Ga naar inhoud

Galmijt in druivelaar

Lowie

Aanbevolen berichten

Hey!

De laatste tijd ben ik mij wat aan het inlezen om zelf wijn te maken, en automatisch ging ik ook de druivelaars in onze tuin beter gaan bestuderen. (Deze zomer ging ik op kleine schaal een beetje wijn proberen te maken om dan eventueel druivelaars bij te planten)

Nu merkte ik al langer op dat de bladeren vol kleine bultjes staan, met onderaan het blad in het bultje een pluizige substantie.

Vandaag ben ik te weten gekomen dat dit galmijt zou zijn.

Remedies zouden zijn om alle aangetaste bladeren weg te knippen. Nu zit ik met enkele vraagjes:

- (Bijna) alle bladeren zijn aangetast, dus dan zou ik de plant in principe kaal moeten snoeien. Kan dit kwaad?

- Als ik dan de bladeren wegsnoei, laat ik dan de druiven staan? Of moeten deze ook weg?

Deze winter ga ik ook sowieso de losse schors verwijderen (aangezien de mijten hieronder blijkbaar overwinteren)

Is mijn druivelaar/wijnplan nog te redden? En kunnen die galmijten eigenlijk veel kwaad?

Mvg,

Lowie

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bladeren die zwaar aangetast zijn kun je verwijderen maar mits de totale aantasting niet extreem is heeft de druivelaar er verder weinig last van. Minder aangetaste bladeren kun je beter later zitten want beter een licht aangetast blad dan geen blad. De aandoening tast de kwaliteit van de druiven niet aan. Je kunt ter bestrijding een bespuiting uitvoeren met spuitzwavel maar dat is achteraf niet zo succesvol . Een volgend jaar tijdig preventief behandelen met een spuitoplossing van zwavelpoeder (en losse schors verwijderen zoals je al zegt) geeft betere resultaten.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook elk jaar last van galmijten, daarom heb ik dit jaar ook de losse schors weggehaald (let op: hij gaat er erg naakt van uit zien haha). Helaas heeft het hier niet veel geholpen: ik heb juist het idee dat ze er eerder bij zijn dan vorig jaar. Maar goed toen was het ook erg droog. Overigens haal ik inderdaad de zwaar aangetaste bladeren ook weg ieder jaar (elke 2 weken controleren), dat helpt wel een beetje om verdere verspreiding te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Galmijt aantastingen zijn niet erg schadelijk voor de druif, niet voor de plant als ook niet voor de vrucht.

Maar. Als de aantasting hevig is, en elk jaar heviger wordt, kunnen bv ook de bloemtrossen aangetast worden en dat wil je niet.

Blad wegnemen is plantje pesten. Kan je doen bij een kleine aantasting en heel vroeg in het seizoen ( nu ), maar elk blad levert de druif energie en later in het seizoen levert een blad de benodigde suikers aan de tros.

De galmijt overwintert in de knopschubben van de knop op de tak. Overigens niet in de schors van de tak, dat is echt een misverstand hoor.

In de knopschubben van de knop dus. Komt in de late winter de temperatuur hoger dan 10gr voor langere tijd, gaan de mijten aan het werk en beginnen te eten. Ze prikken in de zich vormende bladeren in de nog gesloten knop. Dat toont zich dan gelijk al , als het blad komt in het voorjaar; al het jonge blad zit onder de bobbels. Na de 1e 5 of 6 bladeren houdt dat op en zijn de bladeren die dan gevormd worden weer gezond. De gelegde eitjes van de nieuwe generatie mijten komen eind juni of in juli weer uit en dan verschijnen er weer nieuwe bobbels in juli en augustus.

In de loop van augustus beginnen de gevormde hoofdknoppen te rijpen, te verkleuren, de schubben worden dan bruiner en de plant bereidt zich al voor op de komende winter. Eind augustus en begin september kruipen de mijten weer terig tussen en onder de knop-schubben en gaan daar hun winterverblijf in ( eten niet meer )

De mijten verblijven dus niet op de takken onder de schors oid.

De makkelijkste bestrijding is in de winter. De knoppen insmeren met een plantaardige olie, ik doe gewoon olijfolie. Dat doe ik gelijk na de wintersnoei. De wintersnoei maakt al dat je een hoop weghaalt trouwens he ?

Door het insmeren van de knoppen ( 1x ) sluit je de knoppen af van de lucht. De mijten stikken.

Is wel even werk, ik neem er een week of 2 voor, af en toe bij lekker buitenwerk weer. Maar goed, ik heb een 40 tal stokken staan.

Dan, bij het schuiven van de knoppen ( het wollig worden van de knoppen ) en het openbreken van de knoppen kun je spuiten met zwavel, wat Frans ook al zei. Dat herhalen als de 1e bladeren er net zijn. Niet tijdens de bloei doen.

ps: sedert 1x zo een behandeling heb ik geen last meer gehad van galmijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een gekend middel tegen de mijt. Helaas kan ik je niet uitleggen waaróm het tegen de mijt werkt

Mijn bron : Fred Lorsheijd;' Het nieuwe handboek druiven' Tirion natuur. ISBN 978-90-5210-900-8

Daar niet in kunnen vinden waarom het werkt. Vast met dieper zoeken op google ook wel nadere info te vinden. Als jij het weet waarom wél of wellicht niet, hoor ik het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door het insmeren van de knoppen ( 1x ) sluit je de knoppen af van de lucht. De mijten stikken.

Ik vraag me af of VBC Ultra ook niet bruikbaar is voor dat doel. Het werkt op hetzelfde principe maar is makkelijker toe te passen omdat je

het kunt spuiten. Als toepassing in druiven zegt de gebruiksaanwijzing echter niets terwijl het toch een milieuvriendelijk product is dat uit verschillende zepen bestaat.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag me af of dit middel wat jij noemt wel op hetzelfde principe werkt ? : https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/gewasbeschermingsmiddelen_en_ongediertebestrijding/sub,2/pid,8747/vbc_ultra

Wat ik begrijp is, dat het een insecticide is ? Dus een contactvloeistof. Maar de mijten zitten beschermd onder de knopschubben. Zepen sluiten wellicht de zuurstof onvoldoende af ? Ik durf er geen uitspraak over te doen.

Spuiten is , als je een grote druif hebt bv ( heb ik niet, ik heb stokken ) misschien makkelijker js. Olijfolie kun je overigens ook wel spuiten he ? Er zijn van die hand-spuit-pompjes te krijgen in de supermarkt met olijfolie er in ( Bertolie ) Dus op wat grotere maat moet dat ook kunnen.

Ik smeer graag, ook gewoon uit zuinigheid. En alleen de knoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...