Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Heel herkenbaar @Gianni1234! Groente / fruit / etenswaren smaakt zoveel lekkerder in het buitenland. Natuurlijk is het ook weer eens iets anders, maar net wat je zegt, de productie in andere landen is vaak veel natuurlijker tov Nederland.

Ik vind het lastig zo te zeggen wat je plant kan mankeren btw.

Dan nog wat slecht nieuws, helaas hier al de volgende met Botrytis. Kozula 24 plant, wederom in de kas (in pot). Stengel was geknakt. Ik vermoed dat de Kozula 24-soort ‘verkeerd’ is gekweekt, de vruchten zijn veel te zwaar voor de stengels. Ook bij de plant die buiten staat zijn al stengels geknapt (terwijl ik ze al goed ondersteun). 

aangepast door Saalk86
  • Like 1
Geplaatst:

@Gianni1234  Het kan zijn dat tijdens de afgelopen regen periode, dat de grond wat te koud was. Dat daar de paarse verkleuring van komt.
Bij Fosfor gebrek dan had je ook 'blauwig' blad moeten hebben.

Nitrogen is het ook niet, want dan zouden de oudste bladeren gelig moeten worden.

Zou er nu niks aan doen, maar zodra de onderste bladeren chlorosis symtomen krijgen, dan zou ik pas wat gaan bijvoeden.

• Thanks 1
Geplaatst:

@Saalk86 Kozula-24 is een soort  van vleestomaat zie ik?  In ieder geval: ik kon concluderen dat de takken / stengels waar de vruchten aanhangen direct zijn geknakt? Dat is wel opvallend, nog nooit gezien hier, maar wel dus iets om weer op te letten. 

Naar mijn ervaring worden de stengels altijd dikker naarmate er meer gewicht aan komt, dus dit is wel een nieuwigheid voor mij. 

Op 17-6-2020 om 11:16, Patrijs zei:

Staan ze in de kas?

Als er geen vruchten komen zijn de bloemen niet bevrucht.

Tikken tegen de plant/ bloemtros kan dit verhelpen. Je helpt dan de bloemen een handje.

Ja ze staan in een kas en tikken doe ik altijd. De plant in kwestie begint nu toch tomaatjes te vormen vanaf de tweede tros. Ik denk dat de eerste te veel tussen bladeren hing en daardoor te weinig zon had. Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat dit een reden kan zijn voor een gebrek aan bevruchting.

edit: sorry voor mijn late antwoord. Examens 🤪

aangepast door Toto

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Ik heb nog een vraagje over het water geven. Ik lees overal: 2x per week en soms zelfs minder. Nu ik heb wat fotootjes gemaakt om te laten zien waar mijn tomaten staan. 

82A04FE9-862D-4601-A8A7-410C0C058DFF.thumb.jpeg.714cb60f71f20dd8ee944cf303446fc1.jpeg

de aarde is zowat 35-40 cm hoog denk ik. De schaduwdoeken waren tot vandaag maar op halve hoogte en heb ik nu definitief vast gezet. Ik gaf om de drie dagen water. Voor elke plant was dit een halve waterfles (ik denk iets minder als een liter dus per plant per gietbeurt). Ik dacht dat dit een goede waterregeling was (en aangezien op de verpakking van de liguria zaadjes staat dat ze redelijk wat water nodig hebben wou ik niet nog minder geven). Maar nu zag ik dit: 

1063C6E8-6220-4E67-9009-2877FB1C30AA.thumb.jpeg.98b1a946e4d653ecb50dbf58ed539354.jpeg

moet ik vaker water geven of meer per keer (om de drie dagen). De serre staat btw in de volle zon de hele dag door (enkel in de vroege ochtend niet). Ik denk niet dat het aan een calcium gebrek ligt of aan enig ander nutrientengebrek aangezien de planten er voor de rest gelukkig uitzien:

8C18CE39-78BA-4FC6-AF53-3E0544DCF717.thumb.jpeg.8991ec15367ced8a2e6bf55ab8cb561d.jpegC257E645-98B2-4DD8-B1CB-76CDE7D52638.thumb.jpeg.06d552f769998e02dec62e453d8d2c57.jpeg4638EDD7-D21E-4127-ADBE-7E88A4E754C8.thumb.jpeg.9f69107d0048e102a51405cce3bd2af4.jpeg

Dus enige expertise gevraagd. Het is het eerste jaar sinds ik de serre en bakken heb dus het os wat giswerk voor mij.

Geplaatst:

Dat is een moeilijke, omdat het van een combinatie van factoren kan afhangen. Te weinig calcium, maar ook teveel Magnesium of Ammonium (N) waardoor calcium niet opgenomen wordt kan een oorzaak zijn. Hoge luchtvochtigheid is nadelig alsook onvoldoende wateropname door de plant. Over het algemeen heb ik er niet zoveel last van, maar  de tomaten staan ook niet in bakken.

Meestal laat ik dan de beschadigde vruchten wel gewoon hangen, ik had ooit ergens gelezen dat als je deze verwijdert de kans groter is dat nieuwe vruchten aangetast worden, bepaalde rassen zijn ook veel gevoeliger. De plant haalt dan immers vocht uit de andere tomaten waardoor deze cellen ook weer beschadigd worden.

Een volwassen tomatenplant kan wel onder bepaalde omstandigheden tot 3 a 4 liter water per dag verdampen. https://www.plantaardig.com/groenteninfo/tomaat_neusrot_2003.htm

Geplaatst:

@Toto planten zien er gezond uit?

Ik zie het blad als dof groen. Niet helder groen. Daarbij lijkt ook elk blad gekruld te zijn. Als het kenmerken zijn van de soort, kan je dat negeren. Anders zou ik eens kijken of je dat als eerst kan oplossen. 

Eventueel hier nog even kijken en doorlezen: https://www.yara.nl/gewasvoeding/tomaat/gebreksverschijnselen-tomaten//

Ja, sowieso laten hangen. Neusrot is niet besmettelijk en om de redenen geschetst door @redzebra moet je het dus zo laten. 
Het gebeurt sowieso ook behoorlijk vaak met de eerste lading vruchten zo heb ik begrepen, dus als dit het eerste is wat eraan groeit dan kun je het wel een beetje verwachten.  Niet leuk natuurlijk, maar als het hierbij blijft dan heb je behalve een of twee verloren vruchten niet echt een probleem.

Hoe heb je de grond eigenlijk geprepareerd?

Nog even over water geven: vorig jaar had ik een aantal planten aan mijn goede oude oma gegeven. Zij kreeg behoorlijk productieve planten (althans voor in een pot) maar gaf stug elke dag water. Datgene wat dus eigenlijk ontraden wordt, en ze had nog steeds goede vruchten en ik heb 0 keer neusrot bij haar geobserveerd.

Het punt is dat als je dagelijks water geeft de watergift hoogstwaarschijnlijker regelmatiger is. Je krijgt niet die piekmomenten qua watergift die bovenstaande neusrot mogelijk kunnen triggeren. 

aangepast door Gianni1234

Omdat de bakken opgehoogd zijn, zou ik ze toch iets vaker water geven, zeker in de kas met deze temperaturen.... ze zijn namelijk wel echt afhankelijk van de watergift en kunnen niet bodemwater uit de volle grond trekken zeg maar. Ikzelf ben voorstander om in de kas liever iets te vaak dan te weinig te geven. Zeker met dit weer!

Als ze in de volle grond staan, of buiten, is een ander verhaal.

edit: Steek even een vinger flink diep in de grond. Kurkdroog? Dan water geven. Als het toch iets koeler en natter is; dan krijgen ze vermoed ik voldoende water.

aangepast door Saalk86

Ik heb ook weer iets vreemds. Na 2 dagen niet helemaal mijn bijzondere tomaten terug kunnen vinden in mijn lijst met soorten, heb ik vandaag naar flink zoeken in de pot toch de naam kunnen vinden! En die komt niet overeen met de soort! Ja, al snel denk ik dan, een foutje. Verwisseld met een andere soort (ondanks dat ik zéér zorgvuldig ben hiermee). En deze soorten zijn van de eerste lichting en dat waren maar een heel paar.

Maar dan komt het, beide soorten kunnen het gewoon niet zijn! 

Dwarf Pink Passion: paars en tomaten van 120 - 250 gram, rondvormig.

https://www.tomatofest.com/Dwarf_Pink_Passion_Organic_Tomato_Seeds_p/tf-0153d9.htm

Heart Ashgabat: geel, hartvormig en hele

grote tomaten van dik 800 gram.

https://nikitovka.com/en/tomato/1132-tomato-heart-ashgabat-4820070009309.html

mijn tomaat is paars en rond de 200 gram .... maar wel hartvormig! hieronder een foto. Is dit een kruising van beide soorten geworden?

B739BF53-4834-4397-BC4C-3D661E5F5CE2.thumb.jpeg.4640731eaee395d890d0f0c6841e6964.jpeg

edit: OPGELOST.

TomatoFest heeft schijnbaar verkeerde foto getoond. Gegevens kloppen, tomaat is hartvormig

aangepast door Saalk86
5 uren geleden, Toto zei:

Ik lees overal: 2x per week en soms zelfs minder. 

Ik gaf om de drie dagen water. Voor elke plant was dit een halve waterfles (ik denk iets minder als een liter dus per plant per gietbeurt). aangezien op de verpakking van de liguria zaadjes staat dat ze redelijk wat water nodig hebben wou ik niet nog minder geven. 

De serre staat btw in de volle zon de hele dag door 

Je geeft te weinig water. Om de 3 dagen een halve liter water voor zulke enorme planten is natuurlijk veel te weinig. Liguria heeft volgens voorschrift veel water nodig en de planten staan ook nog eens in de volle zon. Het ziet ernaar uit dat je grond voldoende voedingsstofen bevat, dus ik denk dat de neusrot echt wordt veroorzaakt door te weinig water. Als de topbladeren aan het eind van de middag een beetje slap hangen is dat geen probleem na een hete dag, maar het moet de volgende ochtend volledig zijn hersteld. Als je bladeren te vaak of meer dan een beetje slap hangen, dan worden de vochtreserves in je tomaten aangesproken.

Je zou bovendien het volume blad nog kunnen verminderen door bottum-up te snoeien. Kijk naar je bladeren en screen de vochtigheid van je grond. De bakken staan zo mooi op hoogte daarvoor.

N.B. je leest overal 2x per week water. Dat is echt niet overal zo en hangt af van diverse factoren. Directe zonnestraling op de bodem is zo'n factor; als je bodem gemulcht is, is de directe verdamping van water uit de grond een stuk kleiner. Voor mijzelf is 2x per week bewateren zeker  vragen om problemen, Voor anderen werkt dit weer prima. 2x per week water is geen richtlijn, maar voor sommigen natuurlijk wel fijn. Planten hebben simpel genoeg voldoende water nodig. Jij bent de enige die kan ontdekken wat een optimale hoeveelheid is, afhankelijk van het ontwikkelingsstadium van je plant en de weersomstandigheden. Als ik een nog hogere concentratie van smaakstoffen in de tomaat en dus een mooiere smaakbeleving wil, dan droog ik ze wel in de oven 😋  

aangepast door oscardevos
  • Like 1

@oscardevos Excuses dat ik je antwoord even kaap, maar gister had ik dus zo'n typische situatie hier. Vijf planten die de hele dag door in de  zon staan met een goed gemulchte bodem. Dichte, fijne zandgrond. Ik stop mijn vinger erin en het voelt vochtig(jes). Zeker niet droog. En vervolgens zie ik tóch dat één van de planten veel bladkrul is gaan vertonen. Een andere plant van dezelfde soort die ernaast stond had het weer niét. Allemaal dragen ze sinds kort vruchten. 

Dus toch maar weer water bijgegeven, maar ik betwijfel of het nodig was. De bladkrul is er vandaag nog steeds (ondanks een behoorlijke sloot water) en de vochtmeter zegt wederom dat de grond (heel) vochtig is. 

Ik deel het, omdat het af en toe ontzettend verwarrend is om te kunnen identificeren wat er nu precies aan de hand is. Ik denk dat ik de planten de komende dagen (met grote hitte) vooral met rust laat qua watergift. Sowieso was het alweer een tijd geleden, gezien hoe het recent veel en hard heeft geregend.  Alleen  stonden de planten er toen allemaal perfect bij. Het creëert bij dit weer dus al snel de  indruk / illusie dat de planten zijn uitgedroogd als je iets ziet van bladkrul of neusrot. 

aangepast door Gianni1234

De situatie in die bakken is toch iets anders @Gianni1234, ik volg hier meer @oscardevos. Een half litertje water om de 3 dagen voor zo'n grote planten lijkt me toch weinig, het wordt ook via een fles langs de plant gegeven. Dus lokaal zal het wel vochtig zijn maar een tomatenplant maakt graag een groot wortelgestel en als de plant altijd op dezelfde kleine plaats zijn vocht moet halen moet je regelmatiger water geven, je houd liever de hele bak vochtig. 

Ik vermoed dat het actieve wortelgestel vrij klein is t.o.v. het bovengedeelte aangezien de watergift geconcentreerd was en het volume aan aarde toch relatief laag.  Als ik de foto bekijkt zie ik al drie tomaten aangetast en onmiddellijk  vrij sterk, het zwarte is al een afsterving van de cellen en is dus al een paar dagen eerder gebeurt, de tomaat erboven vertoont ook al een verkleuring en die cellen zijn dus onlangs beschadigd.

Dus in dit geval kan waarschijnlijk het wortelgestel de verdamping overdag totaal niet volgen, calcium maakt de cellen wel steviger maar als het watergebrek te groot is sneuvelen de cellen toch.

De oplossing is dan toch regelmatiger water geven (zie je oma  @Gianni1234 :) ), je kan ook nog het volume aarde verhogen ( bakken zitten niet helemaal vol) als het niet geënte planten zijn,  de plant gaat dan bijkomende wortels aanmaken. 

aangepast door redzebra
  • Thanks 1
Geplaatst:

@Gianni1234, wat je zegt klopt. Het is af en toe best moeilijk om te achterhalen wat er speelt bij de tomaat.

In de late lente en vroege zomer speelt ook het probleem van bladrol bij de tomaat. Dan hebben groeiende planten die ook vruchten ontwikkelen veel behoefte aan vocht. Maar onder hete en droge omstandigheden, rollen veel planten w.o. tomaat hun bladeren op. Dat doen ze  om het lichtinvangend oppervlak te verkleinen. Maar die bladeren zijn wel stevig. Dat is anders dan slap hangende bladeren.

Oprollende bladeren is dus een fysiologische respons als gevolg van droogte/hitte stress, slap hangende bladeren is een gevolg van een tekort aan water. 

Dit klopt dus met jouw waarneming dat de grond nog vochtig is. Gelukkig is dit een omkeerbaar proces. De bladeren zullen zich weer ontrollen als de omstandigheden meer normaal worden.

• Like 3

Beetje off-topic, maar ondersteunend voor bovenstaande post:

Onderstaand een foto van mijn Cornus kousa, waarvan ik de bladrol toeschrijf aan de aanhoudende droge lucht en hoge lichtintensiteit. De boom krijgt voldoende water. Bij intense droogte van de grond laten de bloemen het snel afweten en verschrompelen het eerst (hier speelt dat niet):

20200622_210018.thumb.jpg.df16189c789f3eff51f60a3ae574e674.jpg

aangepast door oscardevos
betere foto
  • Like 1
Geplaatst:

Ok bedankt voor de tips. Ik zal (zeker met het oog op de komende warme dagen) wat regelmatiger water geven. Er staan ook nog wat slaatjes en andijvies tussen dus ophogen zal momenteel niet gaan, maar ik zal er volgend jaar nog een zakje of twee extra grond bijkappen.

Op 20-6-2020 om 12:36, Gianni1234 zei:

De ene bron zegt dat het niet uitmaakt, de andere heeft het over een fosfor of N-gebrek (onwaarschijnlijk, gezien hoe goed ik bemest heb) en de ander heeft het weer over temperatuurfluctuaties. 

Ik zou me pas zorgen maken als je ziet dat de vruchten niet goed groeien of je blad verdort oid. 
Voor mijn niet goed geventileerde kas (en voor de tomatenplanten daarin)met wel twee deuren en een raampje open plus een klein open gat  van 25 x 45 cm bovenin tegenover de deur begint de echte test. Op gewone dagen is heet er al gauw boven de dertig en gisteren 41 graden. En nu is het al behoorlijk meer aan t opwarmen. Ik hoop dat de planten hun wortels goed naar beneden hebben uitgestrekt, de afgelopen drie weken sinds de plant heb ik in totaal 3 x 10 liter water gegoten per plant.

Edit: Er groeien ook twee druiven boven de planten, eentje al een jaar of tien oud die i.i.g. wat schaduw geeft.

Een klein probleem is dat ik aan de planten zie dat ik wat ruim ben geweest met de oude paardenmest. Enfin afwachten.

aangepast door appelvrouw
Edit

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
1 minuut geleden, appelvrouw zei:

Een klein probleem is dat ik aan de planten zie dat ik wat ruim ben geweest met de oude paardenmest

Je ziet afwijkingen die duiden op overbemesten neem ik aan?

Yep, krullend donkergroen blad in de top, ik heb het al eens eerder gezien bij mijn buurvrouw die een berg verse brandnetels onderin het tomatengat had gedaan. Zij had ze opgegraven en de netels verwijdert, ik ga er vanuit dat het wel goed komt maar vermoed dat ik wat meer water zal moeten geven om wat door te spoelen.

aangepast door appelvrouw
  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik had hier dezelfde ervaring in de beginfase na het planten (iets te veel kunstmest, maar niet veel) en ik had ook wat krullend blad.  Hier en daar zelfs een blad verwijderd wat er nogal sla-achtig uitzag en deed denken aan twee gefuseerde bladeren 😅 . Maar dat loste zich allemaal op naarmate de planten groter werden en de voedingsbehoefte toenam. Nu staan ze er prachtig bij in ieder geval.

Omdat het waarschijnlijk vanzelf wel goed komt weet ik niet of het wel zo'n goed idee is om er nu veel water tegenaan te komen, zeker als de plant eventueel al vruchten begint aan te maken (ivm neusrot).  Misschien toch nog even wachten?

• Like 1
Geplaatst:

Dit jaar teel ik de tomaten voor het eerst niet in plantenbakken maar in grote- tot grotere potten.( 20 liter of meer)

Ik moet bekennen dat bij de planten in plantenbákken gemakkelijker te zien is wat er loos is.

Het leek wel of de tomaten geen tijd hadden andere kwaaltjes te krijgen dan alleen dorst,dorst,dorst hebben.

Na warme dagen kregen ze geheid zoveel water als er nog in de plantenbakken bijkon. ( Op een gegeven 

moment is het alleen maar wortel in zo'n kleine ruimte die een plant met drie andere deelde).Nooit neusrot gehad.

Waarschijnlijk hebben ze àltijd dorst gehad maar dan net te weinig om te showen via hun blad.

In plantenbakken vond ik het onderhoud gemakkelijker dan nu in die grote potten.

Geplaatst:
20 minuten geleden, Grork zei:

In plantenbakken vond ik het onderhoud gemakkelijker dan nu in die grote potten.

Ligt ook een beetje aan de grote van de plant in combinatie met een te kleine plant. Het is soms makkelijker om meerdere malen te verpotten dan direct naar een te grote container te gaan. Ik heb met te grote potten, de weegschaal gebruikt, om de water gift te controleren. Schreef dan in een boekje hoe zwaar de pot woog als deze droog stond, en hoe zwaar die woog als die te nat was. En dan eerst wegen, en dan een juiste hoeveelheid water geven. (ging over de pepers in dat geval)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...