Ga naar inhoud

Knoflook seizoen 2019-2020

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

48892772141_c5fdff05d0_o.jpg

Hier heb ik 2 weken terug de Wonha gepoot. Ik moest af en toe een popoenslinger optillen om een teen de grond in te krijgen. Gelijk wat bladmulch erover. Tot Augustus stonden hier tuinbonen, die deden het goed en zullen de grond niet hebben uitgeput, dus ik heb er alle vertrouwen in.

Ik verwacht dit ras pas in Januari boven, de wortelvorming zal wel lekker op gang zijn gekomen, maar het spruiten vanuit het topje gebeurt pas na máánden bij Wonha.

Of het intussen ophoudt met regenen betwijfel ik, maar mijn bedden kunnen veel water hebben.

Geplaatst:

Tot nu te heb ik drie knoflooksoorten in de grond staan:

Guatamalan Ikeda -softneck

Rose de Lautrec -hardneck

Ophio -hardneck

Ik zie dat hier ook wordt gesproken over andere aanduidingen, zoals Creole, Silverskin enz, dat vind ik tot nu toe vrij verwarrend dus ik hou het maar bij hard en softnecks Hardnecks worden aangeraden voor ons klimaat. ook wordt er gesproken over spiraalknoflook als de bloemen zich in mooie spiralen draaien

Nog te planten: germidour en zijn witte broertje hier uit het noorden.

Olifantenknoflooktenen als teelt voor de prei zitten ook al enkele in de grond, de solo`s voor de bollen van volgend jaar nog niet.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja, verdorie.

Ik was nog niet van plan om te planten, te nat en te vroeg met gematigde klimaat hieraan de kust.

Maar omdat jullie al bezig zijn kan ik natuurlijk niet achterblijven en heb ik vandaag twee rijtjes eigen oogst en een reuzen? Siberische knoflook (hardneck) geplant. Dit op grond bemest met compost. De rest gaat straks op arme grond, maar die moet nog gespit.

Het restant, een teen of twintig heb ik ondiep in de platte bak geplant voor verse knoflook in de lente.

En de kleinste teentjes gaan zo in een pan pastasaus.

Geplaatst:

Helaas is mijn klei hier nog te nattig, moet toch een paar passen maken. Maar eens wat pallets uit elkaar trekken en de planken gebruiken om druk te verdelen ofzo.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Knoflookteentjes in bakken gaat altijd wel goed, dat doe ik ook (in een cementkuip) naast de vollegrond teelt.

Ik zag net dat Vreeken nog olifantenknoflook had. Wil ik heel graag hebben, maar durf daar niet te bestellen vanwege de lange verzendtijd, ik wil het wel binnen 1 maand kunnen poten. Het is hier vrij nat, maar de zandgrond maakt dat de grond wel bewerkbaar is gelukkig.

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik heb mijn knoflook een paar weken geleden al geplant (zandgrond) en het staat al boven! Ophio, dat is voor mij een nieuw ras en Purple Haze.

Ik vind dat groente ook mooi mag zijn dus ga ik voorkrullen in de knoflookstengel. Deze soorten maken ook zaden en die plant ik dan weer rond mijn fruitbomen. Het leek me wel goed om nu weer eens met nieuwe bollen te beginnen dus ik heb wat bollen besteld.

Wat me bij het bestellen wel opviel was het enorme verschil tussen de prijzen en de verzendkosten. Ik wilde eigenlijk eerst bij Vreekens bestellen maar die rekent 10 euro (!) verzendkosten. Van schrik heb ik de knoflookbollen in de winkelwagen laten zitten en dan krijg je tegenwoordig een mail van Vreekens, waarom je de bestelling niet hebt afgerond. Daar heb ik op gereageerd met de opmerking dat ik de verzendkosten echt veel te hoog vond. Toen kreeg ik deze reactie:

Wij houden onze verkoopprijzen zo scherp mogelijk en gaan in onze calculatie ervan uit dat de goederen worden opgehaald in de winkel. Dit in tegenstelling tot veel collega's, die in hun prijzen al een stukje van de transportkosten stoppen, zodat hun uiteindelijke portokosten goedkoop lijken te zijn.

Onze berekening van € 9,90 bestaat uit 3 delen: porto + verpakking (een doos kost al snel € 1,50 - € 3,00) + administratiekosten. Het is een eerlijke berekening van gemaakte kosten.

Tja, ik heb even gegoogeld en ik kwam op een fractie van de prijs uit voor de kartonnen doosjes. Eerder onder de 1 euro per stuk. Dit heb ik ook weer teruggemaild maar daarop kreeg ik geen reactie. Uiteindelijk heb ik voor een lagere prijs, zowel voor de knoflookbollen als de verzendkosten ergens anders dezelfde soorten besteld. Dus geen verborgen transportkosten ed. Ik vind dit tamelijk absurd eigenlijk. Wat vinden jullie hier nou van?

Ik hoop dat dit niet teveel off topic is, maar ik weet ook niet waar ik het dan wel moet plaatsen.

Groet, Mariska

Geplaatst:

Ja ik heb me er ook over verbaasd. Wij verschepen met postnl pakjes voor ongeveer 4 euro inkoop, en 2 pakjes in dezelfde levering is 2e pakje de helft ofzo. Dozen is centenwerk.

Ik ga deze week de knofloken poten.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

@Mariskah Ik betwijfel ten zeerste dat jouw knoflooksoorten "zaden" geven. Denk dat je bulbines bedoelt die in de bloembollen groeien.

Geplaatst:

Zo, de bollen zijn in huis:

2019102117390029651571836099.jpg

Zeven a acht grote tenen per bol:

2019102214025435711571836097.jpg

Soort: de gewone Spaanse van AH, die heb ik altijd, als enige. Doen het altijd goed, bewaren redelijk goed.

Deze week (bonus aanbieding): 0,89 per twee bollen.

Nu nog het bed opmaken. Morgen lijkt een perfecte tuindag te worden.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik heb gister heel enthousiast gepoot op mijn bed....maar niet helemaal aan de pootafstanden gehouden. Ik had de 10x10x10 in het hoofd.

Ik heb ze 6,5cm diep dus niet 10....afstand in de rij 12,5cm en versprongen gepoot, dus pootgat 2e rij tussen eerste en tweede pootgat eerste rij gedaan, is amper 15 cm. 3 rijen.

Zal dit problemen opleveren?

Echt bij de transsylvanian hele dikke tenen. Ik had zo die 2 bollen bij elkaar en dacht hmm als ze echt zo groot worden dan staan ze wel wat kort op elkaar.....

Wel redelijk open en doorwaaiend.

Met zelfgemaakte tool gepoot, oude verfstok, paar pallet plankjes een afstand poter gemaakt.

IMG2019102410320583321571991696.jpg

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Ik heb altijd gedroogde knoflooktenen gebruikt als pootgoed. Vandaag heb ik knoflook gepoot van verse knoflook, nota bene uit de supermarkt Heeft iemand hier ervaring mee en of dat het nog uitmaakt (gedroogde versus verse variant)?

Geplaatst:

Ik heb van een professionele knoflook teler uit de Wieringermeer geleerd dat ze plantknoflook drie weken later oogsten als consumptieknoflook i.v.m. de ontwikkeling van de kiem in de tenen. Die is in de keuken niet gewenst en bij het planten een pre.

Verse knoflook wordt nog eerder geoogst, en zal een nog minder ontwikkelde kiem hebben.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Geplaatst:

Ik zou me eerder nog afvragen of het tijdpad wel klopt. Het kan lente knoflook zijn, dus het voorjaar erin, en nu de oogst. Of het kan nog knoflook uit Zuid Afrika zijn, waar de seizoenen omgedraaid zijn. Ik vermoed het eerste, maar een land van herkomst wordt in de supermarkten die ik ken altijd wel vermeld.

Hoe dan ook heb ik er weinig vertrouwen in, en denk dat het op hetzelfde neerkomt als een vers gerooide aardappel poten; er gebeurt op een gegeven moment wel wat, maar je probeert iets wat tegen de cyclus ingaat.

Geplaatst:

Kent iemand deze knoflook ?

knoflook127691572200707.JPG

Ik zag ze vanmiddag bij de Lidl liggen. Kleine knoflookbolletjes die opvielen door hun keurig ronde vorm. Van de meeste bolletjes laten de groeipunten zich al zien zodat ze vrijwel zeker aan de groei gaan als je ze in de grond zet. Met een prijs van 1.49 euro per 150 gram, ongeveer 10 euro per kilo dus, zijn ze relatief duur al hoeft dat nog niet te betekenen dat het vergeleken met andere knoflook iets bijzonders zal zijn.

knoflook261601572200710.JPG

Bijzonder is in ieder geval wel dat als je ze doorsnijdt er geen teentjes aanwezig zijn. Het bolletje is een compact geheel met maar één groeipunt. De typische knoflookgeur is vrij sterk.

Het lijkt mij de moeite waard ze eens te gaan telen. De vandaag gekochte bolletjes plant ik morgen in een bak zodat ze in de winter bij erg lage temperaturen in de kas gezet kunnen worden. Morgen haal ik nóg een netje dat in principe bedoeld is om tot het voorjaar te bewaren en dan te poten.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Geen Olifant knoflook, misschien niet eens een specifiek ras, maar eerder 'mislukte' knoflook omdat het zich niet heeft gesplitst in tenen.

Er zijn gebieden waar dit door klimatologische omstandigheden makkelijker gebeurt. Bij ons zal het zich wel splitsen, ik denk dat je redelijk normale bollen met tenen gaat krijgen.

Ik ben wel benieuwd wat er precies gebeurt, ik zie dit soort bolletjes al een paar jaar bij de Lidl, maar heb de behoefte om hier zelf mee aan de slag te gaan kunnen weerstaan.

Geplaatst:

Soloknoflook wordt dit genoemd.

Ik weet niet wat de soortnaam is, maar zo wordt het in elk geval verkocht bij ah jumbo enz enz.

Ik heb vandaag dan ook eindelijk de knoflook gepoot. Ik ben trots op mezelf hoe methodisch ik te werk ben gegaan. Normaal stop ik iets in de grond en schrijf snel een prikker erbij. Nee, mevrouw heeft vandaag per knoflook gekeken hoeveel tenen er waren en er kaartjes bij geschreven. Pas toen dat allemaal klaar was, ben ik gaan poten.

In de voortuin de rasloze.

Ik heb een poosje geleden bij een groentewinkel mega bollen knoflook gezien. Ik had er 4 gekocht met als doel te poten. Dat bleken 56 tenen te zijn.

312ef8c707d431a5fb381a8bac8ad98f.jpg

Dan heb ik nog 5 bollen supermarktknoflook gepoot. 64 tenen. Een stuk kleiner. Of ja. Gewoon normaal formaat eigenlijk, maar klein in verhouding met de knoflook van de groenteman.

Olifantenknoflook had ik 1 nieuwe bol gekocht voor €12,50. Die had 1 mega teen en de rest waren groot, maar geen gigantor zoals die ene. De grootste die ik heb gezien! 7d42799312817e678f263536fcf447e2.jpg

11 tenen in totaal en 11 x broedbollen die al een aardig formaat beginnen te krijgen

Ik ben 2 tenen kwijt geraakt.... zo zonde. Opgegeten denk ik. Pissebedden eten ook knoflook. Leuk.

19 x Dauvage

24 x german extra hardy

27 x simonetti

18 x morado

4 x inchelium red

11 x pskem

8 x oosterdel

4 x kransnodar white

1f4670943c21b941123700db1b44f53b.jpg

Ik heb nu al zin in alle knoflookpasta die ik met het loof ga maken en de oogst zelf.

Trouwens, een gedachte die spontaan binnenvliegt. Nu ik een grote olifantenknoflook heb gezien, vraag ik me overigens wel af wat ik ermee moet. Wat doe je met een halve kilo knoflook wat gepeld is?? Hoe gebruiken jullie het? Mijn eigen oogst is nog een kleine bol, maar als het vooruitzicht zo belachelijk groot is, vraag ik me af wat je ermee moet doen.

Geplaatst:

Ik lees net het topic over olifantenknoflook en lees dit op blz 13 van persica. De solobollen hierboven genoemd schijnen mini okifantenknoflookjes te zijn, aldus P

Ik zie dat er veel belangstelling is voor deze knoflook, om wat misverstanden uit de weg te ruimen en omdat deze Olifanten knoflook voor iedereen op een makkelijke manier te bemachtigen is wil ik hierbij wat aanvullende info geven.

Allereerst wat theorie, de kleine broedbolletjes welke onderaan de dikke bol groeien, kunnen geplant worden, maar,... na het eerste groeiseizoen groeien hieruit enkel 'single' bolletjes, dus géén teentjes dus nog géén mega bol, een jaar later wanneer deze 'single' bollen geplant worden groeien uiteindelijk de mega bollen met hierin 5 grote tenen.

Nu het goede nieuws: binnenkort kun je in verschillende supermarkten, waaronder Lidl, kleine rieten mandjes met daarin 'single' bolletjes knoflook kopen.

Men geeft er allerlei fantasienamen aan maar,....... dit is dus OK oftewel OlifantenKnoflook, bolletjes van 1 jaar oud dus.

Wanneer deze uitgeplant worden zullen ze uitgroeien tot Mega grote bollen

Op deze manier kun je ook aan OK komen, alleen duurt het een jaartje extra.

245cb2e53521372003171.jpg

33dhycn18821372003172.jpg

Vr. gr.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...