rorror Geplaatst: 30 mei 2020 Geplaatst: 30 mei 2020 Op 30-5-2020 om 09:40, jwedding zei: Hier staat vier dagen regen voorspeld, moet ik dan nog iets doen voor de tomaten of 'het is wat het is'? Expand Hier zie ik ook 4 dagen regen in de komende 14dagen. Maar niet 4 dagen achter elkaar, max in 4 dagen 6 tot 8mm in totaal, dus dat valt wel mee. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Gianni1234 Geplaatst: 30 mei 2020 Geplaatst: 30 mei 2020 De eerste bloemen zijn verschenen aan twee planten, die circa 30-40 centimeter hoog zijn. Dit resulteert in de vraag of ik de bloemen moet verwijderen omdat de planten nog niet zo hoog zijn. Enig advies? De stammetjes lijken al redelijk dik te worden in ieder geval. Het is meer dat op het internet de info tegenstrijdig lijkt te zijn rondom het eerste bloemencluster bij een wat lagere plant. NB: ze zijn tevoorschijn gekomen op een Tigrella en Black Krim. Quote
Flup Geplaatst: 30 mei 2020 Geplaatst: 30 mei 2020 Ik haal nooit bloemen weg. Heb ook een Black Krim die al vroeg bloemen aanmaakte, maar als de plant eenmaal groeit zitten ze minder laag. 1 Quote
Grork Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 Op 27-5-2020 om 15:29, Moonsparkle zei: Wat een emotioneel moment, mijn eerste tomaten in de groei Expand Zie ik hier de Rebel Yell? Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
weknow Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 Op 29-5-2020 om 11:38, TomP zei: Met de hand kan ik nu al +/- 20 à 25 cm diep wroeten (zonder hulpmiddelen) zonder al te veel moeite dus uitgraven zou maar weinig moeite kosten Indien nodig en voldoende dan ververs ik van zodra de oogst begint tegen te vallen Expand Grond wisselen in de serre (of met stoom ontsmetten....bestaat vast ook wel gif in de gangbare teelten voor) is de traditionele oplossing inderdaad. Ruime teeltwissel is vanuit de ecologische landbouw steeds gewoner geworden. Het werken met compost als toplaag en de enorm goede effecten daarvan op bodemgezondheid is een werkwijze die de laatste jaren gangbaarder geworden is en er wordt steeds meer kennis over opgedaan. Hierbij hoort een nieuwe focus op bodemgezondheid en bodemleven. Het gaat vaak gepaard met een wat andere vorm van variëren die in plaats van teeltwissel een soortgelijke bescherming geeft, namelijk niet meer in strakke vakken planten maar in de bedden veel variatie aanbrengen. Het vervelende van sommige van die bodemziekten is echter dat ze een soort "point of no return" kennen" (vergelijk het misschien met sommige allergieen). Als ze toeslaan, kun je het niet of moeilijk meer uit je bodem krijgen en helpen al die meer preventieve werkwijzen ook niet meer. Je bodem is dan vele jaren ongeschikt om bepaalde gewassen te kunnen telen. Knolvoet bij kool is een bekender voorbeeld van zo een effect, die je ook moet zorgen nooit in je tuin te krijgen...want dan is zowat alle brassica-familie niet meer te telen in je tuin. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
JessicaL Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 Vandaag eindelijk mijn moestuinbakken geïnstalleerd. Nu is deze verdeeld in vakjes van 30x30 cm. Volgens mij moet ik mijn tomaten dan niet naast elkaar zetten zoals ik nu heb gedaan. (Geen zorgen, ochtend beetje schaduw, rest van de dag volle zon) Wat denken jullie? De tomatenplanten verdelen? Of zal het zo wel gaan? Ik lees overal dat ze beter 50 cm uit elkaar staan. Maar kan er dan iets kleins tussen zoals sla? Quote
Gianni1234 Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 (aangepast) 30 centimeter lijkt mij inderdaad veel te kort op elkaar: 40 of 50 centimeter is beter. Het kan wel, maar de takken en bladeren gaan dan (gedeeltelijk) door elkaar groeien en concurreren voor zonlicht. Belangrijker probleem is dat ziektes zich aanzienlijk makkelijker kunnen verspreiden als alles dicht op elkaar staat. 31 mei 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
weknow Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 (aangepast) Kan eigenlijk helemaal niet voor de gangbare tomaten. Maximaal 4 in zo een bak en dan verder niets of iets kleins dat snel klaar is erbij hooguit. Dit wordt oorlog in de bak...alles door elkaar en veel te weinig ruimte. Bovendien moet je een steunconstructie voorzien. Advies voor JessicaL. Wil je tomaten meeplanten in zo een bak, kies dan voor dwergrassen (die geen hangvorm hebben bovendien) en ongeveer 50 cm. hoog worden maximaal. Quote Wat denken jullie? De tomatenplanten verdelen? Of zal het zo wel gaan? Ik lees overal dat ze beter 50 cm uit elkaar staan. Maar kan er dan iets kleins tussen zoals sla? Expand 31 mei 2020 aangepast door weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Patrijs Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 (aangepast) Als het maar twee planten zijn zoals op de foto kan dat prima. Je kan ze geleiden wat aan te raden is bij tomaten, en dan de stokken wat schuin zetten zodat ze wat verder van elkaar af komen. Zelf heb ik de tomaten aangebonden op 40x 40 staan. Wel haal ik trouw de dieven en veel blad weg zodat het geheel luchtig blijft. De stokjes wel snel vervangen door goede stevige stokken van zeker 1,5 meter, als alles goed gaat worden het flinke planten die veel steun en begeleiding nodig hebben buiten. Verdelen en er iets tussen zetten kan ook maar dan wel een heel snelle groeier, de tomaten gaan zo ook hard de lucht in en zorgen dan voor veel schaduw. wat staat er nog meer daar achterin? lijkt wel kool en courgette, maar ik kan het niet goed zien. 31 mei 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
JessicaL Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 Aubergines, twee soorten. Ik zal ze wat beter verdelen en de sla ertussen zetten dan, die concurreren niet in de hoogte en groeien snel. Quote
JessicaL Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 Op 31-5-2020 om 12:33, weknow zei: Advies voor JessicaL. Wil je tomaten meeplanten in zo een bak, kies dan voor dwergrassen (die geen hangvorm hebben bovendien) en ongeveer 50 cm. hoog worden maximaal. Expand Een van de drie is een dwergras dus die staat dan prima. Die andere twee zal ik verder uit elkaar zetten Zet ik de aubergines een regel naar voren en zet ik sla ertussen Quote
Ktrijn Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 Heeft iemand een idee welk tekort deze tomatenplant heeft? in de top groeit alles nog wel prima, daar hangen veel vruchten. Quote
Patrijs Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 Ik vermoed wat sleets door het weer. Je kan, als er genoeg blad boven zit, deze bladeren ook verwijderen zodat de tomaatjes meer zon krijgen om af te rijpen. Quote De moestuin van Patrijs
Ktrijn Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 (aangepast) Oke, bij nadere inspectie is het blad van deze plant bovenaan inderdaad mooi groen, maar wel gekruld. De andere planten die ernaast staan hebben dat niet. Het is een Gardeners Delight. Ze staan in potten in de kas. 31 mei 2020 aangepast door Ktrijn Quote
jwedding Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 Ik had dit bij de Bison, toen ben ik wat minder water gaan geven. Quote
Patrijs Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 Dat had ik niet gezien, ik dacht dat ze buiten stonden. Misschien hebben ze wat last gehad van de kou half mei? Er staan veel topics over hier, bijvoorbeeld deze: Quote De moestuin van Patrijs
Gianni1234 Geplaatst: 1 juni 2020 Geplaatst: 1 juni 2020 (aangepast) Lichtelijk gerelateerd hieraan: veel van mijn planten hebben in meerdere of mindere mate last van wat bladkrul. Ik verwacht een link tussen de hoeveelheid voedsel, het ontzettend goede weer en mogelijk toch te veel water. Ondanks dat ik om de 2-3 dagen water, en nog niet eens direct op de stam, maar meer links en rechts ernaast. Trekt vanzelf wel recht met de eerste vruchten denk ik. Het is toch meer cosmetisch dan wat anders. 1 juni 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
Grork Geplaatst: 1 juni 2020 Geplaatst: 1 juni 2020 Op 31-5-2020 om 18:02, Ktrijn zei: Ze staan in potten in de kas. Expand In de kas, gewoon aan de buitenlucht, voor het venster .... echt alle Gardners Delightplanten zijn mij ontvallen. Stonden in verschillende potten. Ik blijf dit topic maar even volgen Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Saalk86 Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 (aangepast) Op 31-5-2020 om 18:33, jwedding zei: Ik had dit bij de Bison, toen ben ik wat minder water gaan geven. Expand Same here, zelfde soort, paar weken terug al. Ik vermoed zelf dat het eerder te maken heeft met kou(de nacht). Het gebeurde op t moment dat we buiten die nachtvorst hadden, in kas geen last van maar toch. En afgelopen weekend was het ook opeens veel kouder ‘s nachts! Dus misschien dat dit het is. Ook omdat ik hier zelf geen water / voeding gerelateerd probleem zie, dan zou het niet zo eenzijdig zijn geweest. Neusrot probleem Beste mensen, ik vermoed dat het is wat @roeier zei! Ik heb dus de super tip van @rorror opgevolgd en de waterschalen, zoals gepost, geplaatst! De nieuwe tomaatjes hebben geen neusrot meer!! Dit is voor mij echt wel een doorbraak omdat ik nu eindelijk een duidelijk antwoord heb op mijn probleem. Ook omdat ik hier vorig jaar met 1 soort heel erg mee worstelde. 2 juni 2020 aangepast door Saalk86 1 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
PDI Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Ik ben pas net begonnen met mijn tomaatjes hier in Mexico. 2 weken geleden een aantal zaadjes geplant en 1 week geleden nog een paar. De blaadjes zien er van de ene op de andere dag ineens niet meer mooi uit. Het is bij beide “batches”. Ik vermoed zelf dat de zon wellicht de blaadjs heeft verbrand. Kan iemand dat uit bijgevoegde foto zien? Quote
Patrijs Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 Ook al staan ze helemaal in Mexico, we kunnen ze hier goed zien. Het lijkt alsof er bladmineerders in hebben gezeten? Maar helemaal zeker ben ik er niet van. Misschien een duidelijke foto close up van het blad? Quote De moestuin van Patrijs
PDI Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 (aangepast) Ik zag wel wat “vliegjes” erop toen ze buiten stonden. Wellicht heb ik ze ook te snel te lang buiten gezet... Hierbij nog 2 foto’s hopelijk zijn deze duidelijker. Ik denk dat je gelijk hebt @Patrijs Ik zie dezelfde gele "kop" als in de foto op onderstaande link : http://www.bladmineerders.be/nl/content/welkom-op-de-website-van-de-werkgroep-bladmineerders Je ziet het niet duidelijk op mijn foto's omdat ze onscherp zijn. Maar als ik naar de blaadjes kijk dan zit ik duidelijk op meerdere verschillende blaadjes zo'n geel koppie. 2 juni 2020 aangepast door PDI Quote
Patrijs Geplaatst: 2 juni 2020 Geplaatst: 2 juni 2020 (aangepast) Ik meen wat "gangetjes" te zien, maar misschien kan je het zelf beter beoordelen? Jij zit er wat dichter op. Er zijn daar misschien ook weer andere bladmineerders. Het lijken alleen de kiemblaadjes te zijn, de echte blaadjes zijn prima toch? Je moet ze nu toch snel verspenen, en dan gaan ze wel aan de groei met die sol Mexicano. Ik zie dat je de bastardos al te pakken hebt, pletten die handel. 🔨 🤪 2 juni 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.