Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Tsja ...wat doe je met 16 stuks knolselderij als je in je uppie bent Jet. Eerst maar eens 4 stuks weggeven en eentje vers als groente gebruiken. Dan nog eens 4 stuks invriezen maar die zijn na ontdooien eigenlijk alleen nog maar lekker in (erwten)soep .

Maar met een beetje voorzorg laat knolselderij zich zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies ook prima tot ruim in het voorjaar bewaren hoor. Wel eerst de bladeren tot boven de knol weg snijden (knol zelf niet beschadigen, dus 'pruikje' laten zitten) en het merendeel van de wortels verwijderen.

Ik neem meestal een kuip waar zoete aardappels in hebben gestaan samen met de daarbij gebruikte grond. Die grond is lekker los en mag best nog wat vochtig zijn. Knollen op een laag grond plaatsen en rondom aanvullen met grond.

selderij1337121573502810.JPG

selderij1493491573502842.JPG

De kuip staat gedurende de winter in de koude kas en om ook de bovenzijde van de knollen tegen vorst te beschermen vul ik de kuip verder aan met droge bladeren. Is er méér bescherming nodig dan kan er altijd nog een stuk bubble plastic en/of dekzeil over heen.

selderij1550561573502843.JPG

• Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

@ Frans: hier ook hoor: knolselderij is goed te bewaren buiten de vriezer in een hoop grond. Afhankelijk van het weer (temperatuur, vochtigheid) blijft de hele mikmak goed tot maart of soms zelfs later. Hier in een koude schuur, een kas is er niet.

Pas als het echt gaat vriezen haal ik de dikste knollen uit de grond. Wortels een beetje bijsnijden, blad er af tot de hartbladeren. In kratjes met zand zetten, en vullen tot de bladrand van de knollen. Hier is dat wit schoon droog zand. Gaat ook goed. En echt, ik heb elk voorjaar knolselderij alsof het vers uit de grond komt, terwijl we dan te maken hebben met 'the hungry gap' zoals de Engelsen dat noemen, wanneer er niets vers te oogsten is.

Hier staan alle knollen nu nog in de volle grond. Kunnen ze nog wat groeien als ze dat willen. De paar prikjes nachtvorst die we hebben gehad in noordoost Nederland overleven ze wel.

Dit jaar zijn de knolselders hier zo monsterlijk groot, ondanks het moeizame groeiseizoen, en ondanks de arme Drentse zandgrond waarop ik kweek, dat het moet liggen aan de extra dikke laag compost, met beendermeel, die voor het uitplanten werd toegediend. Als het hier lukt, dan moet het overal lukken. Iedereen succes voor 2020

• Like 1
Geplaatst:

Voor stoofvlees vanavond een van mijn knolselders geoogst. Formaat fikse tennisbal... blijft ernstig achter bij de rest hier, maar groter dan vorig jaar 3F3F2E7B-3261-46F8-B629-93652BD1204368621573990802.jpeg

• Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Zijn er nog resultaten van late oogsters? Goed (mooi) of slecht (jammer), beide zijn van belang voor mijn analyse van alle 2019 resultaten:

- Is het de klei?

- Is het vooral pappen en nathouden (niet laten uitdrogen)?

- Vroeg, of laat zaaien?

- Bemesting?

- Anders?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Dit jaar ben ik tevreden met de oogst een flinke softbal qua grootte, maar wel eenflank aantal. (en daar ook al een flink aantal van weggegeven.)

Wortel/knolontwikkeling kwam pas laat op gang voor mijn idee, ergens eind augustus pas.

En...ze zijn lekker

• Like 1

[*]

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Hier staat de knolselderij sinds gisteren in de volle grond. Eens kijken of er dit jaar wat grotere knollen groeien, vorig jaar waren de meeste ongeveer tennisbalformaat...

IMG_3159.JPG

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Hoe gaat het met de diverse knolselderijteelten dit jaar ? Bij mij zit er zo te zien de beste oogst sinds jaren aan te komen. Het ras is nog steeds Monarch en de zaden zijn afkomstig uit hetzelfde zakje dat vorig jaar werd gebruikt.

IMG_7362.thumb.JPG.19dc3140037de722af73ffacc32667ba.JPG

IMG_7363.thumb.JPG.1c2eac47bde61d37942ae85accf5b7ce.JPG

• Like 1

Geplaatst: (aangepast)

Mijn knolselderij is dit jaar compleet mislukt. Eerst bijna geen opkomst van de zaden en van de paar zaden die wel gekiemd waren was de groei van de planten zeer slecht. Er staan nog 2 planten in de tuin maar daar zit zo weinig knol aan dat ik er niets mee kan. Hier ook het ras monarch en in voorgaande jaren toch wel redelijke knolselders kunnen oogsten. 

aangepast door tuinLB
Geplaatst:

Het grote verschil met vorige jaren is dat mijn knollen zelfs op het hoogtepunt van de hittegolf geen moment droog hebben gestaan. Dankzij een in juni geslagen grondwaterput kon ik de grond in mijn tuin moeiteloos diep genoeg nat houden. Dit laat maar weer eens zien hoe belangrijk dat is voor knolselderij die perioden met droogte , ook al zijn ze kortdurend, maar moeilijk te boven komt.

Verder is  geen noemenswaardig verschil in opkweek met vorige jaren. Een humusrijke grond ,  2 keer in het seizoen een handje patentkali , maar deze keer dus wel voortdurend vochtige grond.

• Like 1

Geplaatst:

Jee Frans, wat zien die er goed uit!

Bij mij willen ze dit jaar niet zo goed, zoals altijd. Merk wel dat de hitte en droogte niet bevorderlijk is voor knolselderij. Volgend jaar maar een koelere / schaduwrijkere plek in de tuin zoeken.

• Like 1
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:

Hoe is het met jullie knolselderijteelt gegaan nu het seizoen op zijn einde loopt ? Bij mij staan de knollen nog in de vollegrond en oogst ik naar behoefte. Pas na de eerste nachtvorst zet ik alles in kuipen om in de kas te gaan bewaren. Wat de teelt van knolselderij betreft is 2020 voor mij met stip het beste jaar ooit geworden. Dat is ongetwijfeld voor een zeer groot deel te danken aan het in gebruik nemen van de grondwaterpomp waardoor op eenvoudige wijze de grond tot op worteldiepte vochtig gehouden kon worden.

selderij16.thumb.JPG.74d6934a39b4ce2071bf43639892da5a.JPG

selderij17.thumb.JPG.eafc12ba346fe29bc49f52a73e35c4b1.JPG

selderij18.thumb.JPG.f5a1c61c0919e3506c414cb649b6c28d.JPG

Helemaal rechts staan de waarschijnlijk zwaarste knollen. Mijn nieuw persoonlijk record van 1423 gram gaat nog wel verbroken worden.

• Like 4

Geplaatst:

Felicitatie aan Frans. Ik ben dus geen recordhouder meer (2017: 1400 gram).

Dit jaar had ik ze niet staan, maar komend jaar dus weer wel, want dit schreeuwt om sportieve wraak.

Immers, zoals Tim Krabbe schreef in 'De Renner': 'Tegen je verlies kunnen is een verachtelijke uitvlucht, een belediging van de geest van de sport. Wie tegen zijn verlies kan, dient van sportbeoefening te worden uitgesloten'.

Op 14-9-2020 om 13:42, Frans zei:

Het grote verschil met vorige jaren is dat mijn knollen zelfs op het hoogtepunt van de hittegolf geen moment droog hebben gestaan

Mooi proefondervindelijk bewijs. Knolselder mag nooit droog staan (en ook weer niet al te nat). Daarom hebben telers op klei vaak een betere oogst: klei houdt vocht veel beter vast. 

Mijn discutabele stelling: zeker op zandgrond telen in je huistuin(tje), beter niet in je volkstuin als je daar -tijdens droge periodes- niet iedere dag komt om water te geven.

O ja: toch maar wel (knarsetandend!) een like uitgedeeld aan Frans' bericht ...

• Like 2

Wat een joekels @Frans Prachtig. Hier hebben de selders een redelijk formaat, niet giga maar ook zeker niet klein, ondanks het moeizame groeiseizoen. Voor mij was 2019 het topjaar.

@henkg, op de zandgrond hier helpt een dik pakket compost enorm om op wortelniveau vocht vast te houden.

In oktober werd een bladschimmel zichtbaar, vermoedelijk septoria apiico, maar als er een dokter in de zaal is die me kan corrigeren dan hoor ik dat natuurlijk graag. De 5 knollen die inmiddels in de pan zijn gehakt hadden er niet onder te lijden.

Omdat hier al wat nachtvorst is geweest heb ik voor de zekerheid alvast een deel in een krat met zand in de schuur gezet op 23 november.

Hieronder de aangetaste selders op 22 oktober.

846952788_Selders22okt.thumb.JPG.96e9f75bfe4e66349e158b1b12985d0a.JPG

Onder: detail van blad op 22 oktober

1128372954_Seldersdetail22okt.thumb.JPG.f1777318b402ea60515a7d7965743f6c.JPG

De trieste aanblik op 22 november

597663093_Selders15nov.thumb.JPG.beef140d519e1b7c6403f9d5b5fe7283.JPG

Selders 22 okt.JPG

aangepast door Vinky
Geplaatst:

Nou,nou @vinky, zo triest ziet dat er echt niet uit.

Had ik voor getekend.

Mijn knolselderij heeft het redelijk gedaan dit jaar. Geen grote knollen zoals vorig jaar, maar o.k.

Ik zaai niet zelf, maar koop plantjes.

• Like 1
Geplaatst:

@Henk
Dank voor je felicitatie al heb ik dit topic nooit als een wedstrijd topic gezien. Dat ik je 'verslagen' heb is niet meer dan een leuke bijkomstigheid.🙂

Ik denk in ieder geval bewezen te hebben dat een continue aanwezige hoeveelheid water in de grond een zeer belangrijke factor is om de teelt van knolselderij succesvol te maken. Zeker als je ziet dat andere voor de teelt belangrijke factoren, zoals de soort grond en bemesting, gelijk waren aan voorgaande jaren. Met vorig jaar vergeleken waren zelfs de zaden afkomstig van dezelfde partij. Het was het restant van het toen gebruikte zakje zaad.

12 uren geleden, henkg zei:

Mijn discutabele stelling: zeker op zandgrond telen in je huistuin(tje), beter niet in je volkstuin als je daar -tijdens droge periodes- niet iedere dag komt om water te geven.

Maar zelfs dan nog ..

Goed water geven m.b.v. een gieter of een op een kraan aangesloten sproeier is tijdens lange droge periodes bijna niet te doen. Dat is alleen mogelijk als het om een zeer beperkt oppervlak gaat. Steek maar eens een spade in de grond en kijk tot welke diepte de grond vochtig geworden is als je denkt veel water te hebben gegeven. Wat dat betreft is een eenvoudig systeem zoals ik nu heb ideaal. Achteraf gezien had ik zoiets al jaren geleden moeten aanschaffen. 4 op een grondwaterpomp aangesloten sectorsproeiers verdelen per uur ongeveer 3000 liter water over mijn tuin. Bij mijn moestuin van 300 m2 is dat vergelijkbaar met een bui die per uur 10 mm regen loslaat. Maar nu is het wel een bui waarbij je zelf bepaalt wanneer hij begint en hoe lang hij moet duren.

• Like 1

Geplaatst:
5 uren geleden, Amrutten zei:

Ik zaai niet zelf, maar koop plantjes.

Ik ga nu een beetje off topic maar  ja...  

Ik ben geen voorstander van gekochte plantjes. Het probleem van gekochte plantjes is dat eventuele onderliggende ziektes, waarvan de symptomen zich pas later openbaren, er gratis bijgeleverd worden.  Wat dat betreft is het zelf opkweken uit zaad de meest veilige methode al bestaan er ook aantastingen die via zaad overdraagbaar zijn.

Geplaatst:

Nog even een laatste update van mijn knolselderijteelt 2020.

Alles wat nog moest gebeuren is gedaan. Vanaf nu hoef ik alleen nog maar naar behoefte te oogsten. Enkele knollen zijn weggegeven. Uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen ze in de grond te laten i.p.v. in kuipen in de kas te bewaren. Een dik pak bladeren tussen de planten, indien nodig aangevuld met een zeil over het frame, gaat de knollen tegen vorst beschermen.

selderij19.thumb.JPG.f995476e88b3b626eb9659447e298001.JPG

Voor zover ik dat kan beoordelen zijn de knollen en hun bladeren 100% gezond. Een goed uitgangspunt om volgend jaar weer eens eigen zaad te telen. Niet om een paar centen voor zaaigoed uit te sparen maar zelf ergens zaad van telen is net zo'n leuke bezigheid als het telen van de planten zelf. Door het in de grond blijven staan zijn de voor zaad bestemde knollen ook nog eens verzekerd van een optimale hergroei.

De knol die ik eerder als zwaarste inschatte heb ik geoogst. Met 1632 gram een nieuw persoonlijk record.

selderij20.thumb.JPG.a3ce44db77157e8371f2341a1ab83f5b.JPG

• Like 5

Ja ik denk dat het wel gaat lukken Frans! Onze knolselderijen worden naar traditie ieder jaar kleiner. Vraag me niet of het dooor de hete zomers komt, ik vermoed van wel trouwens. We hebben nochtans veel gegoten. Ik heb ze allemaal opgegraven, golfbal grootte met mooi blad, en in de kas geplant..ze zijn daar volgens mij weer aan de groei.

Een beetje een vage foto, ze staan links, daarachter de sla en bloemkool..

4E89199D-7CC3-4287-A1D7-6C1BC38DE73B.thumb.jpeg.21c947eba95b9260867d11da8e4ee4df.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 1 year later...

even dit topic terug omhoog gooien,  bij MTFD heb ik wat knolselderplantjes meegenomen van @henkg, het is mij eigenlijk nog nooit gelukt hier  om degelijke knollen te maken, eerder in de grootte van een tennisbal. Voorlopig de plantjes vochtig gehouden in halfschaduw, lijken me groot genoeg om uit te planten maar het weer zit niet mee (droogte), dus ik denk dat ik ze nu eerst in p11 ga zetten.  @henkg je zei dat je ook wat tips ging geven.  Ik ga me ook houden aan een westmalle flesje als referentie  😁 was een goede keuze.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Tussenstap naar (ongeveer) maatje P11 is inderdaad aan te raden. De planten kunnen dan nog slak-veilig doorgroeien. Ik plant ze pas uit als ze 10 a 15 cm hoog zijn, en bossig. De bladeren zijn dan ook minder mals: minder lekker voor slakken.

Ze kunnen nu al wel geleidelijk in de volle zon.

Nog tips? Ik heb even het hele topic doorgenomen. Alles wordt wel genoemd, met argumentaties. 

Op één dingetje na: de plantdiepte luistert nauw. Vooral bij verspenen van kleine zaailingen, ook bij het later uitplanten. Wortels in de grond, de volledige rozet nét boven de grond. Enigszins vergelijkbaar met aardbeien.

De twee belangrijkste punten die naar voor kwamen:

- Niet te nat, maar vooral: nooit laten uitdrogen. Op echt warme dagen zeker eens per dag gieten.

Een grondmengsel dat goed water kan vasthouden helpt enorm. Ook op zandgrond is dat wel te verwezenlijken, met b.v. compost.

- Bemesten. Ze lusten wel wat.

• Like 1
  • Thanks 4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...