Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo vrienden,

Ik heb in mijn tuin 2 prachtige kersen staan, ze staan nu een jaar of 4 en groeien fors. Ook produceren ze veel vruchten, hoewel dit jaar minder dan vorig jaar.

Mijn probleem is dat ik ze graag 'klein' wil houden omwille van het beschermen van de vruchten en het plukken. Een meter of 3 tot 4 zou mooi zijn. Maar daar hebben de bomen natuurlijk geen boodschap aan.

Nu weet ik dat je de eerste jaren zuinig moet snoeien en dat heb ik dan ook gedaan echter beginnen ze nu wel echt groot te worden. Ik wil de vruchten graag beschermen maar zou niet weten hoe.

Ook twijfel ik of ik de takken meer zou moeten uitbuigen? De meesten gaan nu vrij stijl.

Bijgevoegd een aantal foto's, graag jullie advies.

O en nog een vraag; takken die naar beneden hangen, dus onder horizontaal, wat moet ik daarmee?

Ps, ik weet dat er luis in zit, jaarlijks terugkerende plaag die in stand word gehouden door mieren die niet uit te roeien zijn. Helaas. Wel zit er ook een kolonie lieveheersbeestjes in.

De waslijn ga ik vanmiddag nog verplaatsen

2019060413375584791559648433.jpg2019060413385970061559648428.jpg2019060413383974061559648430.jpg2019060413383046521559648431.jpg

Geplaatst:

Eigenlijk zou het het mooiste zijn als ik ze op 3 meter kan houden zodat ik gewoon vanaf de grond of op een klein trapje het fruit kan plukken. Ik heb ook geen grote tuin dus kan ze beter meteen klein houden.

Geplaatst:

Ik denk dat je dan als je gaat snoeien zowel de kroon als de wortels moet snoeien. Dus rondsteken zodat de boom wat wortels kwijt is waardoor hij ook niet zo hard wil groeien.

Een andere optie is een grote kras in de stam zetten om de sapstroom een beetje te temperen.

Gewoon heel rigoureus snoeien gaat denk ik fout. Denk dat je echt wel zult moeten gaan boompjepesten

Geplaatst:

Eigenlijk moet je bij aanschaf al rekening houden met een combinatie van een zeer zwakgroeiende onderstam en niet te groeikrachtig ras om kersenbomen ietwat klein te houden...en dan nog is max. 3 meter voor vele kersen geforceerd klein....willen ze groter...is en blijft eigen aan de soort. Ik zie nu bomen met (heb geen vergelijkingspunt op foto, dus schat....1 meter....eerder nog 1,50) een behoorlijke stam, waarop ook nog eens een gestel moet groeien. Dus waarschijnlijk al een onderstam die niet heel zwakgroeiend is..... Wat ik wil zeggen is, dat je eigenlijk iets bijna onmogelijks wenst....

Buiten wat Fruittuin noemt als groeiremming is het uitbuigen van takken inderdaad misschien een mogelijkheid om groei af te remmen. Als het kan, een betere dan sterk snoeien omdat dat juist groei geeft. Een tak die horizontaal staat zal niet of nauwelijks meer groeien, maar je loopt het risico dat er zich weer sterke en veel twijgen op de rug van die tak gaan ontwikkelen. Een hoek van ca. 60 graden, dus net niet horizontaal, zou ideaal zijn dan....hoe de boom reageert zal ook wat rasafhankelijk zijn, maar het proberen waard lijkt me.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Hoe ze hier zijn gekomen staat in een eerder topic. is-dit-wel-een-laagstam-t20770.html

Het was niet gepland dat ze zo groot zouden worden.

Maar ze groeien nu vrij chaotisch en het afschermen van de vruchten is niet te doen. Kunnen jullie vertellen wat ik wel kan snoeien? Bv takken die echt schuin naar beneden groeien? En kan ik de top iets inkorten?

Dan kan ik dat doen icm uitbuigen en rondsteken maar kun je vertellen hoe want dit is voor mij echt onbekend terrein.

Alvast bedankt.

Geplaatst:

Zoals andere hier al aangeven ga je deze bomen met groeikrachtige onderstammen niet in toom houden.

Bestel een aantal GiSelA-3 onderstammen en ent hierop de takken van je huidige kersen. Met deze onderstam kun je wel kleinere bomen houden.

Geplaatst:

Ik zou inderdaad niet proberen ze kleiner te maken. Waarom zou je. Kies een mooie tak voor jezelf uit. Doe daar je net omheen of wat je ook van plan was. Wel goed kijken hoe je het aanpakt want je wilt geen dode vogels.

En buiten die tak om laat je de boom gewoon onbedekt en die kersen zijn voor de vogels

Geplaatst:

Ik heb inderdaad ook bedacht om gewoon een tak af te schermen maar zo makkelijk lijkt me dat nog niet.

Onderstammen kopen en bomen enten is te ingewikkeld, ik ben een leek.

Ik zou graag horen wat er aan deze bomen wel gedaan kan worden om ze tenminste enigzins in toom te houden. Normaal wordt er toch ook gesnoeid, dat moet met mijn bomen ook kunnen. Kan iemand antwoord geven op de vragen of ik de toppen kan inkorten en wat ik met naar beneden hangende takken moet doen?

Geplaatst:

Bomen snoeien is een vak apart. Maar naar mijn idee zijn alle bomen klein te houden. Anders bestonden er geen bonsai's bomen, aangezien deze gewone bomen zijn, welke klein gehouden worden doormiddel van snoeitechnieken en wortelsnoei.

Zelf nooit een kersenboom gesnoeid, maar als ik de boom zo bekijk en je wilt hem klein houden, was het het makkelijkst geweest om hem direct na aankoop 2x per jaar, op een goede wijze te snoeien.

Nu wordt het een uitdaging, aangezien er al grote dikke stammen hoog groeien. En zo'n dikke stam haal je niet een twee drie weg.

Een paar tips voor snoeien;

- Als eerst bepalen op hoeveel jarighout de boom zijn vruchten laat groeien.

- Dan is het handig om te weten hoe je een boom in jouw gewenste richting kan laten groeien, dus bij een bladpaar wat naar buitenstaat, kan je verwachten dat daar in het voorjaar een nieuwe knop voor uitloop komt.

Knip je bij het blad wat naar binnen staat, groeit de tak naar binnen of naar boven. (zie b.v. dit filmpje over rozen snoei

)

- In het voorjaar/begin zomer nadat alles een goed uitgelopen is, kan je beginnen met nieuwe uitloop toppen er uit knippen. Dus ruw weg je boom terug in formaat snoeien.

- Dan rekening houden met hoe hard de boom groeit, en er dus bewust van bent hoeveel cm/meter de boom per jaar groeit, dat is dus ook het minimale wat je met geselecteerde takken weg moet halen. Om vruchten te behouden.

- De wintersnoei doe je direct nadat je de oogst van de kersenboom hebt gehaald.

- In deze snoei, kan je grote grove takken wegnemen. En 2jarige takken behouden.

Aangezien de boom nu al uit zijn gewenste vorm is, en je deze terug in vorm moet gaan krijgen.

Heb je een paar opties

1. Of de boom na de oogst echt grof terug snoeien. Zeg een meter kleiner dan dat je wilt, zodat je het jaar erna, nieuwe hoofdtakken kan gaan selecteren en kan laten groeien. Je zaag bij alle 3 de bomen de 3 dikke takken weg, en laat de nieuwe uitloop staan. Verwacht van deze snoei niet dat je dat jaar of jaar er op nog kersen hebt.

2. 1 dikke tak per jaar wegsnoeien. En na 3 jaar dus gewenste vorm van de boom, maar je kan wel blijven plukken. En dan jaren erna blijven snoeien om hem op maat te houden.

Hoe dan ook, zal de boom er de komende jaren wat minder aantrekkelijk uitzien.

Geplaatst:

Je hebt dus twee Kordia kersen op sterk groeiende onderstam. Op het label staat zelfbestuivend; dat is onjuist. Om ze enigszins in toom te houden zou je wortelsnoei moeten toepassen, dus alle wortels op bijv. 1,5 meter afstand van de stam elk jaar rondom doorsteken. Takken snoeien op takstomp. BIJ dikkere takken zo'n 15 cm laten staan, anders loopt de tak niet meer uit.

Hangende takken sterven af, dus op stomp snoeien. Kordia loopt vrij gemakkelijk uit op de takstomp in vergelijking met bijvoorbeeld Regina.

Snoei wordt meestal uitgevoerd na de pluk.

Voor verdere groeiremming van de kroon kun je de stam beschadigen door deze in te zagen

Geplaatst:

Oftewel boompjepesten. Meer opties zijn er niet. Weet ook niet of je er mooie bomen aan over zult houden. Wellicht gaan ze gommen en worden ze ziekelijk want kersen houden niet zo van snoei

Geplaatst:

@ rorror: niet alle planten zijn geschikt voor bonsai. Bovendien staat een plant bij bonsai in een pot of bak, de kers in kwestie staat in de volle grond, wat goede wortelsnoei er niet eenvoudiger op maakt.

Zoals hierboven al gezegd houden kersen niet van snoei en dan zeker niet van sterke snoei. Ze zijn gevoelig voor diverse schimmelziektes, zelfs als je ze op het juiste tijdstip (direct na de pluk van de kersen) snoeit.

Geplaatst:
zelfs als je ze op het juiste tijdstip (direct na de pluk van de kersen) snoeit.
schreef Brabantse Tuinprins.

Toch even een aanvulling om het hele verhaal over snoei van kers bij elkaar te houden hier: Voor de grove snoei ("sleunen" is de vakterm...zeg maar structuursnoei van, ook, al wat oudere bomen ) wordt vooral het begin van het seizoen aangehouden. Zeker voor prunussoorten als pruim en kers. Beetje afhankelijk per jaar wanneer de bloei en groei inzet kan dit vanaf ergens in april of begin mei zijn. Essentieel is dat de boom in staat is om wonden zelf zeer snel te sluiten voor infecties en dat is vanaf het moment dat de bladknoppen gaan schuiven. Zo wordt het ons althans geleerd bij de opleiding hoogstamfruit van de Nationale Boomgaard Stichting. De zomersnoei is meer gericht op het jongere hout.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Het zijn een Kordia en een Sunburst, ze bestuiven dus elkaar.

Ik hoef ze niet terug op 2 meter te hebben, ik wil geen onrealistische dingen en ben blij met de schaduw die ze geven.

Als ik de bovenste meter eraf kan halen zonder dat die fors terug groeit plus de hangende takken onderaan dan ben ik al aardig tevreden. Die hangende takken hingen vorig jaar ook al, dus vanzelf afsterven doen ze niet. Als ik dat dan combineer met het afsteken van de wortels ben ik al een heel eind denk ik. Vorig jaar heb ik ook de bovenste meter eraf geknipt maar resultaat daarvan is dat ze nog sterker terug zijn gegroeid en meer vertakken. Hoe kan ik dat voorkomen?

Overigens is de Sunburst al licht aan het gommen, dat is ook degene met de meeste last van luis. En de Kordia is in het eerste jaar aangevreten door ons konijn en toch is dat nu de grootste

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...