Ga naar inhoud

LED groeilamp voor je zaailingen: simpel en goedkoop (2020)

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Zo zit het in de bak (hij stond toen beneden, nu boven in mijn werkkamer)
spacer.png

spacer.png

Het rust nu op de ijzerdraadjes, maar op deze foto waren de plantjes nog kleiner en wilde ik de lamp dichterbij hebben.

spacer.png

En onder de folie ;) Ik spuit ze af en toe nat met de plantspuit omdat ik denk dat ze daar steviger van worden (zwaardere bladeren, dus een sterkere plant omdat hij die moet kunnen dragen)

aangepast door marzman
  • Like 6
Geplaatst:

@rorror, alleen 'dat' had 'dan' moeten zijn, maar ik had echt ergens gelezen (jaren geleden, bron vergeten) dat wit beter reflecteert dan alu.

De video is overtuigend, bedankt voor de moeite.

Nu het topic even terug lezen, ik heb alleen langwerpige batten, 120 en 160 cm. Leuk voor de vensterbank, maar voor boven een kweekbak is een vierkante handiger. Eens kijken welke het zal gaan worden.

Ik heb een tijdje terug een professionele lamp gekocht (1200 umol op volle sterkte) en deze hangt nu boven mijn plantjes. Ik heb deze gedimd tot 25% sterkte.

Nu hebben sommige tomaten planten dit soort blad. Is dit verbranding?

Ik heb ook het idee dat niet alle planten onder een groeilamp een lekkere kleur hebben. Ik heb nog oude tomaten zaden gezaaid dit jaar maar die planten zien er een beetje ziekjes geel groen uit. terwijl de tomaten rechts op de bovenste foto heel fris groen zijn. Maar misschien is de kleur per soort sowieso anders.

20250330_195346.jpg

20250329_214436.jpg

aangepast door sygys

Nee, dat is geen verbranding, je ziet dat normaal eerst aan het deel het dichtste bij de lamp en dat moet dan lokaal een heel hoge waarde zijn, je kan altijd meten ter hoogte van de top van je planten met de photone app en daar vind je ook de ideale waarden als je wil. Je hebt sowieso sommige tomaten die minder goed gaan onder kunstlicht (bv sommige hebben een zekere UV component nodig of ze geven tekenen van oedema, dan kan je ook zo'n blad krijgen) , maar het krullen kan ook gewoon liggen aan stress (onregelmatige bewatering, teveel/te weinig voeding) etc.

aangepast door redzebra
  • Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb op zolder een zogenaamde lux meter gevonden, iets wat de lichtsterkte meet zeg maar. Ik heb hem even onder mijn spotgoedkope ledlampjes gehouden, op ongeveer 20 cm afstand van de lens geeft ie aan 1535 lux, en op ongeveer 10 cm afstand geeft ie aan 2670 lux.

Nou zeggen die getallen me helemaal nix, maar misschien kan iemand wat duiding hier aan geven. Het zal wel niet veel qua lichtsterkte zijn maarja die lampjes waren iets van 24 euro voor 3 stuks

20250421_223441.jpg

20250421_223242.jpg

Screenshot_20250421_223556_Temu.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...