Ga naar inhoud

Fokken met de vleeskippen van Charly/Nasuada/Sasso

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

(Mededeling van moderator: geknipt en geplakt uit dit topic: vleeskippen-snelgroeiend-geen-plof-t22023.html )

Leuke kippies Jorieke, je weet dat onze kippen uiteindelijk dezelfde komaf hebben?

Er was een bedrijf dat nieuwe vleeskippen wilde importeren en had eieren uit Frankrijk gehaald, deze kwamen zo goed als niet uit en heeft er toen heel veel gehaald, die lichting kwam heel veel uit, veel te veel en daardoor is er een deel op de particulieren markt gekomen waar Charly wat gekocht heeft en daar heb ik 3 haantjes van gekregen voor de slacht.

Ik zag toen een advertentie op marktplaats van iemand die mede fokkers zocht om met de vlees kippen te experimenteren, laten dit nu precies dezelfde kippen zijn als Charly en idd verschillende rassen maar goed hier heb ik 1 en 3 hennen.

Check de website dan kan je zien welke jij hebt.

http://Www.sasso.fr

Inmiddels hebben wij een appgroepje met 3 fokkers waar wij de ervaringen gaan delen, mocht je aan willen sluiten je bent welkom.

2020012415512465021579994730.jpg

Geplaatst:

Zo, ik heb even dit nieuwe topic aangemaakt, zonder al die andere berichten (van dit topic: vleeskippen-snelgroeiend-geen-plof-t22023.html ) hier te plakken want dat liep toch ook nog wel door elkaar met slachten enz.

Hier in dit nieuwe topic kunnen we onze ervaringen posten, over het fokken met de kippen die via via dus bij Sasso.fr vandaan komen. Die van mij komen via Charly, en die van Nasuada heeft ze zelf opgehaald bij de verkoper waar die van Charly dus ook weer vandaan komen

Bedankt voor het doorgeven van de site Nasuada, ik had hem al eens vluchtig bekeken omdat Charly hem door had gegeven, maar ik zie nu pas dat er ook echt een heel schema met gewichten bij elke soort kip staat. Ik wist inderdaad al dat die verkoper waar jij ze hebt gekocht, een soortement van fokprogramma op wil zetten ja.

Wij gaan lekker eigenwijs dus nog weer kruisen tussen de types, dus we doen niet heel erg mee met dat programma Maar ik houd hier alles bij dus als ze mee willen lezen, en/of hier af en toe ook wat willen posten dan kan dat!

Als ik zo op die site kijk dan hebben wij een haan en 1 hen van deze http://www.sasso.fr/sasso-x44b-rustic-coloured-broilers-for-organic-traditional-poultry.html

En misschien 1 hen van deze? http://www.sasso.fr/sasso-xl44-rustic-broiler-for-organic-red-label-farmer-free-range-backyard-breeding.html

Kwamen alle kippen uit die zelfde categorie? deze: http://www.sasso.fr/best-chicken-breeds-internediate-growth-for-free-range-poultry-breeding.html

Edit: ondertussen werken die linkjes niet meer... en ik kom er op de nieuwe site niet helemaal uit welke soorten ik nou bedoelde...

IMG009267901580037361.JPG

IMG010048531580037364.JPG

• 1 maand later ...
  • 2 weeks later...
  • 1 maand later ...
Geplaatst: (aangepast)

Nou was een kort avontuur.

Geen ei.

De haan was mega macho en ging te keer en ramptetapte er zo op los dat hij 2 kippen om het leven heeft gerampetamt.

Een kip heb ik kunnen redden en heb ik bij de overige kippen ( orphingtons) gezet.

Overige hanen stonden al apart.

De eerste 2 hanen zijn geslacht. 6,5 kg en 4,5 kg. Wat een joekels.20200421_112203.thumb.jpg.e578a2badd0659d8d4068bffa1b841dd.jpg

20200421_140120.jpg

aangepast door Nasuada
Geplaatst:

:( Jammer zeg! Hoewel het helemaal niet grappig is, moest ik toch wat gniffelen om je woordkeuze ;) Maar serieus: wat een klojo! En dus ook nog eens geen eieren. Vreemd hoor. Waren die van jou nou jonger dan die van mij/Charly? Dat weet ik even niet meer?

Hier spaar ik nog op, en er zitten 14 eieren in de broedmachine die als het goed is over ruim een week uitkomen. Ik heb er een paar eitjes uit moeten halen na 1 week omdat die niet bevrucht waren. Waaronder 2 dubbeldooiers ook. Het zijn wel kleine eieren trouwens. Zelfs de dubbeldooiers. 

Geplaatst:

Je hebt het zo grappig verwoord, maar resultaat is natuurlijk klote Nas... wat een bulk vlees overigens! Onvoorstelbaar wat een verschil met gewone kippen.

Geplaatst:

Jorieke, de kippen kwamen uit dezelfde lichting van charly alleen via een ander kanaal.

Bij mijn is gewoon iets niet goed gegaan, ik heb nog contact met nog 2 mensen die er mee willen fokken. En beide hadden ze eieren en beide hebben ze een eerste lichting in de broedmachine al zitten.

Ik vermoed dat het te maken heeft met die enorme haan (6,5 kg schoon aan de haak). Die heeft de dames achteraf gezien te veel stress bezorgd.

Geplaatst:

Hahahahaha, wilde die kleine draak je vinger nou opeten?! Hahaha. 24 uur oud.
Ziet er goed uit, Jorieke. Gefeliciteerd!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Die poten hè! Geweldig.
Oh en idd leuk met dat spikkeltje zo. Dat kale geel is zo saai ;)
Volgende ronde lag er ook al in, toch?
Gaat lekker Joriek!

Geplaatst:

Nou, voor vleeskippen zijn het echt knapperds hoor. En ze groeien lekker!
NB. Maandag ga ik weer een aantal kuikens terughalen bij Joriek. Als ruil voor de drie vleeskippen waar zij nu mee gefokt heeft. We rommelen en ruilen wat af zo. En da’s bijzonder leuk!
Als ik het goed heb, gaan de kippen, zodra Jorieke genoeg kuikens heeft, weer door naar Nas, om haar gerampetampte kipjes te vervangen.
En dan is t cirkeltje weer rond! :clap:

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...