advanbrunschot Geplaatst: 13 juli 2019 Geplaatst: 13 juli 2019 Sinds enkele weken heb ik heel veel van dit soort onkruid (gras) op mijn moestuin. Welke soort is dit en wat kan ik er tegen doen? Quote
Frans Geplaatst: 13 juli 2019 Geplaatst: 13 juli 2019 (aangepast) Hanepoot. Een eenjarige grassoort die zeer hartnekkig kan zijn als het de kans krijgt zich uit te zaaien. Produceert een massa zeer kleine zaadjes die in het voorjaar meestal pas eind mei ontkiemen. Het enige wat je kunt doen is proberen elk plantje te verwijderen voor het de kans krijgt zaad te vormen. 13 juli 2019 aangepast door Gast Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Patrijs Geplaatst: 13 juli 2019 Geplaatst: 13 juli 2019 Dit ziet er uit als hanepoot en dat wil je liever niet op je tuin. Zelf heb ik dit ook nieuw sinds drie paar op mijn tuin, bij mij waarschijnlijk mee gekomen met gemeente compost.Traditioneel bestrijd je dit met schrepel of schoffel. Ik heb geleerd : "schoffel voor je het vuil ziet". Je hebt iig een paar weken van zaailing tot rijp zaad om het weg te halen of te schoffelen. Quote De moestuin van Patrijs
advanbrunschot Geplaatst: 13 juli 2019 Auteur Geplaatst: 13 juli 2019 Bedankt voor het snelle antwoord. Weer een nieuwe vijand in de eeuwigdurende strijd tegen het onkruid. Quote
Patrijs Geplaatst: 13 juli 2019 Geplaatst: 13 juli 2019 Weg halen voor het gaat zaden en dan is het goed te beheersen. Houdt van braakland, dus voelt zich thuis op de gemiddelde moestuin. Quote De moestuin van Patrijs
bio-fee Geplaatst: 14 juli 2019 Geplaatst: 14 juli 2019 Dit ziet er uit als hanepoot en dat wil je liever niet op je tuin. Huh? Op de foto van advanbrunschot zie ik een plantje dat in het geheel niet lijkt op het gras dat ik zie op bovenstaande link...??? Quote
Patrijs Geplaatst: 14 juli 2019 Geplaatst: 14 juli 2019 Dat komt omdat de foto's van advanbrunschot gemaakt zijn van planten in een jong stadium. Deze plant kan onder gunstige omstandigheden twee en een halve meter hoog worden.Ik heb hier een link voor je van verschillende foto's van planten via google images. Hier nog een link met veel foto's van de hanepoot. Ik zag ook nog een uitgebreide publicatie over hanepoot in cultuur gewassen en las daar in dat het zaad kiemkrachtig blijft nadat het opgegeten is door runderen. Ook is het een waardplant van virussen en aaltjes: http://edepot.wur.nl/349563Ik zou het dus ook via de gebrachte paardenmest kunnen hebben. Quote De moestuin van Patrijs
advanbrunschot Geplaatst: 14 juli 2019 Auteur Geplaatst: 14 juli 2019 Ik las dat hanepoot een hardnekkig onkruid is in maisakkers. Het moestuincomplex grenst aan een stuk land wat tot het vorige seizoen altijd werd gebruikt om mais te verbouwen. Afgelopen najaar zijn de restanten van de mais eruit gehaald en nu is het in gebruik als grasland. Dus dat zou best eens de oorzaak kunnen zijn. Ik heb een luchtfoto van het complex toegevoegd, het lichte deel aan de linkerkant (westzijde) is het bewuste stuk land en bij de pijl is mijn stukje moestuin. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.