rvamerongen Geplaatst: 12 juli 2019 Delen Geplaatst: 12 juli 2019 Beste, Paar jaar geleden heb ik al drie van de 6-7 flinke mieren kolonies verwijderd ( uit gegraven ), maar ze blijven terug komen. In het stukje tuin ( 20m2 ) daar zitten nu wel weer 7 of 8 nesten. En dan nog in een paar plante bakken.Ik heb een olijfboompje welke in een plastiek bak staat. Met EPS aan de binnen kant. In die planten bak met de olijf stikte het van de mieren, paar druppels azijn en het is zwarter dan zwart van de mieren. EPS is bijna weg gevreten. De kleine van 13 maanden kruipt daar rond en zij en wij worden regelmatig gebeten. Al drie zakjes baking soda erover in de bak en ja een week of twee mier vrij. Maar ja de eitjes komen uit en voila, weer een wereld stad van mieren. Nu de olijf uit de pot gehaald en is 1 bonk met wortels en daarin het mieren nest. Heb de wortels volledig uitgewassen in een ton met water en azijn. Als je ziet hoeveel mieren er uit kwamen. Ook vliegende mieren en eitjes komen boven drijven, maar koningin nog niet gezien. Ik wil alles in een grotere kuip zetten zonder de mieren. Hoe nu verder? Wat kan ik nu nog doen om de wortels mier vrij te maken? Nog eens kort in 1:1 water azijn zetten zodat de rest het ook niet meer zien zitten. Maar wat dan nog met de eitjes? Tussen de wortels tijdens opnieuw planten nog een lading bakingSoda strooien? Enige suggesties? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
harms1 Geplaatst: 12 juli 2019 Delen Geplaatst: 12 juli 2019 Volgens mij kunnen die mieren niet op veel kwaad hoor, en anders een ecologisch bestrijdingsmiddel? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mister w Geplaatst: 13 juli 2019 Delen Geplaatst: 13 juli 2019 Is dat azijn wel goed voor wortels in die hoeveelheid. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
harms1 Geplaatst: 13 juli 2019 Delen Geplaatst: 13 juli 2019 Ja...ook dat kun je je afvragen....olijfbomen houden juist van een kalkrijke grond... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
AshaiRey Geplaatst: 15 juli 2019 Delen Geplaatst: 15 juli 2019 Volgens mij kunnen die mieren niet op veel kwaad hoor, en anders een ecologisch bestrijdingsmiddel? Nou juist wel.Niet alleen hoeden ze massa's luizen hoger op in de boom, bij de plek waar het nest zit krijgt de boom geen water hoe goed je ook water geeft.Heb hier al meerder planten verloren door verdroging alleen omdat er een mierennest tussen de wortels zat. Quote Groetjes,Bram Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
TomP Geplaatst: 16 juli 2019 Delen Geplaatst: 16 juli 2019 Zou het zelf nooit gebruiken maar mierenpoeder??Kan me goed inbeelden dat als je op een beperkte ruimte tuiniert en je kleintje geregeld wordt gebeten ... Roeit een nest volledig uit.Mieren lopen door het poeder en brengen het zonder het zelf te beseffen tot in het centrum van de nest.Gewoon blijven herhalen maar normaal gezien is een 2 tal behandelingen per seizoen voldoende. Azijn niet doen!Maakt de plant en de grond en al de rest van het bodemleven kapot. Is het ook niet zo dat de mieren komen omdat je veel luizen hebt?Dus mss de luizenplaag aanpakken door dagelijks ze te verwijderen met een waterstraal. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 16 juli 2019 Delen Geplaatst: 16 juli 2019 Als klein kind speelde ik vroeger met de mieren, met stokje nest open maken. Kokend water erbij met mijn moeder, mieren liepen over je benen en op je armen. Maar ben nog nooit gebeten door de gewone huis mier, of het is niet voelbaar. Heb je niet toevallig deze mier in de achtertuin?https://www.ad.nl/wageningen/dit-is-hoe-de-dracula-mier-toeslaat-in-je-tuin~a865221c/ Want die bijt wel, en lijkt op de gewone meer, maar maakt grote nesten welke met elkaar verbonden zijn. Ook meerdere koningen per nest. Wat het bestrijden nog lastiger maakt. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 16 juli 2019 Delen Geplaatst: 16 juli 2019 Hmm... ik ben bang dat wij draaigatjes uit genoemd artikel hebben. Bedankt voor de link. Ik begrijp nu waarom ze overal zitten en ik er niet van af. Is zo goed als onmogelijk omdat ze met zo velen zijn... en als het andere mieren zijn, ze zijn met zo veel dat het alsnog onmogelijk is volgens mij. Ik heb al zonder overdrijven vele duizenden poppen weggeschept en al diverse malen lelijk gestoken. Het is ook naar om een paniekerige mier een pop weg te zien dragen. Daar voel ik me ook best klote bij. ik strooi inmiddels met mierenpoeder, gewoon op de nesten, maar dat lijkt totaal niets te doen. Als ik een ingezakte tegel in de tuin heb, weet ik hoe laat het weer is.Onder elke tegel heb ik minstens dit tafereel van de foto’s en dan heb ii het nog niet over potten en verre hoekjes enz enz. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rvamerongen Geplaatst: 16 juli 2019 Auteur Delen Geplaatst: 16 juli 2019 Bedankt voor de reacties.Ik heb inmiddels 6 nesten/kolonies weggegraven. Nog niet onder het terras. Ik zag in alle nesten meer dan 5-10 koninginnen. Wist niet echt dat dat kon zoveel. Waren honderden vliegende mieren, mannetjes. 1 nest was schat ik een massieve mieren kolonie klont van 30-40 cm buiten wat er omheen liep kwa gangen. De olijf had ik volledig uit gespoeld tot echt alleen de wortels en ngo zaten en vliegende mieren in. Nu deze in grote kuip gedaan met Munt plantjes. Ook maar wat andere gelijk mee genomen. De kleine even niet meer buiten gelaten.Op het terras aan de randen als ik er ga staan zakken diverse stenen. Lijkt wel een explosie, was begin dit jaar niet zooo erg. Had voorgaande jaren wel heel veel mieren, maar nu is echt erg. Ik ga mieren doosjes halen en Baur mieren poeder. Heb al 5 flessen 1,5L puur azijn in de gaatjes gespoten. Ze vliegen er letterlijk uit. Maar halve dag later zijn ze er weer. btw, is een nest een kolonie?of kan het zo zijn dat er in een nest meerdere kolonies aanwezig zijn? Of kan een kolonie uit meerdere nesten bestaan? Edit.Over de foto's hierboven. Zulke eieren zie ik ook, en inderdaad in aantal dat je gemakkelijk een gebakken kippenei kan benaderen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 17 juli 2019 Delen Geplaatst: 17 juli 2019 btw, is een nest een kolonie?Als er maar 1 nest aanwezig is, is dat een kolonie.of kan het zo zijn dat er in een nest meerdere kolonies aanwezig zijn? Dat kan ook, er is een bepaalde mier soort die een bestaande kolonie nodig heeft, die dood buiten het nest eerst een werker, smeert zich in met feromonen van dode mier, en gaat dan het nest in, om daar eieren te leggen, en verzorgt te worden door de werkster van de andere koniging. Deze legt dan ook eitjes, en in dat nest leven dan twee verschillende kolonies.Of kan een kolonie uit meerdere nesten bestaan?Kolonie kan uit meerdere nesten bestaan. Zeker bij het draaigatje. Zelfs sataliet kolonies zonder koningen, om de werksters te huisvesten dicht bij voedselbronnen. Dat zou b.v. in een plantenbak kunnen zijn. Succes met de plaagdiertjes, hou ons op de hoogte. Hier nog een link met hoe te herkennen van het draaigatje.http://www.eis-nederland.nl/mediterraandraaigatje Misschien kunnen jullie eens een flink ingezoomde foto van een mier maken? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
oscardevos Geplaatst: 17 juli 2019 Delen Geplaatst: 17 juli 2019 Omdat je ook mierenplagen in je plantenbakken beschrijft:Ik heb dit jaar ook veel last gehad van mierennesten in mijn paprikapotten op schotel.Het volledig onderwater zetten (onderdompelen in emmer water) voor een halfuurtje vinden ze echt niet leuk.Daarna natuurlijk laten uitdruipen. Heb je ook geen problemen met verdroging meer. Dit was voor mij een goede oplossing. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 20 juli 2019 Delen Geplaatst: 20 juli 2019 Sja... zo groeien planten niet zo best natuurlijk. De paprika had zo’n groeiachterstand dat ik dacht, dan maar er uit. Wordt toch niks meer. En toen zag ik dit. ik had eerder al ergens gepost dat ik 3 soorten mieren heb. Wellicht meer hoor, maar bij die zie je duidelijk verschil met het blote oog. Een gouden mier, honingkleurig als je dat meer zegt, en 2 soorten zwarte mieren. Het verschil is dat de een beduidend groter is dan de ander. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 21 juli 2019 Delen Geplaatst: 21 juli 2019 Die gouden mier is denk ik de weidemier Mellie. Hebben we hier ook veel. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 22 juli 2019 Delen Geplaatst: 22 juli 2019 Aha, de weidemier is de charmante boosdoener. Die vind ik er wel iets bevalliger uitzien met haar honingkleurtje. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aalterse-willy Geplaatst: 27 mei 2021 Delen Geplaatst: 27 mei 2021 Dit seizoen al twee planten verloren aan de mieren. Ze maken hun nest tussen de wortels, daardoor verzwakken de planten en de harde wind doet dan de rest wel. De stammetjes breken af en het plantje is goed voor de composthoop. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.