Saalk86 Geplaatst: 12 augustus 2020 Geplaatst: 12 augustus 2020 @maurits Niet te zeggen joh. Er zijn duizenden soorten . Ik heb een nieuw record! 4 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
roeier Geplaatst: 12 augustus 2020 Geplaatst: 12 augustus 2020 Bij mij is de Arctic Rose zo'n beetje klaar. Zo'n ras, daar haal ik dan in het noorden wél het maximale uit, want al vroeg in de ontwikkeling zijn de planten bezig met dat waar het eigenlijk om gaat: tomaten. Niet met nieuwe scheuten of meer loof, en mikken op een prachtige opbrengst rond kerst, nee; tomaten. Dan zijn dit maar kortje plantjes, maar zo haal ik schat ik veel meer opbrengst dan bij een lange plant waar zo af en toe een tomaatje aan hangt. Dit jaar had ik drie van deze Arctic Rose plantjes staan, dat zullen er volgend jaar meer zijn. Dit ras kan ik iedereen aanraden die met een kort seizoen kampt. Ik heb de potten onder de bomen gezet vanwege de zon, dat is ook nog een voordeel van kleintjes; je kunt makkelijker de omstandigheden aanpassen. 3 Quote
Scififreak Geplaatst: 13 augustus 2020 Geplaatst: 13 augustus 2020 Gisteren kreeg ik dit van iemand toegestuurd waar ik wat planten van gekregen heb . Cdb en annanas tomaat. Deze hangt er bij mij nog aan , ga het niet halen denk ik 5 Quote
Gianni1234 Geplaatst: 13 augustus 2020 Geplaatst: 13 augustus 2020 (aangepast) Ik pluk mij momenteel hier ook suf. Alles begint af te rijpen. Vooral de Black Cherry's zijn overvloedig aan het geven. NB: Black Krim in het midden. De Black Cherry (lekker zoet!) en de Black Krim zijn blijvertjes, dat staat vast. Over de Tigrella ben ik raar genoeg wat meer verdeeld (deze smaakt waterig), maar dat kan ik ook mijn schuld zijn, doordat ik één overvloedige Tigrella plant te veel heb laten woekeren. Te veel stammen, te veel tomaten om te onderhouden. Het gevolg: Cherry achtige grootte (behalve bij de Tigrella die meer is teruggesnoeid) en niet al te interessante smaak. 13 augustus 2020 aangepast door Gianni1234 2 Quote
Grork Geplaatst: 13 augustus 2020 Geplaatst: 13 augustus 2020 @Gianni1234, heerlijk zo'n hoeveelheid! Grappig dat de Black Cherry bij mij helemaal donker is tegen het zwarte aan. De Tigrella is hier een blijvertje. Wat een verschil in ervaring, grappig! Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Grork Geplaatst: 13 augustus 2020 Geplaatst: 13 augustus 2020 Op 12-8-2020 om 22:36, roeier zei: Bij mij is de Arctic Rose zo'n beetje klaar. @roeier,wat een idyllisch plaatje! Foto kan zo een tijdschrift in. Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Grork Geplaatst: 13 augustus 2020 Geplaatst: 13 augustus 2020 Op 12-8-2020 om 20:28, maurits zei: Weet iemand welk ras dit is? Ik was wat aan de late kant, waardoor de eerste vrucht nu voorzichtig lijkt te gaan kleuren. Qua vorm en grootte zou de soort kunnen zijn Yellow Pear, Red Fig of Vivavera. Maar ik kom er niet echt uit. @maurits Misschien kom je achter de naam wanneer je een rijpe opensnijd en de tekening bekijkt? (Moet je wel eerst de binnenzijde van de Yellow Pear, Red Fig of Vivavera opzoeken natuurlijk). Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
roeier Geplaatst: 13 augustus 2020 Geplaatst: 13 augustus 2020 1 hour ago, Grork said: Foto kan zo een tijdschrift in. Tijdschrift redacteur: "Hm, heb je geen foto waar de tomaten zelf wat beter op uit komen?" Eh, misschien deze? 2 Quote
Grork Geplaatst: 14 augustus 2020 Geplaatst: 14 augustus 2020 @roeier gewoon die ene foto bij een ander tijdschrift aanbieden. Of de redacteur ontslaan Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Tinker bell Geplaatst: 14 augustus 2020 Geplaatst: 14 augustus 2020 Hallo dit is mijn 1ste jaar tomaten en heb ze pas laat geplant in bakken. Heb een paar groene tomaten en een hoop bloemetjes laat ik die bloemtjes eraan nu? Ze staan buiten of haal ik deze er allemaal af? Het zijn gekochte plantjes coeur de bœuf, marmande, roma en snoep tomaatjes. Dank u voor de hulp Quote
redzebra Geplaatst: 16 augustus 2020 Geplaatst: 16 augustus 2020 @Tinker bell, voor buiten zou ik bij type kerstomaat gewoon de bloemen laten hangen (dat maakt niks uit qua energie voor de plant ook al worden ze niet meer rijp, maar je hebt een kans, je kan eventueel wel de bloemtrossen inkorten), voor de grotere is het eigenlijk te laat om nog rijpe tomaten te krijgen op bloesems die er nu zijn (normaal wordt daar ten laatste eind juli getopt) en kan je beter alle energie steken in de tomaten die er nu aanhangen. Alles hangt af van hoe het najaar zal zijn, maar zelfs al blijft het warm de dagen worden korter en de zon gaat lager staan. @Scififreak ondertussen heb ik de zaden voor de onderstammen besteld op die site, altijd even afwachten hoe goed alles gaat verlopen bij een nieuwe online winkel welke je nog nooit gebruikt hebt. Daar ondertussen ook gezien dat de "redzebra" tomaatjes die ik als plantje gekocht had eigenlijk "black zebra" zijn. Dus volgend jaar de "echte" maar eens proberen. 1 Quote
Tinker bell Geplaatst: 16 augustus 2020 Geplaatst: 16 augustus 2020 @redzebra dank u voor de raad, ik had al proberen toppen voor ik de foto's heb genomen, maar ik zal dat niet goed gedaan hebben dan. Dan moet ik deze nog eens doen. Ik heb pas 29/5 mijn tomaten plantjes geplant wat blijkbaar heel laat is. Maar dan was terras pas klaar met bakken en heb direct geplant en gezaaid. Nu heb ik heel veel zaad gekregen 45 soorten tomaat oud zaad en ik heb me op vertiloom laten gaan 32 soorten nieuwzaad dus in volle spanning wachtend op zaadjes voor volgend jaar. Dus ik hoop dit jaar zoveel mogelijk te leren. Ik vind het super Quote
redzebra Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 @Tinker bell 77 soorten wow, altijd fijn een nieuwe tomaten enthousiasteling te verwelkomen. Voor het toppen: knippen 2 bladeren boven de laatste tros en dan een dief laten uitgroeien en weer toppen op twee bladeren en dit eventueel herhalen, dit is om het evenwicht vruchten/bladeren te behouden aangezien je onderaan normaal steeds meer bladeren wegneemt. 1 Quote
Scififreak Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 Op 16-8-2020 om 15:37, redzebra zei: @Scififreak ondertussen heb ik de zaden voor de onderstammen besteld op die site, altijd even afwachten hoe goed alles gaat verlopen bij een nieuwe online winkel welke je nog nooit gebruikt hebt. Daar ondertussen ook gezien dat de "redzebra" tomaatjes die ik als plantje gekocht had eigenlijk "black zebra" zijn. Dus volgend jaar de "echte" maar eens proberen. @redzebra alles netjes aangekomen vandaag . De maxifort onderstammen zijn witte bolletjes met de zaadjes in ? Heb ze wel zelf vacuum verpakt . - Tomate Brandywine Pink - Tomate Brandywine Red - Tomate Hungarian heart - Tomate Coeur de boeuf orange BIO - Tomate Tigrella - Tomate Coeur de boeuf bicolore Oxheart Striped BIO - Tomate Watermelon Beefsteak - Tomate Mortgage Lifter - Tomate Anna Russian - Porte greffe Maxifort F1 en gratis koriander zaad er bij gekregen ( spijtig lust ik niet en gebruik ik niet ) Quote
Saalk86 Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 Leuke zaden @Scififreak!! Anna Russian was vorig jaar een van m’n favorieten! Wat ik me afvraag trouwens, waarom is Brandywine zo populair? Heb m dit jaar ook, maar vind m niet meer bijzonder dan bijv. Chernomorskiy Gigant (jaja 😜) of de Greek Domata. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
redzebra Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 (aangepast) @Scififreak, ja lijkt wel een correcte winkel te zijn, hier nu in volle verwachting "Commande En cours de préparation" Porte greffe Fortamino F1 Porte greffe Beaufort F1 Porte greffe Maxifort F1 Tomate Red Zebra Tomate Ananas Tomate Indigo Apple BIO Tomate Dr Wyche's Yellow Tomate Coeur de boeuf bicolore Oxheart Striped BIO Tomate Principe Borghese BIO Tomate White Beauty Tomate Rio Grande Tomate Watermelon Beefsteak Tomate Evergreen Ik heb een paar zaden van andere onderstammen ook besteld om even het verschil te zien, van @appelvrouw krijg ik normaal nog de CdB en de BBq tomaat, en verder zou ik nog een paar andere willen proberen die ik niet op hun webshop vond. Hopenlijk lukt het volgend jaar met het enten , ik ga alleszins dit najaar al eens een testje doen. Ik zal volgend jaar buiten een paar afdakjes moeten bijbouwen, ze gaan nooit in de serre passen. edit: tomate de berao (liaan tomaat) die hier voorheen op het forum vermeld is (hoogte 4m) verkopen ze daar trouwens ook. 17 augustus 2020 aangepast door redzebra Quote
Tinker bell Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 @redzebra ja misschien iets te enthousiast. Maar ik vind het zo leuk en dan krijg je die zaden begin je die op te zoeken en ja dan zie je zoveel en ja wat als het oude zaad dan niet allemaal lukt, wil mezelf ook niet ontmoedigen in men enthousiasme volgend jaar dus ook wat nieuw zaad en... 😂. Maar buiten het feit dat we tot 2021 dan eigenlijk ook tijd hebben om een creatief en betaalbaar tuin plan te maken, want heb geen idee hoe ik dat ga doen heb een grote ramp van een tuin met super veel onkruid en 6 bakken gaat wat weinig zijn voor de ambities , als er iets zal lukken natuurlijk. Ik merk dat ik niet alle investeringen in 1 of 2 jaar zal kunnen doen. Maar ja ik weet niet waarom maar als ik aan mijn groentjes denk dan ja wordt ik blij, maar echt blij en rustig, denk daarom het enthousiasme 1 Quote
roeier Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 Ik heb iets minder hectare dan de meesten hier tot mijn beschikking, 😉 Ik ben selectiever wat rassen betreft. De Tula... wordt mogelijk toch een blijvertje. Ik maakte me zorgen over de traagheid ervan, maar het ras slaagt er toch in om voor September met wat rijpe exemplaren op de proppen te komen. De lange hittegolf helpt de rijping ongetwijfeld. Eén tomaat heb ik gegeten, ik kan ze nu ook niet lang laten hangen want er komen makkelijk barsten in met de regen, de smaak bevalt me. Ik vind het ook een mooie tomaat; van buiten bruinig, van binnen rood, maar de zaden in een groenige gel. 1 Quote
Saalk86 Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 Is het voor jou geen idee @roeier om een kleine kas te maken (lees: 3/4 glazen tegen elkaar) en daarin een zogenaamd ‘dwarf’ soort te doen? Je hebt soorten die erg laag blijven, misschien een optie? Kan al heel klein eventueel. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
roeier Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 Dat kan, maar juist uit die kleintjes haal ik al zo'n beetje het maximale, zoals ik 12 Augustus ook opschreef. Zo'n dwergje als Arctic Rose gaat al snel over tot het maken van tomaatjes en de plant groeit niet verder. Een langer seizoen zal daar niet tot meer rendement leiden. Voor Sophie's Choice - ook een dwerg - geldt hetzelfde. Het zijn de grotere groeiers, en dat zijn verreweg de meeste tomaten natuurlijk, die de meeste baat zullen hebben bij een kas, want die hebben een langer seizoen nodig. Zo'n Tula, daar hangen dan bij mij nu onderin een paar rijpe tomaten, maar de plant is al veel groter en het meeste wat de plant doet gaat zinloos worden. Er is op de volkstuin iemand met een kasje voor de tomaten, maar daarvan staat het dak permanent open want de tomaten zijn eruit gegroeid. Dat helpt dan ook niet. De tomaatjes zijn bij mij wel binnen en in een mini-kasje buiten opgekweekt, maar niet met verwarming. Bij mij binnen staat de thermostaat 's zomers en 's winters op 11°C, ik ga het niet opstoken voor de plantjes om dan zelf te puffen van de hitte. Voor de meeste mensen geldt dat ze zelf toch al een grotere warmte plezierig vinden dan ik, die gaan ook naar het zuiden op vakantie en zo, zelfs in de tijd van het jaar dat het toch al zo heet is. Voor mij ondenkbaar. Ik zat 15 jaar in Schotland en ik mis de Schotse zomer (daar nu 20°C, hier 27°C). Als ik al een kasje zou hebben was het dit seizoen trouwens beter besteed aan de sperziebonen, want daar wacht ik nog steeds op, terwijl de tomaten er wel zijn. Mei, Juni en Juli zat er totaal geen groei in de bonen en ik bleef maar bij zaaien. Nu, in Augustus, begint er wat schot in te komen en binnen een weekje heb ik denk ik eindelijk boontjes, maar met een kasje had dat denk ik veel eerder gekund. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 Even wat fotootje laten zien van de tomaat Wil Voogt of 4 mètre en dat speciaal voor @weknow, de plant groeit weer heel goed, ik heb hem 2 x als leitomaat in de tuin en als eentakker in een bak waar hij het ook heel goed doet. Voorlopig zitten er nog heel veel tomaatjes aan ze smaken prima, geen smaakbom zoals de Coral Queen, CdB of Black cherry maar gewoon een goed tomaatje voor in de sla. En de eerste met rijpe vruchten buiten( Na de Gartenperles natuurlijk maar dat is een pot tomaat) Ook bevallen dit jaar is de gele CdB alhoewel ik de eerste vrucht melig vond, de vruchten daarna waren heerlijk. Deze heirloom komt van mijn Franse familie die in het Noorden wonen en deze tomaat buiten kweken, ik heb ze ook in de kas. 4 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 24 augustus 2020 Geplaatst: 24 augustus 2020 (aangepast) Coral Queen is favoriet in smaak. Lijkt op ananas maar een kleinere en mooiere vrucht. Geweldige smaak enne iemand een idee van de echte naam van deze groene kers? Oogst van de dag voor pure tomatensoep En de plant van de 4 mètre is moeilijk op de foto te krijgen. Hij groeit rustig door aan de lei stellage die ik van enkele bamboe stokken heb gemaakt. Groeit niet meer zo hard maar geeft wel lekker heel veel tomaatjes. 24 augustus 2020 aangepast door appelvrouw 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 24 augustus 2020 Geplaatst: 24 augustus 2020 Coral Queen is hier ook nog steeds een favo. Alice Dream is vooral heel prachtig (en daarnaast niet slecht in smaak) en zie ik bij jou ook steeds schitteren op de plaatjes. Hier blijft de blush / tigrette de lekkerste voor uit het vuistje. Daarnaast draagt deze plant als n idioot. En is ie mooi. Geen allerbeste buitentomaat. Kreeg als eerste wat vlekken, maar groeide daar ook weer goed overheen. Voor de saus vind ik Liguria het fijnste. Klein kontje, veel vruchtvlees niet te idioot sappig. Voor de mooi doen we nog wat klein spul in alle kleuren en ook wat groot spul. En dan zijn we weer razend blij met alle opbrengst en bijbehorende plaatjes 8 Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 25 augustus 2020 Geplaatst: 25 augustus 2020 Dat zijn nog eens tomaten. Dat lukt me niet... zucht. Volgend jaar weer een poging tot een betere oogst. De Tigerette en Amish red in elk geval weer. Goldene koningin ook omdat ze zo leuk is. Vind die Tigerette heel mooi. De bestomaten doe ik niet komend jaar. Te veel plukwerk voor te weinig tomaat. Kinderen vinden ze wel heel leuk maar die mogen niet onder het afdakje... dus over een paar jaar kunnen ze weer. Quote
Gianni1234 Geplaatst: 25 augustus 2020 Geplaatst: 25 augustus 2020 Hier haal ik er nog steeds elke dag een kilo vanaf denk ik. Alles begint massaal af te rijpen, maar er hangt nog genoeg aan! Ik ben nog heel september bezig met plukken zo het lijkt. Met afstand het beste jaar tot nu toe. Ook al wat soep gemaakt (en saus) en het smaakte allemaal heel lekker. Het enige minpuntje was de (qua smaak) teleurstellende Tigerella die toch niet zo interessant is als het leek. De Black Cherry daarentegen is heerlijk zoet en sappig. Die komt sowieso terug. Nog tips voor volgend jaar? Ik denk dat ik er twee andere rassen bijpak, waaronder een Roma / San Marzano variant. Ik hoor het graag . Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.