AshaiRey Geplaatst: 21 september 2015 Geplaatst: 21 september 2015 Ik heb de stekelige variant en die heeft een hele pergola in beslag genomen. Er hangen nu meerdere chayotes aan en enkele hebben het formaat van een mango. Maar wanneer zijn ze nu rijp of wel wanneer moet ik ze plukken? Quote Groetjes,Bram
Kibas Geplaatst: 27 september 2015 Geplaatst: 27 september 2015 Dat vroeg ik me ook af. Ik heb gezocht op internet. Ze worden onrijp gegeten, dus je kunt er nu al eentje proberen als je wilt. Ze worden net als komkommer en courgette gegeten, die worden feitelijk ook onrijp gegeten. De wortels, stelen, jonge bladeren en zaden schijnen ook eetbaar te zijn.In Taiwan schijnen ze dol te zijn op geroerbakte scheuten. Van een site:In Nepal heeft ieder huis zijn eigen “iskoes” plant. Iskoes is de Nepalese naam voor de plant. Naar mate van het jaargetijde eet je de spruiten, bladeren, vruchten of als de plant ten einde is, de wortels. Quote
AshaiRey Geplaatst: 28 september 2015 Geplaatst: 28 september 2015 Dan lijkt het me dat je ze moet oogsten als de stekkels nog niet aan het verharden gaan. Ik heb er een paar tussen zitten die dat al hebben dus die zal ik eens gaan proberen. Of anders die maar zien over te houden voor volgende jaar als hij niet zo lekker meer is. Quote Groetjes,Bram
Cees Tabak Geplaatst: 5 oktober 2015 Geplaatst: 5 oktober 2015 ik heb er net een stukje over geschreven op mijn blog (moestuin.natuurlijkgeeren.nl) Mijn ervaring is dat hoe jonger geplukt, hoe minder uitgesproken. En geen gedoe met pitten want die zijn nog niet echt gevormd. Quote
Kibas Geplaatst: 9 oktober 2015 Geplaatst: 9 oktober 2015 Heeft iemand er ervaring mee hoe chayote vruchten en bladeren reageren op -3 gr nachtvorst. Ik weet dat de bladeren niet tegen vorst kunnen, maar de wortels wel tegen lichte vorst. Maar wat is niet tegen vorst kunnen. Sommige planten overleven een korte periode van nauwelijks vorst wel. De chayotes zijn nu net een beetje dik aan het worden, dus ik zou ze er het liefst aan laten hangen ivm het uitplanten volgen jaar. Ik heb de stekelige chayote, Quote
carsten888 Geplaatst: 30 oktober 2015 Geplaatst: 30 oktober 2015 Hoe goed kan de wortel van de plant tegen vorst in Nederland? Dat de bovengrondse plant afsterft bij vorst begrijp ik wel van deze komkommer-familielid, maar de wortel, die kan misschien wel wat vorst overleven. Is er iemand die de plant een paar jaar in de grond heeft laten zitten? Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2015 Bij mij hebben de wortels overwinterd in de koude kas. Met wat afdekwerk zal het misschien wel lukken, afhankelijk van de winter natuurlijk. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Cees Tabak Geplaatst: 18 maart 2016 Geplaatst: 18 maart 2016 Nu de restanten uit de kas gehaald. Ondanks de perfecte afdekking (kas in kas) zijn de wortels verrot. Nieuwe staan nu voor te trekken. Wil niet meer zonder. Quote
roosmarij Geplaatst: 19 maart 2016 Geplaatst: 19 maart 2016 Cees, heb je beide vormen (dus met en zonder stekels) of maar 1? Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Cees Tabak Geplaatst: 19 maart 2016 Geplaatst: 19 maart 2016 Ha Marijke, vorig jaar de stekel loze, nu beide! Merk je verschil? Quote
roosmarij Geplaatst: 22 maart 2016 Geplaatst: 22 maart 2016 Hoi Cees, ik heb hem zelf nog niet en heb ook niet veel plek, dus wil ik maar 1 soort. Dit is dus mijn vraag aan jou: merk jij verschil en zo ja wat, en welke van de twee heeft je voorkeur? Ik kan hem hier mooi bij de voordeur tegen het huis aan zetten, dat is mogelijk een wat beter beschutte plek dan elders in de tuin en dan kan hij misschien ook goed overwinteren. Relatief droog maar niet tè en ik zie hem dan elke dag..... Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Flup Geplaatst: 23 maart 2016 Geplaatst: 23 maart 2016 Het schijnt dat de stekelloze iets minder uitgesproken van smaak is. Tenminste, dat is wat ik heb gelezen. Zelf heb ik een chayote met Kibas geruild en die ziet er nu zo uit. Quote
Flup Geplaatst: 28 maart 2016 Geplaatst: 28 maart 2016 Even een paar vragen tussendoor. Mijn Chayote groeit goed. De scheuten worden steeds langer, kortom, ik heb niks te klagen. Moet ik de plant nu al in een grote emmer plaatsen? Er zitten nog nauwelijks wortels aan, maar de chayote groeit snel! En klimmen wil die wel. In een grote emmer kan ik in ieder geval een beter klimrek voor de chayote plaatsen, nu is dat in deze pot wat beperkt. En de laatste vraag; wat is dat voor een bruine plek op de chayote? Alvast bedankt! Quote
Goldfish Geplaatst: 28 maart 2016 Geplaatst: 28 maart 2016 (aangepast) Vorig jaar heb ik de plant in een soortgelijke pot gehouden tot dat ie in mei naar buiten kon. Er is nog genoeg plek en tijd voor wortelvorming, voorlopig leeft ie op de resten van de vrucht. Maar als het handiger is met een klimrek, dan kan je overwegen de plant 1x extra te verpotten (met alle risico's van dien). Bruine plek: lijkt mij rotting eventueel ontstaan doordat de vrucht op die plek een keer gekneusd is. Kan denk ik nog geen kwaad er is genoeg vruchtvlees over om voeding en vocht uit te halen. Verder zal de vrucht naar mate deze uitgeput raakt wat gaan verschrompelen. Ben een 2de jaars Chayote kweker, wellicht dat de meer ervaren leden de situatie beter kunnen inschatten. 28 maart 2016 aangepast door Gast Quote
Flup Geplaatst: 28 maart 2016 Geplaatst: 28 maart 2016 Dank je voor het antwoord. Verpotten zal ik dan niet doen, ik knutsel wel een klimrek.Een kneuzing zou kunnen, alleen geen idee hoe dat dan is gekomen. Afwachten in ieder geval hoe de chayote verder groeit, hopelijk kan het geen kwaad verder. Quote
Cees Tabak Geplaatst: 28 maart 2016 Geplaatst: 28 maart 2016 Afgaande op mijn eigen ervaring is die bruine plek 'gewoon' het interen van de vrucht. Uiteindelijk zal de vrucht helemaal verdwijnen. De stengels 'eten' ',m op. Quote
Flup Geplaatst: 29 maart 2016 Geplaatst: 29 maart 2016 Dat scheelt, als dit normaal is. Hoef ik mij daar verder geen zorgen over te maken. Quote
Cees Tabak Geplaatst: 16 september 2016 Geplaatst: 16 september 2016 Verdriedubbeltjes....Heb ik dit jaar toch alleen blad. Geen vrucht te bekennen. Bloempjes wel hier en daar. Groei is gewoon goed. Gaat alle kanten op en wordt lekker groot. Maar vruchten nope. Ook in een tuin elders had ik er een gepland met hetzelfde resultaat. Wat zijn jullie ervaringen dit jaar? Quote
Goldfish Geplaatst: 16 september 2016 Geplaatst: 16 september 2016 Hier t zelfde. De gestekelde werd zwaar gekwest begin vd zomer maar komt nu te laat. Bij een buurman is ie 10m gegroeid maar geen vruchten. De scheuten en wortels zijn eetbaar dus helemaal zal je niet hoeven te verhongeren. Een ongestekelde van een Chinese toko kwam te laat op gang zoals verwacht. Volgend jaar beter! Quote
AshaiRey Geplaatst: 17 september 2016 Geplaatst: 17 september 2016 Hier hetzelfde. Geen vrucht, zelfs geen bloempje gezien.Maar ook groeischeuten zo van een rank van 2 m maken en dan stoppen en vanaf onderen een nieuwe rank maken. Quote Groetjes,Bram
Cees Tabak Geplaatst: 17 september 2016 Geplaatst: 17 september 2016 Wat denken jullie, zou dat het natte voorjaar zijn geweest?Voorjaar kwam toch moeilijk op gang in mijn ogen. Het enige wat ik niet snap is dat ze een paar tuinen verderop plenty vruchten geven... Quote
Flup Geplaatst: 17 september 2016 Geplaatst: 17 september 2016 Hier net zo, de plant groeit niet zo goed. Volgend jaar probeer ik het weer. Quote
acpronk Geplaatst: 7 oktober 2019 Geplaatst: 7 oktober 2019 Nog een keertje naar boven schoppen. Ergens vorig jaar 2 stuks chayote zonder stekels gekocht of gekregen, na enkele maanden in de koelkast gelegen te hebben besloot mijn vrouw ze weg te doen. Ik heb ze toen in een plastic zakje in de hal gelegd, daar begonnen ze te spruiten. In januari/februari waren ze al denk ik 30cm groot geworden, en heb ik ze opgepot. Wij hebben geen onverwarmde ruimtes in huis, dus heb ik ze op zolder gelegd. Ze groeiden voorspoedig.Halverwege april gingen we 2 weken op vakantie, en de oppas was ze vergeten water te geven dus ze waren bijna verdroogd. Ergens in mei heb ik ze vervolgens in de moestuin gezet, en gelukkig begonnen ze weer te groeien, echter heel langzaam de eerste 1-2 maanden.Later begonnen ze flink te groeien en de bloei kwam er ook al redelijk snel in, met vruchten. Alleen de vruchten werden niet groter dan een 2 euro munt.Nu, in oktober, heb ik wel redelijk wat grotere vruchten gezien, waarvan de grootste ter grootte van een vuist is. En kennis van mij heeft ze ook, en die kweekt ze als druiven, dan hangen de vruchten mooi naar beneden. Vorig jaar had hij van 2 planten een stuk of 70 vruchten en dit jaar tot 2 weken geleden ongeveer 10. Hij zegt dat ze tot rond november te plukken zijn, vermoedelijk tot de nachtvorst invalt. Hieronder mijn planten, tussen de bonen. Sommige ranken zijn we meer dan 5 meter. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
permanatuurtuin Geplaatst: 10 oktober 2019 Geplaatst: 10 oktober 2019 Ik heb ze ook gehad. In de koude kas geen succes (krijgt last van spint). Ik krijg pas vruchten rond een tijd dat het geen zin meer heeft (najaar). Verder krijg ik de planten niet goed overwinterd (is te koud bij ons). Kortom zonder vruchten loont hij niet. Ik heb ze zeker drie keer geprobeerd. Als ik de beschrijving hoor is het overal in Nederland een onvoorspelbaar gewas. Hij ziet er op de foto wel groot en gezond uit. Quote
Goldfish Geplaatst: 10 oktober 2019 Geplaatst: 10 oktober 2019 De gestekelde variant vind ik niet onvoorspelbaar want gegarandeerd oogst. Alleen het opstarten van de plant is soms een ding, soms is een tweede poging (vanuit dezelfde vrucht) succesvol nadat de eerste rank afgestorven is. De naakte variant heeft meer warmte nodig, daarvoor geldt wel net wel/ net niet in het Nld klimaat. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.