freggel Geplaatst: 5 augustus 2011 Geplaatst: 5 augustus 2011 Ik heb een klein laurierstruikje in de tuin staan. Kan ik hier de blaadjes vanaf knippen en aan de lucht laten drogen? Of kan ik van de winter verse blaadjes plukken als ik ze nodig heb? Quote blog/freggel/
appelvrouw Geplaatst: 5 augustus 2011 Geplaatst: 5 augustus 2011 Beiden denk ik Freggel...blaadjes drogen voor in je pot bij het gasfornuis ( gewoon een tak afknippen en ophangen) of vers als je zin hebt de tuin in te lopen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
freggel Geplaatst: 5 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2011 Ah, okee! Ik wist niet goed hoe het met laurier zat. Dank! Quote blog/freggel/
harmony Geplaatst: 9 augustus 2011 Geplaatst: 9 augustus 2011 Ik heb het wel eens geplukt en gedroogd, maar dan zag het er wel erg gedroogd uit, helemaal bruin, niet zoals je in de winkel koopt. Tegenwoordig pluk ik het en gebruik het meteen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 augustus 2011 Geplaatst: 9 augustus 2011 Ik heb het wel eens geplukt en gedroogd, maar dan zag het er wel erg gedroogd uit, helemaal bruin, niet zoals je in de winkel koopt. Tegenwoordig pluk ik het en gebruik het meteen. Monique, bij mij zijn ze groen gebleven..misschien iets met de soort? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 9 augustus 2011 Geplaatst: 9 augustus 2011 Als je ze in de zon droogt, worden ze bruin. Droog je ze (bijv als bosje in van dat bruine papier) in het donker, dan blijven ze groen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
harmony Geplaatst: 9 augustus 2011 Geplaatst: 9 augustus 2011 Mmm, misschien toch onbewust in de zon gezet, naast het gasfornuis, maar dat is dicht naast het raam op het zuiden. Nog een keertje proberen maar Quote
geedee Geplaatst: 9 augustus 2011 Geplaatst: 9 augustus 2011 Ik heb gedroogde blaadjes vermalen tot poeder; heeeeeel klein beetje (want smaakt sterk) gebruiken in gerechten waar je de hele blaadjes niet uit wil vissen.. Quote
Pestoman Geplaatst: 8 augustus 2017 Geplaatst: 8 augustus 2017 Zoekend bij google naar "zelf laurier drogen" regelrecht in dit oude topic beland.Mijn aldi-laurier gaat eigenlijk te goed, en is inmiddels vanaf de potrand 1 meter hoog.Tijd om af te knippen, en blaadjes te drogen ?Alleen vraag ik me af of dit het juiste moment is om te snoeien ? Gr, Erwin Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 augustus 2017 Geplaatst: 8 augustus 2017 Ik weet niet hoe anderen dat doen, maar ik oogst tegenwoordig gewoon alleen verse blaadjes..en af en toe wat meer om te drogen zodat ik in de winter niet naar de kas hoef. Het groeit allemaal weer lekker aan Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
de deerhounder Geplaatst: 9 augustus 2017 Geplaatst: 9 augustus 2017 Je kan vormsnoei doen met laurier, maar het is niet noodzakelijk deze te drogen voor consumptie.Ik laat laurier binnen, koel overwinteren en dat gaat al vele jaren goed, tegen de tijd dat hij niet meer naar binnen kan, zal ik een beschermd plaatsje zoeken in de tuin, laurier is niet winterhard. Quote
Pestoman Geplaatst: 10 augustus 2017 Geplaatst: 10 augustus 2017 @ Deerhouder >> Als ik het goed begrijp kan ik dus momenteel de toppen er uit snoeien ?Geeft ook meer mogelijkheden om hem in de winter binnen te zetten indien nodig.Verse bladeren heb ik wel eens gebruikt, maar voorkeur gaat uit naar het sterkere aroma van gedroogde blaadjes. Quote
Mellie Geplaatst: 11 augustus 2017 Geplaatst: 11 augustus 2017 Mijn laurier staat al bijna 20 jaar zomer en winter buiten (jeetje, wanneer ben ik in hemelsnaam zo OUD geworden??) De eerste jaren elke winter heel trouw ingepakt in bubbeltjesplastic, maar toen stond het ook in een grote pot. Dat heb ik al zeker 3 huizen niet meer gedaan. Dat is zo'n 8/9 jaar denk ik inmiddels. Hij kan dus gewoon buiten blijven hoor. In de Turkse tuin staat hij ook onbeschermd buiten en daar kan het met een beetje pech wel -25 worden. Ik knip overigens ook takken ipv alleen toppen, tegen motten. Ze liggen her en der op zolder en tussen kleding. Niet alleen handig in de soep dit goedje! Quote
speets Geplaatst: 12 augustus 2017 Geplaatst: 12 augustus 2017 Ook hier staat hij al bijna 20 jaar buiten, zonder afdekken.Ik heb hem in het voorjaar gesnoeid, maar hij groeit nu zo hard dat ik vorige week weer de lange loten eruit geknipt heb. Het snoeisel gaat hier in de compostton, anders gaan mijn kleren zo naar soep ruiken Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
angela († maart 2025) Geplaatst: 13 augustus 2017 Geplaatst: 13 augustus 2017 De mijne staat ook in de tuin gaat prima. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.