Gianni1234 Geplaatst: 8 mei 2020 Geplaatst: 8 mei 2020 (aangepast) Het is een begin: De eerste vijf zijn geplant. Wat ik overhoud gooi ik in wat potten of eventueel wat plantzakken. Misschien plantzakken, want de plastic kuipen van vorig jaar was toch een ontzettend slecht idee in de verzengende hitte van afgelopen zomer... In ieder geval is de grond verrijkt met een berg compost en heb ik nog een halve kop kunstmestkorrels (12/12/17) bijgevoegd per plant (goed door de grond heen gemengd). Dat zou meer dan voldoende moeten zijn. De plantjes staan ook 2/3 onder de grond nu, dus lekker diep. 8 mei 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
rorror Geplaatst: 8 mei 2020 Geplaatst: 8 mei 2020 (aangepast) 46 minuten geleden, Gianni1234 zei: In ieder geval is de grond verrijkt met een berg compost en heb ik nog een halve kop kunstmestkorrels (12/12/17) bijgevoegd per plant (goed door de grond heen gemengd). Dat zou meer dan voldoende moeten zijn Ik hoop dat je die kunstmestkorrels al eerder hebt gebruikt op zulke jonge tomaten planten. Mocht je kunstmest willen gebruiken, doe het op een dag dat je weet dat het de komende week a twee bewolkt, regent en niet warm is, met weinig zon. Anders zou het kunnen zijn, dat je planten binnen een paar dagen dood zijn. Ik zou persoonlijk niet eens een vol theelepeltje geven van dat spul aan zo'n klein plantje. Dus laat even weten hoe het gaat over een paar dagen, ik hoop dat ik het mis heb... 8 mei 2020 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Moonsparkle Geplaatst: 8 mei 2020 Geplaatst: 8 mei 2020 Geef je water door die flesjes? Wat handig. Nog andere alternatieve ideeën ipv flesjes? Ik durfde het met de aankomende kou nog niet aan ze in de grond te zetten. Ik zet ze er donderdag of vrijdag in. Ik zie wel het beginsel van vruchten. Quote
Gianni1234 Geplaatst: 8 mei 2020 Geplaatst: 8 mei 2020 (aangepast) 1 uur geleden, rorror zei: Ik hoop dat je die kunstmestkorrels al eerder hebt gebruikt op zulke jonge tomaten planten. Mocht je kunstmest willen gebruiken, doe het op een dag dat je weet dat het de komende week a twee bewolkt, regent en niet warm is, met weinig zon. Anders zou het kunnen zijn, dat je planten binnen een paar dagen dood zijn. Ik zou persoonlijk niet eens een vol theelepeltje geven van dat spul aan zo'n klein plantje. Dus laat even weten hoe het gaat over een paar dagen, ik hoop dat ik het mis heb... Ik heb mij gewoon aan de richtlijnen gehouden. Over een are was het 6-8 kg. Dit is duidelijk veel minder dus heb ik amper een half kopje per plant gegeven (NB: berekend tot circa 50 gram). Ik heb een gigantische zak over waar praktisch niets uit is, dus ik heb niet overdreven of zo. Ik ben mij bewust van de gevaren van overbemesten. Verder is het een 'slow release' variant van mest. Ik laat het wel weten over een paar dagen. Maar ik ben eerder bang voor transplantieshock, ondanks dat ik voorzichtig was en de grond goed had bevochtigd. @Moonsparkle: Ja! Als je de dop eraf draait trekt het water naar onder. Je kan ook een soort van sweet spot zoeken tussen dop eraf en dop erop waarmee het langzaam weg loopt. Ik moet het aan deze kant ook nog even afstellen, maar het werkt zeker! 8 mei 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
rorror Geplaatst: 8 mei 2020 Geplaatst: 8 mei 2020 (aangepast) 50 minuten geleden, Gianni1234 zei: Over een are was het 6-8 kg. Are of Acre? Are= 60 tot 80g per vierkante meter Acre= 1,5 tot 2 gram per vkm Dus are is een goeie kop vol, acre een theelepel. Ik probeer even mee te rekenen voor me zelf, om duidelijk beeld te krijgen. 50 minuten geleden, Gianni1234 zei: Verder is het een 'slow release' variant van mest. Dan is het goed die vallen niet zoals andere kunstmest korrels direct uit elkaar als ze in contact met water komen. Van welk merk heb je die zak? Ik heb zelf die van Pokon slow release korrels, maar vind die extreem duur voor de hoeveelheid wat je krijgt. 8 mei 2020 aangepast door rorror 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Gianni1234 Geplaatst: 8 mei 2020 Geplaatst: 8 mei 2020 (aangepast) @rorror Are. Ik heb het zelf zojuist nog op de zak gecontroleerd, maar het is are. Dus een vierkante decameter. De norm was trouwens 8-10 kg per are, dus ietsje hoger zie ik. Quote Dan is het goed die vallen niet zoals andere kunstmest korrels direct uit elkaar als ze in contact met water komen. Klopt: ik had het eerder ook in een glas water gegooid om te zien hoe het weekt. Behalve dat het water redelijk snel verkleurt blijven de korrels van circa gelijke grootte, zelfs als je ze langer in het water laat. Het merk is.......Eurochem, Nitrophoska Special (12/12/17) . De zak is 25 kg en ik denk dat ie circa 15 euro kostte? Overigens heb ik wel één ding geëxtrapoleerd, te weten dat ik de normen voor aardappelen in acht heb genomen. Maar gezien hoe nauw verwant tomaten zijn aan aardappelen kon dat. Ik zag ook elders op het internet dat wel meer meststoffen voor tomaten ook voor aardappelen kunnen worden gebruikt, en dat normen praktisch hetzelfde zijn. NB: Dit kwam overeen met wat op de zak stond: https://eurochemagro.com/uploads/PDS_12-12-17SCl-2-8-TE_NPK_5545__Großbritannien.pdf#zoom=FitV 8 mei 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
RobO Geplaatst: 9 mei 2020 Geplaatst: 9 mei 2020 is dit de bekende blauwe korrel veel gebruikt in België? ik reken even mee: 8kg per are =8 kg per 100 m2 =80 g per 1 m2 net geplant is 1 plantje 100 cm2 dus 0,01 m2 dat zou betekenen 0,8 g per plantje uitgegroeid neemt de plant ongeveer 1 m2 aan wortelvolume 1 kopje is ongeveer 100 g mestkorrels 1 theelepel is ongeveer 2 g mestkorrels 1/2 theelepel is dan 1 g per plantje dus 1/2 theelepel in het plantgat is ok 80 g per m2 bij het planten is ook ok of zie ik iets over het hoofd? 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 mei 2020 Geplaatst: 9 mei 2020 (aangepast) Gelukkig hoef ik niet veel te rekenen met mijn liter compost, soep lepel as en eetlepel lavameel per plantgat😉altijd goed. En inderdaad lekker diep zetten de de blaadjes die onder de grond komen weghalen. @Gianni1234 ga je iedere keer die doppen af en opdraaien? Ik doe ook flessen en bijna net zo diep maar dan omgekeerd zonder bodem natuurlijk en met de schenk opening net onder de plant kluit zodat de tomaat nog wat dieper gaat wortelen. 9 mei 2020 aangepast door appelvrouw Spelfout Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Moonsparkle Geplaatst: 9 mei 2020 Geplaatst: 9 mei 2020 Kan iemand me helpen? Dit is m'n eerste keer tomaten. Moet ik hier nu iets van dieven en zoja welke stengel? Want juist aan de kleinste zie ik knoppen? Quote
JessicaL Geplaatst: 9 mei 2020 Geplaatst: 9 mei 2020 Ben ik weer, de moestuinleek, met een vraag over mijn tomaten. De plantjes gaan goed en zijn nu rond de 10 cm (de grote varianten tenminste, de Tiny Tim blijft natuurlijk ook kleiner) ... Nu belde een neef van mij gisteren, die ik 30 zaailingen cadeau heb gedaan voor zijn giga moestuin omdat ik veel te veel gezaaid had, dat ik niet moet vergeten de planten te enten anders krijgen ze geen vruchten. Hij gaf me een korte uitleg die niet lijkt op wat ik op internet vind over het enten van tomaten. De filmpjes die ik zag waren echt twee soorten combineren en hele stammen met planten hechten. Zoals hij het mij vertelde leek het meer alsof hij dieven bedoelde, maar is dat al nodig op zulke kleine plantjes? Kan iemand mij misschien verder helpen, waar moet ik op letten nu de plantjes elke dag een stukje meer de lucht in gaan. Quote
Saalk86 Geplaatst: 9 mei 2020 Geplaatst: 9 mei 2020 @Moonsparkle is het een determinate of interdeterminate plant? En als je dit niet weet, weet je welke soort of wat voor soort, bijv vleestomaat of romatomaat? En dan verder, misschien kun je foto van iets meer afstand nemen? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
jwedding Geplaatst: 9 mei 2020 Geplaatst: 9 mei 2020 20 hours ago, TomP said: Tomaten zijn vlugge rakkers maar zeggen dat het goed lijkt te gaan daags na het overplanten ... 😁😄 Bedoelde eigenlijk, ze gaan niet ineens superslecht. Geen bladverlies e.d. dus het is niet gëescaleerd 🤔 Het hele zwikje bij elkaar doet me toch een wat treurig aanzicht maar goed, we gaan zien hoe mijn eerste tomatenseizoen verloopt! @rorror Done! Quote
Moonsparkle Geplaatst: 9 mei 2020 Geplaatst: 9 mei 2020 Ja uhm super stomme beginners fout, met de verpakking dacht ik aan gewone trostomaten, nooit bedacht dat daar ook nog verschil in kon zitten. Maar ik had de verpakking dus weggegooid. Nog wat foto's iets verder weg Quote
TomP Geplaatst: 9 mei 2020 Auteur Geplaatst: 9 mei 2020 @Moonsparkle zoals Saalk86 aanhaalt, welke soort? Struiktomaat moet niet (minder) worden gediefd, stamtomaat zo goed mogelijk, eventueel 2 stammen kan nog Als je echt niet weet welke soort(en) je hebt dan hou je gewoon 2 stammen over. Is het stamtomaat dan zal je iets kleinere vruchten hebben en meer moeten bijvoeden als je in potten kweekt Zijn het struiktomaten dan zal je met 2/3 stammen wel minder oogst hebben @ JessicaL beide kan maar ik ga er van uit dat hij dieven wil zeggen Kan al heel jong ja, doe ik persoonlijk ook (klein 'wondje dan) als ik er niet mee verder wil, maar beetje zelfde als hierboven, hangt af van soort Tiny Tim bvb is struik dus slechts weinig dieven. Wil ik verder met de dieven dan laat ik ze wel veel groter worden want is dan de bedoeling van meer planten te krijgen en die zijn dan exacte kopieën Enten is idd de ene soort op de andere 'lijmen' (groeit terug aan elkaar) Daarvoor heb je onderstammen van een andere tomaat nodig, is dan een die resistent tegen bepaalde ziektes en veel groeikracht heeft Die onderstammen moeten +/- dezelfde dikte hebben dus als hij dat bedoeld en hij/jij nog moet zaaien dan ben je te laat voor de reeds beschikbare plantjes Quote
JessicaL Geplaatst: 9 mei 2020 Geplaatst: 9 mei 2020 @TomP Ik heb de Marmande Vleestomaat, de Roma Tomaat en de Tiny Tim. Laatste hoef ik dus niet echt te dieven begrijp ik, weet jij toevallig hoe het zit met die twee andere soorten? Moet de Tiny Tim wel uiteindelijk op een stok worden gebonden of kan ik die gewoon zo uitzetten? Quote
TomP Geplaatst: 9 mei 2020 Auteur Geplaatst: 9 mei 2020 12 minuten geleden, jwedding zei: Het hele zwikje bij elkaar doet me toch een wat treurig aanzicht maar goed, we gaan zien hoe mijn eerste tomatenseizoen verloopt! Tomaten zijn sterk en het is nog vroeg in het seizoen dus tijd om bij te trekken. Zullen mss geen showbeesten meer worden maar in 5l potten kunnen ze een tijd verder en zullen ze (al dan niet traag) herstellen. Geen voeding voorlopig en beperkte watergift van onderen. OF wil je wel showbeesten... Zoals men al voorstelde, gewoon enkele opnieuw zaaien nog meer dan tijd genoeg, betekend alleen iets later tomaatjes Quote
TomP Geplaatst: 9 mei 2020 Auteur Geplaatst: 9 mei 2020 @ JessicaL Marmande = stamtomaat dus goed dieven Roma = moeilijk! Is een groep waar meerdere soorten onder vallen ... meestal als stamtomaat te dieven Is het Romatomaat 'Roma' dan zeker stamtomaat - ja sorry verwarrend... Quote
JessicaL Geplaatst: 9 mei 2020 Geplaatst: 9 mei 2020 Haha het is inderdaad de Roma variant, dus die twee dieven. Dat doe je dan al vanaf het begin? (Sorry voor de vele vragen, ik wil het gewoon graag goed doen) Zo staan ze er nu bij (heb even foto gemaakt van de grootste plantjes) Quote
TomP Geplaatst: 9 mei 2020 Auteur Geplaatst: 9 mei 2020 Idd de Tiny Tim niet dieven (wel beetje om alles overzichtelijk te houden) Marmande en Roma Roma wel goed dieven. Teveel vragen kan nooit kwaad hé, heb hier ook al enorm veel geleerd (en nog) dus antwoorden doen we met plezier. Op jou foto's zie ik nog niets dat gediefd moet worden. De diefjes neem ik weg uit de oksels als ze enkele mm's groot zijn. Ik gebruik hiervoor zo een plastiek roerstaafje voor, heeft een scherp randje en is fijn, ik ga van blad naar boven toe. Als je te lang wacht dan worden het grote dieven, bijna minitomatenplantjes (soms nuttig en gewenst zoals ik al zei) maar na het wegnemen blijft er dan een grote wond over die de palnt vatbaarder voor ziektes en infecties maakt. Blijf gewoon vragen al je er nood aan hebt. Hier zal er altijd wel iemand antwoorden en dat is net het fijne van dit forum Quote
JessicaL Geplaatst: 9 mei 2020 Geplaatst: 9 mei 2020 Superbedankt Volgend jaar is mijn moestuingedeelte klaar en wil ik wat meer soorten tomaten planten. Ik kook enorm graag italiaans en het is bij verre mijn favoriete groente (of fruit, het is maar beetje welke definitie je eraan hangt ) Dus als ik dit jaar de redelijk standaard soorten goed krijg, krijg ik misschien volgend jaar wel een kasje om wat meer bijzondere soorten te planten Haha mijn partner ziet dit nog een beetje als tijd verdoen nu we nergens heen mogen. Quote
roeier Geplaatst: 9 mei 2020 Geplaatst: 9 mei 2020 Dieven zijn nieuwe scheuten/zijtakken die uit de oksels van de bladeren komen, maar in eerste instantie heb je alleen een hoofdstam. Ik geloof dat ik ook bij Moonsparkle alleen nog maar een hoofdstam zie. De meeste tomaten zijn van die doorgroeiers, dus dat dieven weghalen wel goed is, maar dat komt nog, en dan herken je ze ook goed. Quote
Gianni1234 Geplaatst: 9 mei 2020 Geplaatst: 9 mei 2020 (aangepast) 8 uren geleden, RobO zei: of zie ik iets over het hoofd? @Robo: Nee. Verder is dit wel roze korrel. Ik deel je berekening verder, behalve dan dat ik wat lager heb ingeschat omdat ik de korrels niet volledig over 1 m2 heb uitgespreid, maar in de bodem rondom (niet direct erop overigens) de planten. Dus het is eerder 50g per plant hier, redelijk uitgespreid rondom het plantgat. @Appelvrouw: Ja dat is nog een beetje uitvogelen aan deze kant. Maar alle flessen lopen toch langzaam leeg gedurende de dag met de dop erop. Je kan ook zien hoe sommige zich vacuum trekken, waardoor ze naar binnen gaan staan 😄 . Snel bewateren kan in ieder geval met de dop eraf (dan loopt het flink door). Dop eraf is meer druppelsgewijs, maar het verschilt per plant. Mogelijk trek ik de flessen er deze week nog eens uit om toch precieze boorgaten te maken, in plaats van de gaten die ik met de hand heb geperforeerd. 9 mei 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
Toto Geplaatst: 9 mei 2020 Geplaatst: 9 mei 2020 12 uren geleden, Moonsparkle zei: Kan iemand me helpen? Dit is m'n eerste keer tomaten. Moet ik hier nu iets van dieven en zoja welke stengel? Want juist aan de kleinste zie ik knoppen? Hier valt nog niets te dieven. De diefjes zullen pas later verschijnen in de oksels van de bladeren (zie zwarte cirkels) Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
thomassr Geplaatst: 10 mei 2020 Geplaatst: 10 mei 2020 Dit is mijn eerste keer dat ik kerstomaten aan het kweken ben, heb al veel geleerd en gigantisch veel gelezen. Maar wil toch even hier even mijn twee vraagstukken delen en kijken of ik het juist heb. Ik vermoed dat mijn plantjes wat last hebben van verbranding. Alleen als ik het beeldmateriaal vergelijk ziet de gemiddelde tomatenblad verbranding er net wat anders uit dan die van mij. Weet iemand of dit inderdaad verbranding van het blad is (zie foto's)? Ze staan in de vensterbank in WZW richting en iedere plant heeft wel van zulke bladeren. Als dit het inderdaad is, dan moet ik voor wat meer schaduw zorgen op het warmste moment van de dag. Ander iets is bepaalde voedingstekort? Wat mij niet het geval lijkt. Mijn tweede vraagstuk over het dieven. Zo heb ik gelezen dat je in de top van de plant niet direct hoeft te dieven aangezien dit nog allemaal in ontwikkeling is. Maar ik denk nu een dief te zien ontstaan in de top die later voor verwarring kan gaan zorgen. Zie de laatste foto met rode cirkel. Wat denken jullie? Laten zitten of deze eraf halen? Alvast bedankt! Quote
RobO Geplaatst: 10 mei 2020 Geplaatst: 10 mei 2020 zou wel verbranding kunnen zijn, als je er wat tegen doet moeten er geen nieuwe vlekken komen als het een schimmeltje is zullen de vlekjes uitbreiden en poederig worden, ik denk van niet dat is idd een dief, ik zou m laten zitten als het een struik-kerstomaat is Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.