oogsten. Een bloem is mooi maar verder van geen nut en gaat ten koste van de plant. Mijn tuinbuur houdt niet zo van rabarber en laat ze bloeien, dus ik kan er al van genieten. Zelf oogst ik ze als grote knoppen. Ik vindt ze dan het decoratiefst in een vaasje bij de rabarber rumble. Quote De moestuin van Patrijs
roeier Geplaatst: 17 maart 2020 Geplaatst: 17 maart 2020 Ik heb enkele exemplaren sierrabarber staan voor de bloemen, maar, je kunt het natuurlijk wel raden: die schieten niet door!!! 😛 Quote
Patrijs Geplaatst: 17 maart 2020 Geplaatst: 17 maart 2020 Roeier, je zal die rabarber wel te veel verwennen 😉 want: Rabarber is een gulzige plant en vraagt een zéér vruchtbare bodem met een matig zure pH (ca. 6). Te droge en uitgeputte grond zorgt er voor dat de planten snel zullen doorschieten en bloemstengels produceren wat niet goed is bij de teelt van rabarber. Bloemstengels kun je best steeds verwijderen om de planten niet uit te putten. Het zijn trouwens planten die veel stikstof nodig hebben om grote bladeren en stelen te kunnen vormen. (Even een copy paste van tuinadvies.nl ) Dit strookt ook wel met mijn ervaring met mijn en buurmans rabarber die van de buren bloeit veel meer, al staan ze praktisch naast elkaar. Quote De moestuin van Patrijs
Flup Geplaatst: 17 maart 2020 Geplaatst: 17 maart 2020 Ik moet dus duidelijk meer bijmesten en gieten in de droge tijd, want hier bloeien ze sinds vorig jaar allemaal (heb 4 planten staan). Goed te weten. Helaas is afgelopen herfst wel mijn favoriete rabarber kapotgegaan (weggeschimmeld), dat is wel jammer. Die had van die heerlijke dikke groen met een beetje rode stengels. Gelukkig hebben de buren die in de tuin staan, dat scheelt. Quote
roeier Geplaatst: 17 maart 2020 Geplaatst: 17 maart 2020 Ik hang ook nog een andere theorie aan wat betreft dat doorschieten. Dat stress tot bloei kan leiden geloof ik natuurlijk wel, dat is een algemeen fenomeen in de plantenwereld. Maar ook een algemeen fenomeen is dat een vroege ontwikkeling eerder tot bloei leidt. Dat speelt denk ik bij mij. Mijn rabarber staat op dezelfde bedden, het zijn terpbedden, de grond wordt door mij bedekt gehouden en ik doe verder niets. Er is geen onderscheid in hoe ik de verschillende rabarberplanten behandel. Maar ik heb verschillende rassen met hun eigen ontwikkeling en daar zie ik ook de verschillen in doorschieten. • Victoria is heel vroeg, ik heb vorige week al kunnen oogsten, en ik heb hier een foto van die plant geplaatst op 1 Februari: https://www.moestuinforum.nl/topic/454-rabarber-forceren/page/3/?tab=comments#comment-391118 • Näsåker is een stuk later. Het is nu 17 Maart, en de Näsåker is nog niet op het punt waar de Victoria op 1 Februari al was: • De sierrabarber komt daar dan weer een stuk achteraan, daar valt nog nauwelijks knop te bekennen: Zowel de sierrabarber als de Näsåker heb ik nog nooit zien doorschieten, en ik heb meerdere planten. Van de Victoria heb ik ook meerdere planten, en die schieten allemaal ieder jaar door. Dit heeft volgens mij met de vroegte te maken. Van de Victoria plant op de gelinkte foto heb ik een ruime pan lekkere rabarber gemaakt vorige week, maar daar haal ik ook de meeste bloemknoppen uit. Die plant zal heus goed doorvoed zijn geweest, want anders had ik daar niet zo'n goed maal van kunnen krijgen. De plant straalt het ook uit trouwens; mooie stelen, mooie bladeren. Ik denk dus dat hoe vroeger rabarber tot ontwikkeling komt, hoe meer kans er is tot doorschieten. De knoppen worden wel in de herfst al gemaakt bij mijn weten, maar het kan zijn dat een vroeg beginnende rabarber meer tijd overhoudt in de herfst om ook nog knoppen te maken. De rabarber van Tuintjes, die dit onderwerp begon, is ook vroeg. Maar ik verwacht haast dat er ook wel voorbeelden zijn die de regel van vroeg = grotere doorschietkans lijken te weerspreken, je hebt nu eenmaal altijd wel een samenspel van factoren. Quote
Tuintjes Geplaatst: 17 maart 2020 Auteur Geplaatst: 17 maart 2020 Ja, deze rabarber had al blad in januari. Die was er vroeg bij. Quote
Flup Geplaatst: 18 maart 2020 Geplaatst: 18 maart 2020 Zo dan, dan is jullie rabarber er echt wel vroeg bij. Hier zien de planten eruit als de Näsåker van jou nu, roeier. En toch krijgen ze elk jaar bloemen. Vorig jaar heb ik die laten staan voor de zaadwinning, maar echt veel bruikbare zaden gaf dat helaas niet. Doe ik niet nog een keer. Quote
simonvb Geplaatst: 18 maart 2020 Geplaatst: 18 maart 2020 Je kunt ze in maart ook wel nog splitsen als ze nog niet te groot zijn (beste wel nov-feb), heb je er zo ook meerdere. Bij mij zijn deze in het verleden altijd aangeslagen. Quote
Tuintjes Geplaatst: 18 maart 2020 Auteur Geplaatst: 18 maart 2020 Hier in het zuidwesten heeft het gewoon eigenlijk niet gevroren deze winter. Soms wat ijs op de autoruiten, maar deze winter ging nergens over. En met dit virusje... de lente ook niet vrees ik! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.