Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Veel courgettes met weinig oogst

Saskia in Almere

Aanbevolen berichten

Hoi,

Inmiddels heb ik in mijn courgette plantten meerdere vruchten zitten (soms wel 5 stuks). Toch komt er maar 1 goede courgette uit en de anderen verschrompelen.

Kan iemand mij vertellen waar dat aan kan liggen?

Ze krijgen regelmatig mest en elke dag een flinke plens water.

De planten staatn wel in zeer grote bakken.

Groetjes Saskia

Link naar reactie
Delen op andere sites

vAls ze niet uitgroeien tot echte courgettes zijn ze niet bevrucht, je hebt dan geen mannelijke bloemen bloeien aan je planten of geen insecten die het vuile werk voor je opknappen.

IMG2019061517045996301560614451.jpg

De foto is van een plant met alleen vrouwelijke bloemen, ik heb vijf courgette planten staan en alleen in het begin een paar onbevruchte courgettes verloren. Bij jou zal het ook snel over zijn als de planten wat groter zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even jouw vorige vragen ook gelezen en zag dat bovenstaand verhaal over bevruchting al een keer aan je verteld is.

Je had de planten al heel vroeg gezaaid.

Je had de planten in een kas staan en ze staan nu buiten?

Ook geef je aan dat ze in flinke potten staan maar op de foto's zie ik vrij kleine potten. Heb je ze verpot?

Courgettes zijn echte veelvraten en vragen flink wat eten en ruimte, zeker als je reguliere soorten hebt.

Het zou dus ook nog een tekort kunnen zijn waardoor de plant vruchten afstoot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

Nee hoor inmiddels staan ze al in hele grote potten met een reservoir eronder. De foto’s die je zag zijn van maart april.

Omdat er best veel mieren in min planten lopen, dacht ik dat zij ook voor de bevruchting kunnen zorgen en heb ik dat zelf niet meer gedaan.Ook heb ik veel bijen in de tuin.

Nav jouw reactie heb ik dat vanmorgen maar weer zelf gedaan bij alle vrouwelijke bloemen.

4F397376-A0F8-495C-BC66-89E4C2CF6AC237571561871900.jpegA6C4BFA9-3C1E-489F-B737-1C0713CCCF7122451561871901.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Als ik naar jouw planten kijk denk ik dat er toch iets niet goed gaat.

Vergelijk het blad van jouw foto even met de foto die ik geplaatst heb van een jonge courgetteplant.

Zo te zien heb je meerdere (zwaar gefileerde?) plantjes in een (klein) potje. Misschien ook te weinig voeding. Het is een knap van de plant dat er überhaupt courgettes aan komen. Courgettes krijgen bij mij een ruime bemesting en 1m2 ruimte per plant. Ze geven dan elke dag of om de dag een vrucht.

Een teler heeft meestal meer en betere planten staan en ik vermoed dat daar insecten voor de bevruchting zorgen ( iets met bloemetjes en bijtjes )

Ook ik heb altijd de natuur haar werk laten doen en nog nooit om courgettes verlegen gezeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik kijk naar m.n. de onderste foto lijken er meerdere planten te staan. Ook zijn die planten voor courgettes erg klein. Jouw bladeren lijken maar enkele cm groot. Op de foto van mijn plant zie je dat de bladeren flink groot kunnen worden, zeker 50 cm. Ook is mijn plant compact en niet gefileerd zoals die plant met de lange groeistengel. Hoe groot is die bak dan? Ik geef mijn courgettes flink de ruimte: 1 meter bij 1 meter.

Jouw bak ziet er uit als ong. 40 cm, voor de 2? planten die ik zie is dat 20 cm per plant.

Maar misschien zie ik het niet goed en groeien de planten ondertussen al goed. Een foto is soms lastig te duiden.

Ik heb nog nooit courgettes in bakken gekweekt, misschien heeft iemand met ervaring er een andere kijk op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veroorzaakt 1x per week koffie dik, en de dagelijkse opgevangen koffiewater bij de courgettes, niet een te hoge zuurgraad... waardoor de plant door te hoge zuurwaarde te weinig voeding kan opnemen? (Is een vraag. Geen stelling dat het ook echt zo is.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

van de site makkelijke moestuin had ik deze info gelezen

Courgettes vragen veel voeding dus geef meteen een flinke schep extra compost. Veel tuinders gooien zelfs een schep oude koe- of paardenmest in het plantgat, maar een paar fijn-gesneden bananenschillen, een flinke schep koffiedik en wat fijngestampte eierschalen kan ook!

Vooral in het voorjaar toen ik net begon met courgetteplanten kweken kregen mijn planten dit ook en groeiden ze ontzettend goed in vergelijking met iemand die dat niet deed en dezelfde planten (van mij) had gekregen.

Vandaar dat ik dit nu nog steeds doe.

maar graag een advies van iemand anders die de courgetteplant in een grote bak laat groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de plant forceren zijn energie naar 2 of 3 stuks courgettes te sturen.

Dus laat 2 a 3 stuks zitten en haal de rest weg...

In een kleine pot kun je 1 a 2 stuks laten zitten.

Rankende types kun je afknippen.

Zo heb ik watermeloenen gekweekt buiten in Nederland

en die groene lijkt me al wat te groot

oogsten bij 10 tot 15 cm doet ook wonderen.

ze zijn dan lekkerder en de plant gaat veel vruchten maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik denk dat die raad van Maxious erg goed is. Volgens mij helpt het om te letten op een goede blad - bloem verhouding als de plant nog klein is. Als er niet veel blad is, kan de plant niet veel energie steken in bloemen en vruchten.

Ik heb veel kleine pompoenplantjes staan waarvan ik de bloemknoppen er nu afdraai; ik wil eerst de plant meer blad zien maken voordat de energie daarin gaat. Het maakt me niet uit of het mannelijke of vrouwelijke bloemen zijn. Het is nog koud hier in het noorden, dus warmteminnende planten hebben moeite op gang te komen. Ik vermoed dat bloem en vrucht op dit moment de ontwikkeling van de plant afremt.

Als ze eenmaal wat groter zijn let ik er niet meer op. Bij een courgette in de volle grond die een paar vierkante meter in beslag neemt hoef je er ook niet op te letten, maar het kan zijn dat bij een courgette in pot het een aandachtspunt blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Hoi

Ik ben nu een paar weken verder en meld jullie graag het resultaat met alle tips die jullie in dit topic hebben geplaatst.

Ik houd de planten nu kort en knip alle gele bladeren en afstervende courgettes af. Het resultaat is dat ik meerdere grote courgettes krijg in de planten.

Nogmaals bedankt voor alle tips!

Groetjes Saskia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...