Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vakantietijd: Zaadjes 'uit den vreemde" meenemen?

geedee

Aanbevolen berichten

Ook in het buitenland vergrijp ik me altijd aan de zaadjes van planten en bomen in de parken en vrije natuur tijdens wandelingen. Zo kreeg ik 'n keer een of ander nootachtig zaadje uit curacao aan de gang (helaas geen foto van en in middels ter ziele) maar die voelde zich blijkbaar toch niet thuis ook al stond ie binnen.

Wel plantjes uit luxemburg en frankrijk deden het altijd goed , maar die kon je dan ook (bleek achteraf) gewoon in Nederland ook kopen.

Ben benieuwd of jullie wel geslaagd in zo'n buitenlands experiment.

vertel vertel vertel!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat deed ik ook, nu niet meer omdat het risicos met zich mee brengt voor de natuur en eigenlijk niet mag.

Ik heb nu binnen 2 inmiddels kleine boompjes en een palm staan uit egypte.

De bomen worden torenhoog en geven prachtige oranje bloemen maar ik ben er nog niet achter wat het is. De palm staat heel zielig, staat al 6 jaar in dezelfde pot daar moet ik eens wat aan doen.

De zaadjes van de bomen waren heel mooi, zo hard als steen en met een streepje, ze zaten in een peul van zo'n 60 centimeter.

Ik zaaide ook van de palmen waar de eetbare oranje vruchtjes aankomen maar die zijn niet gekiemd.

Verder stop ik wel eens fruitpitjes in de grond, ik had een leuk mangoboompje maar is dood gegaan na een paar jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een paar zaden meeneemt van een gewone plant is het niet zo erg.

Maar als je trossen zaden van zeldzame planten meeneemt is het wel logisch dat dat niet mag.

Zo zijn in Australië een groot deel van de best zeldzame grasbomen weggeroofd en ergens anders verkocht,

nu mag dat gelukkig niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op Gomera ooit een klein agavetje uitgestoken en meegenomen. Het plantje staat al 10 jaar in een klein potje. Het eerste jaar kwam er in de zomer bij de agave in de pot een druif-achtig plantje uit, die druif groeit nu tegen mijn schuurtje op..geen vruchten, maar wel uit het prachtige Gomera-paradijs...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Ja is s nachts 22 graden maar niet vochtig warm...regent hier maar 6 dagen per jaar en het is een beetje een maanlandschap....groeit niet zo veel ....grotendeels cactussen en agaves en palmbomen

Gisteren trouwens in een restaurantje hele kleine scherpe pepertjes die in zijn geheel in mijn kipschotel zaten, maar even aan de kant gelegd. Vroeg de kok wat dat voor een pepertjes waren die hij mee gekookt had, kwam die prompt met een handjevol verse aan......Dus weer ruil materiaal en zaadjes

Volgens hem was het een Ndungu

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k Heb net een tv programma gekeken over de douane in Australië

daar moest een man een speelgoedbeertje gevuld met lijnzaad achterlaten omdat daar geen zaden meegenomen mogen worden, de man kon het beertje na de vakantie weer ophalen als hij dan een bedrag van 30 dollar betaalde...

Er kunnen vreemde ziekten e.d. verspreid worden door zaden zeggen ze daar

Ik heb ook wel eens zaadjes meegenomen uit andere landen maar het is nooit echt een succes geworden helaas

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja australie ingaan ....is een geval apart....is een eiland en ze hebben veel lesgeld betaald toen er ineens konijnen waren zonder natuurlijke vijanden. Zelfs je schoenen mogen geen aarde meer bevatten aan de onderkant (ook niet aan de binnenkant ) ivm europese bacterien of virussen die de planten(fruit oogst) aldaar kunnen aantasten.

maar de zaadjes die ik hier verzamel, worden ook gewoon ge exporteert naar spanje en de rest van europa....is gewoon leuk dat er straks pepertjes groeien uit een restaurantje van vakantie in mn huiskamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

bij een vakantie in spanje heb ik eens palmpitten meegenomen die daar lagen

er is ook een palm uitgekomen nu ongeveer 5 jaar oud

heb ook eens een stuk cactus ( schijfcatus meegenomen dat afgebroken was .bij thuis komst ingeplant het dat ding heeft gewoon wortels gekregen

heb hier ook nog wat zaadjes liggen die ik meegenomen heb van de afgelopen zomer vakantie in spanje welke dat het zijn ??

maar als iemand interesse heeft stuur maar een pbtje

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Ook ben ik wel thuis gekomen met van alles uit de vreemde...een zak vol jeneverbessen uit de Haut Alpes, vetplantjes van de rotsen aan zee, zaden van mooie blauwe ipomea en kleine springbalsamien..de jeneverbessen om te eten, van de rest maar afwachten of het wat doet.

O, en een bergje perzikpitjes uit verrotte onder een boom. Maar misschien lagen die perziken daar omdat ze niet te eten waren, zegt manlief

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een grote boom was, waren de mensen misschien al helemaal voorzien van perziken...dus gewoon proberen...over een jaar of 5 weet je het zeker

Het was bij een gite die we gehuurd hadden, we lazen ergens dat mensen het fruit niet op konden, maar dat kon ook slaan op de appelen perenbomen die er stonden..risico gewoon genomen, en er moet eerst nog een plantje uitkomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 maanden later ...

Mijn mooiste en lekkerste fruit komt,...inderdaad uit... den vreemde, waar ik ook kom, als souvenier breng ik altijd wel iets bijzonders mee, of het nu een pit, stek of ent is welke soort in NL niet te koop of te krijgen is probeer ik aan het groeien te krijgen.

In de meeste gevallen zijn er fruitboompjes met vruchten uit voort gekomen, kersen, perziken, nectarines,.. een stukje 'Middelandse zee' in m'n eigen achtertuin! Hoor ik nou dat dit niet mag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou dat niet mogen? Heerlijk toch? een vakantie achtertuin

Ik heb toevallig vorige week een aantal cherrytomaatjes gezaaid afkomstig van..........................

mijn bord in een restaurant in Haria - Lanzerote.

Ik heb daar ter plekke de zaadjes uit zitten halen en in een papieren zakdoekje mee naar huisje genomen. Misschien zijn het gewone cherrytomaatjes die je hier ook overal kunt krijgen...maar voor mij zijn het canarische-eilanden-tomaatjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik zou zo'n tafelgenote eerder toelachen, waar vindt je nog zo'n vrouw die met een papieren zakdoekje vol met pitjes erg tevreden het etablisament uitloopt? Ken dames welke je amper blij maakt met een paar schoenen van 250 euries....hiha

Nou dan zal je die dames met dure schoentjes vast niet in de moestuin zien

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee ik heb al jaren dezelfde bergschoenen mee op vakantie en heb die ook in de tuin aan en tegenwoordig een tas met een apart vakje met lege papieren zakjes en een pen.......schrijf ik fijn het nr van de foto op die ik maak van de zoveelste onbekende struik waarvan ik zaadjes pluk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen jaar heb ik in een Franse (bezoek-)siertuin van alles meegenomen. Het begon met protest van mijn reisgenoten. Maar al snel bood iemand mij een zakdoekje aan toen de mijne op waren, en nog even later kreeg ik allerlei "deze zaden zijn ook rijp, wil je die ook?".

Ben heel benieuwd wat ervan opkomt.

In de supermarkt heb ik ook poiree (dacht ik) gekocht. Volgens mij is dat paksoi. Hebben ze ook in NL, maar Franse is leuker. (en die van het jaar ervoor heeft het heel goed gedaan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...