Nielsmeboer Geplaatst: 11 augustus 2019 Geplaatst: 11 augustus 2019 hallo ik zit eraan te denken om volgend jaar voor een deel zelf het voer voor de kippen te gaan verbouwen.maar nu zit ik met het volgende, wat ga ik verbouwen en hoe ga ik het bewerken zodat ik het zolang mogelijk houdbaar kan houden? ik zat te denken aan mais en dan de volledige plant door de tuin hakselaar te halen.zou dit fijn genoeg zijn voor de kippen en hoe maal ik de volledige kolf want die past niet door de invoer. iemand nog tips om andere groenten te verbouwen als voedsel voor: - kippen- schapen- paarden we zitten te denken aan: mais/voederbieten/voerwortels Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 augustus 2019 Geplaatst: 11 augustus 2019 Prima idee. Wat mais betreft ligt het eraan wat voor kippen je gaat houden voor het vlees of voor het ei. Want als het je bedoeling is veel eieren te verkrijgen dan beter granen voeren i.p.v. veel mais, daar worden kippen vet van en vette kippen leggen minder zo heb ik geleerd... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nielsmeboer Geplaatst: 11 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2019 Wat voor granen zou ik dan aan moeten denken? Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 augustus 2019 Geplaatst: 11 augustus 2019 Tarwe haver en rogge? Gerst schijnen kippen niet zo dol op te zijn. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Trea Geplaatst: 11 augustus 2019 Geplaatst: 11 augustus 2019 Mais kan prima voor erbij. M.n. in de winter is dat goed om bij te voeren. Je kan ook denken aan hooi (maaisel van onbespoten gazon/grasveld). Maar zolang t niet vriest kun je in de winter ook vers gras geven. Dat is ook voedzamer dan gedroogd. Zonnebloemen gaan ook goed voor bijvoeding. Het lijkt mij lastig om granen te oogsten. Maar als je handwerk niet schuwt en een dorsvloertje maakt kan dat natuurlijk wel. Ik zou sowieso kippenmeel of korrel als basisvoedsel aanhouden en eigen oogst gebruiken voor erbij. Quote
tuinLB Geplaatst: 12 augustus 2019 Geplaatst: 12 augustus 2019 Neem een zak volledig kippenvoer en kijk wat daarin zit. Dan heb je een basis van welke granen etc. Je zou kunnen gaan verbouwen. Nog beter neem een aantal verschillende zakken kippenvoer om te kijken wat er allemaal in zit. Let wel op de verhoudingen en de voedingswaarde van de verschillende producten. Quote
Nielsmeboer Geplaatst: 13 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2019 De kippen krijgen een weide om in te lopen waar ze zelf het grootste gedeelte bij elkaar mogen scharrelen. Daarnaast een volledige legkorrel in het nachthok. Als afwisseling wilde we inderdaad maïs/tarwe verbouwen om ze zo wat bij te kunnen voeren als lekkernij. Zonnebloemen zijn ook een goed idee! Iemand een idee hoe ik het makkelijkste de maïs van de kolf krijg zodat ik het makkelijker kan bewaren? Quote
Patrijs Geplaatst: 13 augustus 2019 Geplaatst: 13 augustus 2019 KLIK HIER of Hier voor wat ideeën. Quote De moestuin van Patrijs
Jorieke123 Geplaatst: 13 augustus 2019 Geplaatst: 13 augustus 2019 Om voedermaïs van de kolf te krijgen hebben wij een mooi oud gietijzeren molen gekocht op marktplaats. Je kunt ze ook nieuw kopen zie ik, 'tegenwoordig' (toen wij er 1 zochten kon ik ze niet nieuw vinden...) : https://www.westfalia.eu/nl/shops/landbouw-dier/jacht-en-bosbouw/alles-voor-wilde-dieren/voer-en-lokmiddelen/1538437-machine-om-mais-van-de-kolf-te-halen.htm De kolven moeten dan goed droog zijn. Je kunt hier kijken wat wij zoal al hebben verbouwd voor onze dieren: in-het-groot-f52.html Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.