Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

@Saalk86 Makkelijk. Als ze al zijn afgehard moet het geen probleem zijn toch?
Gister nog twee geplant die niet eens fatsoenlijk waren afgehard en ze staan er vandaag nog steeds goed bij, weliswaar in de (half) schaduw. Verder overvloedig water gegeven.

De planten in de tuin die circa 1,5 week terug zijn geplant zijn begonnen aan hun groeispurt.  Ik ben benieuwd of ik er een paar tot 2 meter krijg 😉

Wat anders: heeft iemand nog suggesties voor een goede vochtmeter? Het prul wat ik vorig jaar heb gekocht voor 10-15 euro geeft maar rare uitslagen. Bij de tomaten achter in de tuin steek ik 'm in de grond en krijg ik de maximale vochtige uitslag. Terwijl de aarde weliswaar wat vochtig aanvoelt, maar je er geen balletje mee kan rollen tussen de vingers.  Volgens mij klopt dat niet echt. 

aangepast door Gianni1234
Geplaatst:

Hier vanochtend ook 7 planten buiten gezet die uit hun pot aan het groeien waren. In de middagzon stonden ze een beetje te zielepieten, maar nu trekt alles weer bij. Een goede plens doet wonderen :)

Geplaatst:

hallo,

Graag jullie tips.

Ik kweek al een aantal jaar tomaten..wou vandaag de planten in de volle grond zetten.maar de komende 2 dagen is het erg warm, max 27 graden. IK heb ze nu sinds zaterdag buiten staan (veelal bewolkt weer) en de sávonds weer binnen. Sommige planten hebben iets zonschade.

Planten lijkt me nu een risico..toch in volle grond?  Of afdakje maken met plantenfleece/ vitrage voor de felle zon. Voor de tomaten in de kas wacht ik tot volgende week.

Andere vraag: wat doen jullie in het plantgat? IK doe normaal potgrond en lavameel erin samen met tomatenmest en heb ook wel eens deels met cocopeat gewerkt.

Ik heb nu genoeg eigen gemaakte compost en via moestuinweetjes heb ik bitterzout besteld..dus combi van compost, bitterzout, misschien een klein beetje cocopeat en tomatenvoeding..

graag jullie mening.

groetjes Claudia

Geplaatst:

Vorig jaar in volle zon geplant bij twee planten en dat kwam ze niet ten goede: het was toen ook 25+, ondanks dat het onduidelijk was of de grond ook wel vochtig genoeg was. Maar afgaande op wat ik hier en daar heb gelezen lijkt het te worden afgeraden, tenzij je de plant afschermt voor een paar dagen na het planten (met een doek bijvoorbeeld).  Dus dat afdakje maken zou ik wel overwegen, al is het maar een geïmproviseerd iets. 

Plantgat: kunstmest en eventueel wat potgrond en/of compost.  Maar er zijn ongetwijfeld veel betere manieren om het te doen, dus ga vooral niet af op mijn strategie. 

Geplaatst:

Ik doe niet zo moeilijk over grond; ik pak een schop en graaf wat van een walkant af. In die grond moet alles zich maar redden, maar dat is dan ook geen slechte grond, en in elk geval stukken beter dan die leeggeroofde volkstuingrond.

Vandaag ben ik veel aan het verpotten, vooral de pompoenen hadden groter nodig, maar veel tomaten bleken ook toe aan een maatje groter. Bij zo'n dwerg tomaatje als de Arctic Rose ben je niet snel geneigd te denken dat het groter moet, want de plantjes blijven zeer gedrongen, en een literpot lijkt nog groot zat. Toch maar groter gezet, want ik heb potten en buitenruimte zat, en de kans is klein dat ik ze weer naar binnen moet slepen.

Er leken al bloemknopjes in te komen, zo klein als ze waren, maar ik kan me vergissen.

Ik ben dus nu aan het verpotten van potjes zoals rechts naar potten zoals links, met gratis stukjes riet in de grond van de walkant. 🙂 

Rose20Maaie.jpg.79487c929d68a6dd23e8088375760f23.jpg

Geplaatst:

En ja hoor... De eerste met neusrot!! Vorig jaar alleen bij de, bekende tomaat, San Marzano. Nu de Russian Big Roma. Ik hoop echt niét dat ik net zoveel problemen krijg met deze soort als met de San Marzano. Want deze soort kijk ik erg naar uit! 

Calcium gebrek hoor je vaak, maar ik betwijfel dat. Heb ze namelijk van die over-rated tomaten voeding van DCM gegeven en ze staan in hele verse compost. 

Ik heb nog even gezocht hier op het forum, te weinig water zou ook kunnen begrijp ik?! Kijk dat ik zo vroeg al neusrot heb ligt denk ik toch echt aan de omstandigheden oid. 

9DB4515D-EBAD-4065-978B-880A5C0CB6AA.thumb.jpeg.6a475a90fdb45d2248325684ab444be5.jpeg

Te weinig water kan, maar frustrerend genoeg kan te veel water ook een oorzaak zijn. Te veel kalium helpt ook niet, omdat het de magnesiumopname belemmert. 
De vloeibare DCM voeding (die ik hier heb) bevat overigens enkel NPK en geen calcium. Mogelijk heb je de vaste variant en is het daarbij anders, maar ik zou het dubbelchecken als je het niet zeker weet. Zo te zien zit het daar namelijk wél in...

Ik vind het een lastig probleem: de afgelopen jaren is het de hele tijd bij mij teruggekomen bij de eerste vrucht(en). Daarna verdween het. Het is ook een betrekkelijk normale verschijning bij de eerste vrucht zo heb ik eerder gelezen. 

Dit jaar heb ik de bodem verrijkt met kunstmest waar ook een flinke lading calcium inzit, dus ik ben zelf ook wel een beetje benieuwd.

Geplaatst:

Ben je zeker dat neusrot ook veroorzaakt wordt door te veel water? Volgens mij barsten tomaten eerder bij een teveel aan water. Neusrot komt normaal juist voor als de plant niet genoeg water heeft en daardoor water uit de tomaten haalt die bijgevolg rotten

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Het kan beide voor zover ik weet, dus een onregelmatige watervoorziening zou je dan als voornaamste oorzaak kunnen bestempelen.

Dit is één van de redenen dat men altijd aanraadt tomaten verdiept te verpotten, zodat er een diep wortelstelsel ontstaat. Als de planten groter groeien en een diep wortelstelsel hebben ontwikkeld, zijn ze minder gevoelig voor fluctuaties in de watertoevoer. Het gebrek aan calcium, heb ik begrepen, is vooral het gevolg van het probleem en niet de oorzaak. Ervan uitgaande dat calcium wel in de grond aanwezig is, kan het aan de vrucht worden onttrokken bij droogte doordat de plant de tomaten als voedselreserve gaat aanspreken.     

• Like 1

Daar zeg je wat inderdaad @roeier!! Gister ook tomaten buiten verplant die nog kleiner waren. En ik had ze al flink water gegeven maar het viel me op dat de aarde onderin de potjes kurk droog was! Het water komt dus bij lange na, blijkbaar, niet onder in de potjes?!

Vanochtend meteen voorzorgsmaatregelen genomen en de plant hierboven, die in een 25L bak staat, in een opvangbak gezet zodat ik de planten nu van onderen bewater ipv van boven. 

Ik weet dat het veel beter is om dat sowieso te doen, maar ik heb geen 15/20 van die grote bakken waar ik ze in kan zetten! Deze tomatenplanten staan dus in 20/25L bakken en om daar allemaal opvangbakken onder te zetten voor bewatering is bijna onmogelijk!

aangepast door Saalk86

@Saalk86 ik heb bij de action 10 vierkante onderschalen gehaald voor de 20/25liter potten te bewateren.

Wel opletten dat je niet te veel water laat opzuigen, dus niet zomaar overal 2l water laten opzuigen, maar bv 300mg per plant, waarmee je eens in de 3dagen water geeft. (op hitte golven na) te veel water in de grond, betekend minder zuurstof voor de wortels. 

Meer overneus rot:

bv door verkeerd stikstof gebruik. 

https://www.yara.nl/gewasvoeding/tomaat/gezonde-tomaten-telen/neusrot-in-tomaat-voorkomen/

aangepast door rorror
Geplaatst:

Blazen!! 😂

Alles open zetten

Zonwering hangen (voiles of andere) of eventueel luchten.

40°C is nog geen ramp hoor

Geplaatst:

IMG_0271.thumb.JPG.6e1b633f4ac89db54e2ad9e50c7fab5c.JPGSinds vandaag staan ze hier ook buiten in de staande kas. Qua warmte moet het wel kunnen hoop ik. We gaan het zien... heb mijn overschot weggegeven en geruild 😛 dus hopelijk lukt het. 

Geplaatst:

Begonnen met de tomaten te planten in de kas. Alleen het deel tegen de muur kan er in, de rest nog niet omdat het dak er nog niet op zit. Lie heeft diepe gaten gemaakt, ik heb daarin twee eetlepels hout as gestrooid en een eetlepel lavameel. Verder 2 jaar oude flink vercomposteerde paardenmest in de gaten gedaan. Daar weer wat aarde in gedaan en dan de planten zo diep mogelijk erin geplant. Fles erbij voor het gieten. Nu maar hopen dat we een mooi seizoen hebben, als het goed is staan mijn planten iig straks droog!4E964F6E-BEC0-47A3-97C6-1C1853543AE6.thumb.jpeg.87fbcf6d169bc579af31d65fdfc14357.jpeg9492956D-F5CB-4203-A791-D2384D0FE006.thumb.jpeg.994d9c4e4e0e5cffe3aa1d739665bf57.jpeg

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Vanwege de hoge temperaturen op mijn plat dak zaai ik ook dit jaar weer de "heat tollerant" Rio Grande tomaat. 

Vorig jaar had ik een zakje zaden in de USA besteld. Omdat ze van"open pollinated"  planten afkwamen waren ze niet allemaal even ras zuiver.

Van de beste plant heb ik een tomaat overrijp laten worden, de zadenpulp op keukenpapier gedroogd, en een jaar droog en koel bewaard.

12 zaden gezaaid en er zes zaailingen van weggegeven. Alle zaden kwamen uit tot zaailingen dus de keukenpapier methode (die ik van YouTube had)

werkt goed. Dit jaar ga ik weer hetzelfde doen. Voortgang van de groei met maandelijkse update is te zien op mijn YouTube kanaal:

aangepast door mcguyver
Geplaatst:

Mijn tomaatjes zijn zich zoals altijd weer aan het opsplitsen. De hoofdstam is hier serieus afgebogen. Met welke van de twee takken ga ik best verder? Is het een optie om de schuine af te knippen juist achter de tros en deze te behouden?

A6784EE7-AA85-4012-A9F6-4FFB239770D6.jpeg

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Weer drie tomatenplanten erbij geplant, deze keer als experiment. Circa zeven planten staan tegen een muur op het zuiden. Hier in de tuin is dat maximaal zonlicht.
De drie anderen staan echter tegen een muur op het noorden. In het verleden heb ik hier succesvol tomaten kunnen kweken, maar ze hadden moeite met afrijpen door de snel lager staande zon in de late zomer / vroege herfst.

Ik ben benieuwd. Omstandigheden zijn verder hetzelfde, ook qua bemesting. Ik verwacht een groot verschil.

@Toto: Heb je overwogen om de plant tweestammig te maken? Sommige telers doen dat blijkbaar wel vaker omdat ze denken dat het beter is. Ik had persoonlijk héle goede resultaten met een steestammige roma-tomaat vorig jaar, dus misschien iets om te overwegen!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...