Jorieke123 Geplaatst: 13 december 2020 Geplaatst: 13 december 2020 1 van de 2 hanen (de 2e heeft de hele dag in het nachthok rond gehangen omdat hij niet wist waar die lange loopplank toch voor was) en een paar van de hennen die wij aanhouden voor de fok komend jaar. Hier midden in een kukelekuuuu: 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 30 december 2020 Geplaatst: 30 december 2020 Volgens mij leggen de dames nu al eieren! Er ligt af en toe een ei op een vreemde plek, vorige week zelfs bovenaan hun 'trappetje' naar buiten. En er worden ook dubbeldooiers gelegd. Nou weet ik niet of oudere dames (=onze normale legkippen) die ook leggen als ze na langere tijd (verhuizing, roofvogels, enz.) weer eens eieren gaan leggen? Maar die zouden dus ook van de 3 dikke dames kunnen komen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 31 december 2020 Geplaatst: 31 december 2020 De fokgroep loopt nu dus bij onze leghennen, en die leghennen hebben een trapbak staan met legkorrels. Ze krijgen in de ochtend een schep tarwe, broodkruimels en wat maïskorrels, en de rest kunnen ze dus zelf pakken bij die trapbak. Maar die vleeskippen staan natuurlijk bekend als goeie vreetzakken, dus o.a. de haan staat regelmatig te bunkeren daar bij die trapbak. De legkorrels gaan snel op! De vorige vleeskippen-fokgroep kreeg van mij dan echt wel fors minder voer dit voorjaar. Denk ik. Of dit gaat resulteren in te grote(en dus lompe) hanen dat weet ik niet. Voor de vleeskippendames zal het niet veel uitmaken want die vreten lekker mee en zijn/worden dus ook lekker stevig. Maar voor onze legkippen...? We houden het scherp in de gaten hoor. En tot nu toe lijkt alles nog helemaal OK. Maar het zou kunnen dat dat een slechtere bevruchting gaat geven, of nog grotere problemen met de kippen zelf. We dachten er over om een kruising te maken tussen die vleeskippen en onze leghennen. Zodat de jonge haantjes dan wat mooier vlees hebben als wij ze slachten. Legkippen staan daar niet echt/echt niet om bekend en dan zit je met haantjes met erg weinig vlees op de botten. Maar dat gaat dan dus ook dikkere leghennen geven, die meer voer nodig hebben elke dag voor een zelfde ei. We dubben nog even door... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tielse flipje Geplaatst: 31 december 2020 Geplaatst: 31 december 2020 Dubbeldoelkippen hebben een veel lagere eierproduktie en dus ook een minder efficiënte verhouding tussen voeropname en eiproduktie ten opzichte van legrassen. Ten slotte vraagt het instandhouden van het lichaamsgewicht ook energie en andere voedingstoffen. Er zijn natuurlijk al heel veel dubbeldoelrassen, zoals Barnevelders, Noord-Hollandse Blauwen, Amrock en Marans. Zelf kruis ik Amrock, Poule en Marans. Het resultaat is een dubbeldoelkip met wat heterosiseffect. De eiproduktie is niet heel efficiënt, maar de haantjes hebben elk geval nog wat vlees. Als ik de kostprijs van de eieren uitreken wordt ik helemaal beroerd, maar het is gelukkig hobby. Hier betalen mensen aan de deur € 1.50 voor 10 eieren, dus dat doe ik niet meer. Dan geef ik ze liever weg aan vrienden. Qua efficientie kun je de leglijnen en vleeslijnen beter apart houden. De vleeskippen vreten zich helemaal vol en worden waarschijnlijk moddervet. 1 Quote
tuinLB Geplaatst: 31 december 2020 Geplaatst: 31 december 2020 Dubbeldoelkippen fokken blijft een lastig verhaal. Grote en zware hanen kan ook nog leiden tot schade aan je hennen. Lijkt mij het handigst om een "leghaan" te kruisen met de vleeshennen. En dan zul je zeker in de eerste generatie nog beperkt moeten voeren. Want als de hennen te zwaar worden zal dat zeker effect hebben op de hoeveelheid eieren maar ook op de bevruchting. In de commerciële houderij worden vleeskuikenmoederdieren en de daarbij behorende hanen ook gedeeltelijk apart gevoerd. ( speciale voerbakken in de stal die hoger hangen zodat de hennen er niet bij kunnen maar de hanen wel). Al vindt ik het wel een heel interessant experiment. Makkelijkste is natuurlijk een aparte lijn vleeskippen en leghennen. Maarja dan zit je nog steeds met de leghaantjes die te licht zijn. Quote
Jane Doe Geplaatst: 1 januari 2021 Geplaatst: 1 januari 2021 Wij houden alle bloedlijnen en stammen apart van elkaar met fokken, gericht kruizen kan maar dan wel met gezond verstand. Hybriden met hybriden kruizen komt daar van alles en nog wat uit? Waarom worden de hybriden uit vaste lijnen gefokt en niet met de hybriden gefokt? Waarom zijn de hybriden leg of vlees kips? Waarom zijn de dubbel doel uit oude rassen onstaan, die weer over lange tijd zijn ontstaan van de wilde kippen? Van onze kips kan ik de bloedlijnen tot hun ontstaan vervolgen, die zuiverheid wil ik graag behouden. Met de Poule de Bresse is een heel ander verhaal, het ras en de AOC zijn niet een en hetzelfde maar toch zijn het alle raskips en geen hybriden. Hier komen geen hybriden meer, al waren ze de beste legkips. Hun afwijkende gedrag was een ervaring op zich en kwa voer opname meer dan de vleeskips. Het is een leuk project en hobby, wens jullie alle succes en plezier toe. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 januari 2021 Geplaatst: 25 januari 2021 De hanen zijn onderling wel wat vervelend bezig. De hogere witte is duidelijk de baas, als de kortere-maar-bredere oranje haan een hen probeert te dekken dan stormt die witte er op af om hem er af te jagen. Soms rennen ze meerdere rondjes achter elkaar aan door de ren, omdat die witte haan de oranje haan naar het binnenhok wil jagen maar de oranje haan daar niet naartoe rent Als ik de kippen 's middags hun portie meelwormen ga voeren dan blijft die oranje haan de laatste dagen op een veilig afstand staan. Nou ja, er vallen geen gewonden en hij rent dus steeds weg ipv het gevecht aan te gaan. De lagere haan heeft wel een enkele hen die bij hem rondhangt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 25 januari 2021 Geplaatst: 25 januari 2021 Ja hoe zit dat, is er een max aan t aantal kippen dat een haan kan houden zeg maar? Wanneer hij er een tweede haan bij duldt? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jane Doe Geplaatst: 28 januari 2021 Geplaatst: 28 januari 2021 Hier lopen 3 fokhanen bij de fokhennen, een groep vleeshanen apart met overige fokhanen. Als er een of meerdere hanen tussen zitten die niet samen kunnen, vliegen ze in de hanengroep en dan in de vriezer als ze zich niet gedragen. Quote
Nasuada Geplaatst: 29 januari 2021 Auteur Geplaatst: 29 januari 2021 Ik heb nog 3 gezellige vleeskippies voor de fok en een prachtige vleeshaan. samen gaat niet dus ik heb een aparte hanengroep waar deze brede meneer de underdog is en in het voorjaar mag hij week op bezoekuur bij de dames, nog even uitpuzzelen hoe ik dat ga cheffen. ik laat hem er in elk geval niet dagelijks meer bij, dat was mij teveel geweld. Twijfel nog wel of ik deze haan hij de 22 legkippen zal laten lopen, daar zal hij zijn pootjes vol aan hebben🥵 Zou ook best leuke kuikens kunnen geven:-). Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jane Doe Geplaatst: 29 januari 2021 Geplaatst: 29 januari 2021 Pas maar op Nasuada, zoveel hennen zal hij niet treden maar alleen de lievelingen en die zich aanbieden. Met 10 hennen is een haan al druk aan jet werk. Vleeshanen hebben ook kans op een zwak hart en letterlijk dood omvallen, daarom probeer ik de fokhanen niet teveel te verhuizen en in het donker te vangen. Ze kunnen zich echt doodschrikken en dan is het gedaan met die haan. De vaste toomhanen blijven bij hun toom, in nood of met selectie doe ik de geselecteerde haan met de geselecteeerde hennen een paar weken/maanden samen. De hanen in de hanengroep die geen vaste toom hebben, die zijn het gewend jaarlijks te verhuizen. Vangen en gerust stellen, maar risico is altijd daar. Voor tentoonstelling zetten ze een hen in een kooi en verhuizen de haan dagelijks naar een andere hen en dat de gewenste tijd, tot ze genoeg broedeieren hebben. Voordeel is dat je precies weet welk ei van welke fokduo. Niet mijn voorkeur omdat ik vor scharrelkips ben kips die kips kunnen zijn. Maar ik heb wel grote honden transport kooien en niet tentoonstellings kooien, voor zieke kips of als ze dag voor ophalen en slacht apart moeten. Hier moet ik nu al gedwongen de hennen van een stam met een haan apart doen, om die stam te benouden. Die gaan eerst apart met de haan, dan als ze aan de leg zijn de eerste eieren voor consumptie en als ik de haan goed zie treden verzamel ik pas hun broedeieren. De haan zal wel blij zijn te verhuizen uit de hanengroep, naar zijn geliefdes. Maar mijn fokplan is nu al anders dan gedacht. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 februari 2021 Geplaatst: 25 februari 2021 Zijn er straks mensen die interesse hebben in kuikens? Ik word nu alweer gek van die hanen met hun gekukel, dus ik ben begonnen met het opsparen van de eieren, maar eerst broeden we wat eieren uit die half Veldkip en half Vleeskip zijn. Gewoon om dat eens te zien. Daarna zetten we de 3 dikke dames apart met 1 van de hanen, en mag er ook al een haan weg als hier iemand een haan kan gebruiken. Ik heb weinig zin om het bakbeest te moeten slachten eigenlijk. En ik ga dus niet al te lang opsparen want voor onszelf houden we er alleen wat voor de fok volgend jaar. Daarna moet ook de 2e haan weg want die herrie kan ik slecht hebben. Onze 2 hanen hebben dus 9 hennen en dat gaat nog steeds goed. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 25 februari 2021 Geplaatst: 25 februari 2021 Ik heb wel interesse in kuikens, maar alleen hennen Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 februari 2021 Geplaatst: 25 februari 2021 Ik kan ze niet sexen Mellie, waarom wil je alleen hennen? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jane Doe Geplaatst: 26 februari 2021 Geplaatst: 26 februari 2021 Sexen kun je zo leren, maar bij jonge kuikens wel een gevoelig klusje. Maar als je ze dat kan besparen, door geduldig af te kunnen wachten. Kun je na gaan wat voor een kukelconcert het hier is, met 2 a 3 hanen per ras en dan nog bloedlijn en stam ... En dan nog de opfok en slachthanen ... Quote
Mellie Geplaatst: 26 februari 2021 Geplaatst: 26 februari 2021 @Jorieke ik woon in een woonwijk met buren die anders klagen over kukel overlast. En laat ik mezelf niet vergeten... ik doe geen ook dicht met hanengekraai. Overdag vind ik het niet zo’n punt. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 februari 2021 Geplaatst: 26 februari 2021 Maar tegen de tijd dat ze gaan kukelen, kan je ook al gaan slachten. Dan weet je meteen wie er eerst aan de beurt is Je kunt dan ook al echt goed zien wie haan is en wie hen. Maar als je ergens in de buurt gesexte kuikens kunt krijgen dan zou dat sowieso een boel kilometers schelen! 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tuinLB Geplaatst: 26 februari 2021 Geplaatst: 26 februari 2021 Ik heb ook wel interesse maar dat is enigzins afhankelijk van wanneer er kuikens zijn en hoe de verbouwing hier bij ons gaat verlopen. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 maart 2021 Geplaatst: 3 maart 2021 Sorry voor de slechte kwaliteit van het filmpje, maar ik heb even de kukel van deze haan vastgelegd. Hij kukelt steeds een vraagteken. (en hij kukelt dus niet ZO snel achter elkaar, ik heb er in geknipt. Maar voor die 4 kukels had hij nog geen minuut nodig.) 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 3 maart 2021 Geplaatst: 3 maart 2021 (aangepast) Prachtig! Daar word je toch helemaal vrolijk van 😍 Die zou ik nooit meer wegdoen. 3 maart 2021 aangepast door speets Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Anna3 Geplaatst: 3 maart 2021 Geplaatst: 3 maart 2021 Hilarisch Echt net een vraagteken, goed gevonden! Kuikens klinkt goed, maar er is hier nog te veel onduidelijkheid om toezeggingen te kunnen doen. Quote
Mellie Geplaatst: 4 maart 2021 Geplaatst: 4 maart 2021 Ik ben hardop aan het lachen! Dit laat ik morgen mijn kinderen zien. Ahahahah!!Kukelekuuuhh??? Quote
Vastone Geplaatst: 4 maart 2021 Geplaatst: 4 maart 2021 Haha 😂 dit kon ik wel gebruiken na een dag die niet zo lekker liep. Hilarisch! Quote
Charly Geplaatst: 4 maart 2021 Geplaatst: 4 maart 2021 Whoehahah. Jij weet je weg met woorden toch echt wel heel erg prachtig. Een vraagteken. Hoe kom je erop. Prachtig verzonnen en buitengewoon komisch om naar te luisteren! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 29 maart 2021 Geplaatst: 29 maart 2021 3 weken geleden heb ik broedeieren in de broedmachine gelegd. De vlees-hennen zijn nog niet heel goed aan de leg, en 1 van de dames legt elke keer een dubbeldooier dus daar heb je ook niets aan. Ik heb er dus ook heel wat eieren bij zitten van onze leghennen, die gedekt zijn door de vlees-haan. Nou ja... niet echt goed gedekt blijkt nu, want ik heb dik 20 eieren ingelegd en er bleken er uiteindelijk maar 5 bevrucht Wel goed nieuws: van die 5 zijn er nu al 4 kuikens uit het ei gekropen en de 5e is nog bezig. Dus de uitkomst is wel super. Nu liggen er nog 4 omdat ik een week later nog eens 19 eieren in kon leggen waarvan ik er dus ook 15 uit kon halen omdat ze niet bevrucht waren. We hebben er nu nog maar 1 haan bij lopen want 2 stuks (b)leek niet echt te werken omdat er dan 1 ging dekken en die ander er een beetje naast ging staan om zich er mee te bemoeien en dat lijkt me ook niet handig. Nu gaan we de groep nog splitsen zodat de vlees-hennen even goed aan de leg kunnen raken zonder die rottige oudere leghennen. Die wijven jagen ze toch nog regelmatig weg bij voer enz. En de haan kan nog even laten zien dat/of het hem toch wel lukt om de leghennen beter te dekken. Ik zag hem vanmorgen nog 4 rondjes door de ren racen achter 1 van de oudere dames aan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.