Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zanthoxylum simulans en Zanthoxylum piperitum lijken de bekendste varianten van de Szechuan peperboom, er is ook eerder een onderwerp gestart met een vraag over die varianten.

Ik heb een andere variant staan, de Zanthoxylum bungeanum, dus het lijkt me handig om een algemeen onderwerp te hebben waar alle Szechuan peperbomen in passen en waar ook wat foto's te zien zijn.

Vorig jaar heeft mijn peperboompje zich aardig vertakt, en dit jaar had ik wel wat bloesem verwacht, maar dat leek op het eerste gezicht tegen te vallen:

32932394487_9eb3e86156_o.jpg

Maar wat oudere takken afspeurend, zie ik daar toch iets gebeuren:

33999371708_8a936c1f1a_o.jpg

Leuk, daar zit je dan toch op te wachten met zo'n boompje. Ik heb weinig idee van de verdere ontwikkeling, wie het weet mag het zeggen, en ik hou jullie op de hoogte van hoe dit verder gaat. Het boompje zou zelfbestuivend moeten zijn.

Geplaatst:

Hoi Roeier, leuk om te zien, en om item op het platform te hebben. Ik heb zelf de Z.Bungeamum, en de Z.Simulans. Ook nog jong, kleiner dan die van jou, en zonder vruchtjes.

Wel vaak de peper ervan gegeten. Daar heb je er niet teveel van nodig! Sechuan is met reden beroemd om hun hete keuken.

Het blad is een stuk milder. Maar dan wil ik eerst wat grotere struikjes hebben, om daar echt van te kunnen genieten.

Geplaatst:

Als ik het goed begrijp worden in de keuken voornamelijk de vruchthulsen gebruikt, niet de vruchtjes zelf.

Mastert, als je zegt dat de peper hebt gegeten, bedoel je dan van je eigen planten? Dat kan misschien wel zonder vruchtjes, als de bloesem toch wel de schubben maakt waar ze normaal in zitten. In dat geval is de bestuivingskwestie ook niet zo cruciaal, als er maar bloemetjes zijn geweest.

Maar hoe dit werkt is mij dus nog totaal onduidelijk. Weet iemand hoe het zit?

Geplaatst:

Ik ben ook wel benieuwd. Ik heb dit voorjaar een bijna 2 m hoge struik geplant. Maar het is een vrij jonge struik die hard is gegroeid en dus maar weinig zijtakken heeft. Hij loopt echter heel goed uit en maakt dus nu vele tientallen zijscheuten. Ik verwacht dat ie pas volgend jaar iets van bloemen gaat geven. Maar het is mij onduidelijk hoe het zit met bloei. De ene site schrijft dat ze zelf bestuivend zijn, de andere dat je een man en vrouw nodig hebt. En nu lees ik dat de 'bloesemschubben' ook goed te gebruiken zijn? Wat is het nu dat je bij deze soort gebruikt wat die lekkere pittige specifieke smaak geeft? ik zal vanavond als ik op de tuin ben even een plaatje schieten.

Geplaatst:

Vorig jaar heb ik er een gekocht bij Eetbaar goed geen idee welke variëteit. Geplant maar na enkele weken opgegraven omdat ik zag dat het niet goed ging. Er bleek flink van de wortels gevreten te zijn. Nu enkele weken terug gezet, wel in hetzelfde perk en het ziet er naar uit dat die woelmuis daar nog zit. Of zijn zusje. Ik druk nu steeds de aarde aan met de hak van mijn schoen en hoop dat de plant snel grotere oneetbare wortels maakt

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hierbij een foto van mijn struik van net. En blij verrast want in vrijwel elke scheut zit een ieniemienie klein trosje knopjes! Dat had ik niet verwacht zo een maandje na aanplant.

2019052019593320641558377133.jpg

Geplaatst:

Als ik het goed begrijp is het een citrusvrucht, maar zijn de eigenlijke vruchtjes wrang en bitter. Alleen de gedroogde schil zou peperachtig zijn, en die wordt dan in gedroogde of tot poeder vermalen vorm gebruikt, je zou kunnen zeggen als alternatief voor peper, want echte peper is iets anders.

De bladeren zouden dan ook nog wel kunnen worden gebruikt, vers of gestoofd, en die zouden ook iets citrus-achtigs moeten hebben.

Het zal natuurlijk zo zijn, met zoveel varianten Zanthoxylum, dat er verschillen zijn in smaak en toepassing. Maar goed, dit alles heb ik van het internet, eigen ervaring is er nog niet.

Appelvrouw, dat zal wel een Zanthoxylum simulans zijn; Arjan is die aan het vermeerderen geweest enige jaren terug, dat valt op dit forum te vinden.

Mijn Z. bungeanum heb ik van Arborealis. Ze hadden daar Z. simulans en Z. bungeanum. Ik vond de donkerder kleur van de takken van Z. bungeanum mooier dan de groene takken van Z. simulans. Voor de rest zag ik geen verschil, maar toen waren het nog kleine stekjes, nog nauwelijks vertakt, en ik wist er verder niks van.

Dennis, leuk om die boom te zien en hou ons op de hoogte van de ontwikkeling! Weet je nog welk ras je hebt?

Geplaatst:

Het broertje van jouw aankoop bij Eetbaar goed slaat bij mij wel aan Appelvrouw. Maar goed staat op zo wat de enige plek in de tuin die nog niet ondergraven is door muizen.

Geplaatst:

Hallo Roeier, ik heb nog niet van mijn eigen struikje gegeten. Maar gewoon in China, en van de Chinese supermarkt.

Ook ik heb er een van Arjan, en een van Voedselbos. Ik kan mijn Chinese connecties eens vragen, of zij weten, hoe en wat.

Geplaatst:
Het broertje van jouw aankoop bij Eetbaar goed slaat bij mij wel aan Appelvrouw. Maar goed staat op zo wat de enige plek in de tuin die nog niet ondergraven is door muizen.

Het is wat met die muizen. Misschien zet ik er zo wat rammelstokken bij. Misschien dat de wortels ook een lekkere geur/aroma afgeven! Het blad zou een citroenaroma hebben maar het is echt wel behoorlijk anders dan citroen, zeer sterk geurend naar (niet te omschrijven) zichzelf

Geplaatst:

Hier groeien de szechans als een gek. we hebben de simulans.

Blaadjes zijn werkelijkwaar heerlijk in salades e.d en als je er langs loopt is het ook lekker om een jong blaadje zo te eten.

We plukken de allerjongste blaadjes die net open gaan. de takken groeien gewoon door en de plant gaat gewoon door. Besjes hebben we nog niet gehad. Ik ben erg benieuwt wat het verschil tussen pipertum en simulans is. Zouden er ook hybriden kunnen ontstaan?

De takken waren trouwens wel een beetje ingevroren wat we niet verwacht hadden.

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Geplaatst:

Ja, dat klopr Esther, de blaadjes zijn zeker lekker. Ik heb ze bij jou voor het eerst gegeten.

Bij mij zijn de struikjes gezond en groen, maar nog niet zo groot.

Geplaatst:
Alleen de gedroogde schil zou peperachtig zijn, en die wordt dan in gedroogde of tot poeder vermalen vorm gebruikt, je zou kunnen zeggen als alternatief voor peper,

Dit klopt.

Vaak denken mensen dat ze de eigenlijke zaden moeten vermalen om 'Szechuan peper' te krijgen maar dat is incorrect. Het gaat om de schil waar de zaden in zitten. Deze moet gedroogd en dan gemalen worden.

Szechuan peper wordt hoofdzakelijk gemaakt van Zanthoxylum simulans en Z. piperitum.

De Amerikaanse Zanthoxylum (z. americanum) is de 'kiespijnboom'. De Native Americans gebruikten in het verleden de zaden en de schors tegen kiespijn (door er op te kauwen, dit gaf een verdovend effect).

Je hebt ook nog mooie sierstruiken in het geslacht Zanthoxylum: bijv. Z. ailanthoïdes en Zanthoxylum piperitum Purple Leaved Form.

Of Zanthoxylum een- of tweehuizig is, blijft voor mij ook nog een raadsel. In de veel geprezen Flora of China wordt dit voor Zanthoxylum simulans niet specifiek vermeld, wel dat ze mannelijke en vrouwelijke bloemen hebben. Op een Engelstalig forum vond ik dat Z. simulans ook zonder bestuiving vruchten produceert maar dan wel minder en ook kleiner dan bij bestuiving door een mannelijke variant. Zanthoxylum piperitum daarentegen zou tweehuizig zijn dus daar zou je zowel een vrouwelijke als mannelijke variant van moeten hebben voor vruchten. Ik herinner me een item in Gardener's World van 1 of 2 jaar geleden waar op een x aantal vrouwelijke planten een mannelijke variant werd geplant voor bestuiving.

Tot slot: die verdomde stekels

Geplaatst:

Net even YouTube geraadpleegd - een mevrouw in Limburg oogst en verwerkt haar peper, en we zien ook dat haar boom al behoorlijk groot is:

• Like 1
  • 1 year later...
Geplaatst:

Ik heb mijn plant vorig jaar (?) via eetbaargoed.nl gekocht en volgens mij was Goldfish degene die het uiteindelijk naar de mtfd heeft gebracht. Dit jaar zijn de eerste peperkorrels gespot! Ole!

e86a3ba6da8c388ee679b4fce507c494.jpg

De plant stond bij mij in een pot op de patio. Iets eerder dus wat warmer. Hij is nu verhuisd, met pijn en moeite, want heel veel gigantische doorns!, naar de half schaduw in de volle grond in de beschutting van een grote boom. Maar ik vertrouw erop dat deze nieuwe omgeving hem alleen maar goed zal doen. Ik heb gelezen dat je ook het blad en de jonge scheuten kunt gebruiken. Dat zal ik komende week ook doen. Ben benieuwd naar de smaak ervan en zal er een update over geven.

Dit zegt eetbaargoed over de szechuan peper.

Wat is de szechuanpeper (Zanthoxylum simulans)?

De szechanpeper is een winterharde struik die verwant is met de citroen en sinaasappel.

Zanthoxylum simulans vormt een mooie grillige struik gedoornde die dus goed tegen vorst kan.

Na een aantal jaar komen de eerste vruchtjes er aan, Deze vruchtjes worden geoogst als het schilletje om begint te krullen. We praten wel over peperbolletjes maar eigenlijk zijn het de schilletjes die de smaak geven. Maar ook de jonge verse scheuten en bladeren kunnen in gerechten verwerkt worden en geven een heerlijke aromatische tint aan het gerecht.

De vruchtjes zijn ook één van de belangrijkste specerijen bij zoete babi pangang. En deze worden ook bij bepaalde vis-en vlees soorten gebruikt om te marineren.

Wanneer oogsten we dan van de Zanthoxylum simulans?

De jonge scheutjes kunnen vanaf het vroege voorjaar geoogst worden( natuurlijk niet de struik kaal maken!)

De Vruchtjes kunnen vanaf eind september geoogst worden. Het is aan te raden deze in het donker te drogen en daarna koel en donker op te slaan omdat dit de smaak ten goed komt.

Welke ervaringen heb jij met deze prikkelbare plant?

• Like 2
Geplaatst:
10 minuten geleden, Mellie zei:

De Vruchtjes kunnen vanaf eind september geoogst worden. Het is aan te raden deze in het donker te drogen en daarna koel en donker op te slaan omdat dit de smaak ten goed komt.

Heb twee jaar terug eens een keer een revieuw gezien online, dat ze de korrel niet gedroogd gingen proberen. Je ziet een soort van groenige vlekjes op het bolletje. Daar zit iets als ik het goed herinner in wat héééeel bitter smaakt. Ik kan me nog goed herinneren van de vieze gezichten die ze trokken bij het proeven.
Hierna heb ik eigenlijk nooit de interesse gehad om dat pepertje te proberen.

Maar omdat er nu meerdere mensen zijn op dit forum die de plant hebben, ben ik wel lichtelijk geintresseerd geraakt hoe jullie ze ervaren! 
Gedroog en ongedroogd hoor ik graag de ervaringen over 😀

Geplaatst:

Ik heb er ook een staan sinds drie jaar. Vorig jaar al een beetje geoogst, dit jaar zitten er echt heel veel besjes aan. Ik heb ze geoogst nadat ze dieproze verkleurd waren. Toen gedroogd en tijdens het drogen gaan de besjes open en rolt het zwarte pitje er uit. Die heb ik weggegooid en de hulsjes in een pepermolen gedaan. Dat gebruik ik nu bij verschillende oosterse gerechten. Ik heb nog geen ervaring met de blaadjes. De plant is echt heel makkelijk. Deze groeit bij mij op het zand erg goed en ontwikkelt nu forse, venijnige stekels. Niet naast het pad zetten dus!

20200623_131954.jpg

20200623_132000.jpg

20200623_131947.jpg

Geplaatst:

Na ruim 2 jaar nog geen besje gespot helaas. wel voldoet de plant voor de rest aan het plaatje:  stekels en een grillige, bochtige groeiwijze. Plant maakt een gezonde indruk, maar heeft blijkbaar nog geen zin in voortplanting.   Een paar keer per jaar knaag ik op een blaadje, niet omdat het moet (want geen kiespijn) maar omdat het kan.     Het klopt Mellie dat ik de chauffeur was. Ik heb toen voor jou en Appelvrouw die plant mee besteld, zodat er bezuinigd kon worden op verzendkosten. 

• Like 2
Geplaatst:

@Jorieke excuus de zoekfunctie binnen tapa talk is bijster slecht. Wist niet dat er al een topic was. Mijn inbox is vrij leeg, maar kan er nog wel wat berichten uit deleten. Hopelijk heeft het zin.
Merci voor het samenvoegen in elk geval!

Geplaatst:
Op 27-6-2020 om 22:25, Goldfish zei:

jou en Appelvrouw

Yep en de mijne bloeit niet omdat hij in het eerste jaar hier behoorlijk is aangevallen door een woelmuis. Gelukkig is de plant bijgekomen en groeit nu goed maar nog geen voortplanting. Wel is er een klein broertje bijgekomen, een dorpsgenoot heeft al een behoorlijke struik en heeft bessen gezaaid en planten uitgedeeld! Ik zal ook eens een blaadje proeven...

Geplaatst:
Op 26-5-2019 om 19:40, roeier zei:

mevrouw in Limburg

Lollig filmpje. Het geluid lukte me niet maar ergens, als de mevrouw al bij de tafel staat is er een  mooie shot van hond en kip😊 (de kip wint🙂). Veel bessen heeft ze zeg en een prachtige boom!

Geplaatst:

Ik heb zojuist een paar blaadjes geproefd en mwah... niet mijn ding zal ik maar zeggen. Heb een wat groter blaadje als eerste geplukt, omdat ik niet zo’n ielig klein blaadje wilde proeven. Was wel een jong blad, maar bitter... brrrrr.
Die petroleum smaak is echt smerig. Toen nog 3 nog kleinere blaadjes geproefd en daar werd het citrusgehalte hoger en petroleum gehalte lager, maar kan me niet voorstellen dat ik in de nabije toekomst gebruik ervan ga maken. Ik wacht braaf op rijping van de besjes!

Geplaatst: (aangepast)

Maakt er iemand stekjes?

Dennis wat zit je struik mooi vol besjes.

Mellie gefeliciteerd  met je eerste besjes.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...