Falaigai Geplaatst: 23 september 2019 Geplaatst: 23 september 2019 Ik ga deze week blauwe bessen zetten.Ik zit op zanderige grond in de kempen en ga er nog mulchen met dennennaalden. Maar graag zou ik er nog iets onder zetten dat nog een meerwaarde geeft...bvb krokussen zou ook al leuk zijn ... Wat zijn bodembedekkers of bloembollen die het goed doen op zure grond? Quote
rorror Geplaatst: 23 september 2019 Geplaatst: 23 september 2019 Muchen met dennenaalden zorgt voor een verhoogde zuurgraad in de grond, aangezien je zegt dat de grond al zuur is, is dat dan wel verstandig ? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
weknow Geplaatst: 23 september 2019 Geplaatst: 23 september 2019 1. Mulchen met dennennaalden is geen zuurmaker. Mulchen met blad of hakselhout of dennennaalden is wel nuttig om bodem te beschermen tegen uitdrogen en erosieachtige effecten door wind en regen. Als je grond zuur is van nature, prima voor die blauwe bessen. Verder geen dingen meer nodig voor zuurgraad. Mulchen met wat compost als voeding voor bodemleven en indirect als mest voor je planten is prima. Compost is licht basisch , maar de invloed daarvan op echt zure grond is verwaarloosbaar. 2. Meeste bollen zijn tolerant voor wat zuurdere bodem. Echt kalkminnend kan ik me zo alleen cyclamen voor de geest halen. Misschien ook daslook.... Maar onder de struiken zal het na bladvorming vrij donker zijn, dus moeten vroege bloeiers zijn. Ik zou zeker voor iets natuurlijks kiezen dat hier min of meer thuishoort en geen exotische planten. Persoonlijk zou ik voor botanische narcissen, vogelmelk of alliums gaan. Maar harde redenen heb ik daar niet voor. Je zou ook voor een ondiep wortelende bodembedekker kunnen kiezen, die in de drogere tijden van het jaar een soort plantaardige bodembedekker is en geen vocht-voedselconcurrentie voor je besjes. Ik gebruik daarvoor wel eens sedems, lieve/vrouwenbedstro, hondsdraf of spiegeleitjes afhankelijk van de standplaats. Maar ik den dat alleen die laatste echt goed gaan op zurige zandgrond. Er zijn er vast die beter daarvoor geschikt zijn, maar flauw om dat ergens te gaan opzoeken als advies aan jou, want ik heb er zelf geen relevante ervaring mee. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
mastert Geplaatst: 24 september 2019 Geplaatst: 24 september 2019 Hallo, ik denk er zelf over om cranberries/veenbessen en vossenbessen tussen mijn blauwe bes planten te gaan zetten. Ik heb nu al wat vossenbessen staan, al valt de productie tegen. Bij mij voelt het eetbare spoorbloempje (centhratus ruber), zich goed thuis tussen de blauwe bes struiken. Quote
harms1 Geplaatst: 28 september 2019 Geplaatst: 28 september 2019 Aardbeien zijn een goede combi met blauwe bessen http://www.houtwal.be/vakartikels/boekbesprekingen/goede_slechte_buren_combinatieteeltenfruit.htm Of 1 van de andere uit het rijtje Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.