Ga naar inhoud

Boerenkool nu al klaar...invriezen of niet?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

Mijn boerenkool is aardig de lucht in geschoten en lijkt mij klaar om gegeten te worden. De meningen van de diverse collega tuinders verschillen op het gebied van al dan niet invriezen na de (vroege) oogst.

Hoe verwerken jullie de te vroege boerenkool ?

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:
je kan het toch ook gewoon laten staan

Ja, het zal nog wel doorgroeien..is het herfstboerenkool?

Het geeft ook niet om het in de vriezer te doen..als je de grond ergens anders voor wilt gebruiken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
gaat het niet schieten dan? En ik heb er nu ook wel zin in !

Sorry, daar heb ik geen idee van, mijn boerenkool is altijd laat. Beter informeren inderdaad

Geplaatst:

Vorst over de boerenkool zorgt ervoor dat evt ongedierte gedood wordt, en de boerenkool wordt er wat zoeter door. Zetmeel wordt omgezet in suikers dat is wat ik er over weet.

Geplaatst:

Je hoeft niet de hele plant te rooien je kunt gewoon de onderste eraf halen en de rest laten groeien,

boerenkool waar nog geen vorst over is geweest doen wij ook in vriezer, meer dat het niet taai-ig smaakt.

Kun je dus gewoon oogsten waneer je erzin in hebt.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Vandaag boerenkool stampot gemaakt, met een texla aardappeltje 1 nachtje nachtvorst (in het vriezertje!).

Smullen maar !

Geplaatst:

Heerlijk, ja voor de vorst had ik de boerenkool zowat buiten kunnen laten

Geplaatst:

Nee bij mij gaan ze niet bloeien pas in tweede jaar als je ze na de winter ook nog laat staan.

Het idee van onderste bladeren plukken, komt denk ik van palm kool op een gegeven moment lijken de boerenkool palmpjes met

een kale stam en bovenop een pruik groen, persoonlijk vindt ik leuk om zo te oogsten omdat het er grappig uitziet en je meer opbrengst per plant hebt omdat ze doorgroeien.

Nuja ik ben gek op boerenkool en heb stuk of 5 soorten staan allemaal heel verschillend, rode, zwarte, groene enzv

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Boerenkool is lekker! Erg favoriet ook hier, maar ben blij dat die van mij nog klein zijn...ik ben er " geestelijk" nog niet aan toe om nu al boerenkool te eten, hoort voor mij echt bij kou en winter! Joh....ik moet nog op ZOMER vakantie! ))

Geplaatst:

Nee hoor, ik vermoed ook dat wouter herfstboerenkool heeft geteeld en jij waarschinlijk winterboerenkool, dat is wel een verschil.

Even a broken clock is right twice a day

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb wat boerenkool geplukt voor vanavond. Het is te veel en daarom wil ik de rest invriezen. Het liefste rauw omdat dat een hoop gedoe scheelt (ben lui vandaag). Hoe lang is de boerenkool op die manier houdbaar? T.z.t. wil ik de rest van de boerenkool ook invriezen en het zou zonde zijn als ik erachter kwam dat het op deze manier maar een maandje ofzo houdbaar is.

Wat ik ook nog niet helemaal goed begrijp is of de boerenkool de hele winter kan blijven staan, of dat die na een paar keer nachtvorst te hebben gehad van het land moet.

Geplaatst:

Bij mij ligt (een deel) een groot deel van de winter in de vriezer...ik denk dat het wel 6 tot 8 maand houdbaar is. Verder kan de boerenkool blijven staan totdat het weer warm wordt..maar hij groeit wel door! Als het warm wordt gaat hij denkelijk doorschieten, ik heb het alleen nog nooit meegemaakt want dan is de kool al op!

Geplaatst:

Hij kan inderdaad de hele winter blijven staan, ik probeer nu toch wel iedere keer wat te verwerken en in te vriezen, zodra er sneeuw valt en zeker als het zo'n pak is als vorig jaar dan is boerenkool zo wat het enige eetbare wat boven de sneeuw uitkomt en dat zien de ganzen ook!!Vorig jaar hadden ze alles opgevreten!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Dat klopt Koert, dat hadden wij ook,maar dan vraat van de hazen..het handige van rauw invriezen vind ik dat ( heb ik pas hier geleerd) je alleen de nerven eruit hoeft te halen..fijnsnijden niet nodig..als de kool bevroren is knijp je het zo fijn tussen je handen..spaart energie!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...