Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Knolselderij: een lastig gewas. Vroeg (voor)zaaien (begin maart), pas laat oogsten (oktober/november). Kiemt traag. Jonge plantjes zijn ware slakkenmagneten. Liefst wat zwaardere, maar toch enigszins luchtige grond. Niet te nat, nooit te droog. Wat meer mest dan snijselderij, plus een beetje patentkali als de knollen beginnen te dikken. En dan nog wil het een enkel jaar gewoon niet. Door doorschieten, of “gewoon” niet.

Maar goed: lastig is ook leuk. Want radijsjes of tuinkers, dat kan echt iedereen.

Ik ga van start:

Voorgezaaid: eind februari (dat was aan de vroege kant)

Per stuk verspeend naar P9: eind april

Uitgeplant: eind mei. Pas als de plantjes zo'n 10 cm hoog zijn. Kleiner zijn ze nog malser en daardoor een prooi voor de slakken. In zavel (iets zanderige zeeklei, ik heb niet anders), daarop ca 3 cm compost.

Dit jaar heb ik twee rassen staan:

- Monarch (die heb ik ieder jaar), nu 24 x. Véél dus, want uitstekend weggeef-/ruilspul, iedereen wil er wel eentje hebben.

- Boule de marble, 4 x (zaailingen van appelvrouw)

En nu, midden juni:

2019061317144829831560442108.jpg

^ Rechts: 2x Monarch. Links: 1x Boule de marble (ietsje groter dan de Monarch).

2019061317152658111560442107.jpg

^ Monarch. Het allereerste begin van een knol?

2019061317154058341560442105.jpg

^ Boule de marble. Nog geen beginnende knolvorming. Ik ben heel benieuwd hoe die marmeren ballen het gaan doen.

En uiteraard ik ben benieuwd naar jullie teelt, en tips.

PS. Er zijn al meerdere topics over knolselderij. Te zijner tijd schoon ik die op, en neem alle nuttige tips mee naar dit topic.

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik heb ook knolselderij staan. Ik heb ze ook rond februari gezaaid, maar ze groeiden heel langzaam en uit tijd en plaatsgebrek te lang gewacht met oppotten. Mijn planten zijn inmiddels ook mooi, maar nog niet zo mooi als die van jou. Het weer is dit jaar wel gunstig en de slakken zijn er goed vanaf gebleven. De slakken zijn bij mij met name gek op bleekselderij (bijna niet te telen). De planten groeien de laatste weken snel, dus hopelijk krijg ik goede knollen. Ze zijn meestal klein, maar wel super lekker (beter dan de grote uit de supermarkt).

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb knolselderij naast de bleekselderij staan. Voor mij eerste keer knolselderijkweek. Ze hebben beide een flinke bemesting nodig om een beeje knol te krijgen.

Ik zit op zandgrond, dus heb inmiddels de knoselderij al wat extra gedroogde mestkorels (mengsel van paarden, koeien en kippenmest) gegeven.

• Like 1
Geplaatst:

Ja ik praat ook even mee ik heb immers dezelfde als Henk..Monarch van hem (twee) en boule de marbre. Voorlopig groeit de boule de marbre beter, maar zoals ik al ergens anders opmerkte met mijn plantjes is niet gesleept door enkele landen en ze zijn dan wel gelijk in de grond gegaan de Bdm was op het moment van planten al groter. Het is hier de afgelopen weken droog geweest en ik was zelf weg, mijn oppas heeft deze groente niet bewaterd.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik zie dat mijn teeltwijze aardig overeen komt met die van Henk.

Zaaien (in zo'n kweekbakje van de Action) doe ik nooit voor 1 maart omdat eerder zaaien voortijdig in bloei schieten van de planten kan veroorzaken. Zodra ze zich laten verspenen gaat de selderij naar afzonderlijke p7 potjes totdat die geheel doorworteld zijn en de plantjes een handzaam formaat hebben. Uitgeplant worden ze in grond waarin een ruime hoeveelheid eigen compost is ondergewerkt. In de loop van het seizoen af en toe een handje mestkorrels geven (geen kunstmest) en wat patentkali en het zou moeten lukken.

Zou moeten lukken, want bij de teelt van knolselderij is het toch ieder jaar weer afwachten wat het eindresultaat zal zijn. Zeer belangrijk voor knolselderij is in ieder geval dat de grond niet helemaal uitdroogt want zoiets veroorzaakt al gauw een groeistilstand waarvan de planten zich maar moeilijk herstellen.

Tot nu toe staat mijn knolselderij (ras Monarch) er in ieder geval prima bij.

selderij192271561326742.JPG

selderij274991561326745.JPG

Heel anders was dat vorig jaar het geval. Een jaar met verreweg het slechtste resultaat ooit. Belangrijkste reden van de totale mislukking is wel geweest dat de planten tijdens de lange droge zomer, bij mijn afwezigheid, verschillende keren helemaal droog hebben gestaan. Eigenlijk waren de 'knollen' het oogsten niet eens waard al zijn ze uiteindelijk toch voor een deel in de diepvries beland.

11 knolletjes met een totaal gewicht van 442 gram (en daar is de verpakking nog bij inbegrepen) . Laat het hoongelach maar over me komen.

selderij333751561326750.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Frans, geen hoongelach hier, wel een brede glimlach.

Jouw grondsoort: leem of zand?

Slechte oogst door te droge grond. Dat is een gekende oorzaak volgens vele bronnen. Mensen met zandgrond zouden dus nog regelmatiger water moeten geven.

Om de knolselderijtelers een hart onder de riem te steken, zo kan het ook:

2018102715493594591561350011.jpg

Deze laatste 9, van 24 in totaal, zijn geoogst op 27 oktober 2018. Die kale woog zonder bladstelen 1368 gram.

• Like 2

Geplaatst:

Onze knolselderij zijn normaal gesproken vrij waardeloos (klein). Dat gezegd ik ben dit jaar veel eerder begonnen en ze zien er goed uit. Ik bemest nauwelijks, maar we zitten op een voedselrijke lössgrond.

Klein maar fijn vind ik wel van kracht bij knolselderij. Ze zijn meestal heel klein, maar de smaak is zeker uitmuntend te noemen. Daarom zet ik ze ook nog altijd, want het zijn echte smaakbommen. De grote knollen die we kopen vind ik erbij vergeleken veel minder lekker en smaakvol.

• Like 1
Geplaatst:

@Henk

Mijn grondsoort is zand.

@permanatuurtuin

De smaak van knolselderij is ook afhankelijk van het ras. Zo heb ik eens Prager Reuzen geteeld en ze deden hun naam eer aan. De smaak was echter omgekeerd evenredig met hun omvang. Het zou me niks verbazen als de grote knollen die je in de supermarkt of groentewinkel koopt uit dit soort rassen bestaan. Meer kilo's in knollen is immers ook meer opbrengst in centjes voor de teler.

• Like 1

Geplaatst:

@Frans: Op zand kan de teelt dus ook succesvol zijn (mits voldoende aandacht, met name water)

@Permanatuurtuin: Te kleine knollen, door nauwelijks bijmesten? Knolselder lust wel wat.

@Appelvrouw: Ik mulch door de natuur zijn werk te laten doen: idioot veel onkruid! Toch maar vandaag de boel opgeschoond. De bedjes waren wel nog mooi vochtig.

Goed, stand van zaken hier, nu:

20190701knolselder21881561998437.jpg

Links Monarch, rechts Boule de marble. De marmeren ballen van appelvrouw liggen dus vóór.

• Like 1

Geplaatst:

Mm hier lig ik ook voor maar vooral omdat de monarch dichter bij een muurtje staat dat het vocht opzuigt..denk ik. Gisteren een zwaaisproeier gekocht want met het gieteren kunnen we het niet meer aan. Wie weet haalt de monarch in. Ik zie trouwens hier in de tuincentra alleen maar monarch te koop als plantjes. De boule de marbre heeft dan wel weer leuke gekleurde stelen

• Like 1

Geplaatst:

Ik had zelf gezaaid (oud zaad moest op) en ik heb een paar plantjes van Henk gekregen....ze doen het allemaal erg goed.

Maar ik heb nog geen knolvormig gezien...offffff niet goed gekeken....

Geplaatst:

Ik heb aan Henk, CC, Anna en Mellie knolselderij gegeven, ook niet twee aan jou Ciska? In ieder geval zijn de Boules de marbre te herkennen aan de wat rodere stelen. Hier vormen de eerste knolletjes zich voorzichtig.

Geplaatst:

Dankzij Appelvrouw heb ik ook knolselderij staan. We verbruiken er op jaarbasis ongeveer 4/5. (Een paar x erwtensoep en een paar x hele knol uit de oven met kruiden) heel bescheiden dus.

Ik heb er nog 1 over.... dankzij slak&co. Gebeurt nog heel weinig, maar oogt goed.

Vanwege het slakkendrama heb ik van Spitskool ook nog wat planten gehad. Ik hoop dat die het beter gaan doen.

Geplaatst:

Ow.....weet ik eigenlijk niet meer.....

Maar nu je het zegt jet, heb er wel tussen staan met rodere of roze stelen.......nou ja we gaan het zien

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag:

2019080415250797001564925678.jpg

^ Links de Boule de marble, rechts de Monarch.

2019080415243258381564925676.jpg

^Probeersel in een speciekuip (plantjes liggen achter, want ze hebben een tijdje in een te klein potje gestaan.

2019080415274843101564925679.jpg

^ Bleekselderij. Nooit eerder geteeld. Hier drie in een 20 L emmer. Er staan er ook nog een stuk of acht in de volle grond. Die in de volle grond gaan juist minder.

Allemaal: Nog niet eentje doorgeschoten of anderszins problematisch.

Ze zijn het muntjes-stadium ruim voorbij, daarom een bierflesje ter vergelijk. Nu -sinds ik Belgisch gemopper kreeg over een Heineken flesje- gebruik ik Westmalle flesjes. Is inderdaad veel lekkerder, maar dat weet ik al een jaar of veertig. En nu weer on topic: (knol)selderij dus ...

• Like 1

Geplaatst:

Over dat bier ben ik het helemaal met je eens Henk en zo te zien loopt de ontwikkeling van mijn knolselderij gelukkig niet zo ver achter op die van jou . Het blijft nog wat speculeren maar ik ben voorzichtig optimistisch dat het na het rampjaar 2018 met de opbrengst van mijn knolselderij weer eens goed gaat komen.

selderij425631564949065.JPG

• Like 1

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag:

2019081414412689631565787437.jpg

^ Links Boule de marble (diam. 10,0 cm), rechts Monarch (diam. 9,8 cm).

2019081414440475891565787435.jpg

^ Potteelt Monarch. Dat gaat duidelijk minder, wel later uitgeplant.

2019081414471816201565787434.jpg

^ Buitenbeentje: Bleekselderij, potteelt. Eerste jaar dat ik dat probeer. Dat gaat boven verwachting. Ze zien er ook smakelijk uit.

• Like 1

Geplaatst:

Dat ziet er goed uit. Weinig verschil tussen beide soorten. Mijn resultaten zullen hopelijk later komen, nu het veel regent komt er misschien toch nog wat groei in de planten

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Sinds vandaag zit de 'R' in de maand. Tijd dus voor een beetje eRwtensoep (morgen). Want de snijseldeR en de winteRwoRtel is ook al oogstbaar.

Hier de allereerste knolselderij, zonet geoogst. 1 september, veel te vroeg, maar er staan er nog ruim genoeg:

20190901knolseldernr0196481567352399.jpg

Nog lang geen eigen record, dat staat op 1539 gram (24 oktober 2017). Maar dat was in dat jaar ook ruim anderhalve maand later dan nu.

• Like 1

• 3 weeks later...
Geplaatst:

selderij513841569340351.JPG

Mijn selderijplanten staan er nog gezond bij.

selderij693321569340352.JPG

Vandaag eens een knol geoogst. Wat opvalt is het enorme wortelgestel. Zoiets heb ik nog nooit bij de Monarch gezien en een goede verklaring heb ik er niet voor.

selderij741761569340354.JPG

Met een gewicht van 284 gram kan hij niet tippen aan de knol van Henk terwijl die van mij ook nog eens 23 dagen langer bleef staan. Toch ben ik tevreden. Selderij kan met gemak kog een maand doorgroeien en omdat het een echte najaarsgroeier is is er nog redelijk wat gewichtstoename te vewachten. In ieder geval krijg ik na het rampjaar 2018 weer eens voldoende knolselderij.

selderij819451569340355.JPG

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...