RW5 Geplaatst: 4 maart 2020 Share Geplaatst: 4 maart 2020 Hoe kan ik bij een Magnolia Grandiflora een parasolvorm krijgen zoals op de afbeelding. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 4 maart 2020 Share Geplaatst: 4 maart 2020 (aangepast) Heb je een foto van de boom, welke je wilt transformeren naar de parasol vorm? Ik heb een beetje kennis van bonsai... Wat je wilt, is dat je de top (leider) er uit knipt, om extra vertakkingen te krijgen. Bij het snoeien de jaren er op, wil je snoeien om een knop welke naar buiten wijst. Takken welke naar binnen groeien kan je wegnemen. Eventueel met bedrading om de takken op de juiste plekken te krijgen. Of zoiets: leider om hoog leiden, tot gewenste hoogte, daarna nieuwe uitgroei leiden met een raster. 4 maart 2020 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RW5 Geplaatst: 4 maart 2020 Auteur Share Geplaatst: 4 maart 2020 Dat is gewoon een magnolia grandiflora. Ik weet niet welke soort ik het beste er daarvoor kan nemen. Moet ik perse de top eruit knippen? Kan ik niet de onderste takken omhoog laten groeien met ondersteuning van stokken? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 5 maart 2020 Share Geplaatst: 5 maart 2020 Om de vorm te verkrijgen zoals je 1e foto toont ( je openingspost dus ) Kun je het best de magnolia kopen zoals je laatste foto en die inderdaad met wat stokken wat uitbuigen. De onderste zijtakken van de struik wat naar buiten buigen dus. Best een struik uitzoeken met behoorlijk wat lage vertakkingen. op termijn ( jaren ) als de struik ouder wordt en de stokken al weg zijn, kun je de struik van onder af wat gaan opsnoeien en kaal maken. Het takkenstelsel zoals op je 1e foto geeft de struik dan dat uiterlijk. Je 1e foto, waarbij de kweker dat gedaan heeft, daar is de struik al jaren en jaren ouder dan je 3e foto. Dat is goed te zien aan de voet. Die dikte geeft goed de leeftijd aan van die struik. Magnolia grandiflora groeit niet heel snel. Komt bij, dat deze exemplaren allemaal uit bv Italië komen, een warmer klimaat met een langer groeiseizoen. Dat voordeel heb je hier in Nederland niet. Om een vorm te verkrijgen waar Rorror een foto van plaatst, is eigenlijk ondoenlijk bij een Magnolia grandiflora en is de boom ook ongeschikt voor. Zet je nieuwe gekochte struik op een wat luwe plek, in goed verbeterde grond, niet te veel mesten. De struik kan echt slecht tegen koude wind. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ikbeginbijmezelf Geplaatst: 5 maart 2020 Share Geplaatst: 5 maart 2020 Steeds de onderste zijtakken wegsnoeien. Bovenkant ongemoeid laten, daar wordt je magnolia niet mooier van! Hier in de tuin een magnolia die op die manier een mooie bloeiende parasol is geworden om in de zomer onder te zitten. Bit heeft het steeds over een struik. En in terminologie is dat misschien correct, maar vergis je niet, de "struik" wordt zomaar een meter of 8 hoog uiteindelijk. Wel een beauty vind ik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 5 maart 2020 Share Geplaatst: 5 maart 2020 @Ikbeginbijmezelf Maar heb je dan over de Magnolia grandiflora ? Een Magnolia grandiflora die 'zomaar' 8 meter wordt in Nederland, is echt heel zeldzaam hoor. Maar op zich heb je gelijk; het is van oorsprong een boom in warmere klimaten ( N-Amerika , Mississippi gebied ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ikbeginbijmezelf Geplaatst: 5 maart 2020 Share Geplaatst: 5 maart 2020 (aangepast) De eerste en tweede foto zijn van mijn achtertuin. De derde is gemaakt vanuit mijn woonkamer naar hier tegenover (niet mijn boom, ook niet mijn bouwvakkers haha). Die hier tegenover is iets kleiner maar toch ook tussen 6 en 7 meter. 6 maart 2020 aangepast door Ikbeginbijmezelf Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ikbeginbijmezelf Geplaatst: 5 maart 2020 Share Geplaatst: 5 maart 2020 Mijn fotografiekunsten zijn helaas niet zo goed, maar op de tweede foto zie je wel de bloemen. Dat is gewoon een grandiflora toch, of ben ik nu zo mis? Staan er hier in de buurt echt verscheidene die erg groot zijn (tegenover de Stellata, die kleiner blijft) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ikbeginbijmezelf Geplaatst: 5 maart 2020 Share Geplaatst: 5 maart 2020 Nog een keer mijn tuin maar vanaf het dak, met rechts de magnolia in blad. Je ziet ook goed de schaduw die de boom werpt, eigenlijk is hij te groot voor hier. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RW5 Geplaatst: 5 maart 2020 Auteur Share Geplaatst: 5 maart 2020 Dat is ook geen Magnolia Grandiflora waar ik het over heb. @ Bit De onderste bladeren zou ik toch al meteen kunnen verwijderen? Of is dat nadelig? Als hij wat lengte heeft moet ik toch boven beginnen te toppen, zodat ik daar een vollere en compactere bos krijg? Is dat bij alle soorten dat ze slecht tegen koude wind kunnen? Want in mijn omgeving staat een grote zoals op de 2e foto toch redelijk veel in de wind en die doet het goed. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 5 maart 2020 Share Geplaatst: 5 maart 2020 @Ikbeginbijmezelf Nee, dat is geen Magnolia grandiflora. De Magnolia grandiflora is een wintergroene, bladhoudende dus, magnolia met extreem grote witte bloemen die in de zomer en nazomer bloeit. Je kunt even googlen op de soort, dan zie je hoe de struik er uitziet. @RW5 Kan wel, maar zo'n jonge struik leeft en groeit van zijn blad, dus hoe meer je weghaalt, hoe minder kans je hem geeft te groeien. Dus beter het jaar daarop beginnen wat weg te halen, heel beperkt nog. Het vormen van zo'n langzame groeier neemt echt jaren. Ze kunnen slecht tegen op de wind staan. Zeker zo'n nog jonge struik. Stel je krijgt eens een keer een vorstweek, met ook overdag vorst én wind, dan schaadt dat de struik echt wel. Echt goed winterhard zijn ze niet in ons klimaat, maar hoe ouder, hoe meer weerstand ze wel hebben. Van de Magnolia grandiflora zijn er verder geen soorten, dat is een soort op zich. Wel zijn er rassen, door kwekers ooit geselecteerd en gekruist op juist die winterhardheid. Online ook wel veel over te vinden. De rassen die in Nederland worden aangeboden zijn meestal redelijk aan ons klimaat aangepaste rassen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Ikbeginbijmezelf Geplaatst: 5 maart 2020 Share Geplaatst: 5 maart 2020 Thanks @Bit, ik denk dat ik een magnolia soulangeana heb hier. Die heeft overigens ook grote bloemen, maar meer roze waar de grandiflora wit is volgens de plaatjes die ik tegenkom. En bladhoudend nog wel, dat scheelt vegen, hadden de vorige eigenaren daar maar voor gekozen Ook de grandiflora kan 8m hoog worden volgens de online info trouwens. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RW5 Geplaatst: 5 maart 2020 Auteur Share Geplaatst: 5 maart 2020 @Bit Als hij wat lengte heeft moet ik hem dan gaan toppen, om een vollere en compactere bos te krijgen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 6 maart 2020 Share Geplaatst: 6 maart 2020 Ja dat kan. Misschien een foto plaatsen als je er eentje gekocht hebt ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 6 maart 2020 Share Geplaatst: 6 maart 2020 Is het trouwens kenmerkelijk voor magnolia bomen, om veel rotteplekken te krijgen in het hout? Liep afgelopen weekend door een magnolia laan, stonden er zo'n 100. Ik gok zo'n 80jaar oud. En allemaal rotte plekken en gaten in die bomen. Heb deze week ze gezaaid, om een aantal kleine bomen er van te maken. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
D_SDennis Geplaatst: 6 maart 2020 Share Geplaatst: 6 maart 2020 Rotte plekken en gaten komt doorgaans door ondeskundige snoei. Als je te lang wacht met het verwijderen van takken omdat bijvoorbeeld het verkeer er langs moet, dan zijn de snoeiwonden te groot en rotten deze in. Inderdaad is magnoliahout kwetsbaar en rot gemakkelijk in. Maar simpel te voorkomen door tijdig te snoeien. Magnolia grandiflora heeft daar mogelijk ook last van, maar er zijn maar weinig oude exemplaren van in Nederland te vinden. In dit topic worden ze regelmatig door elkaar gehaald. Maar de wintergroene Magnolia grandiflora is een kleine boom. Ze worden gemakkelijk 8 m hoog ja en groeien tot wel een halve meter per jaar. Persoonlijk denk ik dat als je een boom moet snoeien om hem in toom te houden, dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt. Kies je er bewust voor om er een vormboom van te maken is het natuurlijk wat anders. Dat wil niet zeggen dat je met snoei een boom best klein kunt houden. ik heb er ook een in de tuin die ik elk jaar ontdoe van enkele uitstekende takken. Hierdoor blijft de grootte van de boom beperkt tot 6 m en neemt deze niet teveel zon weg voor andere beplanting in mijn eigenlijk te kleine tuin. Anyway, de boom is zeker de moeite waard want de bloemen zijn echt fantastisch. Ze geuren lekker en de vruchten zijn de hele winter leuk om te zien en barsten op een gegeven moment open met talrijke feloranje zaden. Ook erg fraai! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RW5 Geplaatst: 13 maart 2020 Auteur Share Geplaatst: 13 maart 2020 Ik heb er eentje gekocht. Ik ga deze in een grotere pot verpotten. De bovenste takken laten groeien of beginnen met toppen zodat er meer nieuwe scheuten aankomen? https://www.directplant.nl/magnolia-magnolia-grandiflora-gallisoniere.html Op deze site staat dit: Directplant verkoopt alleen Magnloia grandiflora die in een pot zijn gekweekt, gerooid vanuit de volle grond slaat de Magnolia zeer slecht aan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 14 maart 2020 Share Geplaatst: 14 maart 2020 Mooie struik hoor. Je kán wel een tak of 2 toppen, waar de tak nu weinig zijscheuten heeft, maar de struik doet het ook zelf wel hoor, zonder dat jij topt. Moet hij de komende jaren in een pot blijven ? Dan niet kiezen voor gelijk een hele grote pot/kuip, beter elk voorjaar naar een wat grotere. Kwalitatief goede grond gebruiken om te verpotten; geen goedkope zak tuingrond gebruiken daarvoor. Geen kalk en ik zou ook een mulchlaag bovenop aanbrengen, zoiets als fijn schors ofzo. Een maand na het verpotten de 1e keer mesten, zachte mest gebruiken, met niet te hoge NPK nummers dus. Na juli niet meer mesten. Volgend jaar in april weer beginnen met mesten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RW5 Geplaatst: 14 maart 2020 Auteur Share Geplaatst: 14 maart 2020 (aangepast) Ik laat hem in een pot zitten. Ik ga hem binnenkort in een 10 liter pot plaatsen. Is voeding voor rhodo, azalea etc van DCM met npk 5-3-6 goed? 14 maart 2020 aangepast door RW5 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 15 maart 2020 Share Geplaatst: 15 maart 2020 Lijkt mij prima. Vooral niet overvoeren en na overpotten hoef je de eerste weken geen mest te geven natuurlijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 16 maart 2020 Share Geplaatst: 16 maart 2020 Magnolia uit de volle grond zijn wel te verplanten, de Nederlandse boomkwekerijen staan er vol mee. Alleen moet daar dan een grote kluit aan zitten en dat maakt het vervoer lastig. Bovendien heeft een vollegronds Magnolia 1 à 2 jaar nodig om te herstellen van de verplantingsoperatie en moet zeker het eerste jaar goed verzorgd worden wat betreft water geven. Magnolia's die meer als 5 jaar vast staan zijn lastig te verplanten, zeker voor de doorsnee-consument die niet over de juiste materialen beschikt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RW5 Geplaatst: 18 maart 2020 Auteur Share Geplaatst: 18 maart 2020 Dank jullie voor de antwoorden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RW5 Geplaatst: 6 april 2020 Auteur Share Geplaatst: 6 april 2020 Op de bladeren beginnen nu zwarte vlekken te komen. Wat kan dit betekenen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RW5 Geplaatst: 26 juni 2020 Auteur Share Geplaatst: 26 juni 2020 (aangepast) Ik had mijn Magnolia voor 4 weken in de kas staan, maar die heb ik begin deze week er weer uitgehaald ivm het warme weer. Alleen zijn er nu sinds 2 weken bladeren die geel/bruin worden. Wat kan dit betekenen? 26 juni 2020 aangepast door RW5 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
D_SDennis Geplaatst: 26 juni 2020 Share Geplaatst: 26 juni 2020 Bij mij is dit helemaal normaal. In de afgelopen weken is de boom bijna al zijn oude bladeren kwijtgeraakt en zijn deze vervangen door nieuwe. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.