redzebra Geplaatst: 3 oktober 2022 Geplaatst: 3 oktober 2022 (aangepast) Op 28-2-2022 om 10:10, Ronald7 zei: Een korte impressie van https://www.ledlichtdiscounter.nl/led-armatuur-60cm-25w-high-lumen.html?id=222647420&quantity=1. LED batten: 6000K, 25W, IP65 ... Zie voorheen in dit topic, @Ronald7 gebruikt een IP65 variant in een omgebouwde aquarium 125Lumen/watt. Die van jou @isis1e zijn nog een stuk zuiniger 160 Lumen/Watt en met 14 Watt vergelijkbaar met de battens die ik gebruik, onder welke hoek ze stralen zie ik niet direct en je verliest misschien wat extra door 2 lagen plastiek (kap en buis), maar lijken een goede oplossing. 3 oktober 2022 aangepast door redzebra Quote
Coloury Geplaatst: 2 april 2023 Geplaatst: 2 april 2023 Bedankt voor alle tips. Ik zie alleen dat de Samsung op van @redzebra en de Ledvion niet meer beschikbaar zijn via de links. Hebben jullie nog andere tips voor battens? Quote
redzebra Geplaatst: 3 april 2023 Geplaatst: 3 april 2023 (aangepast) bv. https://www.into-led.com/nl/led-batten-60-cm-15w-6400k-2400lm-samsung-5-jaar-g.html is een 160lumen/watt ook beschikbaar als een 4000 Kelvin en lager. 3 april 2023 aangepast door redzebra 1 Quote
Rmaster71 Geplaatst: 17 november 2023 Geplaatst: 17 november 2023 Kom net van de LIDL af en die verkopen nu deze led strip (info in het duits want staat niet op de NL website) Is dit dit te gebruiken als kweek lamp? Prijs was net onder de 10 euro. LIVARNO home LED-Unterbauleuchte mit Farbtonwahl, 3 Weißtönen Eigenschaften Platzsparende Unterbauleuchte mit 3 wählbaren Weißtönen Warmweiß zur wohnlichen Raumbeleuchtung Neutralweiß zur ausgewogenen Beleuchtung Kaltweiß für klares Arbeitslicht Schwenkbarer Reflektor Individuell erweiterbar – inkl. Verbindungskabel Ein-/Aus-Schiebeschalter am Gehäuse Technische Daten Max. Leistung des Leuchtmittels: max. 6 W Schutzklasse: IP20 Lebensdauer: ca. 25000 h Farbtemperatur: ca. 2700 / 4000 / 6500 K Lichtstrom: ca. 800 lm Lichtfarbe: warmweiß, neutralweiß, kaltweiß Zuleitung Länge: ca. 1,80 m Quote
henkg Geplaatst: 17 november 2023 Auteur Geplaatst: 17 november 2023 Ik lees: Lengte 54 cm. Verbruik max. 6 Watt. Dat is erg weinig. Ervan uitgaande dat LED-verlichting bij een bepaald Wattage ongeveer dezelfde lichtopbrengst geeft: Voor ongeveer een tientje (excl. verzendkosten) heb je een 60 cm LED-batten van ongeveer 20 Watt. Daar moet je zelf wel een 230V snoer aan monteren (of bijbestellen). 20 Watt is net voldoende voor zaailingen. Je zou drie van die Livarno Lidl ding moeten hebben voor dezelfde lichtopbrengst als van één 60 cm LED-batten.. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
redzebra Geplaatst: 17 november 2023 Geplaatst: 17 november 2023 (aangepast) Zoals eerder hier gezegd, je moet niet naar de wattage maar naar de gerichte lumens (het licht wat uitgestraald wordt onder een bepaalde hoek de specificatie is hier ook onvolledig, zou bv moeten staan 800 lm 110°) kijken. Maar sowieso 800 lumen is veels te weinig voor een batje of lengte van een strip van 54 cm voor plantjes zoals @henkg zegt ( en nee, de lichtopbrengst/wattage is afhankelijk van de gebruikte leds). In voorgaande post de link voor een batten van 2400 Lumen over +/- dezelfde lengte voor een verbruik van maar 15 Watt, nu in de orde van 10 euro met Black Friday. Vergelijk. Livarno : 133lm/Watt, 800lm/ 54 cm, om hetzelfde effect te krijgen als een goede batten moet je er 3 kort opeen hangen dus 30 Euro in aanschaf en 18 Watt verbruik voor 2400lm (op zich een vrij laag verbruik) het kan dus wel. Willekeurige goede Batten als je wat zoekt : 160lm:Watt, 2400lm /60cm +/- 10 euro voor dezelfde oppervlakte als 30 euro LIDL Livarno en een verbruik van 15 Watt per 2400lm (of 20 % minder verbruik en 300% minder in aanschafkosten, het is wat je verkiest) 17 november 2023 aangepast door redzebra 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 18 november 2023 Geplaatst: 18 november 2023 Op 3-4-2023 om 21:48, redzebra zei: bv. https://www.into-led.com/nl/led-batten-60-cm-15w-6400k-2400lm-samsung-5-jaar-g.html is een 160lumen/watt ook beschikbaar als een 4000 Kelvin en lager. Deze battens zijn echt top ik gebruik dan de 120 cm variant omdat die net zo lang is als mijn warmte mat, met een mooie setup van issolatie materiaal wat het licht weerkaatst van alle kanten gebruik ik zelfs maar 1 batten per set up, al zou 2 battens wel beter zijn vooral voor de planten/groenten die aan de buitenzijde van de setup staan maar dat is echt minimaal. Deze set up ga ik dit jaar ook gebruiken voor mijn vijgen stekken. 1 Quote
Rmaster71 Geplaatst: 29 november 2023 Geplaatst: 29 november 2023 Ah duidelijk verhaal zo had ik toch al mijn bedenkingen, dat de wattage vs lumen wel laag is. Vond alleen de optie dat je 3 verschillende kleuropties had wel handig. Ik heb wel lampen maar dat zijn compacte rechthoekige Ali lampjes die zijn best fel maar Battens geven meer verspreid licht. 100 watt volgens Ali maar dat redden ze volgens mij niet heb een wattagemeter gekocht zal ze binnenkort eens checken. Heb voor de grap ook wat van die LED COB Grow Chip (10 watt) gekocht, hier hoef je alleen maar een 220v stekker aan de solderen maar dat is echt mega fel. Maar die dingen worden zo heet dat ze actief moeten worden gekoeld. Ben van plan een propagator tent te kopen daar moeten op 5 lagen lampen in komen voor de opkweek van het nieuwe seizoen. Warmte is goed maar teveel ook weer niet .. Maar als ik van die merk led grow lights koop dan ben je een vermogen kwijt... moet leuk blijven. Quote
Roland Geplaatst: 29 november 2023 Geplaatst: 29 november 2023 Viparspectra P1000 Bestva BP1000 Zijn prima LED kweeklampen. Beide merker hebben ook een duurdere versie met LED welke meer licht geeft en minder warmte. Quote
Rmaster71 Geplaatst: 11 januari 2024 Geplaatst: 11 januari 2024 Update heb inmiddels al led lampen gekocht bij into-led dot com 20w 6400k 2400lm voor minder dan een tientje per stuk. Andere opties vond ik te duur voor waar ik de lampen voor wil gebruiken is dat meer dan voldoende volgensmij. https://www.into-led.com/nl/led-batten-60-cm-20w-6400k-2400lm-samsung-496477.html Deze zijn echt wel fel en dat is de bedoeling ook. Ik heb een Secret Jardin DP 120 propegator (tent) gekocht daarin komen 15 led lampen. Drie led lampen op elke laag. Project wat nu loopt is dat deze lampen straks allemaal apart aangestuurd worden met een ESP32-s3 microcontroller samen met een temperatuur, vochtigheid, luchtdruk, lichtsterkte en co2 sensors, captive grond vochtigheids sensors. 4 Quote
aalterse-willy Geplaatst: 23 februari 2024 Geplaatst: 23 februari 2024 Zo een led lamp van Intoled heb ik nog liggen. Ga eens proberen om weer wat te zaaien. Eerst nog een bakje maken. Moet ook nog het door een storm kapot gewaaide dak van mijn kas herstellen. Kan dat zelf niet meer dus betaalde hulp inschakelen. 1 Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Walters Geplaatst: 24 februari 2024 Geplaatst: 24 februari 2024 Op dit moment gebruik ik bij twee Vitopods verschillende lampen voor de pepers en paprika’s. De ene bak heeft de originele sunblast lampen, boven de andere hangen de Led Batten zoals hierboven aangegeven. De temperatuur staat in beide bakken op 20 graden en de vochtigheid is in beide gelijk. De planten die de Led Batten boven zich hebben hangen groeien compacter op dan die met de sunblast lampen, Heeft iemand dezelfde ervaring? Dankjewel voor het antwoord. Quote
redzebra Geplaatst: 24 februari 2024 Geplaatst: 24 februari 2024 (aangepast) Om te vergelijken zal je toch iets meer details moeten geven, welke sunblast lampen en hoeveel, idem voor de led batten ( ik ga er vanuit dat je voor beide 6500k hebt), eventueel de lux eens meten op gelijke afstand bij beide. Indertijd hier een vitopod met de aluminium ledgroeilampen gekocht, en daar zie ik weinig verschil t.o.v. de battens. Een tl heeft een pak minder efficiënte lumens omwille van rondstraling, zelfs al zit er een goeie reflector achter, er is ook degradatie, je moet ze op tijd vervangen. edit: aangezien ik voorlopig nog wat plaats over heb en een aantal battens toch aanstaan, maak er gebruik van om regelmatig ook wat lenteui en pluksla daaronder te zetten. 24 februari 2024 aangepast door redzebra 1 Quote
Walters Geplaatst: 24 februari 2024 Geplaatst: 24 februari 2024 @redzebra dank voor je antwoord. De Led Batten zijn 6400kelvin, 20 watt 2x, 60 cm. De sunblast zijn 2x Groeilamp Sunblaster T5HO 60 cm 24 watt 6400 Kelvin. Alle lampen zijn net nieuw, draaien nu 1 maand. Lumen gemeten op afstand 60 cm (bij beiden) en dan is de Led Batten van Samsung 2x zo hoog. Nu is het spectrum van de Led Batten anders dan van de Sunblaster, terwijl die juist ontworpen zijn voor de Vitopod en er ook bij geleverd worden. Blijft voor mijn puzzelen, antwoord heb ik zelf niet vanwege te beperkte kennis van het kweken onder kunstlicht. Quote
rorror Geplaatst: 24 februari 2024 Geplaatst: 24 februari 2024 Hoeveel lumen had je op de 60cm voor beide? Heb je ook lux gemeten? 6 minuten geleden, Walters zei: De sunblast zijn 2x Groeilamp Sunblaster T5HO 60 cm 24 watt 6400 Kelvin Is dit de tl/neon variant of de led variant? Ik gok de tl tl 2232 lumens led: 2640 lm samsung led battens: 2400 Lumen Van de websites over de sunblaster: "De reflector verhoogt de lumen (licht intensiteit) met 300%, het licht kan heel goed door de plant opgenomen worden." Nu ben ik van mening dat de refelector de lumen niet verhoogt met 300%, want anders zou het 3x 2232 lumens moeten worden. Maar dat is dus zeker niet het geval. De tl's geven 360 graden licht om de tl. Dus het licht schijnt dus ook omhoog tegen de reflector aan, en moet dus inefficent naar beneden gestuurd worden. Bij de LED wordt het licht alleen naar beneden en deels op zij gestuurd. en hoeft niet weerkaatst te worden. Dus ik geloof 100% dat dat de leds beter presteren. (tl heeft al 130lumens minder, + een deel wat foutweerkaats word en niet op de plant terecht komt) Heb geen rekening gehouden met het licht spectrum. Hangen de lampen ook op 60cm hoogte bij de planten, zoja dan zou ik ze b.v. lager hangen. Hoe hoger ze hangen, des te meer lichtspreiding. Dus tl's een stuk lager hangen dat de battens kan het verschil wellicht goedmaken. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Walters Geplaatst: 25 februari 2024 Geplaatst: 25 februari 2024 @rorror, het is der led variant. Beide hangen/liggen zo laag mogelijk, wat 59 cm is. Met de lumen meter meet ik een aantal van 3300 lumen bij de sunblster en 6600 bij de Led batten, beiden op 59 cm van de lamp (bodem van de Vitopod ). Ben benieuwd hoe het over 1 maand ervoor staat. Waarschijnlijk passen de planten dan niet meer in de vitopods en zal ik ze niet meer op 20 graden hebben, maar op 18 graden met een grote led batten erboven. Voor alle duidelijkheid voor mij is dit allemaal nieuw en wil graag leren/ervaringen delen. Over een paar jaar zal ik wel weten wat voor mij het beste werkt. Nogmaals mocht iemand goede ideeën hebben dan hoor/lees ik ze graag. Quote
redzebra Geplaatst: 25 februari 2024 Geplaatst: 25 februari 2024 (aangepast) Dat is raar, de lampen worden gespecifieerd in Lumen (6400k daglicht lampen, we meten zoals we licht als mens ervaren, dat is voor beide gelijk), dit is het licht wat de lampen uitstralen, Technical Data - SunBlaster Lighting (led) voor de led variant worden die onder een hoek van 120 graden uitgestraald (vergelijkbaar met de Samsung batten), Jij meet Lux / niet Lumen of dit will zeggen Lumen per vierkante meter op een bepaalde afstand. Dit zou ongeveer hetzelfde moeten zijn als bij de samsung. zeker geen 2 keer minder. Dit betekent dat die sunblaster toch een pak minder presteert, geen idee wat de reden is. (specificatie ? of heb je toch de T5HO ?) Als je dus wil vergelijken moet Lux ter hoogte van je plantjes gelijk zijn en zal je ofwel die sunblaster lager moeten hangen of de samsung hoger. SunBlaster T5HO Combo Selection - SunBlaster Lighting (tl) Hier is het duidelijk dat er een pak minder Lumens richting plantjes gaan en dus de Lux waarde veel lager zal zijn. De 300% (meer promotalk) is in vergelijk met een normale reflector, in dit geval zou je 3 keer meer recupereren. Maar als je de tabel onderaan bekijkt van je 2232 Lumens blijven er maar 1650 over, nominal? (ze spreken dus ook over een maar 70Lumen per watt efficiëntie), en ik vrees dat dat nog ruim ingeschat is richting plantjes. Daarom dacht ik en @rorror dat je deze variant had. edit : ik vond dit promoplaatje van Sunblaster nog om hun nieuwe strips te vergelijken met hun oude T5HO, T5HO zijn echt wel de oude, hier geven ze duidelijk weer dat die 60cm T5HO maar max 1650 Lumen is. https://www.sunblasterlighting.com/app/download/11071486597/SUNBLASTER+LED+-+Technical+Specifications_T5+Comparison.pdf?t=1514410285 25 februari 2024 aangepast door redzebra 1 Quote
Walters Geplaatst: 25 februari 2024 Geplaatst: 25 februari 2024 Dank jullie voor het meedenken. Over 4 weken kan ik het resultaat beter beoordelen en laat ik het weten. Quote
Walters Geplaatst: 16 maart 2024 Geplaatst: 16 maart 2024 Na de dozen nogmaals goed bekeken te hebben, bleken ze de tl-versie geleverd te hebben, niet de led versie. Fantastische service, want ik kreeg gisteren kosteloos de led versie thuis gestuurd. Gelijk gemeten, zijn zelfs iets beter dan de Samsung LED batten. @redzebra nog bedankt dat je me aan het twijfelen hebt gebracht en ik de verpakking is goed ben gaan lezen! 2 Quote
jasmin Geplaatst: 9 april 2024 Geplaatst: 9 april 2024 Ik had dit topic eens doorgewerkt, maar ik snapte er niet zoveel van. Het begrip lumen kende ik, vanwege de daglichtlampen tegen depressie. Niet veel zin om hele installaties te bouwen of een technische studie ervan te maken. Vanmiddag een paar gloeilampen/peren gekocht bij de Action van 2500 lumen per stuk. Die heb ik in bestaande leeslampen gedraaid en boven een paar proefplanten gehangen. Eens kijken of ze er blij van worden. Het ziet er wel grappig uit in de woonkamer. 1 Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Tanja65 Geplaatst: 11 januari Geplaatst: 11 januari Ik heb een daglichtlamp die bedoeld is om op een schildersezel te klemmen, zodat je kleuren de juiste tinten hebben. Ik vraag me af of ik die ook kan gebruiken voor het bijlichten van vroege zaailingen, ‘daglicht’ immers. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen. Warmtematjes heb ik niet. Maar wel ergens nog een electrische deken. Hebben mensen daar wel eens mee geexperimenteerd? Hij zou wel dubbel moeten liggen, volgens mij mag dat niet. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Dahli Geplaatst: 11 januari Geplaatst: 11 januari 35 minuten geleden, Tanja65 zei: Hebben mensen daar wel eens mee geexperimenteerd? @Frans volgens mij: 1 1 Quote
Tanja65 Geplaatst: 11 januari Geplaatst: 11 januari Dank je, @Dahli Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
redzebra Geplaatst: 12 februari Geplaatst: 12 februari (aangepast) @Big D, een beetje laat maar toch nog het filmpje doorgenomen, het filmpje gaat eigenlijk voorbij aan dit topic, hier gaat het om alledaagse goedkope daglicht lampen die je kan gebruiken als groeilamp voor zaailingen. De enige specificatie die je bij deze hebt is Kelvin/Lumen en verbruik. In tegenstelling tot wat daar beweerd wordt kan je vie deze parameters een vrij goede inschatting maken of die geschikt zijn, de battens hier vermeld gaan in vele gevallen beter presteren als de duurdere groeilampjes daar vermeld van twijfelachtig kaliber. 12 februari aangepast door redzebra Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.