Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoihoi!

Ik heb al een klein glazen kasje, maar ik zou graag een wat grotere kas erbij willen hebben. Nu zag ik dit voorbij komen op Pinterest. En ik ben eigenlijk wel erg enthousiast over het idee! Nou vroeg ik me af of er mensen zijn die zelf een kas in de grond hebben. En ik ben natuurlijk super benieuwd hoe goed dit werkt! Ook vraag ik me af of dit nou ook nog beter werkt als je in de winter ook groenten wilt verbouwen. En zijn er nog andere +/- punten aan dit type kas? Tips over hoe je zo'n kas moet bouwen zijn ook erg welkom natuurlijk!

Screenshot20190925-20233114071569444791.jpgScreenshot20190925-2022060166061569444782.jpg

Geplaatst:

In koude winters heb je voordeel omdat de grond isoleert en de temperatuur zal hoger zijn.

Wel is in Nederland het water een probleem.

Mijn buurman op de tuin heeft een uitgegraven kasje. Hier mag je niet hoger dan 130 cm bouwen en hij wilde graag een tomaten kasje.

Hij heeft een cm of 50 uitgegraven.

Dat ging even goed totdat de wanden wegspoelden. Daar heeft hij daarna tegels tegen gezet en vorig jaar had hij mooie tomaten. Dit jaar was beduidend natter en zijn kasje liep vol water na een goede bui. Hij heeft in zijn kasje een put gemaakt met tegels om het water met de hand weg te kunnen hozen. Maar bij nat weer is er niet tegen op te hozen. Daarna heeft hij een pijp gelegd als afvoer maar omdat wij hoger op zandgrond zitten zijn er alleen greppels van een halve meter diep als afvoer zodat het water niet voldoende weg kan. Ook zit het grondwater hier bij veel regen niet zo diep door kwelwater uit de duinen.

Dit jaar had hij een tegenvallende oogst en dode planten omdat de wortels langdurig in het water stonden. Ook beweerde hij dat de meststoffen uit de potgrond spoelde die hij in het kasje had aangebracht.

Nu is de Achterhoek nog droger dan hier las ik dus misschien gaat het daar wel met een goede waterhuishouding.

Geplaatst:

Je zou inderdaad eerst moeten kijken hoe diep het grondwater zit.

Wij hebben hier ook wel eens over nagedacht, totdat we erachter kwamen dat het grondwater hier soms op 30 centimeter zit. Maar goed, een overdekt zwembad kan ook heel leuk zijn hoor.

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:
lijkt me kouder en donkerder dan een "gewone" kas, dus voor wat anders gebruik mi

Nope je werkt met de temperatuur van de grondmassa, dus in schouderseizoenen en winter warmer, in zomer koeler. Wat is je grond temperatuur op bijvoorbeeld 1 Meter? In de VS werken de Youtube dingen vaak beter, zo-ook de luchtgeisoleerde foliekassen, of de hete lucht solor heat lucht colectoren omdat je in veel gebieden veel instraling hebt dus dikke laag sneeuw, maar de zon warmt de koude maar geisoleerde kas alsnog 10-15 graden boven omgevingstemperatuur. Kun je in Nederland wel vergeten, koude kas is alsnog -2 bij -4 buiten. Ook zit je veelal niet direct in het grond water. Dat is het nadeel van -2 a -6 meter onder zeeniveau.

Voor toevoegen van thermische massa aan je kas in de vorm van watermuur ben je nu te laat, die warmt nu niet meer op. Maar je zit in de planningfase, dus een te overwegen optie?

@patrijs je buurman kan overschakelen op bakken teelt. Dichte bakken, want ze staan binnen dus afvoer is geen probleem, invoer juist wel. Eventueel die blikken en gronddoek truc waardoor je weinig water hoeft te geven, zonder ze te verzuipen, maar dat lijkt mij niet nodig:

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Als je daar geen waterdicht bak in maakt dan loopt hij gegarandeerd vol met water. Is het niet door grondwater dan wel door regen.

Zeker als je hem zo diep wilt maken als op de plaatjes. Dan zit je al zeker 1m60 in de grond wil je er niet kruipend doorheen moeten.

Leuk idee. Altijd succes verhalen en zelden of nooit foto's van hoe het na een jaar of 2 is of als het toch niet goed is gegaan.

Groetjes,

Bram

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...