PoJo Geplaatst: 12 februari 2020 Geplaatst: 12 februari 2020 Hallo, Ik heb sinds augustus vorig jaar een moestuin en heb tot op heden alleen het nodig onderhoud gedaan, en een eerste deel van de tuin bezet met wat fruitbomen en bakken voor plukbloemen. Nu vraag ik mij af; ik heb een stuk van 4 bij 6 meter, gras, wat ik graag wil omzetten naar grond waar ik kan kweken. Ik heb al wat lopen googlen en dit forum bekeken en zie in de basis 2 mogelijkheden;- Omspitten- Met karton beleggen met compost daaroverheen. Mijn vraag aan jullie;Welke manier zouden jullie aanraden? Of zien jullie nog andere manieren om een stuk van 4 bij 6 om te zetten naar kweekgrond? Ook gezien de tijd van het jaar; als ik nu nog karton leg met compost daarover heen, is de grond dan "klaar" voor het kweekseizoen? Of ben ik hier te laat mee? bvdJoost Quote
TomP Geplaatst: 12 februari 2020 Geplaatst: 12 februari 2020 Eigenlijk voor beiden te laat... maar laat dat geen domper op de vreugde zijn... 1. Als je omzet dan verteerd het gras ed niet tijdig 2. Idem voor afdekken met karton en compostGras onder het karton zal niet voldoende verteerd zijn 3. Je zou de graszoden eventueel kunnen afsteken en verwijderen (toplaag wegnemen dus) > op een hoop gooien en daar laten composteren om dan volgend jaar (2021) te hergebruikenDe strook waar je de vegetatie wegnam dan spitten en ruim compost onder werken. Hier kan je dan in zaaien en planten naar believen maar opbrengst valt af te wachtenIs veel werk en invasief, niet zo goed voor de bodem 4. Wat ik zou doen ...Gras ed kortmaaien en gewoon op de grasmat laten liggenAfdekken met dikke laag karton en dikke (minimum 10 à 15 cm) laag compostIn het voorjaar gaten maken in de compost en het karton en daar planten die je voorzaaide of kocht met extra compost in gat zetten Wat goed kan is bvb diverse kolen, pompoen, courgette, zelfs aardappelen (zal je dan wel nog moeten aanaarden met extra compost) etcMss lukt het zelfs wel om bvb boontjes te planten - ook voorzaaien in potjes - in de compostlaag maar dat hangt een beetje af van de leeftijd van de compost Vanaf volgend jaar (2021) heb je dan een mooie gezonde strook waar je op kan zaaien en planten wat je wilJe zal zien dat er onder de compost en het vergane karton dan een mooie rulle grond zit Elk jaar dan een nieuw laagje compost opbrengen, +/- 2 à 3 cm volstaat dan Quote
Patrijs Geplaatst: 12 februari 2020 Geplaatst: 12 februari 2020 Ik neem aan dat je op zandgrond zit in Oisterwijk? Dan is het nu de perfecte tijd om te spitten.Hier op de zandgrond zijn we ook net begonnen met spitten.Graaf eerst een sleuf zodat je ruimte hebt om de eerste laag afgestoken zoden daar omgekeerd in te gooien.Spit daarna de kale grond er boven op. Je bent zo de zode kwijt en die verteerd onder de grond.Heb je daar geen zin in dan kan je ook kleine steken spitten en die omgekeerd in je sleuf gooien.Het voordeel van met een sleuf spitten is dat je meer ruimte hebt voor de bewerking van de grond. Je begint dan met onkruidvrije schone grond. Naar behoefte van je aanplant kan je er wat mest of mestkorrels en compost doorheen werken.De grond heeft nu nog een aantal weken om zich te zetten en je hebt nog genoeg tijd om een paar keer te schoffelen. Succes! Quote De moestuin van Patrijs
PoJo Geplaatst: 13 februari 2020 Auteur Geplaatst: 13 februari 2020 Hallo TomP, Patrijs, Bedankt voor jullie reactie. We hebben idd zandgrond. Mijn eerste idee is om te gaan spitten. 4 bij 6 zal een flinke klus zijn. Maar goed met 2 personen gaat het sneller dan in je eentje Vraagje nog; hoe diep zou je spitten? Is 15 cm voldoende? grJoost Quote
Patrijs Geplaatst: 13 februari 2020 Geplaatst: 13 februari 2020 Heb je al wel eens gespit? 4x6 = 24M2 Om een idee te geven mijn tuintje is 350M2 en werd op de hand gespit in een aantal dagdelen. Nu spit ik het nog deels vanwege ernstig hartfalen en spit ik 3 tot10 M2 per keer om wat lichaamsbeweging te hebben.Ben je niet gewend om lichamelijk bezig te zijn, wat ik uit je vraag afleid, dan kan je rustig aan doen en het werk verdelen.Heb je zachte handen trek dan handschoenen aan zodat je geen blaren van het gereedschap krijgt.Wacht tot een paar dagen na flinke buien, de grond is dan veel lichter als het water weggezakt is. (!) Zelf spit ik met een spitvork zie foto die wordt op zandgrond veel gebruikt.Het voordeel is dat met spitten met de spitvork je makkelijk wortelonkruiden kan verwijderen.Ook steek je de vork bij niet al te stevige grond zo de grond in. Een spade is voor jou nu makkelijker om het gras door te krijgen.Gaat dit moeilijk dan slijp je de spade met een ijzervijl of schuurschijf. Door gebruik blijft het gereedschap vanzelf scherp.Als je kijkt naar je vork of spade dan zie je je hoe diep je moet spitten. Ongeveer de lengte van het blad.Werk je de graszode ook onder dan kan je in totaal nog iets dieper uitkomen. Zo'n 20-40 cm diep. Dit is alleen de eerste keer omleggen. Blijf je de komende jaren spitten dan kan je dan minder diep spitten zodat je door de bewerking de capillaire werking van de zandgrond niet te veel verstoord. ( = aanzuiging van vocht uit diepere lagen).Ook spit je dan minder diep om niet opnieuw de verteerde zode boven te krijgen. Er kan nog veel onkruidzaad in zitten en vaak zijn dat lichtkiemers.Laat dat maar lekker onder de grond.Ook kan je er voor kiezen om komende jaren niet te spitten en alleen mest en compost toe te dienen en die met een cultivator in de toplaag in te werken. Voor mij hangt het een beetje af van wat ik kweek en gekweekt heb en wat ik toe wil voegen aan mest en compost.Zandgrond is hier snel droog en spul wat bovenop ligt doet dan weinig als je het niet inwerkt. Zeker met de droge voorjaren van afgelopen tijd. En de wormen brengen het ook niet onder want wormen zie je hier op de zandgrond normaal gesproken niet. Alleen heel weinig op de stukken die ik al jarenlang veel organisch materiaal geef en alleen als de grond vochtig is. Ik vind het ook wel grappig als mensen mij vertellen de grond niet te frezen vanwege het bodemleven. Meestal komen die opmerking meer uit hun hart dan uit hun verstand. Quote De moestuin van Patrijs
TomP Geplaatst: 13 februari 2020 Geplaatst: 13 februari 2020 Geen ervaring met zandgrond, weer iets bijgeleerd Hier klei/leem, vrij zwaar en nu alvast niet te bewerken alles kleeft aan materiaal en na 2' heb je per voet 100 kg eraan hangen Toen ik startte had ik weinig geduld dus diep ploegen en frezen, was weide dus gras en (on)kruiden, ook +/- 350 m²Heb echt tonnen compost in de bodem gebracht om humus gehalte en waterhuishouding te verbeterenJe zag héél goed dat de toplaag werd ondergewerkt, de grond die boven kwam had een andere kleur en is/was volgens de landbouwers uit de buurt onvruchtbaar, vruchtbare laag was maar +/- 15 cm Ik ben nu een overtuigde no-dig fan en probeer zoveel mogelijk alla permacultuurElk jaar breng ik een nieuw laagje compost aan, +/- 2 à 3 cm volstaatik werk de compost niet of slechts heel licht in en mulch doorgedreven met vooral vers gemaaid gras dat ik in enorme hoeveelheden ter beschikking heb Ik kan nu zonder enig hulpmiddel mijn hand makkelijk diep in de grond wroeten die mooi rul is Vanaf de eerste cm's kom ik al tal van diertjes tegen zoals regenwormen maar ook veel ander divers levenWist niet dat op zandgrond het bodemleven totaal anders reageert en vooral veel dieper zit @ PatrijsHoe diep zit dit leven dan? Quote
Ikbeginbijmezelf Geplaatst: 13 februari 2020 Geplaatst: 13 februari 2020 Hm ja ik zit ook op zandgrond maar het stikt hier toch echt wel degelijk van de wormen en ook andere critters. Meer dan me lief is soms, ik vind dat het grootste nadeel van mulchen tov spitten. Nu is spitten vooe mij sowieso geen optie want ik heb geen echte moestuin voor eenjarigen, alleen een siertuin waar vooral eetbare planten staan. Meer vast dan eenjarig dus dat spit lastig. Ik heb vorig jaar mijn gazonnetje gekeerd, ik denk een vergelijkbare oppervlakte, en dat was voor mij (vrouw met pijnlijke gewrichten en de conditie van een aardappel) een dag werk met ruime pauzes tussendoor. Ik heb er ook hetzelfde jaar nog best veel oogst van gehad, maaaaarr de aardbeien en rabarber zijn ondergronds helemaal opgegeten door de emelten die in het gras zaten. Die planten zou ik niet aanbevelen dus. Maar verder: gewoon omkeren dat gras, compost erover en proberen. Wie niet waagt, die niet wint Quote
Patrijs Geplaatst: 13 februari 2020 Geplaatst: 13 februari 2020 @ PatrijsHoe diep zit dit leven dan? Ik denk dat ik hier wel extreem zit met mijn tuin van duinzand, tuinen die hier lager in de polder liggen en waarvan de bodem al een deeltje klei hebben zie je wel wat wormen.Op mijn tuin zit het eerste leven, de antipoden, op ongeveer 12.757 km...... Quote De moestuin van Patrijs
rorror Geplaatst: 13 februari 2020 Geplaatst: 13 februari 2020 Eigenlijk in de stille oceaan, maar het antipode eiland ligt er wel in de buurt Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
TomP Geplaatst: 13 februari 2020 Geplaatst: 13 februari 2020 @ PatrijsHoe diep zit dit leven dan? Op mijn tuin zit het eerste leven, de antipoden, op ongeveer 12.757 km...... Quote
bonnie f Geplaatst: 14 februari 2020 Geplaatst: 14 februari 2020 Je hebt al een beetje bedacht wat je wil gaan doen. Er zijn veel wegen naar Rome. Ik zou er simpelweg wat karton op doen, dan 15 a 20 cm compost (of half om half compost/champost. Het geheel afdekken met worteldoek. Ik zou daar gaten in maken en courgettes, pompoenen en vooral aardappelen in kweken. Je hoeft geen gaten in karton oid te maken. Dat komt wel goed. Kijk maar eens wat filmpjes van Charles Dowding. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Veldjesgraaf Geplaatst: 14 februari 2020 Geplaatst: 14 februari 2020 Wanneer je grasland omzet in moestuin is de aanwezig van ongewenst bodemleven onvermijdelijk.Mijn moestuin was decennia lang een akkertje met gras, distels en mierenhopen.Omgespit, opgehoogd met tuingrond en begonnen met tuinieren.Het eerste jaar waren alle aardappels aangevreten door de ritnaalden. Piepers zaten vol met soort speldeprikken en gingen snel rotten.Ook emelten kwamen in grote aantallen voor. Remedie daartegen.:Sla en andijvieplantjes poot ik in een P9 potje en dan op de tuin. Kunnen de emelten er niet bij.Het tweede seizoen was de overlast al veel minder. En nu zie ik zelden nog een emelt.Kortom, niet over in zitten. Het gaat allemaal over. Quote
Waaslander Geplaatst: 25 februari 2020 Geplaatst: 25 februari 2020 Over het spitten ik zou in 2 stappen werken . Als voorbereiding een gleuf maken aan het begin van het bed dat je wilt spitten . -Een koord spannen de breedte van u spade en langs de koord de graszode afsteken en deze zode afsteken enkele cm en onderaan in de gleuf doen . -Met de spade de rest omzetten en koord verplaatsen voor volgende rij Maar waar planten komen die grotere oppervlakte nodig kunt je werken met karton . Quote
rdenk Geplaatst: 5 maart 2020 Geplaatst: 5 maart 2020 (aangepast) Grappig om te zien dat er kennelijk zo veel verschillende methoden zijn. Hier is de mijne. Ik laat elk jaar een stukje van de tuin braak liggen. Zo komt het tot rust en allerlei wilde bloemetjes zijn daar heel blij mee. Ik doe daar de hommels en de wilde bijen ook een plezier mee; ieder jaar zijn ze met grote getale in mijn tuin te vinden. Het jaar daarop spit ik niet maar ik bewerk mijn grond met een hak. Niet te koop in Nederland maar in Polen gekocht. Het voordeel van het werken met en hak is dat je direct onder het gras komt; de rest van de grond laat je daarmee onberoerd. Ik keer het gras om en strooi er een dun laagje compost overheen. Dat is alles. En een hak werkt een stuk sneller dan een schop. Ook ik tuin op zandgrond. Maar bij mij barst het grond van het leven. Zo zeer zelfs dat ik een mol permanent in mijn tuin heb wonen. Bijkomend voordeel is dat de mol de populatie woelmuizen in toom houdt. Nadeel is dat die af en toe een gang graaft door de uien..... 5 maart 2020 aangepast door rdenk Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.