PDI Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Het is helaas in meerdere blaadjes, niet alleen de kiembaadjes. Ik heb mijn 2 weken oude zaailingen verspeend zojuist inderdaad. Bladen van mijn 2 weken oude zaailingen zijn helaas wel het meest aangetast. Ik heb ze inmiddels geplet en hoop dat de blaadjes en plantjes het overleven... Quote
Gianni1234 Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Aan water geen tekort de komende dagen.... Quote
JessicaL Geplaatst: 3 juni 2020 Geplaatst: 3 juni 2020 Mijn roma tomaten missen twee hele takken met bladeren sinds gisteren ... vermoed muizen naar wilde konijnen zijn ook nog een optie hoewel ik had verwacht dat die eerder aan de jonge sla zouden knabbelen. Ook 1 peperplant mis een groot aantal bladeren sinds een aantal dagen Quote
Gianni1234 Geplaatst: 3 juni 2020 Geplaatst: 3 juni 2020 (aangepast) @JessicaLSnel afzetten met een barrière! Die beesten kunnen alles kaalvreten. 3 juni 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
JessicaL Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 (aangepast) Heb je tips? Wat eromheen te zetten? 4 juni 2020 aangepast door Jorg Quote verwijderd - reactie staat direct boven jouw antwoord Quote
Gianni1234 Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 Ik heb zelf niet met het probleem te maken, maar ik zou gaan voor wat gaas. Laat ook licht door, terwijl het verder een stevige barriere creëert. Een rol gaas en wat palen kost verder niet al te veel, dus het is ook een relatief goedkope oplossing. Quote
Gianni1234 Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 (aangepast) Ok, dus dit onderwerp komt ieder jaar wel in zekere mate terug: Ik weet dat er meerdere mensen zijn hier die het geluk hebben om een fijne kas ter beschikking te hebben. Voor mij is dat wegens ruimtebeperkingen momenteel niet te verwezenlijken (het wordt wel een langetermijnsproject!). Maar goed: een kas biedt bescherming tegen regen en de (schimmel)ziektes die het kan triggeren. Nu staat hier alles prettig buiten, zoals voorgaande jaren, en in algemene zin ben ik er altijd wel mee weggekomen. Ziektes zijn wel vaker de opgedoken maar dat was óf te laat in het seizoen, of ik kreeg het onder controle met agressief snoeien. Maar nog tips over hoe ik het risico kan verminderen op schimmelziektes? Ik heb de gewoonte ontwikkeld in voorgaande jaren om de planten 1 of 2 keer op een dag een beetje te schudden zodat stilstaand water eraf valt, maar veel meer valt er niet te doen - behalve dan een fungicide (preventief) toepassen wat niet makkelijk uitwast. Heeft iemand hier naar andere ideeën / ervaringen? 4 juni 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 Hij komt hij komt! En dat in 4 potten tegelijk, de eerste tomaatjes, Gartenperles. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Flup Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 Jeee, wat snel! In de pot zijn ze wel sneller dan in de volle grond, maar zo snel al, wow! Zover zijn mijn tomaten nog lang niet. Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 2 minuten geleden, Flup zei: zo snel al, 10 maart gezaaid door een vriend. Ik kreeg de 4 planten van hem half april. Speciaal deze soort de Gartenperle is zo vroeg. Zelf had hij al 20 mei zijn eerste Gartenperles rijp! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
JessicaL Geplaatst: 5 juni 2020 Geplaatst: 5 juni 2020 19 uren geleden, Gianni1234 zei: Ik heb zelf niet met het probleem te maken, maar ik zou gaan voor wat gaas. Laat ook licht door, terwijl het verder een stevige barriere creëert. Maar als je er gaas overheen spant, kunnen de planten dan nog groeien? Of gewoon lichtjes erover draperen? Wat voor gaas beste te gebruiken? Quote
jwedding Geplaatst: 5 juni 2020 Geplaatst: 5 juni 2020 @Gianni1234 Ik heb hier ook last van muizen. Ze klimmen via de muur in de hoge moestuinbakken (90cm hoog) Heb ze nog niet betrapt op dingen kaalvreten maar dat staat volgens mij wel op hun planning. In het leger noemen ze dit 'scouts' namelijk 😛 Had er één gevangen, kreeg medelijden en liet hem een stuk verderop weer gaan, diezelfde avond waren er weer twee. Ikzelf ben niet zo van het onnodig doden maar het gevoel bekruipt me dat ik niet anders kan. We hebben hier niet 6 maanden lang zaadjes tot plant opgekweekt om er vogels, muizen en konijnen mee vandoor te zien gaan. 1 Quote
Flup Geplaatst: 5 juni 2020 Geplaatst: 5 juni 2020 15 hours ago, appelvrouw said: 10 maart gezaaid door een vriend. Ik kreeg de 4 planten van hem half april. Speciaal deze soort de Gartenperle is zo vroeg. Zelf had hij al 20 mei zijn eerste Gartenperles rijp! Dat is wel heel vroeg! Smaakt deze soort ook goed? Heb gelijk even gegoogeld, het is een ideale plant voor in een pot en daar heb ik altijd wel plek voor. Geen oude soort (is in 1980 in de DDR ontwikkeld), maar als die goed smaakt, komt die op mijn wensenlijst. Quote
appelvrouw Geplaatst: 5 juni 2020 Geplaatst: 5 juni 2020 Over smaak kan met twisten natuurlijk maar ik zal een smaak rapport plaatsen als ze goed rijp zijn. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Gianni1234 Geplaatst: 5 juni 2020 Geplaatst: 5 juni 2020 (aangepast) @Jessica Ik bedoel met gaas de omgeving van de plant afzetten. Ik zou daarbij 50 cm hanteren van de stam en gewoon een rechthoek rondom de planten maken. Ik zou het gaas ook gedeeltelijk ingraven en niet voor te laag gaas gaan. Als konijnen het doen dan is namelijk maar de vraag of een lage gaasbarrière genoeg is. Gaas van een meter hoog is denk ik wel noodzakelijk als je het goed wilt doen. Bijvoorbeeld: https://www.gamma.nl/assortiment/handson-tuingaas-100-cm-hoog-rol-10-meter/p/B536792 Ik kan nu eenmaal niet in je tuin kijken (dus ik weet ook niet hoeveel je moet afzetten), maar wat simpele houten palen met wat goedkoop gaas moet op zich al een hoop oplossen. Graaf gewoon een sleuf van circa 10 cm diep (misschien dieper en zorg dat het gaas zo diep gaat. Daarna weer bedekken met zand. Heeft iemand anders hier ideeën? 5 juni 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
jwedding Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 @Gianni1234 Ik heb hier lage paaltjes om de plantjes heen gezet met plastic kassenfolie eromheen. Gaas weten ze toch altijd op te klimmen, hier heb ik ze zelfs via de bakstenen muur de bakken in zien klimmen. Even een andere vraag: Ik ben van plan om in het najaar/winter de bakken te gebruiken voor andere groenten zoals spruitjes en boerenkool maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat de grond helemaal op is na het tomatenseizoen. Is het beter om compost door de grond te mengen na het ruimen van de tomaten en dit vervolgens een aantal maanden te laten rusten? Of kan ik met een gerust hart andere groenten planten en van het voorjaar compost toevoegen? 1 Quote
rorror Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 @jwedding misschien een aantal weken voordat de tomaten er uit gaan (dus zodra de laatste afrijpen) alvast compost en koekoerels erbij. Dan later de wortelkluit er uit van de tomaat, en de bax even goed mixen. Als je boerenkool wilt moet je nu zaaien. Begin augustus moeten die op hun definitieve plek staan. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Vastone Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 Op 4-6-2020 om 14:22, Gianni1234 zei: Heeft iemand hier naar andere ideeën / ervaringen? Ik heb dit jaar voor het eerst de luxe van een kas, dus heel benieuwd hoe we dat gaan ervaren. Maar voor de buitenteelt inderdaad een terugkerend item, neerslag. Wat bij ons altijd goed werkte was goed uit elkaar planten, zodat de planten ook de mogelijkheid hebben om goed te drogen. En inderdaad met regelmaat even door de planten heen met de handen om water op de bladeren "er af te schudden". Ik heb eerlijk gezegd nooit een afdakje gebouwd voor de tomaten, maar als we niet waren verhuisd was dat denk ik wel een project voor dit jaar geweest. Wel de wind via de zijkanten, maar niet de regen van bovenaf, leek mij ideaal! 1 Quote
Vastone Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 Hier beginnen de eerste tomaatjes trouwens ook te verschijnen, dat blijft zo leuk en zo'n heerlijk vooruitzicht! Nog lang niet zo ver als die van @appelvrouw maar dat komt vast goed! Quote
Patrijs Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 2 uren geleden, jwedding zei: Of kan ik met een gerust hart andere groenten planten en van het voorjaar compost toevoegen? Zoals rorror als zei, de tomaten moeten nog afrijpen als de kool er al lang moet staan. In mijn optiek geen goede nateelt. Wel zet ik bijv. kool na de vroege aardappels, die kool/ prei krijgt dan nog een mest/ compostgift voor ze geplant worden. Wat wel zou kunnen is bijv. knoflook, die krijgt dan geen extra voeding van mij. Quote De moestuin van Patrijs
Moonsparkle Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 Het lijken wel tomaten , regen en zon heeft ze goed gedaan. Quote
JessicaL Geplaatst: 9 juni 2020 Geplaatst: 9 juni 2020 Vraag even voor de zekerheid he, want ik heb net mijn tomaten gediefd, maar ik had eerder begrepen dat de Tiny Tim een struiktomaat is en deze niet gediefd moet worden. Klopt dit? De Roma en de Marmande heb ik braaf gediefd. In alle planten in de staande kas beginnen de eerste bloemetjes te komen. Ook bij de volle grond planten vormen zich bloemen maar die plantjes zijn nog aanzienlijk kleiner dan de planten in de potten. Bijzonder, had altijd gedacht dat het andersom zou zijn. Quote
TomP Geplaatst: 9 juni 2020 Auteur Geplaatst: 9 juni 2020 (aangepast) Klopt Jessica. Een struiktomaat dief je eventueel om alles overzichtelijk te houden. Hangt af van hoeveel plaats je ter beschikking hebt maar de Tiny is echt een dwergje en behoeft eigenlijk totaal niet gediefd te worden. Probeer de stengels wel te steunen/bind ze aan dmv schuin lopende stokken zodat ze wat uit elkaar groeien. Alles kan dan goed drogen indien nodig, het licht, de zon kan er beter bij en de rijping verloopt vlotter. Het steunen voorkomt ook het knakken van de stengels, zelfs kleine tomaatjes kunnen net teveel wegen voor de slappe stengels Kleine toevoeging ... Als je enkel in 'beperkte' pot teelt dan zal de Tiny niet zo groot worden, +/- 30 à 35 cm en hoef je niet te steunen/aan te binden In volle grond werden ze bij mij iets groter, +/- 45 à 50 cm en groeiden ook veel breder uit, ondersteunen/aanbinden was toen wél nodig, de stengels die ik vrij liet, knakten. 9 juni 2020 aangepast door TomP Toevoeging Quote
JessicaL Geplaatst: 9 juni 2020 Geplaatst: 9 juni 2020 1 uur geleden, TomP zei: Probeer de stengels wel te steunen/bind ze aan dmv schuin lopende stokken zodat ze wat uit elkaar groeien. Moet ik dit bij de Roma en Marmande ook doen? De hoofdstam is wel ondersteunt Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.