JohnnyGui Geplaatst: 19 juni 2019 Geplaatst: 19 juni 2019 Hallo, Ik heb meerdere bronnen gelezen over het wegsnoeien van zijscheuten en het toppen van de plant, alleen is mij niet zo duidelijk waar ik dit bij de plant moet doen. Mijn twee komkommerplanten zijn inmiddels vrij hoog dus ik weet dat ik vrij laat met deze vraag kom. Ik heb een foto genomen van mijn planten, kan iemand misschien aangeven waar de plant kan toppen en tot welk niveau ik zijscheuten moet wegsnoeien? Zou dat erg waarderen. Aangegeven met rode pijlen zijn de zijscheuten. Bij voorbaat dank! Quote
Project Geplaatst: 19 juni 2019 Geplaatst: 19 juni 2019 Zelf heb ik twee scheuten er op laten zitten en dus drie mooie stengels nu in totaal op de plant, gaat prima en de komkommers groeien als een malle. Aftoppen doe ik niet want zie daar geen voordeel in voor mij, dus ik bind ze gewoon vast aan het dakje van de kas en laat ze dan horizontaal verder groeien. Mooie groene planten heb je, netjes! Quote
JohnnyGui Geplaatst: 19 juni 2019 Auteur Geplaatst: 19 juni 2019 @Project: Dank! Ze groeien bizar snel maar het helpt enorm dat ze ranken hebben die om de touw wikkelen. Stammen de zijscheuten die je laat groeien hoog uit de hoofstam, of meer vanuit de basis? Heb namelijk gelezen dat de eerste zijscheuten (dus onderaan de plant) "gediefd" moeten worden. Quote
Project Geplaatst: 19 juni 2019 Geplaatst: 19 juni 2019 Ik heb de onderste laten zitten en die bovenin zaten weggehaald. Vandaag een derde komkommer geoogst en er komen er nog 2 aan de aankomende dagen en er zitten weer een stuk of 5 nieuwe in inmiddels. Zelf heb ik onbemeste tuinaarde gebruikt in een 20 liter emmer. Daarbij een handje kippenmest korrels van de action en wekelijks vloeibare voeding van de action. Ik denk dat ik om de dag ongeveer 2 liter water geef op dit moment. Wel heb ik de eerste 3 a 4 vruchten per uitloper weggehaald zodat de plant eerst kon aansterken. Eerste komkommer heb ik tegen de 30 cm gehad en was goed van smaak zonder veel/dik zaad. Nu pak ik ze iets eerder omdat het zo snel gaat. Quote
Project Geplaatst: 19 juni 2019 Geplaatst: 19 juni 2019 Even snel een foto opgezocht en de komkommer die ik vandaag heb gepakt. Quote
JohnnyGui Geplaatst: 25 juni 2019 Auteur Geplaatst: 25 juni 2019 Dank voor de info. De komkommers zien er goed uit! Ik heb net bemerkt dat een vrouwtjesbloem met het vrucht is afgestorven terwijl het al een tijdje goed was. Zelf haal ik de mannetjesbloemen weg omdat ik heb gelezen dat het vrucht van de vrouwtjesbloem al zonder bestuiving ook gewoon tot een (niet bevruchte) grote komkommer ontwikkelt. Of verschilt de noodzaak voor bestuiving per type komkommerplant?? Quote
Project Geplaatst: 26 juni 2019 Geplaatst: 26 juni 2019 Helaas heb ik niet zoveel verstand van komkommerplanten Maar: komkommerplant-mannelijke-bloem-t2514.html Ik hoop dat je daar wat meer informatie uit kunt halen waar je iets aan hebt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.