Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik ben opzoek naar een ambrosia appel boom of ent materiaal.

Wie kan mij helpen of vertellen waar ik anders terecht kan?

Alvast bedankt

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Ik heb even gezocht, Bram, en vraag me af waarom je juist deze appel zo interessant vindt?

Waarom ik dit me afvraag is: Het is een nieuwer ras, niet alleen kweekrechtelijk beschermd (een afdracht aan de kweker moet betaald worden voor vermeerdering) maar alleen gekweekt door kwekers die daarvoor zijn gepatenteerd door de eigenaar van dit ras. Je mag het niet eens hebben dus.

Maar bovendien een appel die op vele plaatsen in de wereld gekweekt en verdeeld wordt....en dan beginnen bij mij twijfels over aangepastheid aan onze specifieke klimatologische omstandigheden.....en mogelijk ook een ras dat niet zo modern is in de zin van dat je het gezond (zonder gif) kunt telen. Er zijn voortdurend nieuwe rassen op de markt en ziekteweerstand en vooral ook schurft en meeldauw-resistentie zijn daarbij belangrijke speerpunten...en dat levert behoorlijk goede rassen op die mogelijk veel interessanter (want lekker en met goed resultaat voor een liefhebber te telen zonder allerlei gif en andere specifieke "teeltmaatregelen. Een paar voor de vuist weg: Topaz, Collina, Rajka, Rubinola, Ecolette, Pilot en nog een heel aantal andere. Een deel van die rassen is niet kweekrechtelijk beschermd en mag je gewoon vermeerderen...een aantal kan ik je ook aan helpen middels enthout.

En dan zijn er ook nog een aantal lekkere en gezonde oude rassen. Groninger Kroon, Veendammer glorie uit Nederland of weer andere uit Vlaanderen of Duitsland of Engeland.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Bedankt Weknow voor de reactie en je aanbod. Maar er kunnen nog meer reden zijn voor de keuze.

Onlangs zijn we in New Zealand geweest en mijn vrouw had daar deze appel gegeten en als kieskeurige appeleetster kon ze deze toch wel waarderen dus de vrouw wenst, de man zoekt...

Maar dit ras is redelijk nieuw. (dacht ik)

De licentie is in 2017 afgelopen dus hij mag verhandeld worden.

Groetjes,

Bram

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...