prinske86 Geplaatst: 30 juli 2019 Geplaatst: 30 juli 2019 Hallo allemaal, Ik heb afgelopen winter een paar eiken uit mijn tuin omgezaagd (er staan er nog steeds genoeg!) en het hout 10m van mijn huis opgestapeld. Nu was ik begonnen met fijnzagen en zag ik dat het hout helemaal vol zit met larven. Nu is mijn vrees dat dit de larve is van de houtboktor. Is dit dan reden voor paniek?? Kan ik hier nog iets mee doen? Ik was van plan het te gebruiken voor mijn kachel, maar vinden deze beesten niet ondertussen hun weg naar de houtconstructie van mijn huis?? Het hout afvoeren is haast geen optie, het is misschien wel 10 kuub Zie foto's hier onder Quote
prinske86 Geplaatst: 31 juli 2019 Auteur Geplaatst: 31 juli 2019 ik denk t wel, heeft ie stipjes? Alleen helemaal voorop de kop een klein zwart stipje. Hij lijkt iets witter te zijn dan de larve van de huisboktor. Ik zit nu te denken aan de 'veranderlijke boktor'. Hij zit namelijk in eikenhout, waar een huisboktor misschien niet snel in zou zitten. Ik hop dat iemand het met meer zekerheid kan zeggen en kan aangeven of ik actie zou moeten ondernemen. Quote
Roelie Geplaatst: 1 augustus 2019 Geplaatst: 1 augustus 2019 Zo gauw je hem in de kachel stopt is de vraag, het probleem, opgelost.... Quote
Flup Geplaatst: 1 augustus 2019 Geplaatst: 1 augustus 2019 Hebben wij ook als het gekochte stookhout te lang buiten ligt. Gewoon opstoken en een beetje opletten dat die beestjes niet in huis rondlopen en je bent er vanaf. Al is eik van vorig jaar over het algemeen nog niet droog genoeg om op te stoken. Quote
hoekman Geplaatst: 3 augustus 2019 Geplaatst: 3 augustus 2019 Eikenhout heeft de eigenschap dat er snel en veel boktorren in komen. Dat is op een of andere manier lekker hout voor die beestjes. Hout niet lang binnen opslaan en direct van buiten in de kachel doen. Quote
prinske86 Geplaatst: 7 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 7 augustus 2019 dank allen.... Ik heb nog eens wat rondgevraagd en de huisboktor zit niet in nat eikenhout, dus dat is goed nieuws Quote
Roelie Geplaatst: 9 augustus 2019 Geplaatst: 9 augustus 2019 Het beste zou zijn als je de stammen goeddeels zou hebben geschild. De larven zitten voornamelijk onder de schors.Maar ik begrijp ook wel dat 10 kuub hout schillen ook geen sinecure is... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.