Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Idem, maar wel niet het beste jaar (helaas dit jaar geen buitentomaten gezet, wegens corona problemen gehad om aan het goede plantgoed te geraken) , ik denk wel dat met het huidige weer de rijping nu iets trager zal verlopen, deze foto is van zondag

IMG_20200823_161522.thumb.jpg.c3821b944293b8494fe2870b0072434b.jpg2

De kruiden vooraan waren voor het

, helaas heb ik geen knoflook in de tuin (buiten dan die lange bladeren : chinese knoflook), dus dat was het enige externe ingredient.

De diepvries begint vol te geraken en ondertussen noodgedwongen al flink aan het uitdelen.

aangepast door redzebra
  • Like 5
Geplaatst:

@Gianni1234 zo zie je maar hoe persoonlijk smaak maar is! Tigrelle vind ik een plaatje om te zien en de smaak is niet verkeerd. De San Marzano vind ik niet de moeite waard. Bij mij is hij vaak melig of een beetje hol. Dan zit er in de zaadlijsten niks aan 1 kant, gewoon leeg.
Heb ze nu 3 x gedaan met 2 verschillende soorten zakjes zaad dus ik laat het zo.

Ik vind het leuk om ook wat gekleurde soorten te hebben. Dus paars, bruin, roze, geel, groen daar let ik wel op dat dat ook aan bod komt. Ik weet bv van vorig jaar dat Appelvrouw de yellow pear helemaal niks vond, maar ik vind die én leuk én lekker. Dus bij ons wel een blijvertje. Zo veel mensen, zo veel wensen

• Like 1
  • Thanks 1

@Mellie Ik denk dat ik koppig ga zijn en het tóch ga proberen 😂 . Misschien dat de geweldige Brabantse zomer een beter resultaat geeft.

Weer een rondje gedaan vandaag. Zelfs enigszins bescheiden met wat ik er bijna dagelijks (!) de afgelopen 2 weken af heb gehaald.  Wel rijpt de cherry massaal af momenteel.

502346282_Tomaten2020-26-8oogst.thumb.JPG.d8e1f579457bc3a82829105756e8a705.JPG

Overigens is dit denk ik het laatste jaar dat ik nog tomaten in potten kweek. Het lukt mij maar niet om het goed te krijgen, en de 2 planten die ik had dit jaar in potten deden het qua opbrengst aanzienlijk slechter (wederom) dan de planten in volle grond. Verder kwam vandaag ook nog de zomerstorm langs die even de zaak omblies (maar goed, dat had ik kunnen weten) en dat deed voor mij wel de deur dicht. Ze staan weer recht (na 3x te zijn omgevallen en nu te zijn verzwaard met stenen!), maar wat een ellende zeg. 

aangepast door Gianni1234
  • Like 1
Geplaatst:

Jongens, ik wil echt een lijstje van jullie 'massaproducenten' voor volgend jaar, ik pluk hier elke een dag een cherrytomaatje, dat is het wel nu.

Voor de rest is alles groen, vleestomaten en struiktomaten, die gaan denk ik niet meer afrijpen met komend weer. :(

Geplaatst:

@Gianni1234Dan zijn het vast geen stevige, aardewerken potten zoals ik die heb (derde foto van dit bericht: https://www.moestuinforum.nl/topic/24516-tomaten-topic-2020/page/30/?tab=comments#comment-404833). Daar ben ik juist erg tevreden over. Ze zijn haast niet te tillen met aarde erin, dat is een nadeel, maar van wind hebben ze natuurlijk niks te duchten. Ik ga het volgend jaar gewoon weer zo doen: andere aarde erin, en dan weer dwerg-tomatenplanten. Zo aan huis gaan de tomaten sneller dan op de tuin - de tuin is op de vlakte.

Mijn tomaten van dit jaar naar mijn persoonlijke smaak gerangschikt:

1) Chocolate Cherry

2) Black from Tula

3) Friesje (kerstomaat)

4) Sophie's Choice

^ Deze 4 vond ik allemaal lekker en ze zitten dicht bij elkaar, dan een gaatje naar:

5) Arctic Rose - nog altijd oké, maar niet bijzonder

En dan weer een gaatje naar:

6) New Yorker - eigenlijk de enige die ik niet lekker vind

Ik heb niet eerder zwarte tomaten gehad, maar Chocolate Cherry en Black from Tula zijn zwart en vind ik erg lekker, waarbij Chocolate Cherry wat intenser van smaak is dan de Zwarte van Tula.

Een vraagje:

- Kun je zeggen dat kerstomaten doorgaans intenser van smaak zijn dan grote tomaten? Ikzelf vind Chocolate Cherry en Friesje beide vol van smaak, en mijn grotere tomaten zijn wat vlakker van smaak, en ik vraag me dus af of dit met een algemeen beeld overeenkomt.

@jwedding, ben je wel voor vroege tomaten gegaan? Ik begrijp dat het bij jou buiten moet gebeuren, net als bij mij, en mijn ervaring is dat een reguliere tomaat weinig zin heeft; seizoen is tekort. Ik selecteer op vroegte, en ook op 'determinaat'. Wat ook helpt is 'dwerg'. Het is de vraag of selecteren op 'productie' veel helpt, want die productie kan te laat komen. Misschien dat zoiets als Barry's Crazy Cherry wel helpt, vanwege grote trossen, die tomaat heb ik zelf niet, maar iemand ried deze aan. 

• Like 1
Geplaatst:
16 minuten geleden, roeier zei:

Kun je zeggen dat kerstomaten doorgaans intenser van smaak zijn dan grote tomaten?

Nee dat vind ik niet. Persoonlijk vind ik de lekkerste enkele grote tomaten zoals Couer de Boeuf, Rose de Bern en Ananas plus Coral Queen erg lekker. Sommige kleinere zoals de Black cherry en de Sunrise  bumble bee ook. Long cherry blush is ook erg lekker maar heeft een naar schilletje.

8 uren geleden, Mellie zei:

yellow pear helemaal niks vond, maar ik vind die én leuk én lekker.

Mellie er zijn ook nog andere gele tomaten de erg lekker zijn. Zie de laatste twee hierboven genoemd. En dan de Moonglow met zijn diepgele stevige vruchten...

• Thanks 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

@roeier Goed geraden ,want dat zijn het ook niet: het zijn plastic kuipen, die ik toentertijd heb ik gekocht om te zien hoe het beviel in potten. Tot nu toe dus niet al te indrukwekkend, hoewel ze ook nog eens het nadeel hebben om zwart te zijn. Nu staat de zon er niet direct op (ook gedurende de verzengende hitte niet) maar ook qua warmtehuishouding is dat alles behalve ideaal.

Kerstomaten zijn naar mijn mening inderdaad intenser qua smaak, hoewel intenser hier al snel neerkomt op 'zoeter'. Vaak ook wat complexer. De Black Cherry hier is echt een houdertje in dat opzicht ( @jwedding), want ze zijn ontzettend lekker. Je snoept zo een hele schaal weg! 

NB: @jwedding Overweeg om de planten alvast stevig terug te snoeien zodat zoveel mogelijk energie gaat naar het afrijpen van de vruchten. En top de planten zeker, als je dat nu nog niet hebt gedaan. 

aangepast door Gianni1234
Geplaatst:

We plukken alweer een tijdje tomaten, volgend jaar waarschijnlijk wat minder en meer pepers.

de zwaarste tomaat 781 gram en daar alleen een foto van gezien, de vrouw smikkelde die op voor de lunch.

4C8D58CD-CE3D-4468-95DD-2C2F5B6985A2.jpeg

13D76C77-3D62-4D6D-A145-22AE781A6143.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Wat doen jullie met de groene of onrijpe tomaten die nu nog aan de struik hangen? 

Gokken jullie het erop dat er nog wat nazomer komt of gewoon allemaal eraf halen en in een afgesloten doos na laten rijpen?

Geplaatst:

Het is nog te vroeg om te zeggen of er geen nazomertje komt, voorlopig laten hangen zolang er geen ziektes in de plant zitten. In de kas laat ik ze sowieso op een paar planten (als ze het toelaten) meestal hangen tot in oktober op voorwaarde dat er geen nachtvorst is.

• Thanks 1
Geplaatst:

Hier aan de kust heb ik nog wel eens in december tomaten uit de kas geplukt.

Het klimaat is hier natuurlijk wel wat gematigder als in Limburg.

Weghalen kan altijd nog.

Vorig jaar aan het eind van de zomer alles geruimd i.v.m. ziekte.

Geplaatst:

Mensen denken vaak véél te vroeg dat het allemaal voorbij is. Ook hier in het noorden kan September nog een prima maand zijn.

Als ik nu naar de verwachtingen kijk voor de komende twee weken, dan ziet de temperatuur er veel beter uit dan die in Juni en Juli was; hier in het noorden zal de temperatuur 's nachts in de dubbele cijfers blijven. Het zal ook weer droger worden, dus het ziet er gewoon uitstekend uit voor de tomaten de komende tijd. Wat kortere dagen natuurlijk, maar allesbehalve einde seizoen.

Ik heb even een fotootje gemaakt van mijn lelijkste tomatenplant, Sophie's Choice, want dit is misschien wat voor @jwedding, als daar de huidige dwergplanten nog altijd geen rijpe planten willen geven. Sophie's Choice is vroeg, zeer vroeg; ik heb hier al een aantal mooie tomaten van geoogst, ze zijn redelijk groot en ook lekker.

Het loof van de plant ging snel krullen en werd wittig, dus de plant heeft er altijd slecht uit gezien en ik had weinig hoop op goede tomaten, maar ik bleek te pessimistisch, want de tomaten die eraf komen zijn gewoon goed.

@jwedding, als je denkt dat Sophie wat voor je is, stuur maar een PB-tje, dan stuur ik je wat zaadjes op. Of kijk anders bij Badskin Gardens in het Belgiekske, want daar heb ik de zaadjes vandaan.

Sophie.jpg.efc748717d1e730c9f1266556f7d107c.jpg

Geplaatst:

Ha @roeier, klinkt goed!

Ik moet bij nader inzien wel bekennen dat mijn dwergen veel eerder wat vruchten hadden kunnen geven, maar met meerdere malen noodweer was het net pech hebben. Er hangen nu in totaal denk ik 16 tomaten te rijpen aan 6 planten, geen vetpot maar het is in ieder geval wat. Misschien volgend jaar toch een soort pop-up kas bouwen.

Ik ga nu eerst eens kijken wat ik volgend jaar zou willen groeien en mezelf even inlezen op Sophie's Choice!

Geplaatst:

Hier hangt nog voldoende aan de struiken. Ik laat ze lekker hangen om af te rijpen, zeker nu komend weekend weer warmer weer voorspeld wordt.

Ik kweek overigens in verhoogde bakken buiten. 4 planten: 1 geënte rode cocktailtomaatjes, 1 geënte gele cocktailtomaatjes. Beide gekocht als jonge plantjes.

En dan nog 2 plantjes die ikzelf gezaaid heb met zaad uit Italië. Het zijn kleine dadeltomaatjes die het prima doen hier.

Volgend jaar wil ik wel ook een grotere soort gaan proberen.

Geplaatst:

ik wacht nog steeds op mijn eerste rijpe supersteak in kas nr 2 (staat inmiddels veel in de schaduw van buur-bomen/schutting/huisje),

in kas nr 1 staan nog wat stengels zonder blad met tomaat na te rijpen, fulvia weet je wel...

buiten al een kg of 5 tolstoi geoogst, rijp, dus volgend jaar breiden we de buitenteelt lekker verder uit

Geplaatst:

Ik knijp m'n handen dicht, want er is al zeker een maand phytophtora links en rechts van me op de volkstuin, maar de meeste tomaten, ook bij anderen, zijn nog niet aangetast.

Een Zwarte van Tula voor huis geeft al tomaten, daar is het iets beschutter, of het komt door de aanwezigheid van steen, dat is heel waarschijnlijk, maar op de open vlakte gaat het trager, dus de Tula die daar staat heeft pas één rijpe tomaat opgeleverd. Je kunt zien dat ik de echte oogst daar nog tegoed heb:

Tula30Aug.jpg.f915ce84344fa6391e37d53243366db6.jpg

Van opruimen is nog geen sprake. Alle planten (behalve die rare Sophie) zien er bij mij nog goed uit, dus ik weet niet wat er bij @Saalk86 dan is gebeurd; één of andere ziekte erin misschien? Op zich moet het buiten echt nog wel kunnen, nu.

Dan iets geks; ik heb dit niet eerder gezien, maar mogelijk de ervaren rotten hier wel: er ontspringt hier blad vanuit reeds bestaand blad - het groeit uit de hoofdnerf. Welk ras tomaat dit is weet ik niet, want het is niet de Esmeralda Golosina die in het pakje had moeten zitten, het ontstaan van aardappelblad maakte dat al direct duidelijk, maar wat het dan wel is, daar kom je natuurlijk nooit achter. Misschien is het ook wel een kruising, de tomaten worden wel geel net als Esmeralda Golosina, en de grootte klopt ook. Misschien toch Esmeralda Golosina, maar met gemuteerd blad? 🤨    

Bledmeibled.jpg.36712641a032b0182ae3b4d8c4a172bd.jpg

@roeier ja dat gebeurt wel, zeker bij de gedetermineerde soorten, ik heb het ook eens gehad met een pink thai egg (compacte soort, je hebt ook de klimmende varianten) Toen ontstond zelfs een nieuwe tak uit een hoofdnerf, beetje hetzelfde zoals nieuwe takken aan bloemtrossen verschijnen.

aangepast door redzebra
Geplaatst:
Op 3-8-2020 om 18:01, roeier zei:

Ik was net op de volkstuin, er is alweer phytophtora gesignaleerd, bij zes mensen heeft een bestuurslid het gezien, op diverse plaatsen om mij heen zit het in de aardappelen, dus ik moet er rekening mee houden dat ik het snel krijg. Als het nu kurkdroog weer wordt zou het langzaam kunnen gaan, maar ik zal niet veel oogst krijgen. Op zo'n volkstuin waar overal aardappelen staan doe je hier niet veel tegen. Het is veel eerder dan vorig jaar, terwijl toen het heel nat was, nu is het in verhouding droog.  

De New Yorker heeft het gen ph1 en zou voor een paar stammen van phytophtora resistentie bezitten.  Merk je dat dit ras minder vatbaar is?

Ik lees dat je de New Yorker niet zo lekker vindt. Zou je een aantal andere raspeigenschappen kunnen beschrijven zoals rijptijd, productie, afmeting tomaat, etc.

Geplaatst:

@Roland, ik betwijfel of één resistentie-gen wel een knip voor de neus waard is. Dan ga ik vooral af op wat Weknow hier schrijft in het phytophtora onderwerp, https://www.moestuinforum.nl/topic/25886-aardappelziekte-ofwel-phytophthora-op-aardappel-en-tomaat-2020/?tab=comments#comment-401980, en de aanvulling twee berichten later. Zelf ben ik niet zaakkundig, maar zo'n ziekte ontwikkelt zich voortdurend, en de New Yorker is een honderd jaar oud ras uit Amerika. Dit is misschien een spreekwoordelijke dooie mus.

Phytophtora heb ik nog niet op mijn stukje tuin, dus al mijn tomaten gaan nog goed. Het zat op verschillende plekken om me heen op de volkstuin, en ik neem aan nog wel, maar het is niet snel gegaan. Ik kan dus niet de New Yorker vergelijken met de anderen op resistentie.

De New Yorker is erg vroeg, daar had ik de eerste rijpe tomaat van, en ik heb alleen maar vroege soorten, dus dat zegt wel wat. Als zaailing ging hij rap, dus hij groeit goed door kou heen. Hij is ook produktief, en hangt zwaar van de trossen nu. Hij is determinaat, gaat wel ruim over de meter maar niet verder; ik hoef nu niet meer te dieven. Tomaten zijn niet groot, tot 100 gram of zo, wel groter dan pingpongbal, en de vruchten barsten niet of nauwelijks open. Veel goede eigenschappen dus, maar het is wel de  eerste tomaat die ik teel die ik niet lekker vind.

Vroegte is natuurlijk wel altijd een goede eigenschap, ook tegen phytophtora, want hoe meer tomaten je kunt oogsten voordat die ziekte de kop opsteekt, hoe beter. Wat type tomaat betreft lijkt de New Yorker op de Quedlinburger frühe Liebe, die heb ik dit jaar een beetje laat gezaaid, had ik vorig jaar meer van, maar die is echt lekker en ook vroeg, dus daar ga ik volgend jaar weer meer van zaaien. De New Yorker doe ik waarschijnlijk niet weer.  

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...