henkg Geplaatst: 10 oktober 2019 Share Geplaatst: 10 oktober 2019 Bij hoogstam, eigenlijk bij alle oogst die hoger dan twee meter hangt, moet je de ladder op. Nadeel is dat je de geplukte oogst lastig kunt opslaan. Of je moet iedere keer met een handje vol de ladder af (en daarna weer op).Afgelopen zaterdag ging ik de druiven bij mijn zwager plukken. Hij past de “laissez faire” snoeiwijze toe. Op zijn Hollands: hij doet er al vele jaren helemaal niks aan. De trossen hingen dan ook tot vijf meter hoog. Men neme een vuilniszak. Knoop maken aan beide hoeken van de open kant. Halverwege de voorkant een horizontale knip aan één kant. Touwtje om de knopen van de vuilniszak, en klaar.Zo dus: Dat bleek perfect te werken. Beide handen vrij, en maar eens per een paar kilo de ladder af.Disclaimer: bij een val kan dat touwtje je ophangen aan de ladder. Ik schatte in dat de vuilniszak al bij een plotselinge belasting van meer dan 10 kg zou scheuren. Niet getest.(Kan natuurlijk nog veel mooier. Niet toen ik ik dit bedacht, pas een half uurtje van te voren.) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 10 oktober 2019 Share Geplaatst: 10 oktober 2019 Heel handy druivenmannen Ik ken ook de variant met een kwarkbak met twee gaatjes en daardoor een touwtje om je nek voor het plukken van bramen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.