Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik hoor wel vaker dat jullie last hebben van ratten.

Hoe vangen jullie ze?

Wij hebben een ware kat en muis spel met ze. Ze zijn rete slim dagen uit en trekken zich niks aan van al onze klemmen, vallen en vangkooien.

Van afgelopen zondag eindelijk een gevangen, in de vangkooi, met bladeren op de bodem en een makrelen kop erin.

Nieuwsgierig naar jullie ervaring.

Hier wat holletjes 2020012708533663451580673336.jpg2020012708530087331580673338.jpg2020012708525346931580673340.jpg2020012708524482281580673342.jpg2020012708430315851580673343.jpg2020012708390271171580673345.jpg2020012708363776941580673347.jpg2020012708363457921580673349.jpg

Geplaatst:

Ik volg. Zelf heb ik er (nog) geen last van maar bij mijn ouders is het zo erg dat ze nu zelfs niks meer ophangen voor de vogels. De ratten gingen met de mezebollen aan de haal..

Geplaatst:

Katten.

Eerst met vallen en gif. Dat werkte vrij goed. Zeker toen we 3 jaar geleden echt overlast van de ratten hadden.

Anderhalf jaar geleden hadden we behoorlijke last van muizen er ratten in de schuur en omdat mijn dochter toen begon te lopen vond ik gif te riskant, dus toen maar 3 katten aangeschaft.

Ondertussen hebben we nog maar 2 katten maar ik heb sinds de katten er zijn eigenlijk geen last meer gehad. Wel een aantal keer tekenen van ratten gezien maar ze verdwijnen altijd weer snel.

Ps katten werken ook redelijk tegen mollen, althans onze katten hebben al minimaal 3 mollen gevangen in 1,5 jaar.

De tip die ik steeds krijg wat betreft vallen is om ze langs een muur te zetten. Ratten lopen schijnbaar het liefst langs muren.

Geplaatst:

2019062214212494801580820988.jpg

In de paardenstal zet ik alle uitgangen dicht met schotten. Na het verplaatsen van de vlasbalen (strooisel) sla ik ze dood met de bats. Ik sluit voor de zekerheid de broekspijpen wel even af! Dit is de snelste oplossing voor mij om er vanaf te komen.

Als de ratten in de mesthoop zitten graaf ik ze uit, de hond of de bats maken korte metten met de rat.

Gif wil ik niet gebruiken.

Ratten zijn erg moeilijk te vangen met vallen, maar een enkele keer lukt het. De val moet erg lang staan, blijkbaar zijn ratten erg wantrouwig.

Ik woon op het platteland en mijn katten mogen niet naar buiten. Het zijn moordenaars en niet alleen van ongedierte. Bovendien schieten de jagers ze dood.

De buren zien regelmatig een familie ratten de weg oversteken, ze komen dan van de veeboer en lopen dan door de sloot naar een andere plek waar wat te eten is. De afstand die ze afleggen is dan ruim een kilometer.

Geplaatst:

Je bent een hele snelle als je met de bats een rat weet te raken!

Zelf ooit de kat bij de buurman opgehaald, een bongerd verderop. Vanuit de keuken

was hij te zien: hij zat heerlijk bovenop de staande moederkachel in de aanbouw.

Beetje likken, beetje luieren, beetje naar je terugkijken. En dat bleef zo.

Paar uur later bleek dat hij de rat al heel snel te pakken gehad moet hebben.

Brrrr, rovers zijn het, die ratten.

Geplaatst:

bruine ratten zijn vrij makkelijk te vangen met klemmen en kooien,maar dan moet je er eerst achter zien te komen wat ze eten.

als je de vaste voedselbron wegneemt zitten ze op de 2e dag er na in klem of kooi.

Geplaatst:

Ratten zijn met klemmen prima te vangen

. Het is een kwestie van geduld en je terrein zo rat onvriendelijk mogelijk te maken. De ratten kist op de foto staat verkeerd om de openingen moeten met het gaas mee staan zodat de rat ervan af twee kanten in kan.

Zet ook maar eens kisten neer waarvan de klemmen niet gespannen staan . Dit neemt de angst weg bij de rat dat een kist gevaar betekent. Zoals al gezegd zorg dat er zo min mogelijk voer is behalve in de vallen dan gaat het best lukken. Wees ook niet te zuinig met het neerzetten van klemmen. Ik zelf zet kisten op ca 10 m uit elkaar en langs de plekken waar ratten gesignaleerd zijn.

Ik heb de opleiding tot ongediertebestrijder gevolgd en met wat ik daar geleerd heb. Heb ik altijd al succes gehad.

Op mijn boerderij (Hongarije ) heb ik geen ratten problemen meer en hier op mijn groentetuin vang ik wel een muisje en ratten komen maar heel sporadisch voorbij.

Continu monitoren is en blijft van belang en ruim de rommel op dan blijft de ratten populatie goed beheersbaar.

Gr, Gert

.

Geplaatst:
Continu monitoren is en blijft van belang en ruim de rommel op dan blijft de ratten populatie goed beheersbaar.

helemaal met je eens

en...

bedenk je dat het bestrijden met gif maar een tijdelijke oplossing is!

Ratten (ook muizen) die vergiftigd zijn gaan niet alleen naar hun schuilplek om in alle stilte te kunnen sterven maar een aanzienlijk percentage gaat dwalen en trekt de aandacht van hun belagers (roofvogels, vossen en katten) welk dus ook weer vergiftigd worden door het eten van deze dieren...

Uiteindelijk wordt de plaag alleen maar minder beheersbaar!!!

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Vandaag de rattenvangers van het oosten op bezoek gehad, via een fb pagina heb ik 2 jonge jongens van een jaar of 19 gevonden, die een leuke hobby hebben namelijk......ratten vangen met fretten en hondjes, netten en scheppen. De jongens, 2 hondjes en 4 fretten en een berg vang kooitjes en vertier is compleet.2020021510265260681581783109.jpg2020021511340141611581783108.jpgIMG-20200215-WA002070461581783123.jpg.

Ze zetten de kooitjes op de uitgang, ze gooien de fretten er in en de ratten worden ondergronds dood gebeten of verjaagd. De hondjes storten zich op de wegrennende ratten en de fret laat niet meer los.

Conclusie, 4 ratten gevangen, 2 weg zien duiken en de fret die geregeld met bloed aan bekkie tevoorschijn kwam.

Van 9.00 tot 16.00 bezig geweest.

Voordeel, de fretten hebben uren door die hollen gerend en die laten een lucht achter. Dus kans dat ze daar nog gaan wonen met ondergrondse lijkjes en fret lucht is klein.

In de hooiberg hebben ze zich ook uitgeleefd en wij vermoeden dat er daar ook wat gesneuveld zijn.

Een echte plaag geen last volgens deze kenners.

• Like 1
  • 4 maanden later ...
Geplaatst:

Wij zijn t ook zo’n beetje zat, hier met de familie Rat.

Het is een hele clan hoor. Ze zijn absoluut niet bang van ons en blijven rustig tot 50 cm dichtbij zitten, voor ze de sloot in springen. Want ja. Wij zijn blij met onze begrenzingsslootjes hoor. Heus. Altijd water binnen handbereik en tal van mooie watervogels en karpers en rivierkreeftjes enzo. Maar ja. Die ratten. We hebben heus niet de illusie dat we er vanaf komen. Maar ietwat uitdunnen zou aardig zijn.

Vallen hebben we natuurlijk al geprobeerd. Maar daar lachen ze om.

Gif willen we niet gebruiken. En toen kwamen we dit filmpje tegen:

Ja. We snappen dat daar heel veel ervaring bij komt kijken. Plus een heel duur geweer. Met nog duurdere warmtekijker. Dat zit er bij ons niet in. We hebben nu een luchtbuks met standaard en vizier op t oog. Ons geadviseerd voor het schieten van ratten.

Deze:

https://www.dicks.nl/schietsport/luchtbuksen/gamo-hpa-jungle-maxxim-igt-5-5mm-luchtbuks-3-9x40-richtkijker.html

Iemand nog tips? We lezen het graag!

Oh ja. Klein mazzeltje: we hebben een bedrijfsterrein naast ons huis, met vrij felle lampen. We kunnen de ratten dus redelijk goed zien. Ook in t donker.

• Like 2

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

En dit zijn dan de 'gewone' ratten waar je het over hebt? Niet die vreemde beverratten die daar ook rond zwemmen? Wat voor een bedrijven zitten daar eigenlijk? Zouden ze daar ergens vandaan komen/veel eten scoren?

Ik heb verder weinig ervaring hier mee, dus kan je niet echt helpen. Ik hoop iig dat je er een boel te pakken krijgt. 

Geplaatst:

houd er rekening mee dat je een vergunning van de gemeente moet hebben wil je dit legaal doen..

niet jan en alleman mag namelijk zomaar op ratten jagen dit is bij de wet verboden.

op facebook is er een groep ratten vangen daar zitten veel ''liefhebbers'' die ratten vangen met oa fretten/honden en kooien.

ook een aantal die met een vergunning op zak ratten schieten.

misschien daar eens informeren?

Geplaatst:

Bruine ratten ja. De dikke hommels!

Ah. Begreep dat je op eigen terrein wel ratten mocht schieten? We gaan ze niet jagen in de buurt iig :)

Geplaatst:

Schieten op dieren mag niet, ook niet op ratten, ook niet op eigen terrein. In het buitengebied zou het wat gemoedelijker kunnen zijn, maar daar (en hier) maag het ook niet.

Maar als je toch een luchtbuks gaat aanschaffen, neem er een kogelvanger (geschikt voor zo een zware buks!) plus schietkaartjes bij. Om eerst goed te oefenen en de scope perfect af te stellen. Een kogelvanger vangt de loden kogeltjes op. En honden en katten tijdelijk opsluiten.

O ja, een kogeltje draagt vér. Bij dat type buks, en een horizontaal schot, "zakt" de kogel minder dan een meter, op 100 meter! 

Misschien interessant: https://www.jagersvereniging.nl/op-pad-met-rattenjager-wil-peperkamp-de-jager-juli-2019/

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Waar zit je op Voorhout. Ik wil best een keer meekijken of er aan de familie Rat iets te doen valt.

Ik ben gecertificeerd ongediertebestrijder en liefhebber van een moestuin. Misschien met kleine aanpassingen is er wel wat aan te doen.

• Like 1
Geplaatst:

Nee deze cursus  heb ik niet gevolgd. Hij wordt ook pas kort bij het KAD aangeboden.

Ik heb mijn overige opleiding wel bij het KAD gedaan.

De veranderende  wetgeving en het verbod op buiten gebruik van gif maken het wel interessant om je hier verder in te verdiepen .

Geplaatst:

Hi Gertve, Wat een aardig aanbod.

Dank! We hebben trouwens al wel iemand van de gemeente over de vloer gehad, en van hem 6 vallen cadeau gekregen.

Maar dat heeft nix opgeleverd vooralsnog helaas

De luchtbuks was inmiddels al besteld trouwens. Dus we gaan eerst maar eens veel oefenen.

Buurman raadde aan om kurken in het water te laten drijven (touwtje eraan, steentje eraan, zodat ie zo'n beetje op de zelfde plek blijft).

Henk, ook dank voor jouw tips natuurlijk, we gaan de hond zeker binnen doen!

De cursus die Donald aanraadde kende ik ook nog niet. Maar zie dat dat echt voor de professionals is.

Alle buren klagen hier trouwens steen en been over de ratten op dit moment hoor.

Er wordt ontzettend veel stuk geknaagd. Onze buurman met een siertuin is het afgelopen jaar heel wat pronkstukken kwijtgeraakt.

Hij vond laatst onder een stuk oud tentdoek een nestje met 12 (!) ratten. De moeder schoot er net van tussen.

De kleintjes (stoppen met lezen voor de tere zieltjes) zijn vissenvoer geworden (Ha, het lijkt wel een maffia-film zo)

Nou hadden we ook muskusratten, die hebben ook veel schade gemaakt, maar die zijn inmiddels verdwenen, lijkt het.

Het is wat he, dat zelfvoorzienend zijn. Je gewassen en je beestjes worden boven-, en ondergronds belaagd.

Netten, vallen, gaas, loopeenden, en nu dus een luchtbuks.

Een met de natuur, me hoela! ;)

• Like 1

Geplaatst:

En dan ook nog bevriend met de kleine dingen😁

Ben op een boerderij opgegroeid die gelegen was naast een klein riviertje. In de winter zaten er altijd ratten in de maiskuil, vaak ook op stal. Belangrijkste tip die ik geven kan: zorg dat de ratten (indien mogelijk) niet bij voer c.q. eetbaars komen. Als je kippen hebt dan zorgen dat de voertorens 's avonds leeg zijn.  Dierenvoer niet bewaren in zakken maar plastic tonnen. Composthoop waar ook voedsel op wordt gegooid werkt als een magneet op ratten en co.  Ook samenwerken met buurtgenoten want waar een rat zit, zitten er meestal meer.

• 2 years later...
Geplaatst:

Bah. Ineens is het raak van wat ongedierte naar belachelijk veel. Wij hebben zo veel ratten dit jaar, dat de tuin gewoon is verzakt.
Ik zie ze niet. Heb 1 x 1 rat gezien die naar binnen keek en toen dacht ik, hij, dat is een grote muis en helemaal niet bang. Toen liep ik er naar toe. Was wel formaatje flink meer dan muis, maar dat is de enige x paar maanden terug dat ik een rat heb gezien. Ik heb 6 ingangen gevonden (of uitgangen). Bovendien is het gazon op 1 stuk helemaal bobbelig. Als je erop stapt, veert het allemaal. Erg raar lopen. Het stuk met de kassen heeft dat ook, maar erger. Daar zak je wel 10 cm weg.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik woon aan het water en onze buren allemaal ook. Wij zijn eigenlijk de enigen die actief iets met de tuin doen. Zij willen dan ook geen geld uitgeven aan een verdelger. Heeft het zin om als enige in de straat dat dan wel te doen? Het is ook erg duur. Vanaf €350 en gezien de hoeveelheid denk ik dat het flink duurder zal uitpakken.

Zo’n fret gebeuren a la @Charly lijkt me ook wel wat. Ik heb alleen geen Facebook. Hoe kom ik dan aan zo iemand? En wat kost dat? Dit spreekt me wel erg aan overigens.

Heeft iemand nog tips? Water in de gangen lopen, carbid, lavameel? Wat werkt?
Ik word echt knettergek van het gevoel dat ze er zijn. Een kwestie van tijd dat ze in huis zijn vermoed ik. Vind dat niet echt een prettige gedachte en denk dat er nu echt wat moet gebeuren. Dus help!

Geplaatst:

Oei. Ja ratten. Zo aan t einde van t seizoen zitten er hier ook altijd knoert-veel. En knoeperds ook trouwens
Dat met die fret was trouwens @nasuada, niet wij hoor. Wij hebben een luchtbuks gekocht als het te erg wordt. Om de populatie wat uit te dunnen, want wat je al schrijft: zo wonend aan t water kom je dr nooit echt vanaf. Ook zorgen we (open deur) dat er geen voedsel voor ze ligt. Kippen voeren bijvoorbeeld we niet meer in een open bakje of strooiend op de grond; maar in zo’n trap-automaat. Alleen een dikke kip die daarop trapt krijgt em open. Een rat is te licht. Zo hebben we geen onnodig voer meer liggen. Ook geen etensresten of überhaupt eetbare zaken op de composthoop (denk aan rotte pompoenen of appels) Kakke is natuurlijk dat zelfs als jullie niets eetbaars hebben liggen; dat in een buurt lastiger aanpakken is.

Deed @appelvrouw niet iets met staven en pet-flessen die een naar geluid maakten? Of Hm. Dat was mss voor woelmuizen, als ik het me goed herinner. Wie weet werkt het ook voor ratten. Je steekt zo’n ijzeren staaf in een gang en doet er een opsekop lege pet-fles op. Door de wind maakt dat een rotgeluid dat door de gangen dendert (zo stel ik me dat voor). Wat denk jij, @appelvrouw. Zou dat ook bij ratten werken?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...