Appel99 Geplaatst: 10 februari 2020 Geplaatst: 10 februari 2020 Goedemiddag, Door de zachte winter beginnen mijn bomen al te bloeien, maar ze zijn nog niet gesnoeid. Mijn abrikozenboom heb ik in oktober/ november niet kunnen snoeien, omdat ik niet thuis was helaas. Mijn vraag is kan ik mijn abrikozen boom nu nog snoeien en eventueel bij vorst beschermen. En de komende dagen wordt regen verwacht, ik neem aan dat bij nat weer ik ook niet mag snoeien. Wat te doen nu, nog even wachten en bij droog weer alle 4 bomen snoeien? Appelboom: Peer: Abrikoos: Quote
weknow Geplaatst: 10 februari 2020 Geplaatst: 10 februari 2020 Abrikoos (en alle steenfruit) met rust laten tot na de bloei minstens. Zeer gevoelig voor allerlei schimmelziekten en pas vanaf 2e helft april is boom in ontwikkeling en in staat zelf snelle afweer te maken. Na de dracht...augustus ongeveer...is overigens de beste snoeitijd voor deze groep. Peer en appel kan nu, als je groei wilt bevorderen (jonge boom). Anders beter alleen eventueel nu "sleunen" (grove snoei om boom open en in juiste vorm te houden) en de echte snoei naar bijvoorbeeld juli/augustus verplaatsen of zelfs na de oogst. Hier een artikel dat duidelijke informatie geeft over je vraag:http://luingahof.nl/fruitbomen-snoeien/ Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Appel99 Geplaatst: 10 februari 2020 Auteur Geplaatst: 10 februari 2020 Bedankt voor je antwoord, Mag ik ook snoeien bij nat weer? Quote
weknow Geplaatst: 10 februari 2020 Geplaatst: 10 februari 2020 Droog weer, zonnig mag, windje mag, overdag geen vorst. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
harms1 Geplaatst: 17 februari 2020 Geplaatst: 17 februari 2020 Abrikozen en pruimen worden meteen na de oogst gesnoeid... September of Oktober ofzo? (Ik heb ze zelf niet) Voor appels en peren is het ook al tikkeltje laat...beter eventueel een zomersnoei toepassen, mocht het nodig zijn. Quote
Appel99 Geplaatst: 19 februari 2020 Auteur Geplaatst: 19 februari 2020 Abrikozen en pruimen worden meteen na de oogst gesnoeid... September of Oktober ofzo? (Ik heb ze zelf niet) Voor appels en peren is het ook al tikkeltje laat...beter eventueel een zomersnoei toepassen, mocht het nodig zijn. Bloemetjes komen er al uit, ik had ze in januari al moeten snoeien, de komende dagen wordt er nog steeds tegen verwacht. Wat is nu wijsheid, wel of niet snoeien ? Wel snoeien en de gesnoeiede takken beschermen tegen regen misschien? Gr, Quote
roeier Geplaatst: 19 februari 2020 Geplaatst: 19 februari 2020 (aangepast) Pruimen in elk geval alleen snoeien als ze groen zijn, dus nooit in de winter. Daarom doet men het dus vaak na de oogst, en die zal normaal in of rond September vallen. Ik raad je aan het tot dan uit te stellen. Met abrikozen ben ik niet bekend, is ook zo'n steenvrucht; misschien hetzelfde principe? Ja, hierboven Weknow lezend is dat hetzelfde. Appels en peren kunnen ook prima gesnoeid worden als ze groen zijn, bij grote bomen kan het dan wel wat lastig zijn om te zien wat je doet. Bij nog jonge boompjes zul je dat probleem niet hebben.Bij boompjes die net geplant zijn is het verstandig de vorming van veel vrucht te voorkomen, omdat dat energie kost, en je wilt dat de boom die in eerste instantie in zijn eigen groei stopt. 19 februari 2020 aangepast door Gast 1 Quote
Appel99 Geplaatst: 19 februari 2020 Auteur Geplaatst: 19 februari 2020 Sorry ik had duidelijker moeten zijn. Pruim en abrikoos laat ik staan tot augustus/september. Dat was al duidelijk voor mij. Moet ik de appel en de peer nu wel of niet snoeien, omdat het de komende tijd gaat regenen? Thnx Quote
roeier Geplaatst: 19 februari 2020 Geplaatst: 19 februari 2020 Ik had mijn vorige berichtje wat uitgebreid. Ik zou rustig nog even wachten met appel en peer dus. 1 Quote
weknow Geplaatst: 19 februari 2020 Geplaatst: 19 februari 2020 Je hebt ALLE tijd. We hebben geen overzicht van de boom en kunnen dus geen zinnig woord zeggen over of hier snoei gewenst, nodig of nuttig is. In ieder geval is snoeien geen heilig moeten en als iemand je zei dat een boom nu gesnoeid MOET worden dan is dat complete kletskoek. Of er knoppen al open gaan of binnenkort gaat regenen zegt helemaal niets over of je beter niet of wel zou snoeien. Heel vaak is snoeien juist vragen om problemen of veel hergroei die je niet wilt, maar in sommige situaties is het wel nuttig....hoewel soms beter in de zomer dan nu. Dus er zijn veel opties en ik kan weinig hieraan toevoegen omdat ik geen beeld heb van de boom, hoe ze in het verleden is behandeld, de gewenste vorm, de standplaats en nog het een en ander. Ik heb de indruk (sorry als ik me vergis) dat snoeien volkomen onbekend gebied voor je is. Je kunt het beste eens wat meer informatie verzamelen en je inlezen over het onderwerp. Ook op dit forum ga je veel informatie en voorbeelden vinden. Gebruik de zoekfunctie hierboven eens! 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Appel99 Geplaatst: 20 februari 2020 Auteur Geplaatst: 20 februari 2020 Bedankt voor je antwoord, ik heb nog nooit een boom gesnoeid. Mijn bomen heb ik vorig jaar in April geplant. Ik denk dat ze nu 2 of 3 jaar zijn. Ik hoef waarschijnlijk niet tr veel snoeien. Ik heb wel heel veel gelezen over snoeien, maar iedereen heeft een eigen idee over. Ik heb begrepen dat een boom in het begin goed gesnoeid moet worden. Door op de juiste manier te snoeien krijgt een boom voldoende licht, lucht circulatie, geen wild groeie en krijgt de boom een boost om verder te groeien. Dat is ong wat ik er onder snoeien begrijp. Ik zal morgen een foto van de appelboom uploaden, die wil ik graag wat klein houden. Gr, Quote
harms1 Geplaatst: 20 februari 2020 Geplaatst: 20 februari 2020 April is ook redelijk laat om een boom te planten... volgende keer beter Oktober of November planten, na de zomer 1 Quote
Appel99 Geplaatst: 20 februari 2020 Auteur Geplaatst: 20 februari 2020 Ja klopt, vorig jaar waren ze ook niet zo gezond moet ik zeggen, gekrulde bladeren etc (was geen krul ziekte) en kreeg ook geen fruit maar ik verwacht dat ze dit jaar beter gaan presteren . Quote
Appel99 Geplaatst: 22 februari 2020 Auteur Geplaatst: 22 februari 2020 Hierbij zoals beloofd een foto van de appelboom met hoe ik wil gaan snoeien. Quote
harms1 Geplaatst: 23 februari 2020 Geplaatst: 23 februari 2020 Ik zou toch wachten tot de zomersnoei, zoals in het filmpje van Hendrik Jan (de tuinman) 1 Quote
Appel99 Geplaatst: 18 april 2020 Auteur Geplaatst: 18 april 2020 (aangepast) Ik was toch eigenwijs geweest en had halverwege Maart de appelboom gesnoeid, toen was er nog geen echte bloei. Zie de foto's. Mijn vraag is, dit is een elstar boom, mijn buren hebben ook een elstar, bij hun zit de boom vol met bloesems maar bij mij nog niet, heeft dit met de snoeie te maken of de zon, mijn boom staat tot 13:00 uur volop in de zon, daarna half in de zon. Groetjes... 18 april 2020 aangepast door Appel99 Quote
Bit Geplaatst: 19 april 2020 Geplaatst: 19 april 2020 Ziet er goed uit ! Dat jouw Elstar nog niet bloeit, heeft met de leeftijd van je boompje te maken en staat er nu ook pas 1 jaar he ? Geduld, komt vanzelf. 1 Quote
Appel99 Geplaatst: 27 april 2020 Auteur Geplaatst: 27 april 2020 Helaas nog geen bloesems, denk niet dat die nog komen, boom zit nu met veel bladeren. Vorig jaar wel heel veel bloesems gehad, dit is nu de 2de jaar dat ik hem heb. Er zit op 30m en 50m afstand ook 2 andere appelbomen en dit zou een zelf stuivende appelboom zijn. Volgend jaar hopelijk beter😎. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.