henkg Geplaatst: 4 maart 2020 Geplaatst: 4 maart 2020 Maar liefst vijf jaar na mijn topic over groeilamp goedkoop, TL 18W https://www.moestuinforum.nl/topic/11424-tl-groeilamp-voor-je-zaailingen-simpel-en-goedkoop/#comments Door een link van @chowsven (over een goedkoop LED balkje) raakte ik geïnteresseerd: geeft zoiets vandaag de dag (we zijn inmiddels vijf jaar verder) meer lichtopbrengst dan een ouderwetse gewone TL? Het gaat hier ook nu om een goedkope oplossing, en alleen voor je zaailingen (voor een volledige teelt is veel meer licht nodig). Deze, met de volgende specificaties: LED batten light / IP20 / 0,6M / 20W / 6000K / 1660 lm. Huidige gangbare prijs: ca € 10,- (excl. aansluitsnoer, maar dat heb je vast nog wel ergens liggen) Chinese specificaties (Aliexpress en zo) vertrouw ik voor geen meter. Dit type echter (EAN 8433325184445: makkelijk om mee te zoeken) blijkt geleverd te kunnen worden door meerdere NL-leveranciers. Ik kwam uit bij https://www.ledlichtdiscounter.nl/led-batten-60cm-20w-6000k.html. Bij vijf stuks net boven de verzendkostengrens (“Vijf?”, ja, ik had er een goed gevoel bij, en ik wilde toch al in twee schuurtjes de antieke gloeilampverlichting vernieuwen). Pakketje was de volgende dag in huis, dat zal voor meer NL-leveranciers gelden. Dus geen weken wachten op AliExpress. Hoe doet ie het? Heel kort: Ik ben zeer enthousiast. Iets uitgebreider: Mijn gewone (gewone, ouderwetse) TL geeft nu op 10 cm afstand ca 5000 lux (1) (lux, geen lumen) Deze nieuwe LED-balk geeft op 10 cm afstand ca 14000 lux (1). Over de duurzaamheid (snel minder licht, of snel stuk) kan ik uiteraard nog niets zeggen. Voordelen t.o.v. een gewone TL van 60 cm (18W): Beduidend meer licht bij een vergelijkbaar stroomverbruik (lage stroomkosten, en wordt dus net zo weinig warm, dus geen koeling nodig) Mooi plat (2,5 cm) t.o.v. een gewone TL (6,5 cm). Kunststof armatuur (dus geen metalen armatuur dat eigenlijk op een geaard stopcontact moet worden aangesloten) Toch niet duurder dan een budget TL-armatuur incl TL-lamp. Het is gewoon koud wit licht. Geen kleurtjes en/of UV. Of dat in de praktijk echt een verschil maakt met een echte groeilamp? Met wit licht heb je in ieder geval niet dat nare paarsige licht. Soort Kleurtemp. (Kelvin) Lux op 10 cm (gemeten) Verbruik Watt (specificatie) Verbruik Watt (gemeten) Lengte (effectief) Hoogte (incl. armatuur) Oude TL 60 cm 6000 5000 18 19,3 55 cm 6,5 cm Nieuwe LED 60 cm 6000 14000 20 17,9 45 cm 2,5 cm Foto. Boven: gewone TL. Onder: deze LED balk: Ad (1): Gemeten met een goedkope luxmeter. Voor fotografie: zichtbaar licht dus. Metingen met een smartphone app gaven een vergelijkbaar resultaat. Lumen en Lux, in meer populair- dan wetenschappelijke taal: Lumen is een eenheid voor rondstralend licht, vanuit de bron, de lamp dus. Bij een rondstralende lamp zonder reflector valt er slechts een kleine gedeelte op je plantjes. Maar het gaat erom hoeveel licht er op een oppervlak valt, want alleen daar staan je plantjes. Daar is de eenheid Lux voor. Die wordt gemeten vanaf dat oppervlak (je plantjes) richting de verlichting. Lux zegt dus veel meer. Maar niet alles: de afstand is ook van belang. Voorbeeld: bij een verdubbeling van de afstand neemt het aantal Lux kwadratisch af, met een factor 4 dus (logisch, want het verlichte oppervlak wordt 4x groter). 1 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Erny Geplaatst: 5 maart 2020 Geplaatst: 5 maart 2020 Ahaa, thanx voor de lux/lumen uitleg @henkg Heb ook zo'n Luxmeetappje geinstalleerd. Net gemeten. Heb op dit moment even tijdelijk de vierkante AliX ledgrowlight bovenop de TL armatuurtjes gelegd. Samen meet het ongeveer +6000 Lux. Alleen de leds meten ongeveer +4000. Ik zag aan de plantjes dat ze liever richting growleds groeiden dan richting TL's. Quote
donaldk Geplaatst: 6 maart 2020 Geplaatst: 6 maart 2020 Ik heb even een topic aangemaakt waarin we de komende jaren meer kunnen proberen te leren over teeltbelichting https://www.moestuinforum.nl/topic/24748-assimilatie-gevorderd-teeltbelichtingstopic/ Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
henkg Geplaatst: 7 maart 2020 Auteur Geplaatst: 7 maart 2020 Voortbordurend op het eerste bericht van dit topic, voor geïnteresseerden: De lichtafname bij een toenemende afstand tot de lamp betekent dat deze verlichting (en vele andere soorten van kunstverlichting) absoluut niet geschikt is voor grotere planten. Voorbeeld: Bij een plant van 40 cm hoog en een afstand van lamp tot top van de plant van 10 cm: De top krijgt die 14.000 lux. De onderkant van de plant krijgt slechts 1/16e van dat licht (875 lux). Want: 40 cm is 4x zoveel als 10 cm. 1/4e in het kwadraat is 1/16e. De hoeveelheid licht onderaan is dus een factor 16 kleiner dan bovenaan.. Buiten ligt dat anders (gelukkig wel!). Daar staat de lamp (de zon) op 150 miljoen kilometer van de aarde. De hoogte van de plant is ten opzichte daarvan is te verwaarlozen. De plant krijgt onderin dus precies evenveel licht als bovenin. En dan nog wat: 14.000 lux op 10 cm afstand, dat lijkt heel wat. Bedenk echter dat op een zonnige dag in juni er tot 140.000 lux op je planten valt (op onze breedtegraad). Dat is 10x zoveel bovenin, en 160x zoveel onderaan die plant van 40 cm hoog. En dat is ook nog eens gratis en voor niks, want (alleen) de zon gaat voor niks op ... Ik ben wel benieuwd of deze aanvulling behulpzaam is, of dat bij jou het licht nu helemaal is uitgegaan: 🌞 of 🌑 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
donaldk Geplaatst: 7 maart 2020 Geplaatst: 7 maart 2020 TL balk verticaal plaatsen, pak je alsnog hele lengte van de plant? Dekking zal (iets) minder zijn dan bij top verlichting op kleine planten. Je hebt meer plant dus meer oppervlak dus je hebt zowiezo meer ruimte nodig voor je planten en dus meer verlichting/lampen. Dit geldt dus ook voor verticale plaatsing. Een TL per plant? Uhm bij grote planten vallen de onderste bladeren niet voor niets af, die krijgen geen licht meer. Zeker als je maar een paar vierkante meter hebt die helemaal vol gaan. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Saalk86 Geplaatst: 9 maart 2020 Geplaatst: 9 maart 2020 (aangepast) Ik gebruik sinds vorig jaar, en dit jaar, de volgende: Groei: https://www.all4plants.com/verlichting-en-elektra/secret-jardin-tneon-tcl-bloei-lamp-55w-2100k/C197_P4982 Bloei: https://www.all4plants.com/verlichting-en-elektra/secret-jardin-tneon-tcl-groei-lamp-55w-6500k/C197_P4983 Komt veel warmte van af ook! Die LED-strips ben ik helemaal van af gestapt, beviel niet goed. Lampen zelf kosten niet veel, maar de armatuur wel, van Secret Jardin dan. Misschien dat er een goedkopere oplossing voor de armatuur is, dat weet ik niet. 9 maart 2020 aangepast door Saalk86 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
WK275 Geplaatst: 9 maart 2020 Geplaatst: 9 maart 2020 Ik gebruik sinds 2 jaar de volgende transparante led lampen. https://www.ledwereld.nl/shop/led-tl-armatuur/led-tl-armatuur-t8/led-tl-armatuur-t8-120-cm-koud-wit-extra-helder-transparant/ Lichtkleur is 6400K, lumen is 3750 per lamp. Ik gebruik een 3 tal lampen. Totaal aantal lumen komt dan op 11.250 voor een oppervlakte van 60x120 cm. Laag verbruik: 27W per lamp. Warmteafgifte bijna niets. Op de foto's kan je zien dat ik zowel aan de voor- als achterzijde reflecterend materiaal gebruik zodat ook de zijkant en onderkant van de planten licht krijgen. Deze opstelling staat in mijn garage die totaal niet verlicht is. Planten krijgen 15 uur licht van 7 tot 22 uur. De sla op de foto werd gezaaid op 15/1 en 15/2. Paprika's en pepers op 2 /2. Tomaten op 22/2. Quote
donaldk Geplaatst: 9 maart 2020 Geplaatst: 9 maart 2020 @Saalk86 Die dikke 50,- euro voor het T-Neon armatuur valt nog mee. dat was een alternatief dat enkele mensen op chillipeper.nl forum gebruikten, ook ongeveer. Daarvan was ook een grotere maat verkrijgbaar. Helaas is het forum verdwenen en sinds vandaag uitgebaat door een Italiaanse internet marketing bedrijf, ofwel domeinkaper. Het is ons helaas niet gelukt het domein te verwerven. Dus ik heb even de productinfo/merk/winkel niet paraat. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 9 maart 2020 Geplaatst: 9 maart 2020 (aangepast) @henkg Hoe zat het ook alweer met de powerfactor? Jouw aanbieder zegt PF: >0.9 en een andere zegt weer 0.5. Alleen in Polen vind je deze voor 7 Euro, als je goede wisselkoers hebt. De rest van Europa (zijn niet veel aanbieders) is duurder. Deze https://www.ledlampenkopen.nu/wat-zijn-de-verzendkosten Vraagt meer verzendkosten. Deze is hetzelfde aanbod als henk in zijn openingspost postte, dus twee aanbieders. Iemand in de buurt interesse in order splitten? 9 maart 2020 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
henkg Geplaatst: 11 maart 2020 Auteur Geplaatst: 11 maart 2020 Donald, het lijkt erop dat het om precies hetzelfde product gaat. Met power factor kan ik niet zoveel, en dat kan ook een interpretatieverschil zijn tussen doorverkopers. Gezamenlijk bestellen heeft niet zoveel zin, want hoe krijg je de spullen bij anderen: doorsturen als postpakket of laten ophalen met de auto. Dat kost ook geld. Verder: één van mijn vijf exemplaren maakt een hoorbaar piep/bromgeluid. Voor mij niet erg: die gaat in een schuurtje, is daar toch maar hoogstens een kwartiertje per keer ingeschakeld. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
donaldk Geplaatst: 15 maart 2020 Geplaatst: 15 maart 2020 (aangepast) Henk, wat denk je van die led strip van de Hema in het aanbiedingen topic? https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/tuin/tuinverlichting/led-groeilamp-41810053.html 15 maart 2020 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Jane Doe Geplaatst: 15 maart 2020 Geplaatst: 15 maart 2020 Is echt een zegen als je zoets hebt voor zaaien, planten en microgreens. Hier uit de spaarpot wat hydrobakken met licht gekocht, microgreens gaan super. Kruiden gaan goed en de paprika en tomaten ook als het zaad maar kiemt. Oude zaadgoed moet eerst oo en kiemt slecht of zelfs niet. We hebben nog dus vol vertrouwen verder zaaien, in de kas halen we wel de achterstand in. Quote
jwedding Geplaatst: 26 maart 2020 Geplaatst: 26 maart 2020 Ik heb op 14 februari gezaaid en er groeiledstrips boven gehangen. Na een maandje heb ik deze verwisseld voor CREE LEDS die ik had besteld op ALibaba en die lijken goed werk te verrichten. Ze geven wel een klein beetje warmte af maar door de fans bovenop wordt dit niet op de planten geblazen. Quote
Sander moestuin Geplaatst: 11 maart 2021 Geplaatst: 11 maart 2021 Leuk idee! Volgens mij zijn er inmiddels zelfs weer betere lampen van dit type op de markt. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee? Ik kwam deze tegen: https://www.lightexpert.nl/led-batten-samsung-60cm-6400k.html Ik denk dat ik deze ga bestellen voor mijn jonge pepers. Quote
redzebra Geplaatst: 17 maart 2021 Geplaatst: 17 maart 2021 @Sander moestuin bedankt voor de tip, ik moet snel wat extra plaats maken (weer te veel gezaaid en de ruimte onderschat die ik nodig had), juist 4 van die lampen besteld, de verwerking ging wel heel snel, om 20u53 besteld, om 21u07 melding ingepakt en track/trace code, hopen nu dat DPD even snel werkt. Quote
redzebra Geplaatst: 22 maart 2021 Geplaatst: 22 maart 2021 (aangepast) De lampjes zijn ondertussen in gebruik, de aankooprijs is ongeveer hetzelfde per lumen als wat jij hebt @henkg +/- 15 Euro/2400 lm t.o.v. +/- 10 Euro/1660 lm, het verbruik is iets minder 15 t.o.v. 20 watt, de vorm is ook gelijkaardig. Ze geven 6400 Kelvin op, wat hetzelfde is als sommige groeilampen (niet voor bloei). Ik heb het pas zondagavond afgewerkt, ik zal volgend weekend een meting met app gsm doen op 10cm (ik heb geen echte luxmeter, welke app gebruik jij ? als vergelijk). Ik vermoed dat het melkwit plastiek zoals bij jou toch ook 10/15% tegenhoudt (maar als je die verwijdert komt de voeding bloot en is het een pak werk om dat apart in te bouwen) . De rest is gemaakt uit recup, karton/aluminium folie en een aantal balkjes die ik nog had. De plantjes staan er pas sinds gisterenavond onder en waren spitsig, dus eind deze week zal ik normaal al effect moeten zien of het goed werkt. als vergelijk op achtergrond hoeveel licht hij geeft. edit: ik zag hier ook iets langskomen over powerfactor. Als particulier heb je daar eigenlijk weinig mee te maken. De powerfactor cos phi wordt kleiner dan 1 naar gelang je meer inductief of capacitief verbruikt. In België, meten zelfs de nieuwe "slimme" meters alleen het netto vermogen ( ik vermoed dat dit in Nederland hetzelfde is). Een ordinaire oude tl lamp heeft maar een powerfactor van 0.5, wat in dit geval betekent dat per watt bij jou thuis gemeten, nog een watt inductief blind vermogen wordt verbruikt. Jij betaalt alleen voor die watt netto vermogen, maar je energieleverancier moet compenseren met 1. dikkere leidingen 2. capaciteiten om alles terug in evenwicht te brengen en dat hebben ze niet graag. Een slechte led driver gaat zelfs nog beter als die tl scoren. Voor bedrijven ligt dit anders, daar worden continu alle parameters per fases gemeten en online doorgestuurd o.a.,, netto, inductief en capacitief. Als je cos phi dan onder 0.9 gaat betaal je stevig extra voor het schijnbaar vermogen. Dus voor thuisgebruik zal die powerfactor je worst wezen, tenzij je natuurlijk een hele wietplantage aanlegt dan zal je in verhouding voor dikkere leidingen moeten zorgen. 22 maart 2021 aangepast door redzebra Quote
Sander moestuin Geplaatst: 22 maart 2021 Geplaatst: 22 maart 2021 Ziet er goed uit! Weet je wellicht wat voor led strips er in zitten? Zou van Samsung zijn met 160 lumen per Watt. Ik zou deze strips graag los willen kopen om te knutselen. Maar ik kan ze niet vinden. Gelijkwaardige of betere ledstrips is ook prima als je die weet. Quote
redzebra Geplaatst: 22 maart 2021 Geplaatst: 22 maart 2021 (aangepast) Nee, idem het zou wel handig zijn om aan die strips te geraken, ze zijn van Samsung 160lumen/watt maar ook nog niet apart gevonden, daarom je tip gevolgd/voor die prijs 22 maart 2021 aangepast door redzebra Quote
donaldk Geplaatst: 22 maart 2021 Geplaatst: 22 maart 2021 Als er 660 NM leds bij hebt zitten kukelt de Lumens/W omlaag, je fotonen afgifte echter niet, Rood en Groene LEDs zijn onder de efficientste in fotonen per Joule. Samsung 301B/H kunnen 220Lumen/Watt doen, dan is de totale afgifte echter beperkt, beter ga je een stap hoger in milliamperes dan zit je op 197L/W. Ik vond een Duitse leverancier van die stripboards, maar de 301B only versies hebben geen comformel coating, die met 660nm erbij hadden wel zo'n coating over hele board inclusief de LEDs. Ik heb zelf een goedkope DIY oplossing gekozen, nog geen €4,25 per 2500 Lumens. LSC 17W 3000K 2500Lm + F519. De grote opbouwhoogte kan een nadeel zijn. Shane van MIGRO tootnde in zijn DIY video op youtube het verschil tussen diffuser en geen diffuser met behulp van zijn Apogee PAR meter. 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Sander moestuin Geplaatst: 22 maart 2021 Geplaatst: 22 maart 2021 Bedankt Donaldk! Alleen gaat dit technisch wel wat ver voor mij Heb je misschien een link naar een ledstrip die geschikt zou zijn voor DIY? Quote
redzebra Geplaatst: 22 maart 2021 Geplaatst: 22 maart 2021 (aangepast) 3000 Kelvin? Je wil toch rond de 6000 Kelvin zitten voor zaailingen en compacte groei, lager stimuleert de bloei en combi is pas nodig als je binnenhuis vruchten wil. Groen kan wel efficiënt zijn qua fotonen, maar daar heb je niks aan. Een echte groeilamp is natuurlijk beter, maar het gaat over goedkope oplossingen, die hier verkrijgbaar zijn, zowel in aankoop, als verbruik 23 maart 2021 aangepast door redzebra Quote
donaldk Geplaatst: 23 maart 2021 Geplaatst: 23 maart 2021 Nee hoor rond de 3500 is de nieuwe concensus. Je wilt ook weer niet boven de 10% blauw zitten. 5% is acceptabel, is wat ik heb onthouden van de online presentaties van Bruce Bugbee. Oprichter van Apogee (de PAR meter fabrikant) en professor aan Utah State University, waar hij directeur is van het Crop Physiology Laboratory. En daar hebben ze naast (eerder) werk voor NASA dus ook een Cannabis lab. Want die cashcrop kan bijna eindeloos licht omzetten in gewenst plant material, tot wel 2000 umol PPFD, waar het bij sla ophoudt bij 500 umols. Dan de dailyLight integral van dan wel 60 Mol per M2 bij 12 uur licht. De spectra deel van zijn verhaal haalde in van een keynote vorig jaar oktober van de LED Hortican+ online confernce. Wat ik mij herinner staan die video's niet meer online was maar twee of drie maanden na congres te besoekn volgens de email.Kan even kijken, of het verlengt is. Er waren ook fabrikanten met afwijkende spectra LED, die ook bepaalde baten claimden. Ikzie nu ook deze op YT staan, heb hem ooit gekeken, maar weet niet meer of het verhaal over blauw vs. rood percentages hier ook in zit. Hij heeft ook nog een video over FAR Red: https://www.youtube.com/watch?v=dXkYPN3HD6A Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 23 maart 2021 Geplaatst: 23 maart 2021 3 uren geleden, Sander moestuin zei: Bedankt Donaldk! Alleen gaat dit technisch wel wat ver voor mij Heb je misschien een link naar een ledstrip die geschikt zou zijn voor DIY? Ik zal morgen kijken of ik ze weer kan vinden. WIl je de wit licht of de groeilamp versie met beetje rood erbij (660nm) en de beschermende coating? Dergelijk kun je ook vinden op Ali en ebay, uit China. De General lighting versies met enkel wit licht niet. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 23 maart 2021 Geplaatst: 23 maart 2021 @redzebra Daarom de klassieke wit licht DIY oplossing maar dan in de hedendaagse versie met LED met 143 Lm/W in plaats van CFL=Spaarlamp. De f519 ken je wel is de klassieke ceramische E27 fitting. Met beugeltje. Met flink zoeken heb ik een Nederlands/Spaanse aanbieder gevonden met relatief lage porto. Kwam met een dag of vier (4-8 dagen zeggen ze, want komt soms ook uit Barcelona in plaats van Groningen magazijn). 11,90 euro voor tien stuks inclusief de 3,90? porto. De bollen komen van de Action voor 2,99 per stuk, 2000Lm/15W is 2,89 dus die niet nemen;-). Ik heb nog een paar 4000K van de oude generatie 1500 Lumens voor 15 Watt., Kan er eentje tussen hangen voor wat meer blauw. Ik hou de difusers erop, dan kan ik ze gewoon voor algemene verlichting gebruiken na de zaailingen tijd. Zie mijn kweektopic plaatjes op het www.chillipepers.nl forum. Dus zo'n beetje de goedkoopste oplossing die er is. En nee er zit geen resin of hotgunglue op;-). 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
henkg Geplaatst: 23 maart 2021 Auteur Geplaatst: 23 maart 2021 @redzebra (en anderen): Inmiddels een andere telefoon. Zonet Lux Light Meter (Doggo Apps) geïnstalleerd. Geeft nu op 10 cm afstand: 14.000 Lux. Toevallig? hetzelfde als vorig jaar met zowel een andere app als een eenvoudige luxmeter.. Ik neem de absolute waarde met een grote korrel zout. Vergelijken met een andere lichtbron (vorig jaar mijn 18W TL) zegt meer. Zie eerste post. Ik ben nog steeds zeer tevreden over mijn LED battens. Zonet ook maar even buiten gemeten: 12:15u, bewolkt maar niet somber en donker) )toevallig ook ongeveer 14.000 Lux. 12:20u, erg waterig zonnetje: 35.000 Lux. Nog even over Watt / Lumen / Lux , wat is een informatieve eenheid voor het verlichten van kiemplantjes?: Lumen en Watt zeggen mij weinig. Het gaat mij (én de plantjes) om de hoeveelheid licht die op de plantjes valt: Lux dus. Zie ook een eerder bericht van mij: https://www.moestuinforum.nl/topic/23476-chinese-groei-led-lampen/page/2/?tab=comments#comment-391496 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.