Tanja65 Geplaatst: 2 februari 2020 Delen Geplaatst: 2 februari 2020 Iedereen zegt dat lenteuitjes makkelijk terug groeien na gebruik, en dat doen ze inderdaad. Maar bij mij wordt de binnenkant dan vaak slijmerig aan de binnenkant, wellicht door de regen die in de (eerder afgeknipte) stengel blijft staan. Hoe voorkom ik dit? Smakelijk is het in elk geval niet. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 2 februari 2020 Delen Geplaatst: 2 februari 2020 (aangepast) Ik dacht juist dat lente uitjes in zijn geheel geoogst worden en na de oogst alleen de wortels worden verwijderd en de rest gebruikt. Wikipedia: Bosui BosuienDe bosui,[1] lente-ui, sla-ui, of pijpajuin en schalulleke in Vlaanderen, is een jonge nog onvolgroeide geboste ui met blad. Er zijn bolvormende en niet-bolvormende rassen. Voor de teelt kunnen zaaiuien worden gebruikt, die het jaar ervoor dik gezaaid worden. De kleine uitjes worden vervolgens in het voorjaar geplant en als het loof voldoende ontwikkeld is, worden ze geoogst. Foto Wikipedia. Eigen foto begin maart 2019. Bieslook gebruik ik zeer veel in het voorjaar. Ik snij ze net boven de grond en krijg dan een mooie bos. Ik snij ook wanneer ik het niet gebruik maar ze wil gaan bloeien om de harde bloemstengels te voorkomen. Na de oogst haal ik nog wel de schutblaadjes onder aan de stengels weg als die slecht zijn. 2 februari 2020 aangepast door Gast Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Tanja65 Geplaatst: 2 februari 2020 Auteur Delen Geplaatst: 2 februari 2020 Ja, zo kan het en hoort het natuurlijk ook. Maar als Je op het internet zoekt, zie je overal de suggestie om lenteui terug te laten groeien vanaf het laatste stukje. Dat werkt ook prima, en ik ben van de hergebruik. Maar als ze buiten staan worden ze dus slijmerig van binnen en met bieslook heb ik het ook wel eens gehad, hoewel minder vaak. Ik vraag me af of het kwaad kan. En wellicht is het ook een winter-ding, omdat het vocht onvoldoende verdampt? Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 2 februari 2020 Delen Geplaatst: 2 februari 2020 De onderkanten van lente uien zijn toch niet hol? Ik heb ook even op het internet( Esthers Blog) gezocht: Verder weet ik het ook niet, het slijm kan in ieder geval geen kwaad.Volgens het internet kan je met het vocht je hoofhuid in wrijven, dat moet helpen tegen roos. Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.