Merel Geplaatst: 7 november 2019 Geplaatst: 7 november 2019 Beste mensen, ik heb me hier helemaal scheel gelezen over het gebruik van karton en mulch in de moestuin, maar ik kom er maar niet uit. Wij zijn verhuisd en zijn in de gelegenheid een moestuin(tje) bij ons huis te maken. De grond is nu keiharde klei en het deel waar we de moestuin willen maken is gras. Ik wil graag 6 bakken maken zodat het een overzichtelijk moestuintje wordt. Hoe pak ik dat het beste aan? Mijn idee is om de bovenste laag gras af te steken en 180 graden te draaien zodat het gras naar beneden ligt. Daarna een laag karton erop. Maar daarna? Ik heb stro, grasmaaisel en rietmaaisel liggen, maar ben ook van plan compost te halen zolang we dat nog niet zelf hebben. Bij de buren zou ik paardenmest kunnen krijgen. Mijn vraag is welke volgorde moet ik aanhouden en wanneer kan ik de bakken het beste voorbereiden? De klassieke manier van twee spaden diep spitten gaat me echt niet lukken dus ik zoek naar eenvoudigere oplossingen. Wie heeft hier ervaring mee en kan me vertellen hoe ik dit het beste aan kan pakken? Quote indefruitboomgaard
bonnie f Geplaatst: 7 november 2019 Geplaatst: 7 november 2019 Kijk even op YouTube naar filmpjes van Charles Dowding. Hij maakt bedden gewoon boven op het gras. Daar boven op heel veel compost. Dat kan je zo maar een bak werk schelen. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
weknow Geplaatst: 7 november 2019 Geplaatst: 7 november 2019 Kan in principe allemaal, maar met een grote MAAR. Je wilt een gezonde, voedzame grond opbouwen. daarvoor is verteerd, humusrijk materiaal de basis. Bovendien is het goed te weten hoeveel voeding er voor wat je er in wilt planten in zit c.q. in komt. Stap 1:Zorg dat je bodem vrij is van wortel onkruid. Zaadonkruid kun je later met schoffelen en uittrekken voor de zaadvorming nog wel kwijtraken, maar wortelonkruid ga je voeden en juist versterken, dus brandnetel, distel, kweek, zevenblad beter niet. Karton, mulchen met stro e.d. gaat dan ook niet echt helpen, tenzij je de bodem minstens 1 jaar, maar misschien wel 3 volledig bedekt houdt...tuinieren is dan zeer moeilijk. (Op den duur kun je door een dikke losse bovenlaag op harde klei wortelonkruiden wel makkelijker verwijderen, maar dat is typisch voor werken op echte klei) Mulchen met karton, gras, stro, bladeren, hakselhout, boomschors e.d. kan bij een moestuin die je aanlegt zeker helpen om bodem te beschermen, zaadonkruid te onderdrukken e.d., en voor een siertuin of niet intensieve tuin met vooral meerjarige planten (fruit, permacultuur, voedselbos...ookal omdat in een groter gebied apart composteren misschien te veel werk is daar) een geschikte werkwijze zijn, een moestuin vraagt veel meer en om een vruchtbare en voedzame bodem te bereiken is het een omweg. Stap 2: Werk met materiaal dat humusrijk is en al verteerd, vooral compost is Ideaal. Dat geeft je jaren voorsprong in bodemopbouw op karton, gras, stro, bladeren. Compost (vuistregel voor aanleg: 5 cm., dan enkele jaren 3 cm. en dan onderhoud met 0,5 cm gemiddeld.) Volledig verteerde verrotte paardenmest/koeienmest als er stro in gemengd is kan in plaats van compost, maar dan in wat dunnere laag. Karton, stro, gras, blad, houthaksel e.d. is nog niet verteerd....laat staan ook nog tot humus heropgebouwd, daarvoor is namelijk een goede verhouding noodzakelijk van ingredienten...dat duurt een aantal jaren en in die processen werken niet goed samen met groenten telen in een moestuin. Mulchen met onverteerd spul bovenop kan extra (hoewel compost een veel idealere bodembescherming is!!!) en als je bodem goed is helpen die verder te vormen, maar eigenlijk is die techniek van mulchen met niet verteerde materialen veel geschikter voor een tuin waar veel minder intensief gewerkt wordt. Bovendien als je er eerst, in geschikte verhoudingen gemengd, compost mee maakt werk je veel efficienter aan een moestuinbodem. Dit is de kortste weg, met snel succes als je op een zeer ecologische manier aan een goede moestuinbodem wilt werken. Binnen een paar jaar heb je een uitstekende gezonde en vruchtbare bodem, maar direct heb je al een bodem waar je met goed succes al een aantal minder veel/eisende groenten kunt verbouwen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
bonnie f Geplaatst: 7 november 2019 Geplaatst: 7 november 2019 (aangepast) Charles dowding raad 20 cm compost aan. Als je dat niet haalt, raadt hij vooral planten die sterk en groot zijn. Pompoenen, courgette, aardappelen, van die dingen. 7 november 2019 aangepast door Gast Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Merel Geplaatst: 9 november 2019 Auteur Geplaatst: 9 november 2019 Dank voor de reacties! Ik heb ervoor gekozen om een laag karton te leggen en daarop een dikke laag champost; vanwege het hoge gehalte organische stof. Het karton heeft een hele winter om te verteren en in maart hoop ik er dan de eerste plantjes in te zetten/zaaien. Ik ben benieuwd. Quote indefruitboomgaard
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.