Ga naar inhoud

Kruidentuin in de schaduw

Mimo

Aanbevolen berichten

Ik zoek tips om in mijn voortuin toch een vruchtbare tuin te creeëren. Het is een kleine voortuin op het noorden. Er komt weinig tot geen zon (hoog zomer alleen in de ochtend en in de avond staat er wat zon).

Nu vroeg ik me af wat op zo’n plek goed gaat. Ik heb uiteraard ook zoekfunctie en Google gebruikt maar lees veel verschillende dingen dat ik het overzicht een beetje kwijt raak. Dus zoek naar mensen die ook wat ervaring met bepaalde planten hebben. Het liefst willen we iets wat in de winter ook nog groen blijft.

Zelf zou ik graag onder andere tijm, rozemarijn, munt en lavendel planten. Zijn dit planten die dit ook aankunnen? En wat voor tips hebben jullie nog meer? Zou graag kruiden ook gebruiken om thee te maken of te verwerken in zeep. Gaan Citroenmelisse en kamille bijvoorbeeld goed in de voortuin?

En welke planten zijn juist heel goed, lekker en mooi die ik niet ken misschien?

Tips hoor ik graag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu juist tijm, rozemarijn en lavendel gaan niet werken vrijwel zonder zon; die willen zo zonnig mogelijk. Wat Rob al zegt, munt gaat wel. Bieslook wil ook nog wel, peterselie kun je ook wel proberen. Camellia ( blad/ thee ) wil ook wel. Citroenmelisse lukt ook wel, verliest iets van de sterke geur wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De inheemse blauwe bes (zure grond) en de Japanse gember zijn twee planten in mijn tuin die de schaduw echt prefereren. Er is een eetbare krulvaren die het ook goed in de schaduw doet. En de eetbare hosta is misschien ook het proberen waard?

Succes ermee. Ik hoop dat je toch wat leuks vindt voor je schaduwtuintje!

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...