Vipser Geplaatst: 16 september 2019 Geplaatst: 16 september 2019 Hallo,Sinds enkele maanden groeien er een tweetal pompoenen bij ons en ik vraag me af wanneer deze rijp zijn. Het steeltje van de ene is al enkele weken geel, niet echt droog of verdordt.. de steel van de andere (dichtste bij de plant) is nog groen. De stengel van de plant is nog wel groen, maar alle bladeren zijn uitgedroogd. Quote
roeier Geplaatst: 16 september 2019 Geplaatst: 16 september 2019 Wat ik in elk geval uit ondervinding weet is dat pompoenen nog maandenlang na de oogst aan smaak kunnen winnen, naar ik begrijp vanwege een doorgaande omzetting van zetmeel naar suikers.Als je met 'rijp' bedoelt 'lekker', dan vermoed ik dat je nog wel wat maandjes mag wachten voordat je je tanden erin zet. Hoe groter een pompoen, hoe langer houdbaar, schijnt ook. Dan zou ik ook verwachten dat een grotere pompoen er langer over doet om lekker te zijn. Ik heb wel iemand in een YouTube filmpje zien beweren dat als de hecht-armpjes rond de pompoen helemaal verdord zijn, je de pompoen er af mag halen. Dat lijkt me persoonlijk wat vroeg. Je hoort ook wel eens dat weer en wind de schil harder maakt, waardoor de pompoen langer houdbaar wordt. Dus ja... Persoonlijk haal ik ze er niet snel af als het weer nog aardig is, de laatsten heb ik er vorig jaar begin November afgehaald. Een klein beetje nachtvorst is niet zo'n probleem met die dikke schil die ze dan inmiddels hebben, maar als de temperatuur voortdurend op z'n Novembers is dan heeft het buiten niet zo veel zin meer, en als er eerder al veel regen is zou dat ook een reden geven ze binnen te halen.Ik ken de pompoen die je hier hebt niet, maar zo op de gok zou ik de eerste binnen halen als we een regenperiode krijgen, maar de tweede nog even laten. Nogmaals, dat is mijn gok. Quote
Flup Geplaatst: 16 september 2019 Geplaatst: 16 september 2019 Ik zou ze nog aan de plant laten, totdat alle bladeren verdord zijn en de steeltjes meer verdord / verkurkt eruitzien. Dat is het beste voor de smaak. Tenzij de muizen je pompoenen opsnoepen (zoals bij mij het geval is), oogst je het beste niet te vroeg. Quote
oscardevos Geplaatst: 17 september 2019 Geplaatst: 17 september 2019 Als je pompoensteel volledig is ingedroogd, dan zou ik niet weten wat de bijdrage is van de plant aan de smaakontwikkeling van de pompoen. De sapstromen staan dan stil. Narijpen aan de plant of of de tuintafel lijkt me dan niet echt verschillend. Op de tuintafel heb je een mooie droge ondergrond (aantasting via bodemschimmels uitgesloten) en is de kans op vraat of diefstal ook minder groot lijkt me. Quote
Vipser Geplaatst: 17 september 2019 Auteur Geplaatst: 17 september 2019 Ja, ik bedoelde inderdaad dat de bladeren aardig dor zijn, en dat ik daarom twijfel of er nu nog wat gebeurd. Quote
Patrijs Geplaatst: 17 september 2019 Geplaatst: 17 september 2019 Wil je hem slachten dan kan je hem oogsten, hier gebeurt niet veel meer.Moet die bewaart worden dan voor de eerste nachtvorst binnenhalen. Door zonlicht wordt de schil harder en is de pompoen beter te bewaren. Quote De moestuin van Patrijs
Vipser Geplaatst: 20 september 2019 Auteur Geplaatst: 20 september 2019 Met slachten bedoel je opsnijden om te eten denk ik, of niet? En om te bewaren voor Halloween oid? We willen hem verwerken in een soep ofzo inderdaad. Nu zal degene op de laatste foto niets meer doen begrijp ik?Zit ik alleen nog met de pompoen waarvan het steeltje nog groen is. Komt dat nog goed of is hij al te eten?De bladeren daarbij zijn ook zo goed als droog (wat je op de foto ziet zijn meerendeels bladeren van een courgette). Quote
Erny Geplaatst: 20 september 2019 Geplaatst: 20 september 2019 Ik zie vooral dat je erg veel last van meeldauw hebt op je pompoen- en courgetteblad.Als je dit volgend jaar kan tegengaan (zie zoekfunctie) dan is het groeiseizoen nog wat langer. Pompoenen kunnen, mits goed afgerijpt, maanden goed blijven. Dus kun je lekker met de kerst een pompoensoepje eten oid. Of nog ver daarna. Dus is het belangrijk om ze niet te snel naar binnen te halen. Ook belangrijk voor de smaak. Quote
RobO Geplaatst: 21 september 2019 Geplaatst: 21 september 2019 en de soort kiezen op bewaren: onze jumbo banana bijvoorbeeld bewaren 1 jaar en worden na 0,5 jaar steds zoeter en smakelijker Quote
Flup Geplaatst: 22 september 2019 Geplaatst: 22 september 2019 Klopt inderdaad wat RobO zegt. Wij hebben nu nog steeds 2 Pink Jumbo Bananapompoenen van vorig jaar liggen. Eentje moet wel snel opgemaakt worden, maar de andere is nog helemaal goed. Butternut bewaart ook heel goed, vind ik, terwijl de uchiki kuri dan weer totaal niet goed bewaart. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.