thomassr Geplaatst: 10 mei 2020 Geplaatst: 10 mei 2020 (aangepast) Thanks @RobO. Ik zal het in de gaten houden, aankomende tijd wat meer bewolking dus zou moeten goedkomen. Het is een stamtomaat (indeterminate), dus dieven lijkt me dan toch? 10 mei 2020 aangepast door thomassr Quote
Gianni1234 Geplaatst: 10 mei 2020 Geplaatst: 10 mei 2020 Het wordt steeds erger: Maar: ik heb nog wat plastic (kuip)potten van vorig jaar. Als ik die omgekeerd bovenop de planten zet, en de zijkanten goed isoleer, zou dit dan voldoende kunnen zijn om de temperatuur in de potten 3-5 graden hoger te houden? Want ik denk dat ik toch wat maatregelen moet gaan nemen komende week voor de planten die nét in de grond staan. Ze gaan goed overigens: de kunstmest doet duidelijk zijn ding. Vorig jaar gingen ze veel minder snel van start. Quote
Saalk86 Geplaatst: 10 mei 2020 Geplaatst: 10 mei 2020 Haha, ik hoorde het ook dus.... de winter komt eraan 😂 1 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
jwedding Geplaatst: 11 mei 2020 Geplaatst: 11 mei 2020 Heb zojuist weer alle tomaten en pepers binnen gehaald en onder de lampen gezet, die wind is echt niet te doen hier en daarbij vind ik het behoorlijk fris. Ga ze over een week wel weer buiten zetten en opnieuw afharden :S Quote
Saalk86 Geplaatst: 11 mei 2020 Geplaatst: 11 mei 2020 (aangepast) Wat ben ik blij dat ik vorige week tijd te kort had en niet al alles heb buiten geplant 😅. Moet zeggen dat het hier qua temperatuur wel enigszins meevalt hoor, maar de 2 die ik al wel buiten had geplant hebben het zwaar. Zag gister dat de bladeren al niet meer zo mooi groen zijn. Nouja, we zien t wel. Ik ga vandaag al wel paar planten in grotere potten zetten ter overbrugging. 11 mei 2020 aangepast door Saalk86 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
MartinH Geplaatst: 11 mei 2020 Geplaatst: 11 mei 2020 Ben blij dat ik ze zaterdag toch niet buiten heb gezet. Komende zaterdag misschien maar het is wel hoog tijd want ze groeien als gekken en ik blijf er maar bloemen uit knijpen. Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Stoel Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 (aangepast) Dag, Ik ben nieuw hier (ik heb al vaak meegekeken op dit forum) en kom direct met een vraag. De casus schrijf ik hier zo volledig mogelijk uit, zodat jullie de situatie zo optimaal mogelijk kunnen inschatten en de juiste diagnose kunnen stellen waarmee ik verder kan! -Ik heb sinds een paar weken tomatenplantjes onder een tunnelserre van folie (zie foto 1). Dit is folie die niet volledig transparant is. -De tomaten hebben dus een aantal koude nachten achter de rug, die nachten was de serre volledig afgesloten (zoals bijna alle nachten). -Op warme dagen (rond de 20 graden en zon) heb ik overdag de serre voor een deel opengezet. -Af en toe zag ik condens onder het folie zitten. -Er zit flink wat oude stalmest in de grond. Ook bij het uitplanten heb ik droge koemestkorrel toegevoegd aan de planten. -Ik heb verder geen kalium e.d. toegevoegd. En dan nu mijn vraag: Waarom zien mijn tomatenplantjes er zo uit? Voor de duidelijkheid: ik heb bij vrijwel alle plantjes de onderste takken verwijderd omdat ze geel/bruin waren geworden met hier en daar zwartgrijze vlekjes. Waar kan het aan liggen? 12 mei 2020 aangepast door Stoel Quote
Gianni1234 Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 Lijkt mij op een onbalans in voedingsstoffen. Wandel hier eens doorheen en kijk eens of iets naar jouw mening bekend voorkomt:https://www.yara.nl/gewasvoeding/tomaat/gebreksverschijnselen---tomaten/kaliumgebrek-k---tomaten/ Quote
Patrijs Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 Welkom met je probleem hier Stoel, Als je op dit forum naar hetzelfde probleem gaat zoeken zal je ontdekken dat dit vooral voorkomt in de eerste helft van mei. Mijn vermoeden is dan ook dat het door de koude nachten komt. Je hebt veel info gegeven maar niet waar de tomaten staan. Landinwaarts komen nu nog koude nachten voor en ik lees ook over vorst aan de grond. De ijsheiligen, een mooi ijkpunt zijn nu. Mijn tomaten staan nog warm achter glas, plastic biedt nog minder bescherming tegen koude. Quote De moestuin van Patrijs
Stoel Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 (aangepast) Dank voor jullie reacties Gianni en Patrijs, Ik woon in Zwolle waar het relatief koud is geweest vergeleken met andere delen van het land. Maar het heeft vermoedelijk niet gevroren aangezien bij de buren het aardappelblad niet zwart is geworden of anderszins is aangetast. Dus dan zeker ook mijn tomatenplanten niet bevroren geweest, aangezien ze onder folie staan. Maar evengoed houden ze niet van koude. Wat is de minimumtemperatuur van een tomatenplant om niet ziek te worden? En spelen grote temperatuursverschillen tussen overdag en nacht ook een rol waardoor het blad ziek kan worden? Overdag kon het er afgelopen weken al flink warm worden, en 's nachts dus flink koud. 12 mei 2020 aangepast door Stoel Quote
Vastone Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 (aangepast) Mijn tomatenplantjes die wat te koud hebben gestaan snachts, hebben ook dezelfde verkleuring op de onderste blaadjes. Bij de tomaten die ik in de koude kas heb staan zie ik dit verschijnsel niet dus ik vermoed ook dat het mogelijk met de koude nachten te maken heeft. Ik heb vanavond al het eerste rondje tomaten gediefd voor dit jaar en zie in de kleine struiktomaat (tiny tim) zelfs al de eerste bloemetjes verschijnen. 12 mei 2020 aangepast door Vastone Quote
Stoel Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Dank voor je reactie Vastone. Dan is de vervolgvraag: wat doe je met die bladeren? Herstellen ze zich nog of kun je ze beter afknippen? Quote
Moonsparkle Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Even een vraag zetten jullie de tomaten (en paprika) nu overdag wel buiten? Ik had voor zaterdag iemand uitgenodigd die heel graag wou helpen met de plantjes in de tuin zetten. Ik had ze vorige week wel elke dag buiten. Quote
Gianni1234 Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 (aangepast) @Stoel Zolang het blad niet symptomen geeft van een besmetting met een virus, bacterie of schimmel dan laat ik 'm eraan. Ik weet redelijk zeker dat de groene plekken op een blad nog steeds van nut zijn voor de plant namelijk, ook bij een aangetast blad. Hier heb ik bij enkele binnenstaande plantjes ook wat verkleuringen aan de onderkant, ondanks dat ze warm zijn. Ik vermoed een voedingsgebrek in een paar potjes. Die bladeren vallen er overigens met stengel en al vanzelf wel af. Minimumtemperatuur om geen schade op te lopen is mij ook nog steeds onduidelijk, maar ik zie wel vaker 5 graden terugkomen. Onder de 0 gaan tomatenplanten zeer snel kapot. Maar tussen 0 en 5 levert ook wel wat schade op. Ik heb het dus ook met mijn buitenplanten gezien die twee nachten terug tegen de 0 graden hebben meegemaakt maar die volledig waren afgedekt met een omdraaide emmer (zelfs de zijkanten waren goed ingegraven!) ter isolatie. Ik denk dat ze op dit punt goed mogelijk halfdood waren geweest als ik ze niet had beschermd. Ik zie wel dat ze er evengoed een beetje treurig bijstaan, ondanks de paar extra graden in de emmers. Weerbericht komende nachten: 2 graden (do), 2 graden (vr), 3 graden (za), 5 graden (zo). Geweldig..... Wat 'twee dagen overbruggen' was werd door een immer aanpassend weerbericht een bijna volle week van bijna vorst. @Moonsparkle: Nee, het is te koud willen ze kunnen groeien. Dan beter binnen onder de lamp. 13 mei 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
Gianni1234 Geplaatst: 14 mei 2020 Geplaatst: 14 mei 2020 Het is vannacht goed koud geweest in sommige delen van NL, tot -3 zelfs. Hebben anderen hier nog maatregelen moeten nemen? Of zijn er planten beschadigd geraakt? Quote
HuubvG Geplaatst: 14 mei 2020 Geplaatst: 14 mei 2020 Ik pendelde met mijn planten van huis naar tuinkas, 17 stappen lopen dus dat is te doen. overdag in koude kas en in de avond weer naar binnen. Sinds het weer omsloeg een paar dagen geleden heb ik de boel weer binnen staan. Ik had al op de 14 daagse weersverwachting gekeken en besloten dat ik weer verder ga met afharden na komend weekend, dan lijkt de minimumtemperatuur wat te stijgen. Er ontbreken ook nog wat ruiten uit de kas, dus moet ik extra uitkijken, vooral ook met wind. Ik had wat teveel gezaaide planten buiten her en der geplant in plaats van weggooien, het spul staat er nog wel maar doet niet veel. Ik woon wel in een hofje met binnenplaats op het zuiden, dus lijkt het hier mee te vallen wat vorst betreft. Zelfs de OI kers (sorry, even off topic) heeft de 'winter' tot nu toe overleefd en bloeit lustig. 1 Quote
Saalk86 Geplaatst: 15 mei 2020 Geplaatst: 15 mei 2020 Ik kan over 1 tomaat al een beetje feedback geven. De Kozula 24, een Kozula-soort, heeft denk ik last van de kou. Enigste tomatenplant die vorige week / 2 weken terug opeens al meteen bladeren had die helemaal waren opgerold. Dit was eerst 1, maar alle andere soorten hebben dit niet. Nu kan het natuurlijk aan ligging liggen (misschien op de tocht ofzo) maar nu ook in andere kas alleen de Kozula die dit heeft. Van vorig jaar weet ik dat dit opgerolde blad ook niet weer ‘recht’ / normaal komt. Iemand ervaring met Kozula soort? 1 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
JessicaL Geplaatst: 16 mei 2020 Geplaatst: 16 mei 2020 Vraagje he, ik heb nu plantjes van ongeveer 15 tot 20 centimeter en ze doen het goed. Ik wil ze binnenkort gaan omzetten naar grotere potten en buiten afharden. Nu is mijn vraag, als ik ze weer om pot, zet ik ze dan weer tot aan het eerste blad in de grond? Of is dat enkel met verspenen? Quote
TomP Geplaatst: 16 mei 2020 Auteur Geplaatst: 16 mei 2020 Tomaten mogen altijd dieper. Maken dan extra wortels aan die helpen bij opname vocht en voeding, kan nooit kwaad. Velen hier, ik zeker, doen dit wel iss echter geen verplichting hé... Quote
JessicaL Geplaatst: 16 mei 2020 Geplaatst: 16 mei 2020 Als ik ze toch verpot, lijkt me dat toch beter, dus dan doe ik dat Quote
Gianni1234 Geplaatst: 16 mei 2020 Geplaatst: 16 mei 2020 (aangepast) Zet ze maar goed diep ja. Tot halverwege de stam kan goed, misschien zelfs nog dieper. Lagere takjes en blaadjes kun je afknippen. Let erop dat de grond waar je in pot goed vochtig is overigens, als je ze diep zet. En bewater goed, want de kluit is immers minder dicht bij het oppervlak. 16 mei 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
JessicaL Geplaatst: 16 mei 2020 Geplaatst: 16 mei 2020 Vooralsnog groeien ze nog hard in hun P9, dus zodra ik het idee heb dat ze 2/3 dagen stil staan, zet ik ze over. Dan zal de voeding wel uit de grond zijn. Vooralsnog zie ik ze met de dag groeien, dus ik laat dat nog even gebeuren Ik hoop volgende week mijn hoge bakken te krijgen want wij hebben wilde konijnen en egels in de tuin en wil graag mijn planten daarom hoog zetten, potentieel in potten. Er komt een vaste verhoogde bak maar die gaat dit jaar niet meer klaar zijn vrees ik. Quote
Tjeerd Geplaatst: 18 mei 2020 Geplaatst: 18 mei 2020 De tomaten staan bij mij al een week of 3 in de kas en doen het daar beter dan thuis, ze worden dikker en groeien minder de lengte in, gelukkig! De koude nachten heeft weinig schade aangericht. In een ander topic vroeg ik om tips om ze vanaf boven te geleiden, dit is gelukt! Nu heb ik de eerste touwtjes gebonden, moeten de touwtjes al gelijk strak hangen of komt dit door de verdere groei wel goed? Foto’tje: Quote
TomP Geplaatst: 18 mei 2020 Auteur Geplaatst: 18 mei 2020 Je zal ze goed moeten opvolgen, lijkt (op foto althans) dat ze vrij dicht op elkaar staan... Quote
Gianni1234 Geplaatst: 18 mei 2020 Geplaatst: 18 mei 2020 Inderdaad: dat wordt later een probleem. Tja, dan maar meer creatief snoeien. Bij mij staan ze overigens 10 cm verder uit elkaar en ik weet dat dit ook maar nét genoeg is. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.